Waarom het zo lastig is je huis te verduurzamen

Voor alle andere reportages.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Waarom het zo lastig is je huis te verduurzamen

Bericht door Fenna » 18 aug 2019, 16:41

Als je het hele artikel hebt gelezen zou je haast denken, "bezint eer ge begint".
Het kost niet alleen véél meer geld dan word voorgespiegeld maar ook het verwezenlijken van een gasloos huis gaat met de nodige problemen gepaard.
Huizen moeten van het gas af en worden verduurzaamd is afgesproken in het klimaatakkoord. Daar komen subsidies voor. Maar geld is helemaal niet het grootste probleem, constateert Daphne van Paassen, een jaar nadat ze is begonnen met het verduurzamen van haar stadswoning uit 1895.

Daphne van Paassen16 augustus 2019, 15:26
Omdat dagelijkse nieuwsupdates als ‘Dikste ijslaag op Noordpool bijna verdwenen’ en ‘Code rood vanwege extreme hitte’ in mijn oren steeds meer gingen klinken als de ouverture van een rampenfilm, begon ik een jaar geleden serieus werk te maken van een duurzamere levensstijl. Want iets groens doen is de beste remedie tegen klimaatdepressie, zeggen gedragswetenschappers. Ik wilde bovendien nagaan hoe dicht je bij een nul-op-de-meterhuis kunt komen als je geen halve ton op de bank hebt en schreef er maandelijks een column over in Eigen Huis Magazine. Omdat ik geen klusser ben, noch technisch en het bovendien druk heb met werk en leven (zeg maar een gemiddelde Nederlander ben), vroeg ik de lezers om hun ervaringen en tips met mij te delen. En dat deden ze. Ik ontving ruim zevenhonderd reacties.
Lees de rest van het artikel in onderstaande link.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... tijl.nl%2F
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Waarom het zo lastig is je huis te verduurzamen

Bericht door Kristof Piessens » 18 aug 2019, 18:14

We zijn toch in de moderne tijden ?

Woningen uit die tijd zouden inmiddels al volledig zijn herbouwd als begrepen vernieuwbouw, wie heeft er tegenwoordig nog enig nut van een gebouw die stamt uit een tijdperiode waarin de bouwnormen niet zo streng waren als nu, immers je moet al heel wat onderzoeken voordat je te weten komt of het gebouw al dan niet gebreken heeft die afwijkt van de bouwtechnische normen die enkel golden volgens de tijd waarin het gebouwd werd, waarom die gebouwen renoveren met de voorwaarde van bescherming tegen afbraak en/of het erfdienstbaarheid van zicht, bedoel maar wie is er tegen verandering en wat is het eigenlijke probleem om mee te zijn met de tijd waarin de bouwnormen verbeterd zijn ten opzichte van de tijd waarin de meeste gebouwen van stammen en gebouwd zijn...

Bij ons is er ook een afbraak bezig van een middeleeuwse overbrugging van een kanaal die tijdens de tweede oorlog gebombardeerd is geweest, het zicht is beschermd maar uiteindelijk besloten ze enkel de overbrugging weg te halen en eventueel de restanten van de steen te recupereren voor iets anders de torens die grenzen aan de overbrugging blijven staan enkel het middenstuk gaat weg om de vaarweg van de schepen te kunnen verbreden.

Veel kastelen hebben misschien nog wel historische waarde, maar het heeft geen zin die voor lange tijd in de oorspronkelijke staat te behouden, het onderhoud er van zal op termijn zich toch wreken, respecteer het verleden zoals het ooit is geweest dus mogen ze voor mijn part voor een groot stuk geleidelijk aan uit het straatbeeld gaan verdwijnen...er komt ruimte vrij dat terug her ontwikkeld kan worden en blijft de fotografische waarde van al wat daar heeft gestaan nog in herinnering, die tijd is gepasseerd en heeft het daarom geen zin om er in te blijven hangen in dat troosteloze stukje verleden...het heeft geen waarde voor de menselijke ontwikkeling/evolutie.
Laatst gewijzigd door Kristof Piessens op 18 aug 2019, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Waarom het zo lastig is je huis te verduurzamen

Bericht door Fenna » 18 aug 2019, 18:22

Nou dat ben ik deels met je eens.
Wij hebben hier in Groningen verscheidene monumentale panden daterend uit 1200, 1500, 1600 e.d en het vreselijk jammer zijn als deze moeten wijken voor modernisering.
Het is tastbare geschiedenis.
We vernielen al zoveel.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Waarom het zo lastig is je huis te verduurzamen

Bericht door Vitharr » 18 aug 2019, 19:35

Slopen en nieuw bouwen zoals nu gebeurt is ook allesbehalve duurzaam, laat staan goed voor het milieu.
Laatst gewijzigd door Vitharr op 18 aug 2019, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Waarom het zo lastig is je huis te verduurzamen

Bericht door Vitharr » 18 aug 2019, 19:36

Oeps, verkeerde knopje. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Waarom het zo lastig is je huis te verduurzamen

Bericht door univers » 18 aug 2019, 19:59

Begin je nu al ? :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Waarom het zo lastig is je huis te verduurzamen

Bericht door Fenna » 18 aug 2019, 21:18

Vitharr schreef:
18 aug 2019, 19:36
Oeps, verkeerde knopje. :mrgreen:
Oh, oh.
Senioren momentje?
*1*
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Waarom het zo lastig is je huis te verduurzamen

Bericht door Witte wel » 18 aug 2019, 21:50

Zo zou asbest ook moeten verdwijnen van de daken maar nu het blijkt dat dat niet haalbaar is of niet bewezen noodzakelijk is vervalt de regel.
Zo zal gas ook niet verdwijnen maar zullen er wel enorme kosten gemaakt moeten worden eer dit huidige gasbeleid ook van tafel geveegd gaat worden.

En wie heeft en gaat deze kosten voor een groot deel betaald of betalen voor beide vernoemde gevallen? Juist, de burger.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Waarom het zo lastig is je huis te verduurzamen

Bericht door Fenna » 18 aug 2019, 22:17

Witte wel schreef:
18 aug 2019, 21:50
En wie heeft en gaat deze kosten voor een groot deel betaald of betalen voor beide vernoemde gevallen? Juist, de burger.
Zoals altijd.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Waarom het zo lastig is je huis te verduurzamen

Bericht door Kristof Piessens » 18 aug 2019, 22:43

Fenna schreef:
18 aug 2019, 22:17
Witte wel schreef:
18 aug 2019, 21:50
En wie heeft en gaat deze kosten voor een groot deel betaald of betalen voor beide vernoemde gevallen? Juist, de burger.
Zoals altijd.
Zeer typisch menselijk, maar he, ik ben het al gewend hoor, alles graag bij het oude laten en dan nog de intentie te hebben iets te behouden waarvan de beslissingen ongewijzigd MOETEN overgenomen worden door nieuwe eigenaars en ik vind dit een ongepaste regel daar dit de situatie met een gezonde nabuurschap niet zal verbeteren.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Plaats reactie