Antarctische mist

Voor reportages die betrekking hebben op wetenschappelijke zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Antarctische mist

Bericht door univers » 30 okt 2019, 06:59

Afbeelding
Terwijl het noordelijk halfrond zich in langere nachten nestelt, barst Antarctica in zijn seizoen van zonlicht.

Na vier maanden 's nachts zag de bemanning van het onderzoeksstation Concordia, gelegen op Dome C op het Antarctische schiereiland, het eerste licht in augustus , het einde van de gevreesde winter-over, een periode van duisternis en isolatie.

Licht keert terug na maanden van duisternis. Onderzoeksstation Concordia verwelkomt de eerste zonsopgang terwijl de Antarctische winter ten einde loopt.
Dr. Nadja Albertsen is de door ESA gesponsorde arts en brengt 12 maanden door op het onderzoeksstation van Concordia op Antarctica. Ze faciliteert een aantal experimenten met betrekking tot de effecten van isolatie, lichtgebrek en extreme temperaturen op het menselijk lichaam en geest.

Er is een noord-noordoostelijke wind.

Het is vroege zaterdagochtend, 10 augustus, en ik sta aan de ingang van de basis - aan de warme kant van de deur - in nachtkleding en ochtendhaar. Het weerdisplay toont milde omstandigheden met een temperatuur van –45 ° C, –65 ° C met gevoelstemperatuur en een aangename luchtdruk. Winden uit het noorden brengen altijd bewolkt weer naar Concordia.

10 augustus is de dag waarop de zon naar verwachting voor het eerst sinds (ongeveer) 4 mei opkomt. Er wordt lang op gewacht; er is wat meningsverschil over de vraag of het al op 8 augustus op was. Maar ik en de meteoroloog zijn van mening dat wat we de afgelopen dagen hebben gezien, refractie is - een afbuiging van de stralen van de zon in de atmosfeer waardoor deze op de zon lijkt. Net zoals water licht buigt, kan de atmosfeer hetzelfde effect hebben.

Afbeelding
Credits: ESA / IPEV / PNRA: N. Albertsen

Het is helder om 11.30 uur, maar geen teken dat de wolken uiteenvallen. Ik ben koppig, dus trek ik aan mijn poolspullen en ga op zoek naar de zon. De maan is vaag zichtbaar achter het wolkendek en wanneer ik mijn nek helemaal naar achteren kantel, is de blauwe lucht een contrast met al het witte - maar nog steeds geen zon.

Ik profiteer van het milde weer voor een langere wandeling in een wereld waar de lucht en de aarde dezelfde kleur hebben en samen in de horizon bloeden. Het is helemaal stil. Als de wind in het noorden staat, gaat het geluid van de motor van de basis mee in de tegenovergestelde richting van ons zomerkamp, ​​waar ik ben.

Zon of niet, het is vrij magisch.

Afbeelding
Eerste ECHTE zonsopgang. Credits: ESA / IPEV / PNRA: N. Albertsen

Afbeelding
Credits: ESA / IPEV / PNRA: N. Albertsen

http://blogs.esa.int/concordia/2019/08/23/first-sun/

De komst van de lente betekent dat de inwoners van Antarctica afscheid nemen van de laatste echte nacht en die uitzichten op de Melkweg.

Elk jaar sponsort ESA een onderzoeksarts gedurende de wintermaanden om experimenten uit te voeren met de rest van de 15-koppige bemanning. Er zijn maar weinig andere plaatsen op aarde die lijken op het isolement en astronauten in extreme klimaatomstandigheden zullen het op andere planeten verdragen - waardoor ESA de mogelijkheid krijgt om technologie te testen en te leren hoe mensen zich in korte tijd gedragen.

De huidige door ESA gesponsorde arts Nadja Albertsen is haar residentie aan het afronden bij Concordia.

Naast het uitvoeren van simulaties en het verzamelen van bloed- en urinemonsters, bracht Nadja het jaar door met bloggen over leven en wetenschap in de Polar Desert. Je kunt haar berichten vinden op de Chronicles from Concordia-blog http://blogs.esa.int/concordia/. Lees ook een CNN-functie over het leven in Concordia en hoe het mensen voorbereidt op Mars. https://edition.cnn.com/interactive/201 ... index.html

Vooruitlopend op de toestroom van zomerbezoekers, is de bemanning ook bezig met het huishouden: beddengoed wordt gewassen, matrassen worden schoongemaakt en verschoond, en verse voedselvoorraden zijn onderweg.

Concordia herbergt tot 80 onderzoekers in de drukke zomermaanden die naar Concordia komen om apparatuur te controleren, sensoren in te stellen en experimenten uit te voeren gedurende een paar weken.

De volgende door ESA gesponsorde arts is Stijn Thoolen. Hij arriveert met en zijn collega-bemanningsleden voor hun Antarctisch verblijf in november.

http://www.esa.int/Science_Exploration
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie