Deense kunstenaar voorkomt dat schilderij verwerkt wordt in horloges

Voor alle andere reportages.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Deense kunstenaar voorkomt dat schilderij verwerkt wordt in horloges

Bericht door taigitu » 05 dec 2019, 13:07

Deense kunstenaar voorkomt dat schilderij verwerkt wordt in horloges

Afbeelding

Een rechtbank in Denemarken heeft de oprichters van een luxe horlogemerk verboden een schilderij te vernielen om dat te verwerken in exclusieve uurwerken.
De maker van het schilderij, kunstenaar Tal R, was naar de rechter gestapt om te voorkomen dat zijn werk hiervoor werd gebruikt.

Het schilderij met de naam Paris Chic werd in augustus op een veiling verkocht voor ruim 80.000 euro. Kopers Dann Thorleifsson en Arne Leivsgard
maakten in oktober bekend dat ze het canvas wilden verwerken in maximaal 300 wijzerplaten van exclusieve horloges van hun nieuwe merk Letho.
Die zouden vervolgens voor zo'n 1400 euro per stuk op de markt komen.

Tal R, wiens volledige naam Tal Rosenzweig is, is een bekende kunstenaar in Denemarken.
Ook in het buitenland wordt zijn werk gewaardeerd door kunstkenners.

"We kozen voor een kunstenaar die door experts wordt erkend, omdat we een reactie wilden uitlokken", zei Thorleifsson tegen The Guardian.
"Als we een werk van maar 100 dollar zouden nemen, zou het niemand iets kunnen schelen. Het moest daarom een echt meesterwerk zijn."
Met die missie kochten ze nog drie kunstwerken van bekende Deense artiesten.

Commerciële redenen


Kunstenaar Tal R noemt de plannen "respectloos" en "alleen maar bedoeld om geld te verdienen en aandacht te krijgen."
Zijn advocaat bepleitte voor de rechter dat het vernielen van het schilderij een inbreuk is op het auteursrecht.
"Tal R erkent dat degene die een van zijn werken koopt, dit mag doorverkopen of zelfs vernietigen.
Maar hij hoeft niet te accepteren dat iemand het werk wijzigt en vervolgens weer op de markt brengt, en al helemaal niet om commerciële redenen."

Thorleifsson en Leivsgard voerden aan dat als ze het werk vernietigen, ze niks illegaals doen.
"De stukjes van het schilderij zijn zo klein, dat je niet meer weet van welk werk het komt.
Elk horloge bevat nog 0,04 procent van het originele schilderij." Het tweetal had al een openbaar evenement gepland waarbij het schilderij
zou worden vernietigd. Dat moeten ze voorlopig opschorten.

Tal R is tevreden met de uitspraak. "We hopen dat de zaak duidelijkheid geeft zodat Tal R en ook andere kunstenaars in de toekomst
vergelijkbare gevallen kunnen vermijden", zegt zijn advocaat tegen de Deense krant Berlingske.

De horlogeontwerpers kunnen nog in beroep gaan.
Een andere mogelijkheid is dat de twee partijen een schikking treffen over wat er nu met het werk moet gebeuren.

https://nos.nl/artikel/2312976-deense-k ... loges.html


Hier een video met deze kunstenaar:


Hij exposeerde in Boijmans: https://www.boijmans.nl/tentoonstelling ... y-of-tal-r




Een moeilijke keuze als ik zou moeten kiezen.
Ik zou toch mogen doen wat ik wil, met een voorwerp wat ik koop.
Het is op dat moment mijn eigendom. Er zijn geen uitzonderingen bij de koop verstrekt.
Dat wat die horlogemakers willen doen vind ik een raar kunstje wat hun nu al een hoop
publiciteit oplevert. Ik zou dat horloge niet kopen want ik vind het een goedkope stunt
met het gebruik van de kunstenaar's verworven bekendheid. Exclusief horloge...... niet voor mij.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Deense kunstenaar voorkomt dat schilderij verwerkt wordt in horloges

Bericht door Tardis » 05 dec 2019, 20:51

Deze kunstenaar heeft in mijn ogen volkomen gelijk, ik kan zijn bezwaren helemaal meevoelen. Ik zal het uitleggen.

Een kunstwerk zoals een schilderij is een heel persoonlijk werk. Toen ik in het basisjaar van de kunstacademie (in de jaren '80 nog een 5 jaar durende opleiding) vlak voor kerstmis de eerste beoordeling van een half jaar werk kreeg en al mijn werk in een klaslokaal aan de muren had opgehangen voelde dat naakter dan wanneer ik daar zonder kleren had gestaan en beoordeeld werd op mijn lichaam. Je ziel en zaligheid zit in dat werk en die ziel en zaligheid werd gezamenlijk beoordeeld door alle docenten waar je les van had. Sommige klasgenoten konden de spanning die de beoordeling van hun werk met zich meebracht niet aan en moesten gekalmeerd worden door klasgenoten of docenten. Dat eerste jaar vielen nogal wat studenten af omdat ze zich realiseerden dat heel persoonlijk werk gevoelsmatig niet aan onbekende mensen verkocht zou moeten worden. Ze kopen een stukje van jouw leven, een stukje van jouw zielenroerselen. Ik was van meet af aan van plan om na het basisjaar in de vakjaren Architectonische Vormgeving te gaan studeren en dat ben ik ook gaan doen, maar het tekenen en schilderen ging me zo goed af dat ik tegen het einde van het basisjaar nog een poosje heb getwijfeld of ik toch niet van richting zou willen veranderen. Toen ik me nog eens goed realiseerde dat schilderijen zo persoonlijk zijn dat ik er moeite mee zou hebben om ze uit handen te geven door ze te verkopen aan wildvreemden, zag ik dat eigenlijk niet zitten. Ieder schilderij dat vanuit een bepaald gevoel tot stand is gekomen is als een kindje van je. Als ik er achter zou komen dat de koper van een van mijn dierbare schilderijen (die ik misschien wel met pijn in het hart verkocht heb omdat er nou eenmaal geld verdiend moet worden) er de schaar in wil zetten om grof geld te verdienen aan een serie horloges waar een stukje van dat door mij gemaakte schilderij als gimmick is verwerkt, dan zou ik flippen. Zeker weten.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Plaats reactie