Tijd: theorie B

Voor reportages die betrekking hebben op wetenschappelijke zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Tijd: theorie B

Bericht door Tardis » 17 jan 2019, 13:32

Tijd, wat is het? De meeste mensen wijzen dan naar hun klokje, zich onvoldoende bewust dat een klok een meetinstrument is, maar niet de tijd zelf. Wat tijd precies is, waar het van gemaakt is, of is het niet ergens van gemaakt maar wat is het dan, is een nog steeds niet bevredigend beantwoorde vraag voor wetenschappers. Dat tijd een lineair verlopende stroom is, daarvan is sinds Max Planck de Plancktijd bepaalde geen sprake meer van. Tijd heeft een kortste tijdsduur: de Plancktijd. Tijd verloopt voor zover we nu weten niet vloeiend maar gedraagt zich als een filmrol met filmbeelden die elkaar opvolgen.

theorie A gaat er van uit dat tijd vloeiend verloopt, maar dat blijkt niet zo te zijn.
theorie B gaat er van uit dat tijd korrelig verloopt (Plancktijd) en dat alle tijdsmomenten van de loop van de geschiedenis van het ons bekende universum tegelijkertijd gebeuren.

Dat laatste ( alles gebeurt tegelijkertijd) heb ik jaren geleden op dit forum proberen toe te lichten. Daarvoor gebruikte ik de ervaring van mensen die heel even hersendood waren. Hun hersenen deden helemaal niets meer, maar ze waren zich op dat moment ten volle bewust van hun eigen bestaan en maakten ook van alles mee. Veel mensen kregen een schouw op hun voorbije leven op Aarde. Volgens hun beschrijving zagen ze in een flits werkelijk alles wat ze hadden beleefd, ook alles wat ze al lang vergeten waren kwam als een ogenblikkelijke herinnering terug en bleek dus op een bepaalde manier te zijn vastgelegd. Ons 'werkgeheugen' onthoudt niet alles. Ik geloof deze mensen op hun woord omdat ik zelf tijdens mijn uittredingservaring ook heb ondervonden dat tijd iets heel anders is dan we hier onder aardse omstandigheden gewend zijn. Uit de verklaringen van de mensen die heel even dood waren en weer tot leven zijn gewekt mogen we opmaken dat alle informatie over een eeuwigheid in een tijdpunt past. Oftewel: alles gebeurt tegelijk. Of anders geformuleerd: alle informatie over de ontwikkeling van het universum van begin tot eind (als er een begin en eind is) ligt vast.

Dat inzicht leidde onherroepelijk tot de vraag of onze toekomst dan vast ligt. Dat is vanuit ons standpunt in het universum naar mijn stellige overtuiging niet het geval. Ter verduidelijking gebruikte ik de metafoor van een speelfilm die op de rol staat. Alle beeldjes van de speelfilm zijn tegelijkertijd aanwezig maar wij ervaren de film lineair, van beeldje naar beeldje van begin tot eind. De film ligt vast maar moest ooit gemaakt worden. Terug naar onze soort van werkelijkheid: er is een moment dat de loop van de geschiedenis van het universum ontwikkeld wordt en dat moment vindt plaats in wat wij als 'NU' ervaren. We maken bewust deel uit van de ontwikkeling van ons leven, we geven er in het NU zelf vorm aan. We doen dat min of meer uit vrije wil. De ziel die de drager is van ons bewustzijn beschikt over een sterke wilskracht. Materie gedraagt zich volgens natuurwetten, de wilskracht van de ziel beïnvloedt het gedrag van materie. 'Mind over matter' vormt onze werkelijkheid of dat wat voor deze 'werkelijkheid' doorgaat. Dat weet ik uit ervaring toen ik uit mijn lichaam trad en dacht dood te gaan. Daar heb ik me toen tegen verzet en toen ik onvrijwillig uit mijn lichaam werd getrokken trok ik met mijn wilskracht terug. Dat was een merkwaardige krachtsinspanning, maar echte doodsangst is een overtuigende emotie kan ik je melden en deze buitenlichamelijke-ervaring vormt nog steeds mijn ijkpunt van iets wat ik heel zeker weet dat het waar is. Ik toets alles wat vanuit de wetenschap ook maar enigszins een raakvlak heeft met mijn eigen bijzondere ervaring.

Dat alles tegelijkertijd plaatsvindt is daarom iets wat ik op basis van mijn buitengewone ervaring kan bevestigen.

Ik plaats dit niet om er een discussie mee te starten, voor mij staat mijn ervaring boven alles discussies. Discussiëren met iemand die deze ervaring niet heeft is zinloos.
Ik plaats dit wel omdat het filmpje misschien verhelderend is om theorie B te begrijpen, en ook te begrijpen dat ik niet zomaar wat zeg, maar dat serieuze wetenschappers tot theorieën komen waarvan ik intuïtief aanvoel dat ze op het goede spoor zitten.



Laatst gewijzigd door Tardis op 17 jan 2019, 14:08, 5 keer totaal gewijzigd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Tijd: theorie B

Bericht door univers » 17 jan 2019, 13:42

:post:
voor mij staat mijn ervaring boven alles discussies.
;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Tijd: theorie B

Bericht door Fenna » 17 jan 2019, 14:03

:post: Tardis.
Tardis schreef:
17 jan 2019, 13:32
Discussiëren met iemand die deze ervaring niet heeft is zinloos.
Ik ben nog wel eens zo'n sufferd om het toch te proberen, maar het is nutteloos.
Tardis schreef:
17 jan 2019, 13:32
voor mij staat mijn ervaring boven alles
;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Tijd: theorie B

Bericht door Gast1 » 17 jan 2019, 17:12

@ Tardis én Fenna: :post:

Fijn om weer van jou te lezen Tardis en tegelijkertijd heel opmerkelijk.
Eergisteren was ik op uitnodiging van mijn dochter die die dag verjaarde op bezoek.
Lekker gegeten bij Alan & Pim’s op locatie Brusselplein 11 (Leidsche Rijn) te Utrecht.
Prachtige architectuur trouwens, maar dat terzijde.

Ik geraakte in gesprek met de vriend van mijn dochter, een intelligente en nuchtere techneut.
En ja hoor ... waar hadden we het uitvoerig over.

Over precies waar dit topic over gaat.
Meestal staat hij niet zo open voor dat soort discussies, maar nu wel.
Het begon allemaal met het 'dubbele spleet-experiment' en hij was erg geïnteresseerd.
Vanmorgen heb ik hem dat filmpje gestuurd en ik wacht zijn reactie even af.

Daarna ging het verder over het begrip tijd en over precies wat jij nu schrijft.
Mijn dochter zat tijdens dat gesprek te glunderen, omdat zij 'voelt' zoals ik voel.
We zijn -en hebben- een ongelooflijk sterke match.

In concept heb ik dit filmpje klaar staan om naar de vriend van mijn dochter én dochter te sturen:



De door jou geplaatste video ga ik dadelijk bekijken.
Ben benieuwd. ;P!

Gast1

Re: Tijd: theorie B

Bericht door Gast1 » 17 jan 2019, 17:45

Tardis schreef:
17 jan 2019, 13:32
Dat weet ik uit ervaring toen ik uit mijn lichaam trad en dacht dood te gaan.
Daar heb ik me toen tegen verzet en toen ik onvrijwillig uit mijn lichaam werd getrokken trok ik met mijn wilskracht terug.
Dat was een merkwaardige krachtsinspanning, maar echte doodsangst is een overtuigende emotie kan ik je melden
en deze buitenlichamelijke-ervaring vormt nog steeds mijn ijkpunt van iets wat ik heel zeker weet dat het waar is.
Ik toets alles wat vanuit de wetenschap ook maar enigszins een raakvlak heeft met mijn eigen bijzondere ervaring.

Dat alles tegelijkertijd plaatsvindt is daarom iets wat ik op basis van mijn buitengewone ervaring kan bevestigen.

Ik plaats dit niet om er een discussie mee te starten, voor mij staat mijn ervaring boven alles discussies.
Discussiëren met iemand die deze ervaring niet heeft is zinloos.
Omdat ik een dergelijke ervaring -de uittreding- lang geleden heb gehad, kan ik daarover mee praten.
Toch ervoer ik het niet als een 'doodgaan'.
Ik ervoer het als een soort van 'opgaan' .. in alles.
Dit was een gevoel wat mij tot die tijd onbekend was, onbeschrijflijk heerlijk en onbeschrijflijk mooi tegelijkertijd.
Alle vragen verdwenen en er was enkel en alleen nog maar iets van 'zijn'.
Het voelde als een soort zweven en zo nam ik dat dan ook waar.

Het bijzondere was destijds dat ik dat gevoel vast wilde houden ... en dat lukte.
Tijdens het typen op dit toetsenbord voel ik dat gelukzalig gevoel nog steeds, althans dat gevoel van toen kan ik me heel goed voor de geest halen.
Sindsdien ben ik ook niet 'bang' voor de dood en weet inmiddels dat de dood an sich niet bestaat.
De 'overstap' vind ik een betere omschrijving en die overstap levert verlichting en dat noem ik 'mijn weten'.
Ik heb een paar keer gewenst dat ik die overstap kon maken ...

Aan de andere kant deel ik jouw mening over 'angst', niet over doodsangst, maar over doodsbangheid.
Ik zie dat dat woord overigens nog uitgevonden dient te worden, maar allez ...

Er zijn tijden geweest dat ik heel erg bevreesd was en dat ik daarom dan ook dood wilde.
Eind 2012 en op 18 december 2016.

Een heel bijzondere ervaring van pure intensiteit, een cadeau wat ik na kan vertellen.
Al mijn ervaringen hebben me enkel spiritueel rijker gemaakt.

Heerlijk.

Nu eerst koken en later jouw filmpje bekijken. ;P!

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Tijd: theorie B

Bericht door Tardis » 17 jan 2019, 18:09

Pierre, veel dank voor het posten van dat filmpje. Het zelfde filmpje staat op meerdere plaatsen op dit forum, maar we kunnen het niet vaak genoeg plaatsen want het maakt aan iedereen die geïnteresseerd is in het onderwerp zoveel duidelijk op een begrijpelijke manier. Ik heb er toen ik het voor het eerst zag zelf ook veel aan gehad. Ook heel fijn om te lezen dat de vriend van je dochter geen onnozelaar is waarmee je alleen over oppervlakkige ditjes en datjes kunt keuvelen, maar met hem ook echt ergens over kunt praten. Dat zegt mij ook iets over het niveau van je dochter. Chapeau!
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: Tijd: theorie B

Bericht door Gast1 » 17 jan 2019, 19:10

:loveU:

Dank en grappig geschreven Tardis. :grin:

Filmpje heb ik gedeeltelijk bekeken, maar bij 6,5 minuten haakte ik even af.
Niet omdat het oninteressant was, maar de stem van de vertelster is voor mij niet prettig.
Te gehaast en een beetje schel, druk en ... nee.

Misschien ligt het ook wel aan het (mijn) moment.
Gelijk ook maar even een testje gedaan: (ENFJ-A / ENFJ-T) :wink:

Komt overigens overeen met de uitslag van de test die ik begin 2013 deed.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Tijd: theorie B

Bericht door Tardis » 17 jan 2019, 21:33

Qua stem begrijp ik wat je bedoelt. Bij mij was de irritatiegrens nog niet bereikt.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: Tijd: theorie B

Bericht door Gast1 » 18 jan 2019, 06:46


Plaats reactie