Schip uit het Elizabethaanse tijdperk gevonden in Quarry Lake langs de Engelse Kanaalkust

Vondsten uit het verleden....de geschiedenis aan het licht gebracht.
Van Toetanchamon en Pompeii tot hedendaagse opgravingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Schip uit het Elizabethaanse tijdperk gevonden in Quarry Lake langs de Engelse Kanaalkust

Bericht door univers » 03 jan 2023, 11:44

Afbeelding
archeoloog registreert ter plaatse de overblijfselen van het schip uit het Elizabethaanse tijdperk. Bron: Wessex Archeologie

Mariene archeologen hebben onlangs de overblijfselen verwijderd van een bijna 500 jaar oud schip uit het Elizabethaanse tijdperk dat is ontdekt op de bodem van een steengroevemeer op ongeveer 300 meter van de kust van Kent County in Zuid-Engeland. Recente tests hebben bevestigd dat het schip is gebouwd van hout dat ergens tussen 1558 en 1580 is geoogst, wat bewijst dat het onbekende schip is gebouwd tijdens het bewind van koningin Elizabeth I (1558-1603).

Het goed bewaarde hout van het schip uit de Tudor-periode werd voor het eerst ontdekt in april 2022 tijdens baggerwerkzaamheden uitgevoerd door CEMEX UK, een toeleveringsbedrijf voor bouwmaterialen dat toegang heeft tot de Kent County-groeve op de landtong van Dungeness. CEMEX-functionarissen realiseerden zich dat ze iets belangrijks hadden gevonden en waarschuwden de Kent County Council, die op zijn beurt contact opnam met Historic England om de vondst te melden. De organisatie voor natuurbehoud bracht de Council in contact met Wessex Archaeology en verstrekte ook noodfinanciering ter ondersteuning van opgravingswerkzaamheden op de locatie van de steengroeve.

De Wessex-archeologen weten niet zeker of het schip op de huidige locatie in de 16e eeuw verging, toen de landtong van het Engelse Kanaal en de steengroeve mogelijk onder de oceaan waren ondergedompeld. Het is evengoed mogelijk dat het schip gewoon in het steengroevemeer is achtergelaten toen het zijn nut had overleefd. Een veel nauwkeuriger onderzoek van het hout van het schip zal nodig zijn om de toestand te bepalen op het moment dat het zijn huidige locatie bereikte.

Afbeelding
De romp van het 16e-eeuwse schip blijft in de steengroeve. ( Wessex Archeologie )

Op dit moment is het onmogelijk om het schip bij naam te identificeren. Toch blijft het een bijzondere vondst.

"Het was een onverwachte maar zeer welkome vondst om een ​​laat 16e-eeuws schip te vinden dat bewaard is gebleven in het sediment van een steengroeve", riep zeearcheoloog Andrea Hamel uit in een persbericht van Wessex Archaeology . "Het schip heeft het potentieel om ons zoveel te vertellen over een periode waarin we weinig overgebleven bewijs van scheepsbouw hebben, maar toch was het zo'n grote periode van verandering in scheepsbouw en zeevaart."

Zeer weinig schepen uit de 16e eeuw hebben het overleefd of zijn geborgen, ondanks dat het een actieve tijd was in de Britse zeevaartgeschiedenis. De handel breidde zich dramatisch uit tijdens het Elizabethaanse tijdperk en het Engelse Kanaal diende als een belangrijke route voor schepen die door de regio trokken. Het Engelse Kanaal werd in deze periode gebruikt door Engelse handelsschepen die langs de Atlantische kust van West-Europa voeren.

Afbeelding
Archeoloog legt ter plaatse de overblijfselen van het schip vast. ( Wessex Archeologie )

De geheimen van de scheepvaart en scheepsbouw uit de Tudor-periode onthuld
Ongeacht waarom of hoe het schip terechtkwam waar het terechtkwam, zijn laatste rustplaats was toevallig. De overblijfselen waren goed beschermd in het steengroevemeer en archeologen van Wessex konden meer dan 100 balken uit de scheepsromp halen.

Met hulp van Historic England voerden ze een dendrochronologische analyse van het hout uit, en uit deze tests bleek dat het hout voor het schip in de tweede helft van de 16e eeuw was gekapt. Het gebruikte hout was Engels eiken, dat bekend stond om zijn stevigheid en betrouwbaarheid en tot halverwege de 19e eeuw het favoriete hout bleef in de Engelse scheepsbouw. Koningin Elizabeth I maakte zich eigenlijk zorgen over mogelijke tekorten aan hout tijdens haar bewind, en ze gaf opdracht tot een grootschalig herbeplantingsproject om ervoor te zorgen dat er voldoende Engelse eik beschikbaar zou zijn voor bouwers die handelsschepen of oorlogsschepen bouwen .

De 16e eeuw vertegenwoordigde een tijd van verandering en evolutie in de Engelse scheepsbouw en in de Noord-Europese scheepsbouw in het algemeen. In deze periode was er een grote verschuiving van de traditionele klinkerconstructie (de stijl die wordt geassocieerd met Viking -scheepsbouwpraktijken) naar een bouwstijl waarbij het frame eerst wordt gebouwd, waarbij aanvankelijk het interne frame van het schip zou worden gebouwd, en later planken zouden worden toegevoegd. een gladde en bij uitstek zeewaardige buitenromp creëren.

De nieuwe stijl werd gebruikt om de Mary Rose te bouwen , misschien wel het beroemdste geborgen schip van Engeland, dat tussen 1509 en 1511 werd gebouwd in opdracht van koning Hendrik VIII , die het opdracht gaf als het leidende schip in zijn marinevloot. Dit betekent dat de techniek goed ingeburgerd zou zijn tegen de tijd dat het nieuw ontdekte schip werd gebouwd. Veelbetekenend is dat het deze scheepsstijl was die door de eerste Engelse kolonisten in de Nieuwe Wereld (Amerika) over de Atlantische Oceaan werd gevaren.

Afbeelding
Een still van een 3D-model van het 16e-eeuwse schip gevonden in de Dungeness-groeve. ( Wessex Archeologie )

Een archeologische schat die door de eeuwen heen moet worden bewaard
Over het algemeen is er nog veel onbekend over de scheepsbouwpraktijken en de scheepvaart langs de Engelse Kanaalkust, vanaf de Tudor-periode en specifiek vanaf het Elizabethaanse tijdperk. Terwijl onderzoekers hun werk op het nieuw ontdekte schip voortzetten, zou deze situatie ten goede moeten veranderen.

"De overblijfselen van dit schip zijn erg belangrijk en helpen ons niet alleen het schip zelf te begrijpen, maar ook het bredere landschap van scheepsbouw en handel in deze dynamische periode", aldus Antony Firth, hoofd Marine Heritage Strategy bij Historic England. "CEMEX-medewerkers verdienen onze dank voor het erkennen dat deze onverwachte ontdekking iets bijzonders is en voor het zoeken naar archeologische hulp."



Wessex-archeologen hebben het herstelde hout zorgvuldig onderzocht, met behulp van laserscanning en digitale fotografie om hun ontdekkingen vast te leggen. Zodra dit werk is voltooid, is het plan om het hout opnieuw te begraven in het steengroevemeer, waar het slib zal helpen om het voor onbepaalde tijd te behouden.

https://www.ancient-origins.net/news-hi ... ip-0017741
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie