Zit er een ander portret verstopt onder de Mona Lisa?

Voor reportages m.b.t. mysterieuze zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Zit er een ander portret verstopt onder de Mona Lisa?

Bericht door univers » 08 dec 2015, 19:11

Een Franse wetenschapper beweert onder de Mona Lisa een portret van een andere vrouw te hebben ontdekt.

Dat meldt de BBC die de ontdekking morgen in de documentaire ‘The Secrets of the Mona Lisa‘ uitgebreid uit de doeken doet.

Eerder onderzoek
Onderzoeker Pascal Cotte doet al meer dan tien jaar onderzoek naar Mona Lisa. Eerder stelde hij de kleuren die Mona Lisa oorspronkelijk had, te hebben achterhaald. Ook stelde hij eerder dat het schilderij ietsje gekrompen is.

Andere vrouw
Maar tijdens een nieuw onderzoek heeft hij naar eigen zeggen een grote ontdekking gedaan. Onder de Mona Lisa die we allemaal zo goed kennen, gaat de beeltenis van een andere vrouw schuil. Deze vrouw lacht niet zo mysterieus als Mona Lisa en is volgens Cotte ook een heel andere vrouw dan de ‘bovenste’ beeltenis laat zien.

Wie?
Over de identiteit van de Mona Lisa die jaarlijks door velen in het Louvre bewonderd wordt, is al veel gezegd. De meesten denken dat het gaat om Lisa Gherardini. Maar Cotte denkt dat we die theorie moeten herzien. Hij denkt dat de beeltenis die hij nu ontdekt heeft, Lisa Gherardini is en dat het schilderij aan die beeltenis haar naam ontleend. De vrouw die we met z’n alleen in het Louvre bewonderen, zou iemand anders zijn.

Nog twee beeltenissen
Naast deze beeltenis heeft Cotte naar eigen zeggen nog twee andere beelden onder het oppervlak van het schilderij aangetroffen, zo schrijft Roya Nikkhah op de website van BBC News. Onder meer een portret van iemand met een iets groter hoofd en neus, grotere handen, maar kleinere lippen.

Cotte ontdekte de verborgen beeltenissen met behulp van moderne technologie. Door intense lichtbundels op het schilderij te werpen en te kijken hoe het schilderij het licht reflecteert, kon hij achterhalen uit welke lagen het schilderbij bestond. Kunsthistoricus Andrew Graham-Dixon – maker van de documentaire die morgen bij de BBC te zien is – noemt het nu al “Art Story of the Century”. “Het Mona Lisa-mysterie is eindelijk opgelost,” schrijft hij op zijn Facebook-pagina. Lang niet alle historici denken er net zo over. Ze kunnen zich moeilijk voorstellen dat onder Mona Lisa portretten van een andere vrouw schuilgaan.

The Secrets of the Mona Lisa is on BBC Two at 21:00 GMT on 9 December.

Afbeelding

The image on the left is a digital reconstruction of what Mr Cotte claims to have found underneath the Mona Lisa

Afbeelding

Light technology was used on the famous painting
MONA LISA
Mona Lisa blijft zo’n vijfhonderd jaar nadat ze geschilderd werd, de gemoederen bezighouden. De ene theorie over wie ze is, is nog maar net gepubliceerd of een nieuwe theorie over het schilderij duikt alweer op. Zo beweerden mensen in 2012 het jongere zusje van Mona Lisa te hebben ontdekt. Ook toen waren kunsthistorici niet overtuigd. En in een poging de identiteit van Mona Lisa te achterhalen, gingen onderzoekers onlangs zelfs op jacht naar het graf van Lisa Gherardini: de vrouw die vermoedelijk op het schilderij te zien is. Vooralsnog blijft de identiteit van Mona Lisa echter in nevelen gehuld.Het lijkt wel of het schilderij vastberaden is haar geheimen nog jarenlang te bewaren.
http://www.bbc.com/news/entertainment-arts-35031997
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zit er een ander portret verstopt onder de Mona Lisa?

Bericht door Tammy » 09 dec 2015, 04:53

Ik heb de documentaire helaas gemist.
Waar kan ik die nog zien ?
Want dit is toch wel heel bijzonder.

En kan iemand mij uitleggen hoe je op 1 doek verschillende portretten kan maken ?
Ik begrijp niet hoe dat kan.
Maar ik ben ook geen kunstenaar.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Zit er een ander portret verstopt onder de Mona Lisa?

Bericht door univers » 09 dec 2015, 07:32

Kijk eens goed naar de datum. The Secrets of the Mona Lisa is on BBC Two at 21:00 GMT on 9 December.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Il guercio

Re: Zit er een ander portret verstopt onder de Mona Lisa?

Bericht door Il guercio » 09 dec 2015, 07:47

Een andere vrouw onder Mona Lisa? Had ik al die tijd toch gelijk! Ze was, in tegenstelling tot de gangbare gedachte, lesbisch!
Tammy schreef:Ik heb de documentaire helaas gemist.
Waar kan ik die nog zien ?
Want dit is toch wel heel bijzonder.

En kan iemand mij uitleggen hoe je op 1 doek verschillende portretten kan maken ?
Ik begrijp niet hoe dat kan.
Maar ik ben ook geen kunstenaar.
Ik maak zelf graag olieverf schilderijen, en het is in feite heel erg makkelijk. Eigenlijk te makkelijk voor woorden. Het duurt vrij lang tot de olieverf (in tegenstelling tot acrylverf) droog is. Maar als dat wat je geschilderd hebt eenmaal droog is kan je er gewoon een tweede schilderij overheen maken. Dit moet je echter niet te dun doen (`vet over mager`), aangezien de onderliggende laag verf anders de olie uit de tweede laag verf trekt waardoor er barsten in de tweede laag komen tijdens het drogen.

Afbeelding

Mijn zus, Felicia. Het doek heb ik `Herfst` genoemd.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Zit er een ander portret verstopt onder de Mona Lisa?

Bericht door univers » 09 dec 2015, 08:11

Ze was, in tegenstelling tot de gangbare gedachte, lesbisch!
Hoe weet jij dat ?
Heeft ze dat tegen je gezegd.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zit er een ander portret verstopt onder de Mona Lisa?

Bericht door Tammy » 11 dec 2015, 04:49

Verdorie Univers, ik had het dus wel kunnen zien. [doh]

Bedankt voor de uitleg Il guercio, nu snap ik eindelijk hoe het werkt.
Mooi schilderij van je zus zeg. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Zit er een ander portret verstopt onder de Mona Lisa?

Bericht door univers » 11 dec 2015, 05:02

Ik schrijf het o zo vaak. GOED LEZEN. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zit er een ander portret verstopt onder de Mona Lisa?

Bericht door Tammy » 11 dec 2015, 05:13

Ja was in de war welke datum het was die dag . :oops: [joker]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Zit er een ander portret verstopt onder de Mona Lisa?

Bericht door univers » 11 dec 2015, 05:31

Ouderdom komt met gebreken. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zit er een ander portret verstopt onder de Mona Lisa?

Bericht door Tammy » 11 dec 2015, 05:36

Ja dat is allang bij mij. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie