Facebook wordt ’Meta’

Plaats hier alles wat met computers, internet , mobieltjes en eventuele problemen te maken heeft. En de laatste ontwikkelingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80276
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Facebook wordt ’Meta’

Bericht door Tammy » 29 okt 2021, 07:20

Afbeelding

Facebook wordt ’Meta’

AMSTERDAM - Het bedrijf achter het social mediumplatform Facebook, Instagram en WhatsApp verandert zijn naam in Meta.

Dat heeft topman en oprichter Mark Zuckerberg donderdagavond bekendgemaakt tijdens een presentatie van Facebooks toekomstplannen. De techgigant die sinds zijn oprichting eerst als The Facebook, maar al snel simpelweg als Facebook door het leven ging, wil daarmee uitdrukken dat het zich de komende jaren veel meer gaat richten op virtual reality.

Lees verder via link :

https://www.telegraaf.nl/financieel/206 ... wordt-meta






Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80276
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Facebook wordt ’Meta’

Bericht door Tammy » 30 okt 2021, 05:52


Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Facebook wordt ’Meta’

Bericht door Determinist » 30 okt 2021, 11:57

Tsja. De meta-verse gaat er komen.

Echter ben ik niet te spreken over het feit dat Facebook (eh Meta) deze gaat ontwikkelen en uiteraard gesloten zal houden.

Een ander bedrijf, genaamd Valve, is ook in de race om een metaverse te bouwen. Maar dan volledig open. Zoals het hoort.

Je kan het vergelijken met "internet". Wie is de eigenaar van internet? Niemand. Het is een open platform waar iedereen zijn eigen stukje in beheer heeft.
Moet je voorstellen dat Facebook (eh Meta) het "internet" onder beheer heeft.

De metaverse zal open moeten zijn waar niemand de eigenaar van is. En dat kan alleen door alles open-source te hebben en waar "de technische wereld" standaarden opstelt.
Iedereen die voldoet aan die standaarden kan zondermeer zich een eigen stukje metaverse in beheer nemen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80276
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Facebook wordt ’Meta’

Bericht door Tammy » 30 okt 2021, 12:11

Dit wist ik niet Determinist , bedankt voor de info.
Kan Valve naast Facebook/Meta op internet worden geplaatst ?
Of komt alles dan onder Zuckerberg zijn beheer ?
Ik heb daar te weinig verstand van.

Ikzelf zie nog meer verslaafden zoals met mobiel verslaafden verschijnen.
En ik denk dat dit funest is over hoe mensen met elkaar om zullen gaan.
Dit is leuk voor een game maar niet in real life.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Facebook wordt ’Meta’

Bericht door Determinist » 30 okt 2021, 13:01

Tammy schreef:
30 okt 2021, 12:11
Kan Valve naast Facebook/Meta op internet worden geplaatst ?
De metaverse maakt gebruik van internet. Het is niet een vervanging daarvan.
Internet is de onderliggende infrastructuur waarbij je gegevens van A naar B verplaatst op een manier die wereldwijd met standaarden is afgesproken.
Deze is open en daar bovenop kan je specifieke toepassingen bouwen.

Bijvoorbeeld dit forum is een plek (of applicatie) die in eigen beheer is, maar draait bovenop internet. Uiteindelijk wat ik hier type komt bij jou op je scherm omdat de internet infrastructuur de gegevens van een server naar jouw PC stuurt en kan weergeven in dit forum.

Dus alles wat je tegenwoordig maakt heeft internet nodig als je gegevens van A naar B wilt versturen. Het maakt niet uit wat de applicatie is.
Een game, een forum, een sociaal platform, een video, muziek etc etc. Deze toepassingen zijn in eigen beheer, maar internet is waar het op draait.
De overeenkomst tussen al deze applicaties is dat er nullen en enen in een vooraf afgesproken formaat technisch van A naar B gaat.
Welke nullen en enen? Dat bepaalt de maker van de applicatie.

Wat is dan de metaverse?

Het is een laag bovenop internet. Het is een applicatie of een groep van protocollen.
Wat hebben de applicaties in de metaverse gemeen? Dat ze met elkaar kunnen praten. Dat ze gegevens van applicatie A naar applicatie B kunnen sturen.
En welke gegevens zijn dat? Gegevens die vertaalbaar zijn in een virtuele wereld.

Metaverse = virtual reality waarbij elke applicatie elkaar kan vinden en waarbij de virtuele wereld werkt volgens vaste afspraken.
Net zoals internet een boel afspraken heeft om gegevens van A naar B te sturen zal de metaverse afspraken hebben om virtuele werelden van A naar B te versturen.

