Voor het eerst prehistorische rotstekening van dieren gevonden in Schotland

Vondsten uit het verleden....de geschiedenis aan het licht gebracht.
Van Toetanchamon en Pompeii tot hedendaagse opgravingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Voor het eerst prehistorische rotstekening van dieren gevonden in Schotland

Bericht door univers » 06 jun 2021, 08:10

Afbeelding
Eén van de rotstekeningen HES

Een “extreem zeldzame vondst” die “onze opvattingen over prehistorische rotstekeningen in Groot-Brittannië totaal op zijn kop zet,” zo noemde archeoloog Tertia Barnett van de Historic Environment Scotland (HES) de vondst. Voor het eerst zijn in Schotland prehistorische rotstekeningen gevonden die dieren afbeelden, met een geschatte leeftijd van 4.000 à 5.000 jaar oud. De tekeningen zijn gevonden in de Dunchraigaig Cairn, een graf uit de vroege bronstijd in een grot in het westen van Schotland. In Schotland zijn eerder al oudere rotstekeningen ontdekt, maar dit zijn veelal ring marks (uitgehakte cirkels), of andere abstracte figuren.

De vondst werd per toeval gedaan door de Britse Hamish Fenton, een professioneel fotograaf die zich als hobby ook bezighoudt met archeologie. Fenton: “Ik kwam langs Dunchraigaig Cairn en besloot een kijkje te nemen in de grot en naar binnen te schijnen met mijn zaklamp. Toen ik rondkeek, zag ik inkervingen in de rotswand die er niet natuurlijk uitzagen. Toen ik beter keek zag ik er edelherten in.” De amateurarcheoloog meldde zijn vondst bij de HES, die Fentons vermoeden bevestigde.

ARCHEOLOGIE ONLINE IS VAN DE MAKERS VAN ARCHEOLOGIE MAGAZINE, MEER WETEN OVER DIT PRACHTIGE MAGAZINE? KLIK HIER!
ONGEKEND GEDETAILLEERD
Buiten Schotland zijn in het Verenigd Koninkrijk wel eerder prehistorische rotstekeningen van herten gevonden. Deze zijn echter abstracter van aard. De tekeningen bij de Dunchraigaig Cairn zijn daarentegen juist ongekend gedetailleerd. Waar de rotstekeningen van dieren in het Verenigd Koninkrijk normaal gesproken niet natuurgetrouw zijn, bestaat er hier geen twijfel over dat er edelherten afgebeeld zijn. Deze diersoort was waarschijnlijk een belangrijke bron van voedsel en leer voor prehistorische gemeenschappen in Schotland. Ook gebruikte men de geweien om gereedschap van te maken.

3D-MODEL
De tekeningen zijn gescand met een 3D-scanner en vervolgens omgezet in een 3-D model, dat beschikbaar is gemaakt voor het publiek. De tekeningen zijn moeilijk herkenbaar, zelfs op het model, wat Fentons oog voor detail des te indrukwekkender maakt.
De grot is momenteel afgesloten door de HES voor verder onderzoek, en om maatregelen te nemen om de fragiele tekeningen te behouden.
Bron: Historic Environment Scotland.



https://archeologieonline.nl/nieuws/voo ... -schotland

https://www.historicenvironment.scot/ab ... -scotland/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie