Het Nieuwe Weten; De uitvinding van de als-dan-machine

Voor reportages die betrekking hebben op wetenschappelijke zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Het Nieuwe Weten; De uitvinding van de als-dan-machine

Bericht door taigitu » 29 jul 2019, 14:21

Het nieuwe weten - De uitvinding van de als-dan-machine

by Piet · maart 29, 2019

Afbeelding

Wie zich verdiept in de manier waarop de wetenschappen tot hun ‘waarheden’ en de ‘bewijzen’ daarvoor komen, zal zich verbazen.
Het eerste wat je ontdekt is de uitvinding van de als-dan-machine. Dat eigenlijk geen machine is, maar een werkwijze of een protocol.
Ik noem het een machine omdat het waarheden mechanisch produceert. De eerste wetenschappers kwamen er al snel achter dat wanneer
je pas iets voor ‘waar’ mag nemen als je het werkelijk kent, je niet heel snel opschiet.

Ze bedachten een snellere manier. De als-dan-machine.
Ze bedachten dat antwoorden vinden op de grote vragen veel sneller gaat als je ze zou mogen vóór-onderstellen.
En zo werken de huidige westerse wetenschappen nog altijd. Ze nemen aan (voorlopig) wat het meest logisch klinkt en borduren daarop verder.
Tot het tegendeel is bewezen. Een wetenschappelijk bewijs is dus niet een bewijs vóór iets, maar een bewijs dat er nog niets tégen in te brengen is.
En óf het tegendeel wordt bewezen hangt af van opinie en motivatie. In mijn beleving zijn er ongelooflijk veel waarnemingen en ervaringen
van heel veel verschillende mensen die het tegendeel van de meest uiteenlopende waarheden zijn. Maar deze zijn niet voldoende om
de opgevatte standaard onderuit te halen. De als-dan-machinerie heeft inmiddels zoveel ‘waarheden’ geproduceerd dat de het ontrafelen
geen eenvoudige klus is. Daarbij zijn de (wiskundige) argumenten zo ingewikkeld geworden, dat ze niet meer te volgen zijn.
We volstaan daarom vaak met de uitspraak “ik vind dit of dat, omdat hij dit of dat zegt”.

We zijn in een wereld komen te leven waar ‘iemand’ iets weet over de waarheid. Deze waarheid onderwijzen we de volgende generatie,
als de kennis van de werkelijkheid. Zonder erbij te vertellen dat het ‘als-dan’ is. Zonder het besef van de enorme bijsluiter, die deze kennis heeft.
We denken zelfs dat er steeds meer kennis bij komt. Maar dat is helemaal niet het geval. Alles wat er 50 jaar geleden ‘geweten’ werd
is inmiddels vervangen is door een geavanceerdere versie van ‘als-dan’. De als-dan-machine produceert waarheden
met een uiterste houdbaarheidsdatum. Wat nu geweten wordt is over 10 jaar niet meer waar.

Maar toch denken we dat de waarheid logisch is, en absoluut. We denken dat de natuur wetten volgt die strikt zijn.
En dat als we die ontdekken, we een keihard houvast op de werkelijkheid hebben. Maar helaas, logica leidt niet tot zekere kennis.
Ik neem als voorbeeld de beroemde magische formule van Einstein E=Mc2.

Over hoe de logica de ervaring verward

Hoe de wiskunde ons verward. Logica is een valstrik van het zuiver rationele denken.
Het hoofd, om het eenvoudiger uit te drukken, zorgt zo dat het de macht over onze ervaring houdt.
Waarom geloven wij dat het hoofd, de wetenschap, meer over de waarheid kent dan onze eigen ervaring? We hebben de wereld georganiseerd
rond knappe koppen, autoriteiten in zuiver rationeel denken. Het is niet alleen ons eigen hoofd dat de macht in ons eigen systeem heeft,
ook in de maatschappij geven wij (ons hoofd) mensen met hoge intelligentie de macht. Ons eigen hoofd heeft ontzag voor super hoofden.

Einstein was zo een super hoofd. Maar om een veel ouder voorbeeld te noemen. Zeno was ook zo een super hoofd.
Hij kon geweldige rationele puzzels bedenken, net als later Einstein. Van Zeno zijn de paradoxen het meest bekend.
Eén ervan is het verhaal van de boogschieter die een pijl afschiet op een boom. Zeno’s redenatie is dat de pijl nooit de boom bereikt,
nooit de boom kán raken. Want de pijl legt steeds de helft van de afstand af. Eerst de helft van de afstand tussen de boogschutter en de boom,
en daarna steeds de helft van de overgebleven helft van de afstand. Een redenatie dus die niet strookt met onze ervaring.
Toch is de redenatie, logisch gezien, correct.

De meeste van deze logisch correcte redenaties, en zeker de moderne varianten, zijn zo ingewikkeld dat we ze niet kunnen mee denken.
We moeten het dan helaas doen met een korte samenvatting, of alleen de conclusie. We laten de briljante redenatie dan voor wat het is,
en geloven dat het slimme hoofd een eerlijke correcte conclusie heeft getrokken. Einstein was niet alleen een briljante denker,
hij kon zijn ultra intelligente bedenksels ook super goed in simpele verhaaltjes vertalen. Zo volgen maar weinig mensen de inhoudelijke wiskunde
van de relativiteitstheorie, maar kunnen we allemaal het sprookje begrijpen dat de vertaling ervan is. In het kort de samenvatting.
Een zoon vertrekt van de aarde met de snelheid van het licht voor een reis door de ruimte. Na een aantal jaren komt hij terug op aarde
om te ontdekken dat hij ouder is dan zijn vader. De tijd die voor de zoon verstreken is, is niet gelijk aan de tijd die voor de vader is verstreken.

Dit verhaal staat echter niet te boek als een paradox. Het verhaal van Zeno wel. Het verhaal van Einstein is tenslotte niet door de ervaring te testen.
Dus het zou waar kúnnen zijn, en geen paradox. Dat een afgeschoten pijl zich in de boom boort, weten we allemaal. Maar wat er gebeurd
als je werkelijk met de snelheid van het licht zou kunnen reizen, weet niemand uit eigen ervaring. Als een mens zo een snelheid zou kunnen overleven.
Als, ja, dan. Zo zit de natuurkunde vol met wiskundig logisch correcte redenaties. Velen ervan zijn met onze ervaring niet te toetsen.

Hoe onwerkelijk dit ook allemaal lijkt. Het blijft gissen welke logisch correcte formule nu wel klopt met de werkelijkheid en welke niet.
Ik moet vaak de neiging onderdrukken ze in de prullenbak te gooien. Vooral als ik een documentaire zie over het paringsgedrag van de dinosauriër.
Want wees met mij iets realistischer dan de wetenschap. Een paar botten in de grond. En dan weten hoe wezens van miljoenen jaren geleden hebben gelopen,
welk geluid ze maakten, hoe ze zich gedroegen, wat ze aten? Volledig bij elkaar gefantaseerd. Een ander voorbeeld. De evolutie van de mensheid.
Ook al zo iets waar ik niet ‘bij’ ben geweest. Maar ik noem één klein aspectje, met grote gevolgen. Het vinden van losse botten is leuk,
het zijn puzzelstukjes, en je kunt er een skelet van maken. Maar in het detail van deze puzzel zijn de gewrichtjes van deze botjes.
En een gewricht bestaat voor een deel uit kraakbeen. Dit materiaal is vergaan. Dus de aansluiting van botjes op elkaar heeft enige speelruimte.
Je moet dus, als je een skelet in elkaar puzzelt, rekening houden met ruimte tussen de botjes. De lengte van een menselijke arm,
vanaf de schouder naar beneden, maakt dat de handpalm ongeveer op het midden van de bovenbeen uitkomt. Dat kun je zelf checken voor de spiegel.
Deze lengte is voor apen anders dan voor mensen. Het is daarom een kenmerk van de mens. Dus als je een skelet vindt met de juiste armlengte,
dan heb je een voorvader van de mensheid gevonden! En heb je tegelijk veel om over te publiceren, subsidie voor te krijgen en respect en aandacht verdient.
Lastig is alleen dat het kraakbeen ontbreekt (nog afgezien van soms hele botdelen of zelfs botten). En daarom kan de lengte iets verandert worden.
Veel vroeg homoniden, voorouders der mensheid, die in musea liggen, zijn helemaal niet menselijk.
Laat staan dat we weten hoe ze, gezellig als samengestelde families, rond het kampvuur zaten.

Maar ik dwaal af. Er is vaak een grote afstand tussen de wiskundige logische argumentatie en de realiteit van de werkelijkheid.
Natuurwetten worden vooronderstelt overal en altijd de regel, de wet, te zijn. Tikt hier de klok elke seconde, dan ook aan de andere kant
van het universum, en ook miljoenen jaren geleden. Niemand die dat kan controleren, maar toch is het de wet. In veel wetten is sprake van constanten.
Standaard verhoudingen die de maat der dingen vaststellen. Neem ook hier weer een eenvoudig voorbeeld om te begrijpen wat dit zegt.
Tien dubbeltjes is gelijk aan één euro. De verhouding is daarom 1:10 en kan twee kanten op tot een rekensommetje leiden.
Tien keer een dubbeltje is een euro. Of anders gezegd een dubbeltje is 0,10 Euro. De 1/10e is in al deze sommetjes de constante,
de standaard verhouding om ‘het ene’ in ‘het andere’ om te rekenen. Deze constante is overal en altijd kloppend.
Dat is helemaal anders als we kijken naar de verhouding tussen de euro en de dollar. Die hebben niet elke dag dezelfde waarde,
en de omrekening kan dus ook niet met dezelfde constante gedaan worden.
Daarvoor hebben we een wisselkoers nodig, een wisselende constante zogezegd.

Zo vond Einstein wiskundig en daarmee logisch correct, de constante omrekenfactor tussen energie en materie.
Dat leidde tot de beroemde formule E=mc2. De c2 is de beruchtste constante die op dit moment het standaard universum regeert.
Hoeveel energie gelijk is aan welke hoeveelheid materie kan hiermee worden berekend. De wet zegt ook, dat dit overal en altijd zo is.
Deze constante is de constante maximum snelheid van licht. Maar is deze constante wel constant? En wat is snelheid eigenlijk?

Wacht even!

Voor je het weet is de redenatie zo gecompliceerd dat veel lezers de handdoek in de ring gooien. Daarom dus op dit punt alvast de conclusie.
Nee, deze constante is niet constant. Snelheid is afhankelijk van tijd. En precies de tijd is dat wat niet constant is. Daarmee is de omrekenfactor
tussen energie en materie afhankelijk van de variaties in tijd. En trouwens een anekdote ertussendoor. De Chinezen uit de oudheid, duizenden jaren geleden,
vonden al dat materie en energie dezelfde Qi waren, daar hadden ze Einstein niet voor nodig.

Afbeelding

Een van de nadelen van de als-dan-machine is dat we niet het ene kunnen denken zonder het andere.
Als het hier zo is dan moet het daar ook zo. Dus bijvoorbeeld de uitspraak dat God alles schiep, leidt tot de conclusie dat Hij niet materieel kan zijn.
Eeuwenlang is daarom deze denkkronkel uit de plooi geredeneerd moeten worden. Want. Hebben engelen lichamen, en zo ja, van welk materiaal dan?
En de ziel, heeft de ziel ook substantie? En als deze dat hebben hoe kan dan die subtantie de materie bewegen?
Ik zie caspar het spookje als makkelijk voorbeeld van deze kronkel. Het spookje kan door muren en dichte deuren heen ‘schuiven’
maar kan ook zware lasten dragen. In een tekenfilmpje is dat geen probleem, maar religieus en filosofisch leidt dit tot hooglopende ruzies.
Kan het een en tegelijk het andere? Als God niet-materieel is, hoe kan hij dan ingrijpen?

Bijsluiter

De waarheden die de als-dan-machine produceert hebben ons veel gebracht. De technologie van de westerse beschaving,
onze computers en satellieten in de ruimte, zijn het gevolg. We mogen alleen de vergissing niet maken dat deze waarheden iets zeggen
over de harde werkelijkheid. Want ze zweeft, hangt constant in de lucht. Zolang als het bedenksel niet wordt tegengesproken dan is het waar.

https://pietvergunst.com/?p=250
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Het Nieuwe Weten; De uitvinding van de als-dan-machine

Bericht door MetalPig » 29 jul 2019, 15:10

En zo werken de huidige westerse wetenschappen nog altijd. Ze nemen aan (voorlopig) wat het meest logisch klinkt en borduren daarop verder.
Tot het tegendeel is bewezen. Een wetenschappelijk bewijs is dus niet een bewijs vóór iets, maar een bewijs dat er nog niets tégen in te brengen is.
Dat is een sterk versimpelde voorstelling, maar in grote lijnen klopt dat wel denk ik.
En het werkt als een tierelier.

(Ik denk wel dat het beter zou zijn 'bewijs' te vervangen door 'theorie'.)
En óf het tegendeel wordt bewezen hangt af van opinie en motivatie.
En het waarheidsgehalte va de bewering. Als het waar is dan zal het tegendeel nooit bewezen worden.
En daarom is dit niet waar:
De als-dan-machine produceert waarheden met een uiterste houdbaarheidsdatum. Wat nu geweten wordt is over 10 jaar niet meer waar.
Ik neem als voorbeeld de beroemde magische formule van Einstein E=Mc2.
Magisch? "nee
Van Zeno zijn de paradoxen het meest bekend.
Eén ervan is het verhaal van de boogschieter die een pijl afschiet op een boom. Zeno’s redenatie is dat de pijl nooit de boom bereikt,
nooit de boom kán raken. Want de pijl legt steeds de helft van de afstand af. Eerst de helft van de afstand tussen de boogschutter en de boom,
en daarna steeds de helft van de overgebleven helft van de afstand. Een redenatie dus die niet strookt met onze ervaring.
Toch is de redenatie, logisch gezien, correct.
Nee, de redenatie absoluut niet correct.
De conclusie dat de pijl de boom nooit bereikt volgt niet uit het uitgangspunt dat de pijl eerste de helft etc aflegt als je correcte logica toepast.
Zo volgen maar weinig mensen de inhoudelijke wiskunde van de relativiteitstheorie, maar kunnen we allemaal het sprookje begrijpen dat de vertaling ervan is.
Sprookje? "nee

De rest laat ik even voor wat het is. De schrijver begrijpt niet waar hij het over heeft (hij ziet wetenschap als iets magisch waar sprookjes uit voortkomen) en vanuit die onkunde verkondigt hij onwaarheden.

Gast1

Re: Het Nieuwe Weten; De uitvinding van de als-dan-machine

Bericht door Gast1 » 29 jul 2019, 16:41

Piet Vergunst © 2019. schreef:Het Nieuwe Weten; De uitvinding van de als-dan-machine ...
En Gast1 vond het leuk om te lezen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Het Nieuwe Weten; De uitvinding van de als-dan-machine

Bericht door MetalPig » 30 jul 2019, 08:32

Hm, ik zie nu (pas) dat hij het aan het eind over Qi en God heeft. Dan rijst bij mij het vermoeden dat zijn onbegrip mbt de wetenschap een bewuste keuze is...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Het Nieuwe Weten; De uitvinding van de als-dan-machine

Bericht door taigitu » 30 jul 2019, 10:36

MetalPig schreef:
30 jul 2019, 08:32
Hm, ik zie nu (pas) dat hij het aan het eind over Qi en God heeft. Dan rijst bij mij het vermoeden dat zijn onbegrip mbt de wetenschap een bewuste keuze is...
Ik lees geen onbegrip.
Hij schrijft op zijn manier over of zekerheid er is, zelfs in de wetenschap
die dingen naar buiten kan brengen als absoluut. En als mensen daar hun ziel en zaligheid
aan verbinden kan dat nog weleens fout uitpakken en er o.a. op een nare manier achter komen.
Een simpel voorbeeld is dat voor de symptomen van een hartaanval....
Er zijn altijd mannen getest en hun reacties en de symptomen zijn opgevoerd als zijnde juist.
Nu zijn ze er nog niet zo lang geleden achter gekomen dat vrouwen vaak andere symptomen hebben.
Hoeveel vrouwen hebben hier niet de juiste diagnose door gekregen, of niet adequaat behandeld zijn.
Afbeelding

Dan heb je het over God en Qi.
Is God bewezen door de wetenschap?
En Qi wordt door de Chinese geneeswijze benoemd als 'universele levensenergie'
En dat wordt praktisch gebruikt in hun geneeswijze. We kunnen zelf die energie
voelen wanneer we het willen bijvoorbeeld door gebruik van mudra's of andere
energetische methodes. Ook onze geneeswijzen constateert dat als met overbelast
is dat dat kan leiden tot verstoringen. Alleen worden ons vaak onderdrukkende medicijnen
voor geschreven waar de Chinese geneeswijze direct op het netwerk werkt door
op plekken waar blokkades zijn die op te lossen met bijvoorbeeld acupunctuur.
Ik heb ervaring met acupunctuur en doe o.a. mudra's, iets wat ik op elk moment
kan doen en vaak op elke plaats waar ik me op dat moment bevind.
Reguliere middelen gebruik ik alleen als het niet anders kan.
Qi is de Chinese naam voor universele levensenergie.
De Traditionele Chinese Geneeskunde is gebaseerd op het stromen van deze levensenergie door meridianen.
Deze meridianen lopen als een netwerk door ons lichaam en verbinden organen met elkaar.
Verstoringen van de levensenergie Qi kan leiden tot lichamelijk of psychische klachten.
Qi wordt ook wel geschreven als Chi of C’hi. Andere oosterse geneeswijzen kennen Qi als prana.
Afbeelding

Prana Mudra – How To Do Steps And Its Benefits
By Hayati | April 30, 2018

Prana Mudra Importance:

The Prana Mudra means “the energy or else spirit of life” in its own self. Amongst all the energies compulsory for maintain the balance of nature, Prana hold a much superior importance. There is no exact time for performing this Asana/Mudra. However, it is eternally optional to perform this Mudra in privacy. Performing this Mudra in a quiet room awaken the senses. Like this simple plus available technique when you need a bit further balance plus easiness.

The Prana Mudra is single of the most vital mudras as it helps to turn on the inactive energy in the body.
Take a look at the pran mudras, technique, performing steps, precautions and the prana mudra benefits.

Prana Mudra Yoga Steps, Meaning And Benefits:
Let’s discuss about pran mudra steps, meanings and benefits one by one.
Meaning of Prana Mudra:

Prana means ‘energy’ or life. Prana vayu is extremely important vayu. Prana mudra excites the root chakra, that makes vibration plus heat, which awakens and energize the body. The power of life manifolds and stimulates the entire human body. This energizes the body and awakens all the organs. This mudra links to the heart plus soul of the person. It redirects this living to the parts wherever it is most wanted.

Prana hand mudra yoga is another widely practiced mudra for the treatment of diseases.
Instruction Steps For Prana Mudra:
- It is done with the help of both the hands.
- Tips of ring plus little finger have to be joined by the lean of thumb.
- All other fingers must be extended straight.
- Prana mudra alters the energy in the body, making you fit in conscious breathing by your hand mudra practice.
- Take profound and regular breath.
- Breathe in and exhale for same duration.
- You can sing the mantra sound ‘So-hum’. Chant ‘so’ on inhale and ‘humm’ on exhale.
- Although at start you will discover it hard to chant plus inhale-exhale simultaneous., with practice you can perfect it.
- Perform the inhale and breathe out (by sound chanting) for continuous 20-30 times.
- Now try to focus on your mind.
- You will sense a sudden vibration in your body, a likely situation where your body feels like floating.
- All of a sudden, you will feel some immediate result of prana mudra. You will be invigorated and besieged.

Duration for Prana Mudra:
30 to 45 minutes of normal practice is sufficient to obtain the perfect result.
Prana Mudra Technique:

It works on the base of successful breathing. The successful breathing related to this Mudra helps in the camp of attentiveness. The performers classically experience divine peace and help in broadening their mind.
The performance of this has instilled native beliefs in the people. This Mudra done in several poses: Vajrasana, Padmasana, & Siddhasana yoga.

Benefits of Prana Mudra:
This mudra assist eliminates any kind of A, B, C, D, E, K vitamin deficiencies. This hand mudra can assist control hunger plus thirst throughout fasting.
This improves the regulatory power of the mind. This might help in tackling the unregulated habits, for example eating plus sleeping disorders.
It decreases nervousness, thereby improving self-confidence.
Any obstruction of veins can be detached by the normal practice of this life mudra since it controls a suitable flow of blood.
Prana mudra assists to fight against chronic fatigue, general weakness plus low patience.
It helps to manage emotions for example anger, mental tension, envy, tetchiness, pride, restlessness plus revive happiness, delight, enjoyment, wish, energy & enthusiasm.
Attention and presence of mind can be greatly improved with this mudra that will help you perform better.
It also has the power to enhance your immune system
Prana mudra profit eyes too. It recovers vision and treat eye irritation like burning red dry eyes, cataract.
In this mudra, earth, the water, plus fire elements are attached, so this helps remove the obstacles and impurities present in the blood, ensuing in enhanced blood movement.
Any kind of cramps in muscles and pain in the legs cured by this illness.

Prana Mudra for Eye:
Prana yoga mudra is extremely useful for eye related problems. Those having low vision must forever carry out Prana mudra for at every rate 15 to 30 minutes. It is extremely helpful for any kind of eye related issues. It helps in decreasing the power of eyesight, specially when you wear specs.

Prana Mudra for Healing:
Prana Mudra gesture is one of the important healing methods, that can be utilized to boost one’s Prana Shakti (energy) level, in addition to recovering the circulation of Prana Shakti in the body. Try to perform this mudra every time you run low on energy. It boosts your energy and makes you lighter.

Continuous practice of the mudras will bring about minute change in your body on the pulse centres of your hands that trigger sure healing processes inside the parallel body part.
General debility, Hyperthyroidism, Jealousness
Chronic fatigue, Pride, Impatience
Intolerance of heat, Usual sense of time urgency
Irritability, Mental tension, Acidity
Jaundice. Leprosy, Dry, red, hot, aging, skin; skin-rashes
High blood pressure, Burning in the mouth, throat, stomach
Aphthous ulcers, Bloody stools, Instability of joints

Prana Mudra Precaution:
Skip this if you are suffering from cough and cold.

Remember to first learn how to do Prana Mudra.
With time and practice you will actually witness the benefits of prana mudra along with the associated changes it will bring to your body.
Yoga and mudra form of exercises, typically take time to instill changes. Until then, keep practicing them daily.

https://stylesatlife.com/articles/prana-mudra/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Het Nieuwe Weten; De uitvinding van de als-dan-machine

Bericht door MetalPig » 30 jul 2019, 11:02

taigitu schreef:
30 jul 2019, 10:36
MetalPig schreef:
30 jul 2019, 08:32
Hm, ik zie nu (pas) dat hij het aan het eind over Qi en God heeft. Dan rijst bij mij het vermoeden dat zijn onbegrip mbt de wetenschap een bewuste keuze is...
Ik lees geen onbegrip.
Ik wel, als hij het over magie en sprookjes heeft.
taigitu schreef:
30 jul 2019, 10:36
Dan heb je het over God en Qi.
Is God bewezen door de wetenschap?
Nee. Er is volgens mij niet eens een eenduidige definitie waar de wetenschap iets mee zou kunnen doen.
taigitu schreef:
30 jul 2019, 10:36
En Qi wordt door de Chinese geneeswijze benoemd als 'universele levensenergie'
Energie is meetbaar. Qi niet. Ergo: Qi is geen energie.

En:
Waar zitten die meridianen? Kun je ze aanwijzen? Hoe wordt die vermeende energie geblokkeerd? Hoe weet je waar de blokkade zit? Waar bestaat die blokkade uit? Hoe verdwijnt een blokkade als je ergens een naald prikt?

Vragen, vragen,vragen... Qi lijkt veel meer op magie en sprookjes dan wetenschap, maar de schrijver stapt daar heel gemakkelijk overheen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Het Nieuwe Weten; De uitvinding van de als-dan-machine

Bericht door taigitu » 30 jul 2019, 14:42

MetalPig schreef:
30 jul 2019, 11:02

Energie is meetbaar. Qi niet. Ergo: Qi is geen energie.

En:
Waar zitten die meridianen? Kun je ze aanwijzen? Hoe wordt die vermeende energie geblokkeerd?
Hoe weet je waar de blokkade zit? Waar bestaat die blokkade uit? Hoe verdwijnt een blokkade als je ergens een naald prikt?

Vragen, vragen,vragen... Qi lijkt veel meer op magie en sprookjes dan wetenschap, maar de schrijver stapt daar heel gemakkelijk overheen.

Vragen, vragen,vragen... Qi lijkt veel meer op magie en sprookjes dan wetenschap, maar de schrijver stapt daar heel gemakkelijk overheen.

Meridianen. Wat zijn dat?

6 januari 2016 / Monique Speelman /

Afbeelding

Meridianen zijn energiestromen in het lichaam die gekoppeld zijn aan organen.
De behandeling van meridianen (met bijvoorbeeld shiatsu of acupunctuur) werkt door op lichamelijk, psychisch, emotioneel en spiritueel niveau.
Meridianen zijn niet zichtbaar, wel voelbaar. Door alle meridianen die door ons lichaam lopen, moet voldoende energie stromen.
Stijfheid kan blokkades veroorzaken waardoor lichamelijke en geestelijke klachten kunnen ontstaan.
Er zijn twaalf hoofdmeridianen in het lichaam. Deze twaalf hoofdmeridianen zijn onder te verdelen in zes paren.
Elk paar bevat een yinmeridiaan en een yangmeridiaan.

yinmeridiaan______________yangmeridiaan
long_____________________dikke darm
milt_____________________maag
hart ____________________dunne darm
nier_____________________blaas
hartbeschermer __________drievoudige verwarmer
lever____________________galblaas

Bij alle meridianen staat hieronder beschreven waar deze in het lichaam loopt, wat zijn functie is en welke klachten kunnen ontstaan als er niet voldoende energie doorheen stroomt.

Longmeridiaan
De longmeridiaan begint aan de voorkant van de schouder en loopt via de schouder aan de binnenkant van de arm naar de duim.

Functie
De longmeridiaan zorgt voor het inademen van levensenergie. Hij bepaalt ons reukvermogen. Hij beschermt tegen verkoudheid en griep. Bij de uitademing verwijdert hij schadelijke afvalstoffen uit het lichaam. Hij speelt een belangrijke rol bij het uiten en loslaten van verdriet en pijn.

Onbalans
Is de longmeridiaan uit balans dan voel je je geïsoleerd of melancholisch. En je hebt gebrek aan eigenwaarde. Je vindt het moeilijk om je verdriet te uiten en je hebt keelklachten. Vermoeidheid, bleke gelaatskleur, kortademigheid, hoest en astma duiden op een chronische zwakheid van de longen. Benauwdheid en een beklemd gevoel op de borst komen ook voor. Een droge huid duidt ook op een onevenwichtige longmeridiaan.

Dikke-darmmeridiaan
De dikke-darmmeridiaan loopt naast de longmeridiaan. Hij start bij de wijsvinger. Hij loopt via de schouder door tot onder de neusvleugels.

Functie
Net als de longmeridiaan staat uiten en loslaten centraal. Letterlijk regelt de dikke darm de afscheiding en uitscheiding van afval. Hij heft stagnatie van ki op.

Onbalans
Kun je moeilijk loslaten? Denk je negatief en ben je star? Het kan duiden op een onevenwichtige dikke-darmmeridiaan. Een verstopte neus, constipatie of diarree, jeukende pijn, pijn in de ondertanden komen ook voor. Je bent extra vatbaar voor verkoudheid.

Miltmeridiaan
De miltmeridiaan begint bij de binnenkant van de grote teen. Hij loopt aan de binnenkant van het been, over de buik tot aan de zijkant van de ribben.

Functie
De milt en de alvleesklier regelen de spijsvertering. De milt transformeert en transporteert het bloed. Hij beheerst de insulineproductie en maakt spijsverteringsenzymen aan. De miltmeridiaan heeft te maken met het denkvermogen. Scherpe concentratie en geheugen. Een evenwichtige miltmeridiaan zorgt voor regelmatige, niet te dunne ontlasting. Hij helpt je met concentreren en dingen herinneren.

Onbalans
Is de miltmeridiaan uit balans dan heb je een slecht geheugen en moeite met concentreren. Je hebt het gevoel de hele dag door moe te zijn. Daarnaast komt diarree voor, blauwe plekken, zwakke spieren, regelmatige bloedneus, spataderen, orgaanverzakking, bleek tandvlees, een slechte eetlust, zwaarlijvigheid en een grotere kans op suikerziekte.

Maagmeridiaan
De maagmeridiaan loopt over het gezicht, de buik en het midden van het been. Hij begint onder het oog en eindigt bij de tweede teen.

Functie
De maagmeridiaan neemt de smaken waar en brengt de vertering op gang. Hij is van invloed op de eetlust. Is verbonden met het denken en gevoelens van zorgzaamheid en sympathie. Hij is van invloed op het functioneren van de vrouwelijke organen.

Onbalans
Hoofdpijn, braken, oprispingen en maagklachten kunnen voorkomen. Piekeren en bezorgd zijn brengt de maagmeridiaan uit balans. Je hebt moeite met smaken onderscheiden.

Hartmeridiaan
De hartmeridiaan loopt aan de binnenkant van de arm van de pink tot aan de oksel.

Functie
De hartmeridiaan regelt de functies van het hart, de bloedvaten en de bloedsomloop. Hij beheerst ons spraakvermogen. Met een evenwichtige hartmeridiaan voel je je blij en kun je goed lachen.

Onbalans

Is de hartmeridiaan uit balans dan uit zich dat in de vorm van hysterie, ongepast lachen, stotteren, nervositeit en een onrustige en verwarde manier van denken. Lichamelijke klachten zijn hart- en vaatziekten. Pijn of benauwdheid op de borst. Transpireren en spraakstoornissen.

Dunne-darmmeridiaan
De dunne-darmmeridiaan loopt aan de zijkant van de arm. Van de pink naar het schoudergewricht en via de onderkant van het jukbeen naar het oor.

Functie
Het verteren van voedsel en het scheiden van vloeibare en vaste substanties. De dunne-darmmeridiaan zorgt ervoor dat je zuiverheid van onzuiverheid kunt scheiden. En waarheid van leugen. Je kunt er helder mee oordelen en evenwichtig reageren bij emotionele opwinding.

Onbalans
Is de dunne-darmmeridiaan uit balans dan durf je minder goed op je eigen oordeel te vertrouwen. Gehoorproblemen, stagnatie van de bloedsomloop, bloedarmoede, pijn in de schouders, pijn in de boventanden en opgezette wangen zijn het gevolg van een onevenwichtige dunne-darmmeridiaan.

Niermeridiaan
De niermeridiaan begint onder de voetzool en loopt aan de binnenkant van het been door tot over de buik. Hij eindigt onder het sleutelbeen.

Functie
De nieren zijn onze oerbron. De niermeridiaan heeft te maken met wilskracht en het vermogen om vooruit te komen in het leven. De niermeridiaan helpt merg te vormen voor de hersenen, ruggengraat en botten.

Onbalans
Heb je last van angstgevoelens en rusteloosheid? Maak je je druk om kleine dingen? De niermeridiaan kan uit balans zijn. Ook onderrugklachten, gehoorproblemen, haaruitval, het vasthouden van vocht, problemen met plassen, vermoeidheid, duizeligheid en struikelen komen voor.

Blaasmeridiaan
De blaasmeridiaan begint aan de binnenkant van de oogkas. Hij loopt over het hoofd naar achteren. Over de rug helemaal en de achterkant van het been tot aan de kleine teen.

Functie
De blaasmeridiaan regelt de opslag en uitscheiding van vloeibare afvalstoffen, zoals urine. Hij is verbonden met de hersenen, het autonoom zenuwstelsel en de hypofyse. Een evenwichtige blaasmeridiaan geeft moed, creatieve mogelijkheden en innerlijke kracht.

Onbalans
Is de blaasmeridiaan uit balans dat is het autonoom zenuwstelsel gespannen. Je voelt je angstig en rusteloos. Je hebt blaasklachten en last van je knieën. Kramp in de benen en een strak gevoel aan de achterkant van de benen komen vaak voor.

Hartbeschermer
De hartbeschermer (of kringloopmeridiaan) loopt aan de binnenkant van de arm in het midden. Hij begint naast de tepel en loopt door tot aan de binnenkant van de nagel van de middelvinger.

Functie
De hartbeschermer beschermt het hart (met het hartzakje dat als een beschermend vlies om het hart heen ligt) tegen te grote lichamelijke en psychische spanningen. Tevens regelt hij de bloedsomloop.

Onbalans
Is de hartbeschermer uit balans dan ben je minder in staat om emoties goed te verwerken. Angstgevoelens en relatieproblemen komen ook voor. Hartkloppingen, hete handpalmen, hoge of lage bloeddruk en een benauwd gevoel in de borst. Heb je snel last van de zon? Dit kan duiden op een onevenwichtige hartbeschermer.

Drievoudige verwarmer
De drievoudige verwarmer loopt in het midden van de arm aan de buitenkant vanaf de ringvinger naar het oor.

Functie
De drievoudige verwarmer is onze lichaamsthermostaat. Hij regelt de weerstand en beschermt de immuniteit. Via het lymfvatenstelsel, door te zorgen voor verspreiding van water en andere vloeistoffen in het lichaam. Hij scheidt afvalstoffen af. Hij zorgt ervoor dat het lichaam zich makkelijk aanpast aan temperatuurswisselingen en minder ontvankelijk is voor infecties en koorts. Ook emotionele bescherming staat centraal. En de wijze waarop je relaties met anderen aangaat. Tot slot verdeelt de drievoudige verwarmer de energie tussen de organen.

Onbalans
Gebrek aan warmte op sociaal gebied. Mentale obsessies. Bij grote temperatuurswisselingen kun je snel ziek worden. Je hebt minder weerstand. Allergie en lymfklierstoornissen komen ook voor.

Levermeridiaan

De levermeridiaan begint bij de binnenste hoek van de nagel van de grote teen. Hij loopt via de binnenkant van het been langs het bot van het scheenbeen en de binnenkant van de dij omhoog en eindigt tussen de ribben.

Functie
De lever slaat bloed op. De levermeridiaan ondersteunt daarbij en hij verspreidt de levensenergie. Zodat alle lichamelijke functies soepel verlopen. De levermeridiaan heerst over de pezen en gewrichten, voedt de ogen en manifesteert zich in de nagels. Een evenwichtige levermeridiaan geeft visie in het leven en voldoende energie om nieuwe dingen aan te pakken.

Onbalans
Is de levermeridiaan uit balans dan uit zich dat in frustratie, woede, agressie en depressie. Het zorgt voor een starre manier van denken. Oogkwalen duiden op een storing. Net als alle leverkwalen. Zoals hoofdpijn, jicht, artritis en problemen met gewrichten, pezen en banden.

Galblaasmeridiaan
De galblaasmeridiaan loopt aan de zijkant van het lichaam. Hij begint bij de buitenste ooghoek en loopt via de zijkant van het hoofd en de romp naar de bil toe. Verder aan de buitenkant van het been tot aan de vierde teen.

Functie
De galblaasmeridiaan ondersteunt de opslag van gal en de vertering van vetten. Hij verspreidt de energie van voedingsstoffen door het lichaam zodat de energie in het hele lichaam in evenwicht kan blijven. Een evenwichtige galblaasmeridiaan stelt je in staat keuzes op korte termijn te maken. Je bent flexibel.

Onbalans
Stoornissen in de galblaasmeridiaan uiten zich in besluiteloosheid, schuchterheid, bitterheid en ongeduld. Lichamelijke symptomen zijn onder meer galstenen en galblaasproblemen. Gebrek aan lichamelijke activiteit en wendbaarheid. Stijfheid aan de zijkant van het lichaam.

https://do-in.tv/meridianen/


Deze uitleg is van een site van Do-in yoga.
Ik heb deze gekozen omdat hier de meridianen, organen en hun functie in het lichaam, duidelijk worden beschreven.
Als je een beschrijving leest, welke problemen er zich fysiek en mentaal voordoen waardoor je niet goed
functioneert, zou je een idee kunnen krijgen waar je onbalans of blokkade zit.
Daar kan je eens over nadenken in hoeverre zo'n onbalans, zoals beschreven, bij jou past. Introspectie.
En daar kan je zelf iets aan doen door met mudra's te werken.
Het heeft allemaal te maken hoe de energie/Qi in jouw lichaam stroomt. En welke organen door een bepaalde
meridiaan voldoende worden gevoed met energie, of te weinig energie krijgen.



Qi (energie)


Het concept Qi (spreek uit tsjie) is het hart van de Chinese Geneeskunde.
Het leven wordt door Qi gedefinieerd hoewel het niet tastbaar, meetbaar, kwantificeerbaar, deelbaar of te isoleren is.
Qi is de onzichtbare kracht, die alleen kenbaar is door zijn effecten en indirect herkenbaar door wat het voedt, voortbrengt en beschermt.
Materie is Qi die vorm aanneemt. Bergen die ontstaan, bossen die groeien, rivieren die stromen en dieren die zich voort planten.
Qi brengt beweging en warmte voort, is de levenskracht.

Qi heeft zijn eigen beweging en drijft ook bewegingen van andere vloeistoffen aan.
Binnen de context van een lichaam is Qi datgene wat het lichaam doet leven.
Alle fysieke en mentale activiteiten zijn openbaringen van Qi, waarnemen, denken, voelen, verteren, bewegen en voort planten.

Betekenis:

QiIn het Chinese karakter voor Qi betekent het bovenste deel “opstijgende stoom” en het onderste deel “graan”. De stoom die omhoog kringelt uit een pan kokende rijst is een symbool voor gedistilleerde essentie, en Qi kan zodoende vertaald worden als “damp van de fijnste materie”. Qi verwijst naar de hulpbronnen die door het menselijk organisme worden geconsumeerd, omgezet en doorgegeven. Overdrachtelijk gezien worden we op deze manier op het voedende aspect van Qi gewezen.

Stroming:

Zonder Qi is er geen leven en de kwaliteit van de Qi in het lichaam maakt dat we ons ziek of gezond voelen. De Chinese Geneeskunde zegt dat Qi in energiebanen (meridianen) door het lichaam circuleert. Ziekten zijn verstoringen van de Qi stroom in de meridianen of door een disbalans van die doorstroming in de organen. Wanneer in de westerse Gezondheidszorg geen aanwijsbare oorzaak gevonden kan worden voor een klacht, is er altijd een energetisch probleem. Dit noemen we een stagnatie als de doorstroom belemmert wordt. Dit geeft stuwing en vaak pijn. Of een stase, als de doorstroming volledig geblokkeerd is en dat geeft kolliekachtige, heftige pijn. In de Chinese geneeskunde wordt geprobeerd de (oorzaak van) stagnatie op te lossen bijv. door kruiden, acupunctuur of QiGong, zodat het lichaam zichzelf verder kan herstellen. Het lichaam wordt dus niet afhankelijk gemaakt van de Geneeskunde, maar geholpen om zichzelf te herstellen. Ofwel, de Chinese Geneeskunde behandelt omstandigheden, terwijl de westerse geneeskunde zich richt op oorzaken.
http://www.qigongzee.nl/qi-energie-2/


Qi is niet meetbaar. Maar energie voor en na een bewerking van diverse dingen is wel zichbaar.
Zoals bij de Kirlianfotografie. Ik heb hier op het forum al een en ander geschreven hierover.
Ook dat er een ziekenhuis is in Nederland (ik zou in de topics moeten zoeken welk) dat via de Kirlian
diagnoses ging stellen. Dat was/is een onderzoeksproject. Zo'n Kirlian foto maakt een aura zichtbaar.
Groente gekookt en ongekookt laat een verschil zien. Zo kunnen ze dat ook bij mensen.

Afbeelding


Hieronder een link naar een site over Kirlian fotografie:
https://www.agreenroadjournal.com/2014/ ... ew=sidebar


Acupunctuur wordt gedaan met een naald. Maar er is ook acupressuur, die kan je zelf doen door
op de punten te drukken die normaal met de naald worden gedaan. Ook dat pas ik soms bij me zelf toe.
Als ik met acupunctuur wordt behandeld dan kan ik aan degene die me behandeld, vaak aangeven
waar ze precies op de juiste plek (pijngraad) kan prikken. Rond zo'n acupunctuurpunt kunnen nog wat
plekken zitten die minder pijnlijk aanvoelen. En dat geef ik dan aan, en is er op die manier een
samenwerking. Blokkades kunnen ook voelbaar zijn als 'ophopingen' onder de huid.
Door dat prikken met de naald op een bepaalde meridiaan wordt het lichaam geactiveerd en
start met heling. Het is dus niet dat de naald de genezing uitvoert, het is het lichaam zelf.
Ook met acupressuur is dat wat er gebeurt.

Via deze link vind je info over acupressuur met voorbeelden:
http://www.deheulenaar.nl/acupressuur.html


Laatst gewijzigd door taigitu op 30 jul 2019, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Het Nieuwe Weten; De uitvinding van de als-dan-machine

Bericht door MetalPig » 30 jul 2019, 15:06

taigitu schreef:
30 jul 2019, 14:42
Meridianen zijn energiestromen in het lichaam die gekoppeld zijn aan organen.
Huh. In je eerdere aanhaling stroomde de energie *door* de meridianen, en nu *is* de energiestroom de meridiaan. Dat maakt het niet duidelijker.
Misschien moet je één versie van het verhaal kiezen en die verkondigen, in plaats van tegenstrijdige verhalen rond te strooien.

(Dat plaatje met die perfect rechte lijnen vind ik overigens ook niet echt geloofwaardig.)

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Het Nieuwe Weten; De uitvinding van de als-dan-machine

Bericht door taigitu » 30 jul 2019, 16:13

MetalPig schreef:
30 jul 2019, 15:06
taigitu schreef:
30 jul 2019, 14:42
Meridianen zijn energiestromen in het lichaam die gekoppeld zijn aan organen.
Huh. In je eerdere aanhaling stroomde de energie *door* de meridianen, en nu *is* de energiestroom de meridiaan. Dat maakt het niet duidelijker.
Misschien moet je één versie van het verhaal kiezen en die verkondigen, in plaats van tegenstrijdige verhalen rond te strooien.

(Dat plaatje met die perfect rechte lijnen vind ik overigens ook niet echt geloofwaardig.)
Zonde van de energie die ik hier in heb gestoken.
Je kan er niets mee, en dat is prima.
Laatst gewijzigd door taigitu op 30 jul 2019, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Het Nieuwe Weten; De uitvinding van de als-dan-machine

Bericht door univers » 30 jul 2019, 16:16

Je lichaam werkt het zelfde als het Universum.
Alles staat met elkaar in verbinding.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Het Nieuwe Weten; De uitvinding van de als-dan-machine

Bericht door Fenna » 30 jul 2019, 16:59

;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Het Nieuwe Weten; De uitvinding van de als-dan-machine

Bericht door Osiris » 30 jul 2019, 19:45

taigitu schreef:
30 jul 2019, 16:13
MetalPig schreef:
30 jul 2019, 15:06
taigitu schreef:
30 jul 2019, 14:42
Meridianen zijn energiestromen in het lichaam die gekoppeld zijn aan organen.
Huh. In je eerdere aanhaling stroomde de energie *door* de meridianen, en nu *is* de energiestroom de meridiaan. Dat maakt het niet duidelijker.
Misschien moet je één versie van het verhaal kiezen en die verkondigen, in plaats van tegenstrijdige verhalen rond te strooien.

(Dat plaatje met die perfect rechte lijnen vind ik overigens ook niet echt geloofwaardig.)
Zonde van de energie die ik hier in heb gestoken.
Je kan er niets mee, en dat is prima.
Nee hoor Taigitu.
Misschien in het geval van M P , maar er zijn genoeg anderen ( leden en niet leden ), die de energie die je er in hebt gestoken, wel waarderen :wink:
Keep up the good work ;P!
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Het Nieuwe Weten; De uitvinding van de als-dan-machine

Bericht door univers » 30 jul 2019, 19:49

o.a. ik.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Het Nieuwe Weten; De uitvinding van de als-dan-machine

Bericht door Fenna » 30 jul 2019, 20:56

Ik ook. ;P!
Vond het een interessant artikel.
Waarom zou het niet zo werken?
We worden bij het leven gemanipuleerd.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Het Nieuwe Weten; De uitvinding van de als-dan-machine

Bericht door MetalPig » 31 jul 2019, 09:53

taigitu schreef:
30 jul 2019, 16:13
Zonde van de energie die ik hier in heb gestoken.
Als je er meer energie in had gestoken had je wellicht minder tegenstrijdige berichten geplaatst...

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Het Nieuwe Weten; De uitvinding van de als-dan-machine

Bericht door MetalPig » 31 jul 2019, 09:54

Fenna schreef:
30 jul 2019, 20:56
Vond het een interessant artikel.
Waarom zou het niet zo werken?
Daar zou je je in kunnen verdiepen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Het Nieuwe Weten; De uitvinding van de als-dan-machine

Bericht door taigitu » 31 jul 2019, 11:20

Dank je wel univers, Fenna en Osiris.
Dat geeft me de moed om bovenstaande artikelen aan te vullen met aanvullende info over Qi en je gezondheid.

De organen in ons lichaam krijgen, volgens de Chinese geneeswijze, een maal per dag/nacht
extra energie zo'n 2 uur lang 'toegediend'. Dat gaat volgens een bepaalde volgorde en dat
systeem heet de 'organenklok'. In die 2 piekuren heeft een orgaan meer energie om dat te
doen wat het moet doen. Zoals de maag die 2 uren krijgt tussen 07.00/09.00, waardoor
wij onze 'grootste/zwaarste' maaltijd in die uren zouden moeten eten.
Hier duikt het spreekwoord op ''s morgens eten als een keizer, in de middag als een koning
en in de avond als een bedelaar'. Dat zou het beste zijn voor onze gezonde spijsvertering.
Wanneer onze maag problemen heeft kan die aanvoer van extra energie een belasting zijn
in die twee uren van 07.00/09.00. Dan kan zich dat uiten o.a. in pijn en/of misselijkheid.
Door dit gebeuren heb je een aanwijzing waar je zoeken wat de oorzaak kan zijn, zie in
het artikel van de functie/onbalans van de maag..
Ik weet dit uit ervaring van problemen met de dikke darm die rond 05.00 mij veel
last bezorgde. Met o.a. mudra's kan je daar langzaam verbetering in aan brengen.

De biologische klok maakt geen fouten, ontdek wel orgaan in je lichaam niet goed werkt.

De manier waarop het lichaam is geconstrueerd is om een energiesysteem te bevatten van meridianen,
anders dan de bekende systemen, zoals het lymfestelsel, zenuwstelsel, etc. Deze meridianen zijn kanalen niet ongelijk bloedvaten,
maar waar energie doorheen gaat in plaats van bloed. Ze beïnvloeden het lichaam en de stof-uitwisseling.


Deze Chinese biologische klok kan ons de tijdstippen aanduiden waarop energie circuleert door het lichaam, en de sterkste energieniveaus in een gebied
van het lichaam om de twee uur. Als er problemen zijn in dat specifieke gebied, zijn de symptomen merkbaar.

Er zijn in totaal 12 meridianen, die behoren tot elk groot orgaan. Dit zijn de longen, dikke darm, maag, milt, hart, dunne darm, blaas, hart gebied,
nier, duodenum, galblaas en lever meridianen. Volgens de yin-yang, worden ze onderverdeeld in zes yin en zes yang meridianen.
De yin meridianen behoren tot de organen, die het verzamelen, opslaan en verwerken van stoffen en energie regelen: de lever, longen, milt,
het hart, de nieren en het hart gebied.
Yang meridianen omvatten de organen die stoffen en energie uitwisselen en scheiden: de dikke darm, maag, dunne darm, blaas,
twaalfvingerige darm en galblaas.

De Chinese geneeskunde en de wet van ritme regels zeggen dat de meridianen werken voor 24 uur, verdeeld in 12 twee uur intervallen.
Elke meridiaan heeft zijn hoogtepunt wanneer de tegenovergestelde meridiaan haar dieptepunt raakt.

Een Chinese arts vraagt altijd zijn patiënt eerst op welk moment van de dag de symptomen verschenen. Wetende dat, hij zo begrijpt
waar het probleem is ontstaan, of liever waar de energie problematisch circuleert, of er is te veel energie.

Afbeelding

Het is het beste om de biologische klok te volgen en het tijdstip te noteren waarop de symptomen verschenen.
Let ook op de tijd van de dag wanneer u het meest energiek bent, en als u ’s nachts wakker wordt houdt dat ook in dat er een probleem is
in een bepaald deel van het lichaam.

De tijd van de maximale functie

1-3 PM – lever (ontgifting, spieren en de ogen)
03:00-05:00 – longen (huid)
05:00-07:00 – darmen (assimilatie, eliminatie, huid)
07:00 – 9 AM- maag (lymfe, de vertering van voedsel)
09:00-11:00 – milt, alvleesklier (lymfe, de vertering van voedsel)
11:00-01:00 – hart (slagader bloedsomloop)
01:00-03:00 – dunne darm (spijsvertering, assimilatie, slagaders)
03:00-05:00 – blaas (botten, tanden, eliminatie, schoonmaken)
05:00-07:00 – nieren (botten, tanden, oren, filtratie, eliminatie)
07:00-09:00 – cardiale laag (vernauwing van de bloedvaten)
09:00-11:00 – twaalfvingerige darm (thermoregulatie)
11:00-01:00 – galblaas (spijsvertering, spieren, ogen)

Tijdstip van minimale functies of rust

01:00-03:00 – dunne darm (spijsvertering, assimilatie van de slagaders)
03:00 -5 AM – blaas (botten, tanden, het schoonmaken eliminatie)
05:00-07:00 – nierziekte (botten, tanden, oren, filtratie, eliminatie)
07:00-09:00 – het hart laag (vernauwing van de bloedvaten)
09:00-11:00 – twaalfvingerige darm (thermoregulatie)
11:00-01:00 – galblaas (spijsvertering, spieren, ogen)
01:00-03:00 – lever (ontgifting, spieren en de ogen)
03:00-05:00 – longen (huid)
05:00-07:00 – darmen (assimilatie, eliminatie, huid)
07:00-09:00 – maag (lymfe, voeding en spijsvertering)
09:00-11:00 – milt, alvleesklier (lymfe, de vertering van voedsel)
11:00-01:00 – hart (slagader bloedsomloop)

Een meridiaan (Orgaan) heeft het hoogste energieniveau precies wanneer een andere aan de andere kant het laagste heeft.

Neem de lever bijvoorbeeld: de hoogste energie niveaus liggen tussen 1 en 03:00, en op dat moment zit de dunne darm op het laagste energieniveau.
Als je te laat gaat eten en te gaat slapen, wordt het eten niet goed geabsorbeerd in de dunne darm, dus je moet bepaalde activiteiten vermijden
wanneer de energie van het bij de activiteit betrokken lichaam het laagst is.

Tijdens de hoogste activiteit worden alle functies versterkt. In gevallen van ziekte van overtollige energie zullen ze symptomen openbaren
en de exacte tijd wanneer de overtollige energie aanwezig is.

Als een orgaan zwakte vertoont tijdens maximale activiteit moet het worden versterkt. Naast deze klok, heeft de natuurlijke geneeskunde
vele andere remedies die kunnen helpen bij gebrek aan energie, zoals acupunctuur, homeopathie, enz.

http://healthbytes.me/de-chinese-klok-m ... oed-werkt/


Iets wat ik zelf weleens door elkaar haal:
Tijd AM = 'Akelige morgen'
Tijd PM = 'Prettige middag'
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Het Nieuwe Weten; De uitvinding van de als-dan-machine

Bericht door Fenna » 31 jul 2019, 11:55

Wat dat eten betreft, kan ik alleen maar bevestigen.
'S avonds een lichte maaltijd slaap ik veel beter op dan als ik zwaar getafeld heb.
En met een stevig ontbijt kan je het zonder honger gevoel vaak uithouden tot eind van de middag.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Het Nieuwe Weten; De uitvinding van de als-dan-machine

Bericht door univers » 31 jul 2019, 12:11

Aller belangrijkste, luister naar je lichaam.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Het Nieuwe Weten; De uitvinding van de als-dan-machine

Bericht door Fenna » 31 jul 2019, 20:27

;P! De beste graadmeter.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie