De mens en de wetten.

Voor alle andere reportages.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

De mens en de wetten.

Bericht door Kristof Piessens » 11 aug 2022, 23:15

Ik weet niet waar ik deze post mag plaatsen, voorlopig hier gezet omdat ik vind dat deze onderwerp niet past in 1 van de geboden rubrieken...

De mens en de wetten, waarom ?

Omdat wetten eigenlijk een overbodige functie heeft gekregen, namelijk veel onduidelijkheid, blinkt in de allerhoogste vaagheid, en nooit wordt het doel van een wet in eenvoudige bewoordingen weergegeven, hedendaags worden wetten uitvoeringsbesluiten genoemd, omdat de meerderheid van de mensheid dat niet in educatieve onderwijs leren wat de bedoeling hiervan is om te weten wat legaal of illegaal is.

De reden is eenvoudigweg, hoe meer wetten er zijn hoe complexer het wordt om justitie of het gerecht hun werk gerichter te kunnen doen.

Tevens zijn veel wetten degraderend naar boven zelfs niet efficiënt te noemen als je daar geen uniforme overeenstemming mee hebt.

Je gaat altijd te maken hebben met voor en tegenstanders, maar een wet is een wet dat binnen het kader valt van een uitvoering door politiediensten.

Iets herzien of aanpassen aan de huidige tijd is een lang proces dat voorafgaat door debat, discussie, (meestal ook middels petitie om afdwingbaarheid voor verandering te eisen) of beslissingen in het kader van die wetten die onaangeroerd kan blijven voor eeuwen.

Beter is de hele rits aan wetten eens grondig te gaan evalueren zodat er duidelijk geformuleerde wetten overblijven, jongvolwassenen in de overgang naar een volwassen leven (meestal de laatste 3 jaren van het middelbaar onderwijs) kunnen dan in kennis gesteld worden van die wetten zodat het duidelijk wordt voor hen wat ze wel en niet mogen doen om de risico's er van te elimineren/inschatten, het gedrag van die jongeren bepaalt ook grotendeels of die risico de moeite waard was om tegen die wetten in te gaan, ook al gaat het niet om gehoorzaamheid af te dwingen, maar om hen te wijzen dat de wet zelf hard kan zijn tegen hen.

Ik pik nu een onderwerp uit dat niet door repressie kan aangepakt kan worden omdat het gaat om een gezondheidskwestie, de illegale status van cannabis.
Over de hele wereld is er maar 1 die cannabis wel volledig legaal (nl urugay) heeft gemaakt in veel landen gedeeltelijk omdat de degraderende wet naar boven deze illegaal houdt en een minderheid aan landen dat er een volledig illegale status of strenge verbod van kracht is.
Illegaal betekend in andere woorden ook een verbod op deze middelen en de aanwezige stoffen.
Deze wetten zelf hanteren een terminologie dat enkel door de uitvoerende actoren begrepen word. Gezien de geschiedenis van die wet een heel ander parcours had en invoering had rond het begin van de 20 ste eeuw al dan niet door aansturing van een land dat er oorspronkelijk een andere bedoeling mee had dan oorspronkelijk werd aangenomen, het speelt grotendeels ook mee in hoe de industrie hier mee omging, je weet wel de belangen ter verdediging van de winstgevendheid van de op 'olie' gebaseerde producten, hierdoor werd de natuurlijke geneeskunde compleet verlaten en de industrie dat het duurzaamste was stierf een botte dood...

Ik ga hier even ophouden, later vul ik dat nog aan...
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: De mens en de wetten.

Bericht door Kristof Piessens » 12 aug 2022, 18:41

Deze topic gaat verwijdert worden en stilletjes ga ik weg van dit forum, definitief daar ik met dit post een onbewust belachelijke manier bezig ben...

Het was in de eerste plaats fijn om hier berichten te posten en te communiceren die min of meer hetzelfde of afwijkende meningen/gedachten hadden als mij, het gaat jullie in de toekomst nog heel goed, als er argumenten zijn waarom ik dien te blijven, brand maar los...
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De mens en de wetten.

Bericht door Fenna » 12 aug 2022, 19:40

Waarom?
Je levert geregeld interessante bijdragen.
Ik zou het jammer vinden als je weggaat.

Als je toch bij je besluit blijft, wens ik je het beste Kristof.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: De mens en de wetten.

Bericht door Tet » 12 aug 2022, 19:59

truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De mens en de wetten.

Bericht door taigitu » 12 aug 2022, 20:28

Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht,
lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister,
zonder licht kan duister geen bestaan kennen.


Ik ben vanmiddag nog even op je topic bezig geweest om iets te plaatsen wat je bij mij losmaakte.
Maar zoals je misschien hebt gezien was ik, ook in mijn hoofd, nogal druk aan het reageren op div. onderwerpen.
Wat bij mij vooral naar voren kwam was de gedachte, die op alles toepasbaar is in ons leven,
dat 'alles oorzaak en gevolg' is. Het zijn geen rechte lijnen die we in het leven lopen, en via elke
zijweg komt er 'ruis/storing' en nog veel meer op ons (rechte pad). Dat was de start van een reactie
die ik had. Zodoende wil ik zeggen 'blijf' en ik reageer verder op dit onderwerp.
Laat je licht schijnen en .......

Heb je geen behoefte om te blijven, dan wens ik je alle goeds toe.

Taigitu
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De mens en de wetten.

Bericht door univers » 12 aug 2022, 20:41

Kristof, jij geeft stof, tot nadenken.
Deze topic gaat verwijdert worden en stilletjes ga ik weg van dit forum, definitief daar ik met dit post een onbewust belachelijke manier bezig ben...
Wat is er belachelijks aan ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: De mens en de wetten.

Bericht door Kristof Piessens » 13 aug 2022, 07:50

Vanaf hier zal ik even verdergaan, heb besloten om een tijd alsnog hier te blijven.

Om verder te gaan op dit topic dat ik niet meer in de topicpost zelf kan aanvullen, ga ik dat via deze weg verder aanvullen.

De reden waarom ik het verwijderd wilde hebben is dat ik de laatste tijd meer en meer begon te beseffen dat deze wereld eigenlijk is verziekt door elementen die onnadenkend zijn gebeurd, ikzelf stel de meeste zaken niet in vraag omdat er onderzoeken zijn die aantonen of iets waar is of niet en naar aanleiding er van ook wetten ontstaan om ze te beschermen.

De enigste reden waarom wetten ontstaan is ingegeven vanuit juist die beschermende reden om hiervoor een wet in te voeren dat stoffen legaal of illegaal maakt terwijl onderzoeken bewezen hebben dat de gevolgen van het gebruik van legale stoffen zoals alcohol (eigenlijk verslavend en in principe niet nodig als consumptiemiddel) zoals nicotine dat je rookt je schaadt in de vorm van verbranding en er toxinen vrijkomen waar je lichaam naar blijft hunkeren zonder een alternatief te hebben dat je die toxinen succesvol kan verwijderen uit je lichaam, meer dodelijke slachtoffers eisen ook met illegale stoffen, dan kan je spreken over het feit dat stoffen uit bewerking van natuurlijke bronnen niet noodzakelijk verslavend zijn of risico's gevolgen kunnen hebben bij het gebruik er van.

Maar aan de ene kant binnen het kader van de wet over de illegaliteit van cannabis is het maar goed dat er een verbod is met het vooruitstrevende doel om de wereld zogenaamd drugvrij te krijgen, aan de andere kant bescherm je wel de schadelijke vormen die legaal zijn maar in principe ook beschouwd worden als 'drugs'.

Hier stop ik even om in de volgende posten verder te gaan.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: De mens en de wetten.

Bericht door Tet » 13 aug 2022, 14:10

Kristof Piessens schreef:
13 aug 2022, 07:50
Vanaf hier zal ik even verdergaan, heb besloten om een tijd alsnog hier te blijven.
;P!
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De mens en de wetten.

Bericht door Fenna » 13 aug 2022, 15:12

Kristof Piessens schreef:
13 aug 2022, 07:50
Vanaf hier zal ik even verdergaan, heb besloten om een tijd alsnog hier te blijven.
Goedzo ;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: De mens en de wetten.

Bericht door Kristof Piessens » 14 aug 2022, 15:56

Ik ga verder waar ik geëindigd ben, maar was afwachtend wat de reactie ging zijn van taigitu.

Om het simpel te houden, ga ik dit bericht even anders formuleren om het duidelijk te maken.

Stel dat er zo min mogelijk wetten zijn die dan ook de grenzen aangeven ?

Begrippenlijst; Wiet = Marihuana (mexicaans voor) = Cannabis (cbd als thc) Hennep (alleen cbd met laag % aan thc) (hennep bedoelen ze de plantdelen met zo weinig mogelijk toppen aan.)

De reden dat wiet verboden wordt, is alleen ogenschijnlijk om gezondheid.
De waarheid is dat wiet niet verslavender is of een groter gezondheidsrisico dan sigaretten of alcohol, die beiden door de 'wet' worden beschermd.
Waarom is het dan verboden ? Omdat als het geteeld werd, de helft van alle katoenverbouwers en producenten van nylon, kunststof en houtproducten werkloos zouden zijn.
Hennep is toevallig een van de nuttigste, sterkste, taaiste, onverslijtbare materialen op jullie planeet. Je kunt geen betere vezel voor kleding bedenken, een sterkere substantie voor touwen, een gemakkelijker oogstbare bron voor pulp. Jullie hakken jaarlijks honderdduizenden bomen om voor jullie zondagskranten, waarin jullie kunnen lezen over de verdwijning van de regenwouden. Met hennep kunnen jullie miljoenen zondagskranten maken zonder maar een boom om te hakken. Hennep kan voor tal van zaken als substituut worden gebruikt voor maar een tiende van de kosten.
En daarin zit 'm de kneep. Iemand verliest geld indien deze miraculeuze plant - die ook uitzonderlijke geneeskrachtige eigenschappen heeft - geteeld mag worden. en daarom is marihuana illegaal in de verenigde staten.

(snap je, waarom dit ook zo is overgewaaid naar europa en de rest van de wereld, had dus een echt economisch motief om bepaalde industrie ongehinderd het milieu te laten vervuilen, want toevallig zijn dit industrie die ook het meest intensief water nodig hadden, maar cannabis en/of hennep planten reguleren zelf beter de waterhuishouding en hebben niet zo veel water nodig.)

Jullie beschikken al jaren over de middelen en en de technologie al deze dingen te produceren. Waarom doen jullie het dan niet ?

( het boek gaat grotendeels over de amerikaanse situatie tijdens de jaren 1990 waarin ook die boek(en) uitkwam, achterhouden van de middelen en technologie kan amerika echter hun positie kosten op de wereld.)(staten mogen er nu hun eigen beleid rond voeren maar interstatelijk oftewel de federale wet verbied het nog steeds)

Zoek uit wie er geld zou verliezen als jullie het wel zouden doen. Daar zullen je je antwoord vinden.
Is dit de 'Great Society' waar jullie zo trots op zijn ? Jullie 'grote samenleving' moet getrokken worden, trappend en schreeuwend, om het algemene belang in overweging te nemen ? Zodra het algemeen of collectief belang wordt genoemd, begint iedereen 'communisme' te roepen ! In jullie samenleving wordt het belang van allen maar al te vaak genegeerd wanneer het niet een enorme winst creëert voor iemand.

Dit is niet alleen in de verenigde staten zo, maar wereldwijd. Voor de mensheid is daarom de elementaire vraag: kan eigenbelang ooit worden vervangen door het hoogste belang, het algemene belang, van de mensheid ? Zo ja, hoe dan ?
In de verenigde staten hebben jullie geprobeerd in het algemeen belang, het hoogste belang, te voorzien door wetten. Jullie hebben jammerlijk gefaald. Jullie land is het rijskte, machtigste op aarde en heeft een van de hoogste kindersterftecijfers. Waarom ?
Omdat arme mensen zich voor en na de geboorte geen kwaliteitszorg kunnen veroorloven en jullie samenleving is winstgericht. Ik haal dit slechts aan als een voorbeeld aan hoe jammerlijk jullie hebben gefaald. Het feit dat jullie zuigelingen in grotere aantallen sterven dan elders in de geïndustrialiseerde wereld zou jullie moeten verontrusten. Dat doet het niet. Dat spreekt boekdelen over waar jullie prioriteiten als samenleving liggen. Andere landen ondersteunen de zieken en behoeftigen, de ouderen en zwakken. Jullie ondersteunen de rijken en de welvarenden, de invloedrijken en welgeplaatsten. Ruim 85% van de gepensioneerde amerikanen leven in armoede. Veel oudere amerikanen en de meesten met een laag inkomen gebruiken lokale EHBO posten als hun 'huisarts'; zij worden behandelt onder de smerigste omstandigheden en ontvangen nauwelijks enige preventieve gezondheidszorg.
Er is geen winst te behalen, snap je, aan mensen die weinig hebben uit te geven....zij zijn niet langer van nut...En dit is jullie great society.

Gesprekken met god tweede deel 339 tot 340 neale donald walsh.

Gezien ik dit las bedacht ik me dat deze situatie in actuele zin nu nog geldt ? Ik denk van wel al is dat intussen een klein beetje verbetert, het neemt niet weg dat europa een totaal andere evolutie volgde, dat meer socialer gericht was dan de amerikaanse manier.

De VN heeft in het kader van de war on drugs cannabis reeds geschrapt van de lijst waarop een verbod rustte, net daarom dat urugay het criminele probleem met legalisatie met strenge regels heeft ingevoerd en in lichte mate ook andere drugs voor eigen gebruik decriminaliseerde.

Eigenlijk zouden we alle wetten zoals in de beginpost eens strikt gaan dienen te stroomlijnen en in harmonisatie brengen met de internationale wetten.

In verband met de war on drugs kan je alleen paal en perk stellen aan drugs die een letterlijke chemische bewerking ondergaan, bij de natuurlijke cannabis is dat minder het geval, want kruisen van de soorten overal ter wereld wijzigt daarom niet de echte oorspronkelijke inhoud enkel dat de sterktes van de kruisingen kunnen variëren afhankelijk van de groeiomstandigheden. Buitenkweek zonder toevoeging van andere middelen kunnen misschien een lagere sterkte produceren en minder opbrengst, tegenover binnenkweek waarbij wel de planten gemanipuleerd worden door toevoeging van middelen om de plant sneller te laten groeien, hogere sterkte te produceren en een hogere opbrengt te hebben.
In ieder geval zou je regels kunnen instellen die de voorwaarden zijn om je eigen gebruik te voorzien. Zelfs in de wet kan die regel dan grenzen aangeven over het hoe en wat van het kweken voor eigen gebruik onder voorwaarde dat je de opbrengst niet verhandelt, transporteert, bewerken is toegestaan onder dezelfde voorwaarden van de kweek.
Indien er shops zouden zijn is er een mogelijkheid om een deel van je voorraad bvb te verkopen, maar dan dien je je simpelweg te registreren en documenten (toestemming) te ontvangen om je voorraad te transporteren naar die shop.

Het probleem is echter als iets illegaal is riskeer je altijd inbeslagname van alle materiaal dat er aanwezig is ook al voldoe je aan de wettelijke voorwaarden voor eigen gebruik.
Als het legaal is en aan alle voorwaarden voldoet riskeer je geen inbeslagname, behalve als er toch een vermoeden is dat je dat bewerkt met de bedoeling deze illegaal te verkopen zonder vereiste toestemming en/of vergunningen.

Je kunt het niet zo gek bedenken om toch onderzoek te doen naar de effecten van een diverse groep meerderjarigen in verband de gehaltes van de cannabis, het kan altijd een wetenschappelijk interessante materie zijn als je voor de geweekte als gekochte cannabis een grenswaarde kan bepalen dat geen al te grote invloed kan hebben op het gedrag van de gebruiker...bewerkte is dan een ander probleem waar je rekening mee dien te houden dat je absoluut niets doet dat betrapping bij een controle tot gevolg kan hebben...

Zo de volgende keer ga ik iets meer toespitsen op de wetten zelf, en hoe de criminaliteit hiermee gepaard door legalisatie wel kan gaan afzwakken, zoals ieder mens is het hoogste belang natuurlijk te voorkomen dat er doden vallen door drugs die grotendeels een bewerkte chemische proces hebben ondergaan of een wijziging doen in de structuur zodat deze een vergelijkbaar effect hebben als de de echte natuurlijk geproduceerde samenstellingen.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De mens en de wetten.

Bericht door Vitharr » 14 aug 2022, 16:14

Hennepteelt is gewoon een legale industrie hoor kristof. Wiet kweken is illegaal. Hennep wordt tegenwoordig minder vaak toegepast omdat er goedkopere alternatieven voor zijn gevonden.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De mens en de wetten.

Bericht door univers » 14 aug 2022, 16:53

Ze staan nog niet in volle bloei. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De mens en de wetten.

Bericht door taigitu » 14 aug 2022, 17:16

Re: De mens en de wetten.

Bericht door Kristof Piessens » 14 aug 2022
Ik ga verder waar ik geëindigd ben, maar was afwachtend wat de reactie ging zijn van taigitu.
Ik vind het mooi dat je aanwezig blijft op het forum en jouw meningen en gevoelens deelt over
hoe jij dingen bekijkt, voelt of beleeft. Zoals ook ik dat wil doen.
Het stuk wat je nu hebt geschreven is voor mij héél veel om in één keer daar een sluitend antwoord op te geven.
Dus begin ik met wat voor mij het begin is, in wat mij raakt.
Om het simpel te houden, ga ik dit bericht even anders formuleren om het duidelijk te maken.

Stel dat er zo min mogelijk wetten zijn die dan ook de grenzen aangeven ?[/b]

Begrippenlijst; Wiet = Marihuana (mexicaans voor) = Cannabis (cbd als thc) Hennep (alleen cbd met laag % aan thc) (hennep bedoelen ze de plantdelen met zo weinig mogelijk toppen aan.)

De reden dat wiet verboden wordt, is alleen ogenschijnlijk om gezondheid.
De waarheid is dat wiet niet verslavender is of een groter gezondheidsrisico dan sigaretten of alcohol, die beiden door de 'wet' worden beschermd.


Waarom is het dan verboden ?
Omdat als het geteeld werd, de helft van alle katoenverbouwers en producenten van nylon, kunststof en houtproducten werkloos zouden zijn.
Hennep is toevallig een van de nuttigste, sterkste, taaiste, onverslijtbare materialen op jullie planeet. Je kunt geen betere vezel voor kleding bedenken, een sterkere substantie voor touwen, een gemakkelijker oogstbare bron voor pulp. Jullie hakken jaarlijks honderdduizenden bomen om voor jullie zondagskranten, waarin jullie kunnen lezen over de verdwijning van de regenwouden. Met hennep kunnen jullie miljoenen zondagskranten maken zonder maar een boom om te hakken. Hennep kan voor tal van zaken als substituut worden gebruikt voor maar een tiende van de kosten.
En daarin zit 'm de kneep. Iemand verliest geld indien deze miraculeuze plant - die ook uitzonderlijke geneeskrachtige eigenschappen heeft - geteeld mag worden. en daarom is marihuana illegaal in de verenigde staten.
Statuut
Wetten zijn geschreven rechtsregels.
Elke wet is onderdeel van het recht, maar het recht is breder dan enkel wetten.
Ook de rechtspraak, de rechtsleer en gewoonten zijn rechtsbronnen.
De aankondiging van een wet wordt soms een edict (aankondiging) genoemd.
Wikipedia


De tekst hierboven geeft voor mij aan dat wetten niet eenduidig iets vastleggen, en er geen diversiteit zou zijn in de toepassing.
Wat voor mij een recht is waar ik me goed bij voel, kan voor een ander een tegengesteld effect hebben en schadelijk zijn en zijn recht schrappen.

Je voert hier aan "De waarheid is dat wiet niet verslavender is of een groter gezondheidsrisico dan sigaretten of alcohol, die beiden door de 'wet' worden beschermd.
Ik zie niet dat sigaretten en/of alcohol door de wet worden beschermd. Zeker niet sigaretten, die ze, door de prijzen zo erg te verhogen, de gebruikers proberen te laten stoppen.
En velen zullen dit doen omdat ze niet genoeg geld hebben om ze te kopen. Zeker jongeren zullen noodgedwongen stoppen met roken.
Dus van een wettelijke bescherming van het gebruik van sigaretten, kan je hier niet van uitgaan.

Je kan niet stellen dat gebruik van wiet geen groter gezondheidsrisico heeft dan sigaretten of alcohol.
Door teveel drinken van alcohol, wat verslavend kan zijn, wil voor mij niet zeggen dat wiet niet verslavender zou zijn dat alcohol.
Daarmee kan je niet stellen dat alcohol door de wet beschermd wordt omdat alcohol. Het gebruik wordt vanaf een zekere leeftijd toegestaan.
Ga je dronken de weg op, of vanuit dronkenschap rare dingen doen.... kan je wettig aangesproken worden en eventueel een rechtszaak
aan je broek krijgen.
2. Cannabis: wat doet het?

Het effect kan per soort verschillen. Meestal krijgt iemand een ontspannen, zorgeloos gevoel. De spieren verslappen waardoor de ledematen zwaar aanvoelen. Het is als of er stenen in zitten. Dit gevoel wordt ook wel ‘stoned zijn’ genoemd. Ook kan iemand van hasj of wiet gaan fantaseren. Het concentratievermogen verandert. Iemand kan zich bijvoorbeeld heel goed concentreren of focussen op een detail, maar niet langer op het totaal. De waarneming verandert ook. Men ziet kleuren intenser en hoort de muziek anders. Logisch nadenken kan moeilijker zijn. Iemand kan een eetkick en een lachkick krijgen. Onder invloed functioneert ook het kortetermijngeheugen slechter. Dingen die net gezegd zijn vergeet iemand weer.

Als je hasj of wiet rookt begint het na enkele minuten te werken en na 2 tot 4 uur vermindert het effect weer. Hasj en wiet worden ook wel gegeten in bijvoorbeeld een cake (spacecake). Als je het eet beginnen de effecten pas na een half uur tot 2 uur. Bij eten zijn de effecten vaak heftiger en duren ook veel langer.

Lees meer: https://www.jellinek.nl/familie-en-omge ... /cannabis/
Als je het hele artikel van de Jellinek-kliniek leest, welke risico's er zijn zoals o.a. in het verloop bij gebruik, zie ik dit niet bij sigarettengebruik.

Dat hennep op zich mooi materiaal is voor heel veel doelen bruikbaar, dat ben ik met je eens.
Dat wetten, voor het gebruik van dit materiaal, niet eenduidig toe te passen zijn zorgt dus voor verschillende toepassingen via regels.
Dus zal de wiet-factor daar belangrijk in blijven en aan een wet gebonden zijn om risico's te voorkomen, lijkt me.

Via deze link kan je meer lezen over hennep en welke positieve toepassingen er zijn:
https://www.zamnesia.nl/blog-top-10-toe ... ennep-n246


Ik weet niet of mijn reactie enigszins tegemoet komt aan jouw verwachting, maar dit is het even voor nu.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: De mens en de wetten.

Bericht door Kristof Piessens » 14 aug 2022, 17:51

Vitharr schreef:
14 aug 2022, 16:14
Hennepteelt is gewoon een legale industrie hoor kristof. Wiet kweken is illegaal. Hennep wordt tegenwoordig minder vaak toegepast omdat er goedkopere alternatieven voor zijn gevonden.
Maar die teelt is wel gebonden aan strikte eisen, dat betwijfel ik niet, maar in het kader van duurzaamheid weegt de toepassingen zwaarder door dan de alternatieven die er gevonden worden...altijd ga je 'geplande onbruikbaarheid' tegenkomen waarbij de omzetting gepaard gaat met afvalstoffen die niet gerecycleerd kunnen worden of voor andere toepassingen hergebruikt kunnen worden...

Zo heb je bvb de kerncentrales die altijd restafval produceren, dat is in het kort 'geplande onbruikbaarheid', het wil niet zeggen dat de centrales bruikbaar zijn om energie op te wekken, onbruikbaar zijn ze wel als het om restafval gaat, dat maar 1 uitgang kent, opslag en dat blijft een knelpunt voor de hele wereld...de latere generaties gaan daar niets op kunnen bedenken, het blijft afval in de periferie van onbruikbaar in die zin van recyclage en/of hergebruik...
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: De mens en de wetten.

Bericht door Kristof Piessens » 14 aug 2022, 18:25

taigitu schreef:
14 aug 2022, 17:16
Re: De mens en de wetten.

Bericht door Kristof Piessens » 14 aug 2022
Ik ga verder waar ik geëindigd ben, maar was afwachtend wat de reactie ging zijn van taigitu.
Ik vind het mooi dat je aanwezig blijft op het forum en jouw meningen en gevoelens deelt over
hoe jij dingen bekijkt, voelt of beleeft. Zoals ook ik dat wil doen.
Het stuk wat je nu hebt geschreven is voor mij héél veel om in één keer daar een sluitend antwoord op te geven.
Dus begin ik met wat voor mij het begin is, in wat mij raakt.
Om het simpel te houden, ga ik dit bericht even anders formuleren om het duidelijk te maken.

Stel dat er zo min mogelijk wetten zijn die dan ook de grenzen aangeven ?[/b]

Begrippenlijst; Wiet = Marihuana (mexicaans voor) = Cannabis (cbd als thc) Hennep (alleen cbd met laag % aan thc) (hennep bedoelen ze de plantdelen met zo weinig mogelijk toppen aan.)

De reden dat wiet verboden wordt, is alleen ogenschijnlijk om gezondheid.
De waarheid is dat wiet niet verslavender is of een groter gezondheidsrisico dan sigaretten of alcohol, die beiden door de 'wet' worden beschermd.


Waarom is het dan verboden ?
Omdat als het geteeld werd, de helft van alle katoenverbouwers en producenten van nylon, kunststof en houtproducten werkloos zouden zijn.
Hennep is toevallig een van de nuttigste, sterkste, taaiste, onverslijtbare materialen op jullie planeet. Je kunt geen betere vezel voor kleding bedenken, een sterkere substantie voor touwen, een gemakkelijker oogstbare bron voor pulp. Jullie hakken jaarlijks honderdduizenden bomen om voor jullie zondagskranten, waarin jullie kunnen lezen over de verdwijning van de regenwouden. Met hennep kunnen jullie miljoenen zondagskranten maken zonder maar een boom om te hakken. Hennep kan voor tal van zaken als substituut worden gebruikt voor maar een tiende van de kosten.
En daarin zit 'm de kneep. Iemand verliest geld indien deze miraculeuze plant - die ook uitzonderlijke geneeskrachtige eigenschappen heeft - geteeld mag worden. en daarom is marihuana illegaal in de verenigde staten.
Statuut
Wetten zijn geschreven rechtsregels.
Elke wet is onderdeel van het recht, maar het recht is breder dan enkel wetten.
Ook de rechtspraak, de rechtsleer en gewoonten zijn rechtsbronnen.
De aankondiging van een wet wordt soms een edict (aankondiging) genoemd.
Wikipedia


De tekst hierboven geeft voor mij aan dat wetten niet eenduidig iets vastleggen, en er geen diversiteit zou zijn in de toepassing.
Wat voor mij een recht is waar ik me goed bij voel, kan voor een ander een tegengesteld effect hebben en schadelijk zijn en zijn recht schrappen.

Je voert hier aan "De waarheid is dat wiet niet verslavender is of een groter gezondheidsrisico dan sigaretten of alcohol, die beiden door de 'wet' worden beschermd.
Ik zie niet dat sigaretten en/of alcohol door de wet worden beschermd. Zeker niet sigaretten, die ze, door de prijzen zo erg te verhogen, de gebruikers proberen te laten stoppen.
En velen zullen dit doen omdat ze niet genoeg geld hebben om ze te kopen. Zeker jongeren zullen noodgedwongen stoppen met roken.
Dus van een wettelijke bescherming van het gebruik van sigaretten, kan je hier niet van uitgaan.

Je kan niet stellen dat gebruik van wiet geen groter gezondheidsrisico heeft dan sigaretten of alcohol.
Door teveel drinken van alcohol, wat verslavend kan zijn, wil voor mij niet zeggen dat wiet niet verslavender zou zijn dat alcohol.
Daarmee kan je niet stellen dat alcohol door de wet beschermd wordt omdat alcohol. Het gebruik wordt vanaf een zekere leeftijd toegestaan.
Ga je dronken de weg op, of vanuit dronkenschap rare dingen doen.... kan je wettig aangesproken worden en eventueel een rechtszaak aan je broek krijgen.

Sigaretten en alcohol zijn zaken die schadelijk zijn voor het lichaam, daarom beschermen ze die door een wet door te stellen dat het gebruik er van toegestaan is, als het verbod ook hierop heeft gegolden dan heeft de wet ook geen reden om er inkomsten uit te putten en had dit toch in het criminele circuit toch illegaal geweest zie de drooglegging van amerika in de jaren 1920, immers al die zaken zijn volgens andere bronnen zelfs niet nodig, behalve voor medische toepassing in geval van wiet.
Wiet integendeel is bij roken ook schadelijk voor het lichaam maar het veroorzaakt geen doden tenzij je de wet op deelname in het verkeer onder invloed aan de laars lapt, alcohol en sigaretten hebben wel al doden op naam staan, onlangs was er een kerel die zo zwaar heeft gedronken dat hij de controle miste om de extra lading drugs (welke is niet meegegeven, de naam "drugs" doet het werk al) niet bij te nemen, maar deed dat wel en de omgeving had beter hierop kunnen reageren als er nuchtere mensen bij waren om toch uit veiligheid ter plaatse te blijven slapen of naar huis gebracht te worden.
combinerend gebruik heeft altijd kans op ongevallen als je jezelf niet in de hand hebt betreft het gebruik er van...misbruik betekend dat je niet kunt inschatten waar je grenzen liggen in het gebruik er van, tabak is een lichamelijke verslaving alcohol vertroebeld je geest (verdovende middel) als je over je grens gaat heb je geen controle op je lichaam om nog in het verkeer te kunnen deelnemen, bij wiet is dat anders al heb ik hier geen onderzoeksresultaten van gevonden in hoeverre het verlies over de controle van je lichaam ook klopt omdat de soorten wiet dat je gebruikt enorm verschilt in de verhoudingen van de gehaltes dat de plant kan produceren...
Ieder mens wordt geacht besef te hebben van de verantwoordelijkheid op het gebruik er van en te onderkennen dat je risico's neemt om bepaalde wetten te negeren.
2. Cannabis: wat doet het?

Het effect kan per soort verschillen. Meestal krijgt iemand een ontspannen, zorgeloos gevoel. De spieren verslappen waardoor de ledematen zwaar aanvoelen. Het is als of er stenen in zitten. Dit gevoel wordt ook wel ‘stoned zijn’ genoemd. Ook kan iemand van hasj of wiet gaan fantaseren. Het concentratievermogen verandert. Iemand kan zich bijvoorbeeld heel goed concentreren of focussen op een detail, maar niet langer op het totaal. De waarneming verandert ook. Men ziet kleuren intenser en hoort de muziek anders. Logisch nadenken kan moeilijker zijn. Iemand kan een eetkick en een lachkick krijgen. Onder invloed functioneert ook het kortetermijngeheugen slechter. Dingen die net gezegd zijn vergeet iemand weer.

Als je hasj of wiet rookt begint het na enkele minuten te werken en na 2 tot 4 uur vermindert het effect weer. Hasj en wiet worden ook wel gegeten in bijvoorbeeld een cake (spacecake). Als je het eet beginnen de effecten pas na een half uur tot 2 uur. Bij eten zijn de effecten vaak heftiger en duren ook veel langer.

Lees meer: https://www.jellinek.nl/familie-en-omge ... /cannabis/
Als je het hele artikel van de Jellinek-kliniek leest, welke risico's er zijn zoals o.a. in het verloop bij gebruik, zie ik dit niet bij sigarettengebruik.

Dat hennep op zich mooi materiaal is voor heel veel doelen bruikbaar, dat ben ik met je eens.
Dat wetten, voor het gebruik van dit materiaal, niet eenduidig toe te passen zijn zorgt dus voor verschillende toepassingen via regels.
Dus zal de wiet-factor daar belangrijk in blijven en aan een wet gebonden zijn om risico's te voorkomen, lijkt me.

Via deze link kan je meer lezen over hennep en welke positieve toepassingen er zijn:
https://www.zamnesia.nl/blog-top-10-toe ... ennep-n246


Ik weet niet of mijn reactie enigszins tegemoet komt aan jouw verwachting, maar dit is het even voor nu.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De mens en de wetten.

Bericht door Vitharr » 14 aug 2022, 19:25

Kristof Piessens schreef:
14 aug 2022, 17:51
Zo heb je bvb de kerncentrales die altijd restafval produceren, dat is in het kort 'geplande onbruikbaarheid', het wil niet zeggen dat de centrales bruikbaar zijn om energie op te wekken, onbruikbaar zijn ze wel als het om restafval gaat, dat maar 1 uitgang kent, opslag en dat blijft een knelpunt voor de hele wereld...de latere generaties gaan daar niets op kunnen bedenken, het blijft afval in de periferie van onbruikbaar in die zin van recyclage en/of hergebruik...
Dat is niet correct hoor. We hebben de oplossing wel degelijk uitgevonden en die heet transmutatie. Hiermee worden isotopen met een lange halfwaardetijd omgezet in korter levende isotopen.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: De mens en de wetten.

Bericht door Kristof Piessens » 15 aug 2022, 07:09

Trouwens, als iemand graag een alternatief zoekt voor het roken is vapen een gezondere manier, de e sigaret of vapers met vloeistoffen als vervanger (met of zonder nicotine) of con of in ductie toestellen als vervanger voor veilige kruiden of in het topic vernoemde materialen (wiet of cbd en afgeleiden er van)...
Hou er wel rekening mee dat dan de hoeveelheid in een mobiel verdamper minder is dan bij een desktopversie voor thuisgebruik, daar de kruidenkamers verschillen van grootte.
Uit onderzoek is ook gebleken dat de effectiviteit door verdampen hoger ligt dan bij roken waarbij verbranding teer en andere toxinen in je lichaam terecht kunnen komen...
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: De mens en de wetten.

Bericht door Kristof Piessens » 15 aug 2022, 14:32

Maar als je dat niet wil roken noch vapen, kun je het ook als gezondere alternatief gebruiken als voedsel bron, zo'n plant bevat alles wat een menselijk lichaam kan gebruiken zonder dat er gifstoffen inzitten, immers vers geoogst heeft het alleen zuren die op geen enkel manier een high kunnen opwekken, indien je graag de effecten wil van de toppen heb je de zuren eerst om te zetten naar de bekende stoffen waar je een high/of stone van krijgt, mits goed informeren weet je hoe je dat kunt doen, en kun je ook beter doseren met kleine hoeveelheden, het vraagt wel enige voorbereiding maar aan de andere kant hou je je wel aan de geboden regels met betrekking tot deelname in het verkeer, elk moment kan je wel aan controle worden onderworpen en kan het wat verkeerd aflopen of niet.

Normaal gezien zou het verbod enkel mogen gelden op 'drugs' die een chemische bewerking ondergaan hebben, of varianten die lijken op de stoffen van deze geliefde plant.
In de medische wereld worden sommige van deze stoffen echter wel streng gecontroleerd en geregistreerd via bevoegde bureau's en/of instanties.
Deze stoffen hebben altijd wel doden op het rekest en dat willen ze voorkomen, vaak komen deze stoffen uit het crimineel circuit en dat wil men niet als je onvoldoende besef hebt van de gevolgen als je dit aanschaft en gebruikt.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De mens en de wetten.

Bericht door univers » 15 aug 2022, 15:00

Hoeveel plantjes heb je staan ? :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: De mens en de wetten.

Bericht door Kristof Piessens » 15 aug 2022, 17:04

univers schreef:
15 aug 2022, 15:00
Hoeveel plantjes heb je staan ? :mrgreen:
Geen voor dit jaar...

Volgend jaar mogelijk 1 plant...en that's it !

Het is niet riskant meer om het weer kwijt te spelen tenzij ik een plantage begin maar dat ben ik niet van plan...heb er ook niet de ruimte er voor (woning zonder tuin dus) mocht ik dat wel hebben dan begin er niet aan...ik heb reeds al ervaren dat het beperkt bleef tot gebruik via roken, effect er van is toch niet wat ik verwachte, daarnaast rook ik ook nog eens filtersigaretten, het is dit waar ik komende tijd graag mee wil ophouden, blijkbaar is er een middel voor, buiten de positiviteit (revieuws) er van heb ik geen concrete resultaten van teruggevonden...dat maakt het voor mij moeilijk om dat middel tegen roken toch te kopen...

1 ding is me duidelijk geworden, ik betrouw niets meer dus zelf een plant kweken en verder komt het ook niet eerlijk gezegd...anders gaan mensen denken dat ik zwendel mee ga beginnen en vanuit die oogpunt heeft het verbod ook ingang gekregen waardoor de illegale markt er vanzelf een zwendel van organiseert door hun eigen betrouwbaarheid op de winstgerichtheid te doen kelderen, er word steevast altijd wantrouwend gereageerd op incidenten waarvan ik in de eerste jaren nog zelf weinig vanaf wist, gaandeweg is dat toch meer en meer duidelijkheid gekomen om toch maar met respect een plant te behandelen zoals het hoort...
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Plaats reactie