De ondergang van Paaseiland .

Vondsten uit het verleden....de geschiedenis aan het licht gebracht.
Van Toetanchamon en Pompeii tot hedendaagse opgravingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80644
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

De ondergang van Paaseiland .

Bericht door Tammy » 08 jun 2007, 19:54

Afbeelding

Hier een mooi artikel over de mogelijke ondergang van Paaseiland.
Wie is hier ooit geweest?
En wil je je ervaringen met ons delen?
Ben ik razend benieuwd naar. :wink:
Wat is jouw theorie over de ondergang en wat stellen de beelden voor?

Lees hier het hele boeiende artikel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 09 jun 2007, 16:47

Ik denk dat het Goden voorstellen die de inheemse stammen van het Paaseiland vroeger eerden. En nee, ik ben er nooit geweest :mrgreen: .

keesb

Bericht door keesb » 28 jun 2007, 12:26

Het bezoeken van het eiland ligt buiten mijn budget, helaas.
Mijn vermoeden is dat belangrijke mensen binnen deze gemeenschap een plaatsje hebben veroverd langs het strand en daarom zijn "vereeuwigd". Het is bij alle culturen bekend dat dit gebeurde ( in verschillende uitdrukkingsvormen zoals schilderijen, sculpturen, etc.) en ik zie geen reden waarom dat op Paaseiland anders zou zijn.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80644
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 28 jun 2007, 12:57

Zou kunnen keesb.
Wat ook zou kunnen is dat ze bezoek hebben gekregen van buitenaardsen, die als hun goden zagen en ze zo hebben willen eren.
Tenminste dit heb ik heel lang geloofd.
Nu twijfel ik echter, jouw redenatie kan goed de juiste zijn.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11973
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 28 jun 2007, 13:06

Simpele verklaringen zijn vaak de beste.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80644
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 28 jun 2007, 13:08

Soms MetalPig, soms ook niet.
Soms ligt het zo voor de hand maar ziet de mens het niet.
Dit kan dus beide stromingen zijn.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

keesb

Bericht door keesb » 28 jun 2007, 13:12

Even los van de voorstelling die de beelden uit moeten drukken, denk ik zelf dat Paaseiland al vroeger bevolkt is dan menigeen denkt. Volgens mij werd Paaseiland al bevolkt, toen de oceaan nog een stuk minder water had. De eilanden in de oceaan lagen een stuk hoger en waren een stuk groter. Eilandhopping, vandaag de dag een leuke vakantiebezigheid in Griekenland, was wellicht in vroegere tijden een noodzaak om uitputting van de voedselvoorraden tegen te gaan. Natuurlijke migratie kwam tot een eind toen de waterstand te hoog werd en de afstanden niet meer waren te overbruggen met de simpele bootjes waar Thor Heyerdahl zijn theorie mee wilde bevestigen.

Tot op vandaag de dag wordt dit fenomeen bij eilanders nog gehanteerd, alleen liggen de eilanden op redelijke afstanden die te overbruggen zijn. Sommige eilanden zijn voor voedsel en gebruiksvoorwerpen, andere eilanden hebben een zuiver spiritueel/religieus karakter.

De Paaseilanders zijn op een gegeven moment geisoleerd geraakt van hun natuurlijke voorouders en hebben zich ontwikkeld tot een zelfstandig (klein) volk. De beelden hebben behalve verering, tevens de taak om de anderen te laten zien dat dit eiland bewoond wordt. Taal en schrift, want ook dat laatste was bekend, hebben zich op eigen wijze gevolueerd en zijn in de loop der tijden, niet goed meer te plaatsen of te vergelijken. Desondanks hebben meerdere onderzoekers aangetoond dat basiselementen binnen de geschreven taal, sterke overeenkomsten vertoonde met andere, wel bekende talen.

De periode die ik nu beschrijf ligt tussen 120.000 jaar en 10.000 jaar geleden, toen ook (wat dichter bij huis..) vanuit Nederland naar Engeland gereisd kon worden, te voet wel te verstaan!

Het is al weer enige jaren geleden dat een onderzoeker in kaart bracht, wat voor cartografische omstandigheden er heerste in die periode en in dat gebied waar Paaseiland ligt. Het was werkelijk een verrassing te constateren dat er veel meer eilandjes in de oceaan lagen dan men kon vermoeden. Natuurlijk is door erosie, maar ook door andere natuurlijke oorzaken, zoals vulkanisme het een en ander theoretisch ingevuld. Ik zal kijken of ik hier nog wat over terug kan vinden.

Met deze gegevens als basis, kun je je gemakkelijk voorstellen dat migratie naar verschillende werelddelen of eilanden veel voorkomender was. Het verklaart in ieder geval ook meer. Aborigals in Australie, overeenkomsten tussen sommige eilanders en Zuid-Amerikaanse culturen enzovoort.
De echt grote eilanden die toen in de oceaan lagen zijn er inmiddels niet meer, ten onder gegaan aan de stijging van het water en erosie door de stromingen. Speculaties over grote culturen die bestaan hebben, zoals Mu, Lemurie en Atlantis liggen hier ook ten grondslag aan. Mogelijk ook dat de Paaseilanders een restant van een van deze culturen was, hier wordt ook over gespeculeerd, maar dat even terzijde.

De menselijke natuur is nu eenmaal ingegeven om verder te kijken dan zijn horizon, zeker als het op het eten aankomt en overleven. Over de milieucrisis die Terry Hunt beschrijft op Paaseiland, is er zeker een grond van waarheid en is het meer dan aannemelijk dat dit de oorzaak is van de ondergang van een cultuur. Ratten zijn ook overlevers en passen zich gemakkelijk aan, aan nieuwe omstandigheden, vaak ten koste van de bestaande flora en fauna.

Het volk van langoren heeft de strijd op Paaseiland vervolgens verloren met de kortoren, want ook hier en toen, was er sprake van 2 bevolkingsgroepen die elkaar niet helemaal verdroegen. Ook dit is iets van alle tijden. Het had voor de onderzoekers van dit speciale eiland mooier en interessanter geweest als de langoren er nog waren geweest, maar ja, dan had men ook minder te onderzoeken gehad.

keesb

Bericht door keesb » 29 jun 2007, 12:45

Even in reactie op MetalPig en Tammy:
Ik trek geenszins buitenaardse bezoekjes aan onze planeet in twijfel, ook wil ik benadrukken dat invloeden hier van mogelijk terug te vinden zijn in de vondsten die gedaan worden. Maar soms wordt de kunde en kennis van de vroegere mens in veel opzichten onderschat, en hoe gek het ook klinkt, we wijken nog steeds niet veel af van die vroegere mens.
In de 40 jaar dat ik nu hier in interesse toon, is mij duidelijk geworden dat er soms heel makkelijk geredeneerd is dat de buitenaardsen verantwoordelijk zijn voor onze huidige staat van beschaving door hun invloed op voorgaande beschavingen. Met deze opvatting zien we vooralsnog de menselijke creativeit, kennis en kunde, per definitie over het hoofd. Terwijl dat juist aan de basis dient te liggen van een mening over een vroegere beschaving en haar ontwikkeling. Pas op het moment dat je tekortschiet in de mogelijkheden van de mens kun je gaan denken aan andere invloeden.

Een voorbeeld:
Voor jaren terug las ik een boek over de holenmens, noodgedwongen leefden deze in grotten, ter bescherming van de gemeenschap waar zij deel van uitmaakten. Deze mensen keken naar dezelfde sterren, maan en zon. Een enkeling in deze gemeenschappen kon fantaseren over de beweging die deze lichtjes aan de hemel maakten. En hoewel wij nu redeneren dat zij geen kennis van deze beweging konden hebben, is het natuurlijk wel zo dat de terugkerende patronen in diezelfde bewegingen op een gegeven moment vastgelegd werden. Niet alleen dat, maar men kon deze ook gebruiken om te "voorspellen" dat de trek van een bepaalde diersoort op gang kwam.
Wat ik hiermee wil aangeven is dat het niet noodzakelijk is om te weten wat een ster, maan of zon doet aan de hemel en dat de vroegere mens wist wat zij voor processen doormaakten, maar dat het toch gebruikt werd als instrument.

Veel onderzoekers kijken naar de onmogelijkheden van een bepaalde beschaving en zeggen dan dat het wel van buitenaf beinvloed is, tegelijkertijd sluiten zij alle andere mogelijkheden uit en zien de andere opties over het hoofd. Waaronder ook de meest voor de hand liggende!

Hiermee wil ik niet zeggen dat ik weet wat er gebeurt is of dat ik gelijk heb, maar er zijn heel vaak gewoon rationele verklaringen ergens voor.

Plaats reactie