Elk planetenstelsel bevat ‘aards’ bouwmateriaal

Voor reportages die betrekking hebben op wetenschappelijke zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Elk planetenstelsel bevat ‘aards’ bouwmateriaal

Bericht door univers » 09 jul 2015, 08:02

De kans dat planeten die rond andere sterren draaien dezelfde soort mineralen bevatten als onze aarde is veel groter dan gedacht. Sterker nog: de omstandigheden voor de vorming van ‘aards’ bouwmateriaal zijn eigenlijk alomtegenwoordig in de Melkweg. Dat blijkt uit een nieuwe analyse van de chemische evolutie van ons sterrenstelsel, waarvan de resultaten vandaag worden gepresenteerd op de National Astronomy Meeting van de Royal Astronomical Society in Llandudno (Wales). De mineralogische samenstelling van een rotsachtige planeet wordt in belangrijke mate bepaald door de elementen koolstof, zuurstof, magnesium en silicium. Waarnemingen leken erop te wijzen dat de onderlinge verhoudingen van deze elementen van planetenstelsel tot planetenstelsel duidelijke verschillen laten zien. Daaruit leidden wetenschappers af dat er ruwweg drie soorten rotsachtige planeten konden bestaan: die met dezelfde bouwstenen als de aarde, die met een veel hoger koolstofgehalte en die met aanzienlijk meer silicium dan magnesium. Deze verschillen zijn cruciaal voor de ‘leefbaarheid’ van een planeet. Te veel magnesium of te weinig silicium, en de planeet kan niet het soort gesteente vormen dat in de aardkorst wordt aangetroffen. Te veel koolstof, en de rotsplaneet krijgt de eigenschappen van grafiet – het zachte materiaal dat je in een potlood aantreft. Een geavanceerde simulatie van de chemische evolutie van de Melkweg gaf echter te zien dat elk planetenstelsel dezelfde elementaire bouwstenen zou moeten bevatten als de aarde – en niet slechts 1 op de 3. Aanvankelijk dachten de onderzoekers dat er iets mis was met hun model, maar toen ze nog eens goed naar de bestaande waarnemingsgegevens keken, bleek dat deze een aantal gebreken vertoonden. Na ‘opschoning’ bleken de waarnemingen wel degelijk in overeenstemming met de modelberekeningen. Dat betekent overigens niet dat elke rotsachtige planeet op de aarde zal lijken. Daarbij spelen nog veel meer factoren een rol, zoals de temperatuur en de aanwezigheid van water. (EE)

Afbeelding

Artist’s impression van de schijf van gas en stof rond een jonge ster. Zo’n schijf bevat het ‘bouwmateriaal voor planeten. (NASA/JPL-Caltech)

https://www.ras.org.uk/news-and-press/2 ... ary-system
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Elk planetenstelsel bevat ‘aards’ bouwmateriaal

Bericht door Gast1 » 09 jul 2015, 10:05

Uiteraard.
De wetenschappers krijgen alweer de loftrompet van mij [doh]

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Elk planetenstelsel bevat ‘aards’ bouwmateriaal

Bericht door entropy » 09 jul 2015, 11:49

Niet zo sarcastisch Gast1! ;) Ik vind het een geweldige ontdekking! ;P!

Gast1

Re: Elk planetenstelsel bevat ‘aards’ bouwmateriaal

Bericht door Gast1 » 09 jul 2015, 12:55

Hihi ... inderdaad, enig sarcasme van mij valt wel te bespeuren.
Ik zie het niet als een ontdekking, maar als een bevestiging :wink:

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Elk planetenstelsel bevat ‘aards’ bouwmateriaal

Bericht door Vitharr » 09 jul 2015, 18:53

Tsja, ik neig toch ook wel wat naar Pierre's 'toontje' hoor. Zeker als ik lees:
Een geavanceerde simulatie van de chemische evolutie van de Melkweg gaf echter te zien dat elk planetenstelsel dezelfde elementaire bouwstenen zou moeten bevatten als de aarde – en niet slechts 1 op de 3.
Over 100 jaar leest iemand dit en ziet dan wat bij ons nu het equivalent zou zijn van:

Een geavanceerde simulatie op een telraam ....
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie