Sleutelgatwespen kunnen de luchtvaartveiligheid in gevaar brengen

Voor alle andere reportages.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Sleutelgatwespen kunnen de luchtvaartveiligheid in gevaar brengen

Bericht door univers » 27 nov 2020, 08:37

Afbeelding
Pachodynerus nasidens op 3D-geprinte De Haviland Dash-8 pitot-sonde. CREDIT:House et al (2020) PLOS ONE, CC BY

Over een periode van 39 maanden waren invasieve sleutelgatwespen (Pachodynerus nasidens) op de luchthaven van Brisbane verantwoordelijk voor 93 gevallen van volledig geblokkeerde replica pitotsondes - essentiële instrumenten die de luchtsnelheid meten - volgens een studie die op 30 november in het open access-tijdschrift werd gepubliceerd. PLOS ONE door Alan House van Eco Logical Australia en collega's. Zoals opgemerkt door de auteurs, onderstrepen de resultaten het belang van risicobeperkende strategieën, zoals het afdekken van pitotsondes wanneer vliegtuigen arriveren en het opzetten van extra vallen om de wespen te onderscheppen.

Interacties tussen vliegtuigen en dieren in het wild zijn frequent en kunnen ernstige financiële en veiligheidsconsequenties hebben. Maar het risico van dieren in het wild wanneer vliegtuigen aan de grond zijn, wordt veel minder begrepen, en specifieke bedreigingen van insecten zijn niet eerder gekwantificeerd. In de nieuwe studie onderzochten House en zijn collega's de mogelijke rol van sleutelgatwespen bij het belemmeren van pitotsondes op Brisbane Airport. Tussen november 2013 en april 2019 werden in totaal 26 problemen met wespen gemeld op de luchthaven, in combinatie met een reeks ernstige veiligheidsincidenten met pitotsondes. In zijn oorspronkelijke verspreidingsgebied in Zuid- en Midden-Amerika en het Caribisch gebied is het bekend dat de wesp nesten bouwt met door de mens gemaakte holtes, zoals raamspleten, stopcontacten en natuurlijk sleutelgaten.

De onderzoekers gebruikten 3D-printtechnologie om een ​​serie replica pitot-sondes te bouwen, die ze op vier locaties op de luchthaven monteerden. Alle nesten in deze sondes werden gemaakt door sleutelgatwespen, en pieknesten deden zich voor in de zomermaanden. Het broedsucces (dwz het aantal nesten dat levende adulten voortbrengt) was optimaal tussen 24 en 31 ° C, en sondes met openingen met een diameter van meer dan 3 mm hadden de voorkeur. De meeste nesten zijn in een deel van de luchthaven gebouwd. Het aandeel met gras begroeide gebieden binnen 1000 m van sondes was een significante voorspeller van nesting, en het nestvolume in pitotsondes kan het geslacht van opkomende wespen bepalen. Volgens de auteurs vormt P. nasidens een significant risico voor de luchtvaartveiligheid,

https://www.eurekalert.org/pub_releases ... 111920.php
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Sleutelgatwespen kunnen de luchtvaartveiligheid in gevaar brengen

Bericht door Kristof Piessens » 28 nov 2020, 08:21

Tjah, als de meeste gevallen van dat probleem met dieren niet gedeeld worden met alle luchthavens die mogelijk hetzelfde probleem zou kunnen hebben, is dat wel wat sneu voor de luchthaven van brisbane, want zo'n buizen bevinden zich meestal extern in de omgeving van het cockpitgedeelte, via National Geographic Channel dat vliegtuigcrasches documenteerd was er 1 van de leveringen net dat probleem ook opgedoken in verband met de pitotbuizen van een vliegtuig die vrij snel konden worden opgevuld met wespen die dit geschikte broedplaatsen vonden, brisbane zou er goed aan doen om onmiddelijk de pitotbuizen af te sluiten na landing en parkeren aan de gate, hiermee voorkom je al dat die wespen interesse hebben in die buizen ook al weten die dat ze daar doorgaans bevinden...en eventueel het alternatief om de wespen via kunstmatige buizen te laten voortplanten is ook een reden om die aan de luchthaven autoriteiten te delen van luchthaven met hetzelfde probleem met dieren die de pitobuizen als perfecte broedplaats zien.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Sleutelgatwespen kunnen de luchtvaartveiligheid in gevaar brengen

Bericht door Fenna » 28 nov 2020, 09:43

Zou het afdichten van de gaten met gaas geen optie zijn, of zal dat invloed hebben op de metingen?
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Sleutelgatwespen kunnen de luchtvaartveiligheid in gevaar brengen

Bericht door Kristof Piessens » 28 nov 2020, 13:37

Fenna schreef:
28 nov 2020, 09:43
Zou het afdichten van de gaten met gaas geen optie zijn, of zal dat invloed hebben op de metingen?
Afdichten met gaas is geen veilige optie en omdat ook de metingen hierdoor beïnvloed kunnen worden, beter ze kunnen turbulenties veroorzaken binnen in de buizen zelf terwijl het ontvangstbuizen zijn om de constante luchtverplaatsing in de buizen te meten.

Die buizen moeten volledig vrij zijn en er mag zich niets in bevinden als ze in volle vlucht zijn, die nesten van de wespen gebeuren enkel tijdens stilstand van een vliegtuig of wanneer het vliegtuig in onderhoud is of buiten werking is gesteld wegens te veel redenen van technische aard.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Sleutelgatwespen kunnen de luchtvaartveiligheid in gevaar brengen

Bericht door Fenna » 28 nov 2020, 14:40

;P!
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie