Energievoorziening over een 20-tal jaren!

Voor reportages die betrekking hebben op wetenschappelijke zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Energievoorziening over een 20-tal jaren!

Bericht door oktagon » 01 nov 2016, 15:17

De verschillende nieuwsbronnen geven berichten door over het stoppen binnen 20 jaren met fossiele brandstoffen en wat dan!

Het gros spreekt over waterkrachtcentrales en de dakversiering met zonnepanelen en over de windmolens in grote velden op de Noordzee (oa.)

Er wordt summier bericht over geothermisch warmte,dus het gebruik van aardwarmte,welke via warmtewisselaars -als ik me niet vergis- wordt omgezet in elektriciteit.

Op een forum van Delta met haar kolencentrale en aandelen in de atoomcentrale in Borsele,stelde ik de vraag over het omturnen van hun centrales in geothermische
opwekking van elektriciteit;kreeg tot heden van derden op dat forum enkele vragen op ander gebied van energie (wind-ed.)

In een oud boek over oa. WOII las ik een verhaal over de ontwikkeling ;reeds in 1927 in de UNi van Heidelberg door een dr.A.Esau,van een methode om steenkool via een katalysator
met een procede van hydrogenese, diverse olieen en alcohol te produceren in combinatie met waterstof tot een energiebron,die veel minder luchtvervuiling geeft en een
vervanging van aardolie zou zijn.
Reeds in WOII veel gebruikt door de Nazies en gefabriceerd door de IG Farbenfabrieken,welke werden gebouwd in Auschwitz (19 stuks) en waar vele duizenden joodse dwangarbeiders
werden gebruikt om brandstof voor de oorlogsindustrie te produceren.

Na 1945 werd er in Zuid Afrika ook deze methode gebruikt wegens het ontbreken van oliebronnen en politieke isolatie;er kwamen vlak na WOII vele Nazies naar ZA,waar men de pest aan
de Britten had.

Tot zover mijn topic! [think]
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gast1

Re: Energievoorziening over een 20-tal jaren!

Bericht door Gast1 » 01 nov 2016, 17:00

Ach, wie weet ...
Mogelijk ligt er wel een oplossing in iets wat nog verder uitgewerkt dient te worden als (nieuwe) energiebron: fotosynthese! :grin:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Energievoorziening over een 20-tal jaren!

Bericht door univers » 01 nov 2016, 17:01

De verschillende nieuwsbronnen geven berichten door over het stoppen binnen 20 jaren met fossiele brandstoffen en wat dan!
Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Energievoorziening over een 20-tal jaren!

Bericht door oktagon » 01 nov 2016, 17:46

Als die rode trechter een uitlaat is,dient er een filter in te zitten om milieuvervuilende gassen op te vangen en nog mogelijke vastere stoffen,Univers! [wave]
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Energievoorziening over een 20-tal jaren!

Bericht door oktagon » 03 nov 2016, 23:37

Wat betreft de synthetische brandstoffen;uit Wiki:

In Zuid Afrika produceren de SASOL-fabrieken synth.brandstoffen en hebben daarvoor oa. een schoorsteen gebouwd van 301 meter hoog;
die hoogte zal voor de stofvorming zijn en verder is dit het oorspr.duitse proces,ontwikkeld in 1923 en door de Nazies veel gebruikt
voor vliegtuigen en raketten.

Zie: http://www.sasol.com

UIt WOII kan ik me herinneren,dat er bij een neergestorte V1 in mijn vroegere woonplaats Vorden, er een stalen bol van ca. 50-60 cm naast
lag die omwikkeld was door veel staaldraad;hier was wrs.de gebruikte brandstof aanwezig (koppeling met de aandrijving zal wel gebroken
zijn geweest) Een Haagse vluchteling,die aan een ander onderdeel zat,verongelukte door een explosie.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Energievoorziening over een 20-tal jaren!

Bericht door oktagon » 04 jan 2017, 20:55

De topic vervolgende ,kwam mijn gedachte weer op geothermische centrales tbv electrische energievoorziening voor diverse doeleinden.

In een eerdere topic (vandaag) lanceerde ik een antwoord mbt. diepe boringen tot 12262 m en sinkholes op Aarde; en realiseerde me dat bijv. de Marianentrog nabij de Philpijnen een diepte heeft van ca.10 km en vraag me af wat de watertemperatuur ter plaatse bedraagt (kan die waarde nog niet vinden in literatuur).

Bijlage een site Marianentrog:

https://www.youtube.com/watch?v=S2jNuOhSI9o&t=1651s

Bij de eerder vermelde boring (in Siberie) zou op 7 km diepte een meting zijn gedaan van ca. 93 graden C en op 12 km diepte ca 120 gr.C.

Wat zou een ingebrachte buis naar het wateroppervlak ,waarin het water van de bodem door de aanwezige hoge druk wordt omhoog gevoerd,voor een watertemperatuur met zich meebrengen?

Ga ik verder met de Nederlandse mogelijkheden om reeds aardwaterwarmte van een graad of 40C omhoog te brengen op ca. 50-60 meterdiepte,vraag ik mij af,waarom onze bestuurders wel uitvoerig discussieren over het realiseren van windmolenparken op de Noordzee en geen enkele kreet te horen is over het realiseren van een betonnen onderwater energiecentrale ergens op een ondiep deel (50-60 m) van onze Noordzee op ca. 20-30 km uit de kust .

Voor bedrijven die de waterkeringen in de Westerschelde in de jaren 70-80 van de vorige eeuw realiseerden olv van ingenieurs van Rijkswaterstaat met hulp van diverse techneuten uit de private sectoren is de conceptie van het vermeld zonder problemen direct te realiseren en vergt het veel minder staal en beton dan de diverse te produceren windmolenparken.

Het warme opgepompte water kan in die onderwatercentrale worden gegenereerd tot electrische energie;op die centrale kan via een overtollige windmolenconstructie een liftinstallatie worden gemonteerd met een hoogte van mogelijk 30-40 meter met bovengronds energievoorzieningen van de windenergie en bedieningstoegang met verder een volledig automatische functionnerend productie systeem en kabel verbinding met de kust van ons waterlandje.

Misschien is dit idee iets voor geinteresseerde mensen van een denktank,of wordt er hopenlijk al aan zoiets gewerkt met mogelijk tegenwerking van de 7sisters,die eerst de olie willen opleveren,maar vergeten,dat olie behalve verbrandingsvloeistof voor veel andere chemische doeleinden wordt gebruikt. [think] en sterkte.

Nb. Vanavond een verwarmingssysteem via zeewater van ca. 11 graden,dat wordt verhoogd to ca. 22 graden C,mogelijk werden andere waarden gemeld,doch ik duid naar ook een nieuw systeem,de techniek en politiek worden mogelijk alerter op de geothermie!

zie: https://www.youtube.com/watch?v=9IgO4KoVwU8

vervolgens een boring tot 100 meter door getoond bedrijf en een concurrent doet het tot 150 meter diepte,dus het lijkt "van" en in de grond te komen.
en toch nog ff:

https://www.youtube.com/watch?v=9IYIgtMYDh8

:night: 23.59
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Energievoorziening over een 20-tal jaren!

Bericht door oktagon » 13 jan 2017, 18:48

Toekomstige ontwikkelingen energie-productie,zie : https://www.youtube.com/watch?v=Gz_L6Ku ... 76.4826573

verder https://www.youtube.com/watch?v=svZ8UA0 ... 79.2058024 met North- and southstream (USA en Russ.)

vervolg: https://www.youtube.com/watch?v=6njHg4TGBfc

en verder tot 2050 te ontwikkelen : https://www.youtube.com/watch?v=vb3bsc2fpG4
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Plaats reactie