Honderden klachten over verdwijnende smart-tv-apps in Nederland

Plaats hier alles wat met computers, internet , mobieltjes en eventuele problemen te maken heeft. En de laatste ontwikkelingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Honderden klachten over verdwijnende smart-tv-apps in Nederland

Bericht door Tammy » 20 sep 2018, 09:23

Afbeelding

De Consumentenbond ontving in een half jaar tijd zo'n driehonderd klachten over apps die van smart-tv's zijn verdwenen.

Bij de helft van de melders was de app van de NPO ineens van de televisie verdwenen. De klachten werden gedeeld via onder meer sociale media, de site en het telefoonnummer van de Consumentenbond.
De NPO staakte vorig jaar al de ondersteuning van apps op tv's van voor 2014. Omdat de apps nieuwe functies krijgen, zouden de oudere televisies ze niet meer goed kunnen ondersteunen.

Van de klagers zag 20 procent de YouTube-app van de televisie verdwijnen. Ongeveer twee derde van de klachten ging over televisies van de Koreaanse techgigant Samsung.
Dat komt vermoedelijk door het relatief grote marktaandeel dat het bedrijf heeft.

Consumentenbond wil zes jaar ondersteuning voor apps.

De Consumentenbond wil dat televisiemakers maatregelen nemen, door bijvoorbeeld te verplichten dat apps op smart-tv's minstens zes jaar blijven werken.
Samsung zegt tegen NU.nl geen invloed te hebben op welke apps door bedrijven beschikbaar worden gesteld. Die keuze zou liggen bij de makers van deze apps.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Honderden klachten over verdwijnende smart-tv-apps in Nederland

Bericht door Tammy » 20 sep 2018, 09:28

Ik heb sinds een paar jaar een smart tv van Samsung puur voor de Netflix app.
De NPO app gebruik ik nooit die zender interesseert mij niet, net als de andere tv apps eigenlijk buiten heel af en toe YouTube om .

Hoop dat de Netflix app wel blijft, mijn tv is 4 jaar oud volgens mij.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Honderden klachten over verdwijnende smart-tv-apps in Nederland

Bericht door MetalPig » 20 sep 2018, 09:50

Mijn smart-TV is ook iets van 4 jaar oud, maar ik gebruik het smarte er niet van. Netflix en Youtube doen we via het Ziggo-kastje.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Honderden klachten over verdwijnende smart-tv-apps in Nederland

Bericht door Fenna » 20 sep 2018, 10:01

Dito.
Werkt uitstekend via het kastje.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Honderden klachten over verdwijnende smart-tv-apps in Nederland

Bericht door Tammy » 20 sep 2018, 10:26

Ik kan dat ook via KPN wat ik heb Netflix zien maar doe dat nooit.
Maar kan dat inderdaad wel doen mocht de app verdwijnen, had ik even niet aan gedacht.

Ik ben best wel omslachtig af en toe, net als met Startpagina.nl he MetalPig ? :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Honderden klachten over verdwijnende smart-tv-apps in Nederland

Bericht door gusteman » 20 sep 2018, 12:43

Mij lijkt dat de kwintessens vervat ligt in het volgende zinnetje
BRON van Tammy schreef:
20 sep 2018, 09:23
Samsung zegt tegen NU.nl geen invloed te hebben op welke apps door bedrijven beschikbaar worden gesteld. Die keuze zou liggen bij de makers van deze apps.
Je kan toch ook niet aan HP, of PackardBell, of DELL of andere computerfabrikanten gaan verwijten dat Microsoft gestopt is met de ondersteuning van XP; of hen opleggen bepaalde garanties te verlenen bij software die door andere bedrijven wordt geleverd.

Wanneer bepaalde apps niet werken op bepaalde smart-TV's dan ligt dat aan de software van de apps, en niet aan de TV.
De leveranciers van de apps dienen hiervoor aangesproken te worden, niet de fabrikant van de TV.
BRON van Tammy schreef:
20 sep 2018, 09:23
De Consumentenbond wil dat televisiemakers maatregelen nemen, door bijvoorbeeld te verplichten dat apps op smart-tv's minstens zes jaar blijven werken.
Behoorlijk idiote eis van de consumentenbond; zeker in een tijdsgeest waarin software dermate snel evolueert dat een programma, eens het is uitgewerkt, op punt gesteld en op de markt gebracht, bijna al zo goed als ouderwets is geworden.

Ik kan me voorstellen dat programmeurs bij deze eis van de consumentenbond ofwel meewarig met het hoofd schudden bij een dergelijk vertoon van onkunde, ofwel schuddebuikend in een lachkramp slaan.

Plaats reactie