Virtual reality bestaat al. Kan je al kopen en het werkt al behoorlijk goed.
Echter elke applicatie heeft zijn eigen afspraken binnen de applicatie. Dus een virtuele showroom bestaan al.
Virtuele avatars bestaan al. Virtuele chatrooms bestaan al.

Probleem is dat al deze applicaties losstaande eilandjes zijn. Je kan niet vanuit de ene showroom naar de andere. Wil je chatten moet je nu een specifieke chat applicatie gebruiken waar heel andere regels gelden als bij andere chatrooms.

Wie nog nooit virtual reality heeft ondergaan kan zich dit niet voorstellen. Het is uiterst overweldigend. Het past inderdaad volledig de echte wereld aan en je wordt in een virtuele ondergedompeld.

Laat ik als voorbeeld "Winkels" nemen.

Vroeger als je iets wilde kopen moest je naar een winkel, fysiek. Daar heb je fysieke producten, fysieke verkopers, fysieke showroom etc etc.
Nu hebben winkels de optie om ook producten online te verkopen. Maar er zitten veel nadelen aan.
Het grote voordeel is dat je als consument niet meer fysiek naar de winkel hoeft. En voordeel voor de winkel dat er niet eens meer een fysieke winkel nodig is en dat je geen fysieke verkopers nodig hebt.

Nadeel voor de consument is dat het een zeer slap aftreksel is van de ervaring bij een echte winkel.
Het is lastig om producten te evalueren met foto's. Geen idee of het product eruit ziet zoals je denkt. Is het te groot of te klein. Is de kleur wel goed. Etc etc.

Het wordt al wat beter als je video's kan laten zien. Maar ook dat is een slap aftreksel van de werkelijkheid.

Virtual reality tracht de werkelijkheid zo goed mogelijk na te bootsen. Alsof je in de winkel staat en naar het product kijkt. Eromheen kan lopen. Van alle kanten bekijken.
Alsof je er echt staat. Je wordt al het ware visueel (en met audio) in een virtuele wereld gezet waar je ruimtelijk effect hebt en ruimtelijke audio.

Een virtuele showroom is het beste alternatief voor de werkelijkheid. Alle zintuigen worden benut om het zo echt te laten lijken dat je echt denkt dat het echt is.

Op dit moment zitten we in Virtual reality v1.5 (zou ik zeggen). Visueel bijna niet meer van het echt te onderscheiden. Audio is in 3D.
Echter de geavanceerde virtual reality die de komende jaren gaat komen zal dit alles vele malen verbeteren.
Het zal klein worden. Alsof je een zonnebril opzet. En alles wat jij doet wordt direct vertaald in de virtuele wereld.

De ultieme virtual reality is dat deze direct in je hersenen gegenereerd wordt. Aangezien al je zintuigen slechts prikkels zijn in de hersenen kan je alles namaken door de juiste prikkels direct uit te sturen.
Je ziet als je normaal doet, je hoort, ruikt en voelt alles normaal.

Maar de wereld die je ervaart is niet echt. Deze is gegenereerd door applicaties binnen de metaverse.

Is dit beangstigend? Ja zeker. Elk voordeel heb zijn nadeel.
Gaat het er komen. Zeer zekers. Binnen 5-10 jaar is het er. En dan heeft iedereen een VR zonnebril zoals nu iedereen een smartphone heeft.
De reden waarom het er gaat komen: omdat we het kunnen EN dat deze werelden overweldigend zijn en uiterst interessant.
Die economische prikkel is genoeg om deze toekomst te realiseren. En facebook wil zich dit toe eigenen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80276
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Facebook wordt ’Meta’

Bericht door Tammy » 30 okt 2021, 14:12

Dank je wel voor je uitgebreide uitleg Determinist, waardeer ik zeer.
Het is een stuk duidelijker nu voor mij.
Ontwikkelingen staan natuurlijk nooit stil bij de mens, en dat moet ook niet.
Maar tegelijkertijd zie ik een wereld ontstaan die niet meer genoeg heeft aan het echte leven zeg maar.

Ik heb nooit zo’n bril opgehad maar wil dat zeker eens proberen als ik de gelegenheid heb.
Lijk me fantastisch leuk.
Maar voor af en toe.
Maar dat gaat met Meta niet gebeuren, het verstrengelt zich straks op zo’n grote schaal met het echte leven , dat het echte leven meer op de achtergrond komt.
Tenminste dat denk ik.
Die mobiel staarders vind ik al erg, nu word het nog erger denk ik.

Maar zo gaat de mens steeds verder , sommige dingen vind ik fantastisch mar sommige dingen minder.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie