Enorme Wari Empire-tempel uit 800 na Christus opgegraven in de Hooglanden van Peru

Vondsten uit het verleden....de geschiedenis aan het licht gebracht.
Van Toetanchamon en Pompeii tot hedendaagse opgravingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Enorme Wari Empire-tempel uit 800 na Christus opgegraven in de Hooglanden van Peru

Bericht door univers » 25 feb 2023, 08:00

Afbeelding
Opgraving van d-vormige Wari-tempel in Pakaytambo, nabij Arequipa, Peru. Bovenblad: geplastificeerde binnenwand. Bodeminzetstuk: verlaten functie op structuurvloer. Bron: Reid, D. / Journal of Anthropological Archaeology

Tijdens het graven op een plek genaamd Pakaytambo in de zuidelijke hooglanden van Peru, hebben antropologen en archeologen van de Universiteit van Illinois-Chicago (UIC) een oud Wari-ritueel complex opgegraven dat ongeveer 1200 jaar oud was. Het uitgestrekte complex zou een belangrijke plaats zijn geweest voor rituele aanbidding in de periode dat het Wari-volk het laatste grote pre-Inca-rijk van Peru opbouwde en in stand hield, dat regeerde in het Andesgebied van 600 tot 1000 na Christus.

In een artikel dat zojuist is gepubliceerd in het Journal of Anthropological Archaeology , verwees onderzoeksleider David Reid, een postdoctorale student antropologie aan de UIC, naar de ontdekking van zijn team als "het eerste overtuigende bewijs van een opdringerige keizerlijke aanwezigheid van Wari in de Majes-Chuquibamba-regio van Arequipa , Peru."

Uitgebreide Wari-tempel en ritueel complex onthuld
Het hoofdgebouw van de tempel werd gebouwd in een 'D'-vorm, zoals gebruikelijk was in de Wari-samenleving . Het werd gebouwd bovenop een enorm monumentaal stenen platform, omgeven door meerdere aanvullende gebouwen die zouden hebben gediend als huizen of hoofdkwartier voor religieuze en politieke autoriteiten uit het Wari-rijk. Pleinen en binnenplaatsen die groot genoeg waren voor honderden mensen vulden de ruimtes tussen de verschillende gebouwen, wat duidelijk maakte dat dit complex werd gebruikt voor openbare vieringen.

" D-vormige tempels vertegenwoordigen de meest alomtegenwoordige vorm van civic-ceremoniële architectuur die verband houdt met de religieuze instellingen van Wari en de imperiale ideologie", schreef Reid in zijn Journal of Anthropological Archaeology . "Papakaytambo biedt dus waardevolle inzichten in de productie van staatsgezag door middel van openbare rituelen en uitvoeringen in regio's buiten het hart van de staat."

Afbeelding
Dronefoto van het tempelcomplex en het monumentale platform. (Reid, D/ Journal of Anthropological Archaeology )

De Pakaytambo-site werd aanvankelijk geïdentificeerd door onderzoek van satellietbeelden en drone-fotografie, die werden gebruikt om een ​​3D-reproductie van het begraven complex te maken. Latere opgravingen hielpen bij het invullen van de details over de specifieke kenmerken van de uitgestrekte tempelgemeenschap.

Het tempelcomplex werd geïnstalleerd op ongeveer 1700 meter boven zeeniveau. Het werd geplaatst op een strategische locatie nabij een drukke pre-Inca-weg, op een belangrijk verbindingspunt waar mensen vaak heen en weer trokken tussen hoogland en kustgebieden, die allemaal tegen 800 na Christus onder controle zouden zijn geweest van het ontluikende Wari-rijk.

Radiokoolstofdatering van organische resten gevonden in de woongebieden van de tempel toonde aan dat de tempel rond het einde van de achtste eeuw was gebouwd, of precies op het moment dat het Wari-rijk het machtigst was. Het werd blijkbaar verlaten aan het einde van de 10e eeuw en het hele gebied van het complex werd begraven in as na een vulkaanuitbarsting in 1600.

Hoe de Wari hun uitgestrekte territorium regeerden
De Wari-impact op de Andes-samenleving en -cultuur in het eerste millennium na Christus was uitgebreid en transformerend.

"Tijdens de Andes Middle Horizon (AD 600-1000) kwam het hoogland Wari naar voren als een expansieve macht die het grootste pre-Inca imperiale project in de Andes vormde", legt Reid uit. "Hoewel territoriaal onderbroken, bracht de introductie van Wari-staatsinstellingen in ongelijksoortige regio's van Peru verafgelegen en diverse sociale groepen samen."

De Wari controleerden de landen van hun rijk door in veel gevallen de handel uit te breiden. In het eerste millennium na Christus waren gedeelde spirituele overtuigingen echter een bijzonder krachtige bindende kracht.

"Een van de meest effectieve manieren om mensen het rijk binnen te halen, was door middel van gedeelde overtuigingen en religieuze praktijken", zei Reid in een UIC-persbericht over de studie van zijn team. "Open pleinen die verband houden met het tempelcomplex in Pakaytambo zouden lokale gemeenschappen in staat hebben gesteld deel te nemen aan rituele bijeenkomsten georganiseerd door de Wari."

Zoals de Wari-gewoonte was, zouden lokale mensen zijn aangeworven als arbeiders voor het tempelbouwproject, dat naar schatting ergens na 770 na Christus is begonnen. In ruil voor hun medewerking zouden lokale dorpen meer autonomie hebben gekregen en toestemming hebben gekregen om de meeste van hun zaken zelf te regelen. Het Wari-rijk zou dan de dorpen hebben beschermd tegen indringers van buitenaf, waardoor een wederzijds voordelige relatie tot stand kwam tussen het politieke centrum van het rijk en zijn periferie.

Afbeelding
Een Wari-krijger met een speer en schild, gevonden in het archeologisch park Pikillaqta, in de buurt van Cusco. ( DDC Cusco )

Het Wari-rijk: zijn geboorte, dood en nalatenschap
Het Wari-rijk begon rond het jaar 600 te ontstaan ​​als een hechte en expansiegerichte entiteit. Vanuit hun hoofdstad Huari in de zuidelijke Peruviaanse hooglanden werden Wari-troepen in alle richtingen ingezet, terwijl Wari-leiders agressief probeerden de omvang van hun leger te vergroten. ontluikend koninkrijk.

Tussen 600 en 800 veroverden de Wari de omringende Andes-regio en het grootste deel van de westelijke Pacifische kust van Peru. Maar hun benadering van landverwerving was relatief goedaardig en ging zelden gepaard met wijdverbreide vernietiging. En nadat ze de controle hadden overgenomen, gaven ze de voorkeur aan een geweldloze benadering om hun hegemonie te behouden.

De Wari werden in het zuiden begrensd door een ander machtig rijk, dat werd gevormd door de Tiwanaku -cultuur. Het laatste rijk regeerde over een uitgestrekt gebied dat zich uitstrekte over wat nu West-Bolivia, Noord-Chili en het uiterste zuiden van Peru is. Hoewel ze een ongemakkelijke wapenstilstand onderhielden met het Wari-rijk, bevatte hun aanwezigheid in wezen de Wari en verhinderde ze dat ze zich voortdurend naar het zuiden konden uitbreiden.



Om hun politieke gezag te behouden, bouwden de Wari regelmatig irrigatiekanalen in drogere streken, als een manier om de landbouwproductiviteit te verhogen (wat de kanalen vaak aanzienlijk deden). Ze bouwden ook religieuze gebouwen en handelsposten langs hun steeds groter wordende netwerk van wegen.

"Als we bedenken hoe rijken zich uitbreiden, denken we vaak meteen aan direct geweld en militaristische expansie", vertelde Reid aan een verslaggever van de Art Newspaper .

"In het tempelcentrum Pakaytambo en andere Wari-rituele complexen die onlangs in Peru zijn geïdentificeerd, hebben we ook groeiend bewijs dat de Wari mensen in het rijk hebben opgenomen door middel van gedeelde religieuze overtuigingen en grootschalige ceremoniële evenementen georganiseerd door Wari-elites."

Ondanks de machtige positie die ze bereikten op het hoogtepunt van hun welvaart, was de ondergang van het Wari-rijk snel en catastrofaal. Historici geloven dat het rijk instortte door de gecombineerde gevolgen van ernstige droogte, hongersnood en burgeroorlog, die allemaal veel verwoestten van wat de Wari aan het begin van de 11e eeuw hadden gebouwd.

Desalniettemin bereikte het Wari-rijk een tijdlang ware grootsheid, wat tot uiting kwam in hun monumentale bouwprojecten. Het onderzoek naar een van de meest indrukwekkende hiervan, het nieuw ontdekte tempelcomplex van Pakaytambo, zal nog geruime tijd doorgaan, terwijl de experts proberen meer te weten te komen over hoe het de Wari hielp hun controle te behouden over een kritieke regio die de kloof overbrugde tussen de kust en de hooglanden.

"De tempel zelf is slechts gedeeltelijk opgegraven," zei Reid. "Toekomstig onderzoek is dus nodig om volledig te begrijpen welke specifieke rituelen en offergaven mogelijk hebben plaatsgevonden in Pakaytambo."

https://www.ancient-origins.net/news-hi ... bo-0017978
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie