Het Lijstenboek - Het onmisbare handboek van merkwaardige informatie

Voor alle andere reportages.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Het Lijstenboek - Het onmisbare handboek van merkwaardige informatie

Bericht door taigitu » 01 jul 2020, 17:13

Een tijd geleden kwam ik dit boek tegen op een rommelmarkt voor 2,50 euro en toen ik het doorbladerde
vond ik het grappig genoeg om het te kopen. Op de achterflap staat het volgende:

Het maken van lijstjes is een dappere poging van de mens om orde te brengen in de chaos.
Dit streven moet worden toegejuicht, want er zijn maar liefst Drie Voordelen Van Het Maken Van Lijstjes:

1) Wetenswaardigheden die zijn ondergebracht zijn beter te onthouden dan losse weetjes.

2) Van feiten op een rijtje gat een dwingende kracht tot lezen uit - het zijn tenslotte de hoogte- en diepte-punten
die het waard zijn een plaats te krijgen in ons geheugen. En daar horen vreemd genoeg ook triivia bij.

3) De rangschikking in een lijstje of het ontbreken op een lijstje bevordert de onderlinge competitie
tussen individuen in hun streven een plaats te krijgen in een lijstje of daar juist van afgevoerd te worden.

Lijstjes zijn dus bijna nooit statisch, maar meestal in beweging - iedereen kan hopen of vrezen ooit zelf deel uit
te maken van een lijstje.

De magische werking van lijstjes heeft zich al bewezen: de voorgaande editie van dit handboek, dat eind jaren zeventig verscheen
(oorspronkelijke titel: The Book of Lists) zijn wereldwijd maar liefst 8 miljoen (!!!!) exemplaren verkocht.
Logisch dat de auteurs de smaak goed te pakken hadden en de afgelopen dertig jaar lijstjes hebben verzameld
die nog leuker, maffer, rijker en merkwaardiger zijn.

.....................................................Afbeelding


Het boek is 365 bladzijden dik en over het algemeen zijn er vele korte lijstjes over een onderwerp
en af ook wat uitgebreidere wetenswaardigheden over van allerlei personen enz.

Eén lijstje gaat over 'Vrijetijdsbestedingen van 10 Amerikaanse presidenten:

1. Thomas Jefferson.
Jefferson had het ontwerp van zijn grafzerk zelf gemaakt. Ook over het grafschrift had hij lang nagedacht. De tekst hiervan is:
'Hier rust Thomas Jefferson, opsteller van de Amerikaans Onafhankelijkheidsverklatring en van het Statuut van Virginia,
voor vrijheid van godsdienst en stichter van de Universiteit van Virginia'.

Het paste allemaal net. Het is ook van hem bekend dat hij met een slavin meer dan vriendschappelijke betrekkingen
onderhield waaruit een kind werd geboren.
Door ruimtegebrek kon deze episode uit zijn leven niet in het grafschrift worden opgenomen.

8. Richard M. Nixon
Richard Nixon onderhield jarenlang vriendschappelijke banden met een serveerster in Hong Kong.
Maar hieraan kwam abrupt een einde toen bleek dat ze nog meer kon dan serveren, bijvoorbeeld spioneren voor de communisten.
Hoe het verder met haar is gegaan is onbekend.

8 Voorbeelden van vreemd dierengedag

Onopgevoede koekoeken
Vrouwtjes koekoeken leggen hun eieren in het nest van andere vogels, die de eieren uitbroeden en de kuikens grootbrengen
tot ze het nest kunnen verlaten. Merkwaardig genoeg kiest elke afzonderlijke koekoekmoeder dezelfde soort om haar kinderen aan uit te besteden
en is ze in staat eieren te leggen die lijken op die van het pleeggezin. Hoe het koekoeksjong weet dat hij een trekvogel is,
is nog steeds een raadsel. Anderzijds: de koekoeksjongen die in het verkeerde nest zijn gelegd, kunnen het niet meer navertellen.

...................................................? ? ? ? ?
Bizar is dat ik zo net in dit boek de familienaam van mijn moeder tegen kwam bij '22 beroemde belgen' .....
Ik heb een tijd geleden gezocht of er iets te vinden was over de familie maar nu blijkt dat er in de naam een fout is gemaakt met 1 letter.
Ik weet dat deze man in de familie van mijn moeder bekend was in België. Maar mijn oma van de Belgische kant is door de oorlog van 1940-45
naar Nederland verhuisd met haar gezin. Mijn moeder had later niet heel veel contact met de rest van haar familie in België.
Daardoor heb ik van de geschiedenis van de familie weinig mee gekregen. Ik ben gewoon onderste boven dat ik de naam nu vind.......
Zou het een fout zijn geweest met uitschriiven van een officieel papier? Het overkwam ons eerder. Bizar.....
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Het Lijstenboek - Het onmisbare handboek van merkwaardige informatie

Bericht door taigitu » 02 jul 2020, 11:12

.

Uit het Lijstenboek: Citaten die altijd verkeerd worden aangehaald:

'Barbertje moet hangen'

In de parabel van Multatulie (1820-1887) over de blindheid van Vrouwe Justitia moet
niet Barbertje hangen, maar Lothario.
Dat de uitspraak precies omgekeerd voortleeft, is vreemd genoeg ook precies wat
Multatuli met zijn mini-toneelstukje aankaartte: het maakt niet uit hoezeer
iemand gelijk heeft, als er eenmaal een mening heeft postgevat, kun je die er
met geen twintig paarden uitkrijgen.



Ik heb een leuk praktijkvoorbeeld gevonden die ook het verhaal van Lothario vertelt,
en als uitleg dient in dat artikel over het onderwijsniveau.
https://didactiefonline.nl/artikel/barb ... oet-hangen
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Het Lijstenboek - Het onmisbare handboek van merkwaardige informatie

Bericht door gusteman » 02 jul 2020, 13:26

Het maken van lijstjes is een dappere poging van de mens om orde te brengen in de chaos.
Het kan ook al eens een heel verdienstelijke poging zijn ..... kijk maar naar Schindler.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Het Lijstenboek - Het onmisbare handboek van merkwaardige informatie

Bericht door Kristof Piessens » 02 jul 2020, 18:11

gusteman schreef:
02 jul 2020, 13:26
Het maken van lijstjes is een dappere poging van de mens om orde te brengen in de chaos.
Het kan ook al eens een heel verdienstelijke poging zijn ..... kijk maar naar Schindler.
Schindler's List, is daar geen film over ? Heb hem gevonden, ongeziene filmlist, ik heb hem niet eens gezien...nu ben ik wat nieuwsgierig naar de leden of zij hem in de bioscoop hebben gezien of later via dvd of TV....reacties mogen komen wat jullie er zelf van vonden ?
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gast1

Re: Het Lijstenboek - Het onmisbare handboek van merkwaardige informatie

Bericht door Gast1 » 03 jul 2020, 06:43

Kristof Piessens schreef:
02 jul 2020, 18:11
gusteman schreef:
02 jul 2020, 13:26
Het maken van lijstjes is een dappere poging van de mens om orde te brengen in de chaos.
Het kan ook al eens een heel verdienstelijke poging zijn ..... kijk maar naar Schindler.
Schindler's List, is daar geen film over ? Heb hem gevonden, ongeziene filmlist, ik heb hem niet eens gezien...nu ben ik wat nieuwsgierig naar de leden of zij hem in de bioscoop hebben gezien of later via dvd of TV....reacties mogen komen wat jullie er zelf van vonden ?
Zeker is daar een film over en de muziek daarvan komt (bij mij diep) binnen.
Altijd waterlanders en zelfs muzikanten houden het niet droog (en dat komt niet enkel door de muziek):



De film heeft op mij een heel diepe indruk gemaakt en ik ben niet in staat op die film voor een tweede keer te zien.
Te emotioneel.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Het Lijstenboek - Het onmisbare handboek van merkwaardige informatie

Bericht door taigitu » 03 jul 2020, 11:18

Het lijstenboek: 10 mesjogge monumenten

Monument voor de Snuitkever
(Enterprise, Alabama, VS)

Rond 1900 verwoestte een aanval van katoenkevers, een van katoenpluis levende snuitkeversoort
(boll weevils), de hele katoenoogst en bracht daarmee de economie van Alabama aan de rand van
de afgrond. Als gevolg hiervan gingen boeren over op het planten van pindabomen waarvan de
oogst stabieler en winstgevender was.
De boeren van Alabama werden snel welvarend, veel welvarender dan weleer en ze hebben als
uiting van dank een beeld van de (eens gehate) snuitkever neergezet.


Ik heb even het beeld op het internet gezocht.
Het staat op het internet op de site van de Vreemdste monumenten.
Een beeld van een dier die Alabama aan de bedelstaf bracht..... en zie!
Uit 'kwaad' werd welvaren geboren.....




Boll Weevil Monument in Enterprise, Verenigde Staten

Dit vreemde kunstwerk is opdragen aan een insect (boll weevil oftewel de kever) dat de katoenoogst in 1915 heeft verwoest.
Omdat kantoenplanten geen bestaansrecht meer hadden, kwam H.W. Sessions met het idee om op het land pinda's te verbouwen.
Het was de redding van Alabama dat anders financieel ten onder was gegaan.
Een mooi verhaal, maar het blijf toch echt een vreemd monument.

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Het Lijstenboek - Het onmisbare handboek van merkwaardige informatie

Bericht door Gast1 » 03 jul 2020, 16:16

Ik ben zo vrij en dit is hartstikke off-topic ...
Maar van de boll weevil hebben ze een leuk (zo vind ik) liedje gemaakt.
En dat schoot me even te binnen bij het lezen van de bovenstaande post:


Gast1

Re: Het Lijstenboek - Het onmisbare handboek van merkwaardige informatie

Bericht door Gast1 » 03 jul 2020, 16:25

Staat deze er ook in?:

Afbeelding

Hachiko, was een Akita die in Japan grote bekendheid verwierf door het feit dat hij na de dood van zijn baasje negen jaar lang wachtte op diens terugkeer bij het treinstation Shibuya in Tokio.
Een jaar voor zijn dood, in april 1934, werd voor het station een standbeeld voor hem opgericht.
De vacht van Hachiko is bewaard gebleven in het museum van Tokio.
Het ontroerende verhaal van Hachiko is tweemaal verfilmd, in Hachiko Monogatari (1987) en in Hachi: A Dog's Tale (2009).

Wikipedia vertelde het mij, maar de film heeft mij behoorlijk geraakt.
overigens al een paar keer gezien.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Het Lijstenboek - Het onmisbare handboek van merkwaardige informatie

Bericht door Kristof Piessens » 03 jul 2020, 17:23

Oei, dat van die kevers heeft anders wel altijd honger naar voedingsrijke planten, katoenverbouwing vergt veel te veel water in droge omgevingen, gedijt daar dan ook niet in goed wegens te weinig regens/water (reserve-water berovend bvb) maar anderzijds wat de ecologie betreft zouden die kevers graag vernielzuchtig zijn, ze alle verse bladeren van deze boom soortgewas opeet maar ze daarom niet deze gewas gaan vernielen, buiten dat hiermee misschien wel oogsten kan vernielen. bladeren hadden geen schijn van kans als die echter nodig zijn om een vrucht te maken.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Het Lijstenboek - Het onmisbare handboek van merkwaardige informatie

Bericht door taigitu » 03 jul 2020, 18:20

Gast1 schreef:
03 jul 2020, 16:25
Staat deze er ook in?:
Nee, dit beeld staat er niet in vermeld.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Het Lijstenboek - Het onmisbare handboek van merkwaardige informatie

Bericht door Gast1 » 03 jul 2020, 18:53

Kristof Piessens schreef:
03 jul 2020, 17:23
Oei, dat van die kevers heeft anders wel altijd honger naar voedingsrijke planten, katoenverbouwing vergt veel te veel water in droge omgevingen, gedijt daar dan ook niet in goed wegens te weinig regens/water (reserve-water berovend bvb) maar anderzijds wat de ecologie betreft zouden die kevers graag vernielzuchtig zijn, ze alle verse bladeren van deze boom soortgewas opeet maar ze daarom niet deze gewas gaan vernielen, buiten dat hiermee misschien wel oogsten kan vernielen. bladeren hadden geen schijn van kans als die echter nodig zijn om een vrucht te maken.
Dat van die kevers staat in schril contrast met dat wat de mensheid opeet en vernielt Kristof. :wink:

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Het Lijstenboek - Het onmisbare handboek van merkwaardige informatie

Bericht door taigitu » 04 jul 2020, 09:59

Het Lijstenboek: Gevallen van extreme weersomstandigheden

De orkaan van Borculo

Op 10 augustus 1925, een warme zomerdag met temperaturen tot 30 graden, zagen inwoners van het Achterhoekse Borculo
tegen zeven uur 's avonds' aan de lucht iets vreemds. Een lange, rechte buis, welke snel ronddraaide in een duizelingwekkende vaart
en onder ontzettend geloei nader kwam. Het was een tornado die met windsnelheden van over de honderd kilometer per uur
in zes minuten recht over het dorp ging. Tweeduizend van de vijfduizend inwoners werd dakloos, er vielen vier doden en tachtig gewonden.
Een dergelijke storm is uniek in Nederland.


Een stukje tekst uit de krantenartikelen ed. hoeveel aandacht dit gebeuren kreeg:
Het toppunt van ramptoerisme werd bereikt op zondag 16 augustus, zes dagen na de ramp toen Borculo
werd opengesteld voor het 'ramptoerisme'. Welgeteld kwamen er die dag 5000 voertuigen naar Borculo
en 110.000 bezoekers. Het totale aantal bezoekers na de ramp werd zelfs geschat op 500.000 tot 1 miljoen.


Lees verder via de link en zie de foto's:
https://www.weerstation-borculo.nl/inde ... n-borculo/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Het Lijstenboek - Het onmisbare handboek van merkwaardige informatie

Bericht door taigitu » 08 jul 2020, 12:12

Uit het Lijstenboek:

Dertien mogelijke locaties van het Hof van Eden

MARS

In zijn boek The Sky People beweert Brinsley LePoer Trench dat niet alleen Adam en Eva
maar ook Noach op Mars woonden. Hij verklaart dat de bijbels beschrijving van een rivier
die de hof bevloeide en zich in vieren splits niet in de natuur voorkomt. Alleen kanalen kunnen
op die manier stromen en op Mars waren er kanalen, zo werd aangenomen. Dus de Hof van Eden
was op Mars ontstaan als gevolg van een experiment van ruimte wezens.
Toen de ijskap op de noordpool op Mars smolt, werden de nazaten van Adam en Eva gedwongen
om hun toevlucht op Aarde te zoeken. Een krankjorume theorie op het eerste gezicht, maar
de wetenschap helt er steeds meer toe over te denken dat het eerste leven op aarde inderdaad,
in de vorm van levenskiemen op brokstukken van meteorieten, uit de ruimte kwam.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Het Lijstenboek - Het onmisbare handboek van merkwaardige informatie

Bericht door Kristof Piessens » 08 jul 2020, 14:07

Maar wat is dan de impasse van MARS zelf ? ik denk dat een botsing met planeten niet uitgesloten is, op grond van de gekende gegevens aan de sterrenhemel zijn er nog restanten van deze botsing aanwezig tussen de omloopbanen van beide planeten willen we die gelijk ook terug kunnen klonteren aan de toebehorende planeten en denk dat iets meer dan de helft van deze puin al aan mars teruggegeven wordt dan verklaren we gewoon dat het water dat onze aarde te veel heeft naartoe kan getransporteerd worden, Maar hoe ?
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Het Lijstenboek - Het onmisbare handboek van merkwaardige informatie

Bericht door taigitu » 08 jul 2020, 17:44

Kristof Piessens schreef:
08 jul 2020, 14:07
Maar wat is dan de impasse van MARS zelf ? ik denk dat een botsing met planeten niet uitgesloten is, op grond van de gekende gegevens aan de sterrenhemel zijn er nog restanten van deze botsing aanwezig tussen de omloopbanen van beide planeten willen we die gelijk ook terug kunnen klonteren aan de toebehorende planeten en denk dat iets meer dan de helft van deze puin al aan mars teruggegeven wordt dan verklaren we gewoon dat het water dat onze aarde te veel heeft naartoe kan getransporteerd worden, Maar hoe ?
Ik zou je het antwoord niet kunnen geven. Wel een stukje geschiedenis die je terug kan vind in het verhaal in het Lijstenboek........

Geschiedenis

Aristoteles beschreef Mars als één van de eersten op een wetenschappelijke manier. Hij zag hoe Mars bedekt werd door de maan en leidde hieruit af dat Mars verder tot de Aarde moet gestaan hebben dan onze Maan. De Duitse sterrenkundige Michael Maestlin beschreef in 1590 hoe Mars bedekt werd door Venus en tot op heden is dit de enige beschreven bedekking van Mars door een andere planeet ooit. Net als vele andere objecten werd Mars ook voor het eerst bekeken met een telescoop door Galileo Galilei. In 1666 ontdekte de Italiaanse astronoom Cassini de twee poolkappen op Mars.
Het was pas in de 19de eeuw dat Mars enorm populair zou worden bij wetenschappers en voor tal van mysteries zou zorgen. In 1858 ontdekte de Italiaan Angelo Secchi zogenaamde “canali” op Mars die later bekend werden door een kaart van de planeet die gemaakt werd door Giovanni Schiaparelli. Schiaparelli noemde de canali naar de grote rivieren op de Aarde en door de verkeerde vertaling van het woord canali als kanalen werd vaak aangenomen dat er op Mars een beschaving bestond.
Met de komst van modernere telescopen in de 20ste eeuw zou blijken dat de mysterieuze canali optische illusies zouden zijn.

Lees het hele artikel via de link:
https://www.spacepage.be/artikelen/het- ... /mars/mars
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Het Lijstenboek - Het onmisbare handboek van merkwaardige informatie

Bericht door taigitu » 12 jul 2020, 12:51

Uit Het lijstenboek: Strijd

11 andere plegers van de aanslag op John F. Kennedy:

Volgens de Warren Commission ws Lee Harvey Oswald de enige dader van de aanslag op president Kennedy.
Toch denken de meeste mensen dat er sprake was van een samenzwering. De CIA, de FBI, de maffia, het leger,
pro-Castro Cubanen en anti-Castro Cubanen worden allemaal genoemd als de mogelijke machten achter de schermen.

Het allerongelooflijkste en daarom waarschijnlijkste verhaal komt van Judyth Vary Baker, die met Oswald samenwerkte
in een geheim kankerinstituut om cellen te maken waarmee Castro besmet moest worden.
Volgens haar probeerde Oswald Kennedy juist te redden, wat overeenkomt met Oswald enige naar buiten gekomen
uitspraak na de moord, voor de camera gedaan: "I'm just a patsy", "Ik ben maar een zondebok", iemand die erin geluisd is.
Judyth Baker heeft een klein Oswald-museum ingericht in haar woning in Haarlem, Kleine Houtstraat 136.
Als het gaat om de daadwerkelijke daders worden de volgende alternatieve namen vaak genoemd:


1. Lucien Sarti en twee Corsicaanse huurmoordenaars.

2. Charles V. Harrelson.

Harrelson, de vader van de acteur Woody Harrelson uit de serie Cheers, zit sinds 1979 een levenslange gevangenisstraf
uit voor de moord op de federale rechter John H Wood jr. Tijdens de 6 uur durende impasse voor zijn arrestatie
hield Harrelson een pistool gedrukt en bekende hij de moord op Kennedy. Later heeft hij deze bekentenis ingetrokken, die,
naar hij zegt, onder invloed van cocaïne was gedaan.

3.
Enz........
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie