Zilver is een van de kostbaarste edelmetalen - 10 feiten over zilver

Voor alle andere reportages.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Zilver is een van de kostbaarste edelmetalen - 10 feiten over zilver

Bericht door taigitu » 11 feb 2020, 13:27

10 feiten over zilver

Zilver is een van de kostbaarste edelmetalen.
Goud en platina staan er nog boven, maar zilver heeft heel wat interessante toepassingen en mogelijkheden.
Maar wat weet je er eigenlijk over ? Hier volgen tien feiten waar je mee kunt uitpakken…


De mid­deleeuwse alchemisten hebben zilver vanwege de prachtige glans toegewijd aan de godin van de maan (Luna). Het allereerste sym­bool voor dit metaal was dan ook een halve maan.

1. Zilver is harder dan goud
Zilver is een eenvoudig te bewerken metaal dat net iets harder is dan goud en beschikt over die typisch zilverwitte glans. Van alle metalen heeft zilver de beste elektrische geleidbaarheid, zelfs beter dan goud of koper. Goud wordt weliswaar vaker gebruikt omdat het niet corrodeert.

2. Zilver is van alle metalen de beste warmtegeleider
Daarnaast geleidt zilver van alle metalen warmte het best en heeft het de hoogste optische reflectie. Dit tenminste wat het zichtbaar licht betreft; want zilver reflecteert slecht ultraviolet licht.

3. De fysische eigenschappen van zilver
Het smeltpunt van zilver is 961.78°Celcius (1234.93 Kelvin) of 1763.2°Fahrenheit. Kookpunt van zilver is 2162°C (2434 K) of 3924°F. In de natuur komt zilver zowel ongebonden als in combinatie met lood, zwavel, arsenicum, chloor en andere elementen voor.

4. Zilver is een van de oudste bekende edelmetalen
Zilver wordt al van ruim voor het begin van onze jaartelling gebruikt als prestigieus materiaal om te versieren en decoreren, en ook als betaalmiddel. Zilver fascineert de mensheid van zodra er sprake is van het begin van de beschaving. De eerste beschavingen die begonnen de bodem te exploreren op zoek naar bruikbare materialen stootten algauw op zilverlagen, die zich vaak dicht bij de oppervlakte bevinden. De oudste beschavingen maakten van zilver niet alleen juwelen, maar ook religieuze artefacten, bestek, potten en borden. Algauw ontdekten ze de duurzaamheid van dit materiaal dat bovendien gemakkelijk in de gewenste vorm kon gesmolten worden.

5. Zilver heeft een mythische bijklank
Uit recente opgravingen is gebleken dat al 4000-3500 voor Christus zilver van lood gescheiden werd op eilanden in de Egeïsche Zee en Anatolië. Zilver kreeg er snel een mythische bijklank. Vaak werd zilver geassocieerd met de maan, de zee en verschillende goden. In de alchemie werd voor zilver het symbool van een halve maan gebruikt en alchemisten noemden het Luna.

6. Zilver is een gegeerd handelsproduct
Zilver groeide in de Oudheid uit tot een handelsproduct van ongekende waarde. In de eerste beschavingen werd het gebruikt als een vorm van betaling. De Mesopotamiërs bouwden er rond 700 voor Christus hun eerste naar die tijd bijzonder moderne economie rond. Nog veel vroeger, in ieder geval vóór 2000 voor Christus, werden sporadisch al zilveren baren in de handel gebruikt.

7. Zilver was essentieel bij de oprichting van de Verenigde Staten
In 1792 speelde zilver een sleutelrol in het monetair systeem van de Verenigde Staten. Het Congres baseerde de wisselkoers op de zilveren dollar en de vastgelegde verhouding met goud. Zilver werden er voor de nationale munten gebruikt tot 1965. De doorbraak van de internationalisering van de verschillende markten gaf een belangrijke economische functie aan zilver, namelijk dat van een industrieel vlot te gebruiken ruw materiaal.

8. Zilver is relatief schaars
Zilver is relatief schaars, maar toch het gemakkelijkst te vinden en minst dure van alle edelmetalen. De belangrijkste zilverproducerende landen zijn Mexico, Peru, de Verenigde Staten, Australië en Chili. Ook in Europa wordt op veel plaatsen zilver gewonnen, onder andere in Polen, Spanje, Zwe­den, het voormalige Joegoslavië, Grieken­land, Roemenië, Duitsland, Tsjechië en Italië (Sardinië), al neemt het belang daarvan sterk af ten voordele van de winning als bijproduct bij de bereiding van lood, koper en zink.

9. Zilver wordt vaak gerecycleerd

Zilver kan gevonden worden in specifieke zilvermijnen of als een bijproduct van goud-, koper-, zink- en loodmijnen. Het kan ook gerecycleerd worden uit gebruikte materialen, vooral fotomateriaal.

10. Zilver in de geneeskunde
Zilver kent ook heel wat medische toepassingen. De Ayurvedische geneeskunde was al overtuigd van het belang van zilver voor onze gezondheid. Uitgebreid onderzoek naar de genezende eigenschappen van zilver bracht aan het licht dat de zilverionen een versnelde groei van de botten tot stand brengen. Experimenten ontdekten ook dat zilver werkzaam is tegen heel wat bacteriën zonder bijwerking of beschadiging van lichaamscellen. Ook blijkt zilver de groei van beschadigde weefsels te bevorderen.


Auteur: Stefaan Van Laere

https://www.seniorennet.be/redactie/art ... ver-zilver

Afbeelding


Zelf heb ik liever zilveren ringen en kettingen met hanger, dan gouden.
Ik vind goud zoveel 'lawaai' maken en zilver is ingetogener, rustiger. Maar zo voel ik het.
Ik heb nog een paar zilveren guldens. Ik had er meerdere maar heb eens een poosje aan edelsmeden gedaan.
Mijn eerste geknutsel was met zilveren guldens. Ik heb toen o.a. een hanger gemaakt.
Eén zilveren gulden lichtjes hol gehamerd en die op een andere gulden gesoldeerd.
Die hanger is heel apart, het licht gebolde portret van koningin Juliana op de vlakke munt.
En zo heb ik meer geknutseld.
Ook oud zilver gesmolten en er bijvoorbeeld een mooie zware ring van gemaakt.
Het is een leuke hobby en je draagt sieraden die uniek zijn.

Via de link een stukje geschiedenis van zilver: https://ateca.nl/2019/01/08/de-geschiedenis-van-zilver/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie