Apple verzet zich tegen EU-plan voor universele oplader

Plaats hier alles wat met computers, internet , mobieltjes en eventuele problemen te maken heeft. En de laatste ontwikkelingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Apple verzet zich tegen EU-plan voor universele oplader

Bericht door The Grey » 24 jan 2020, 10:10

Apple heeft zich donderdag uitgesproken tegen het plan van de Europese Unie om een universele oplader te introduceren, schrijft persbureau Reuters. Volgens Apple zou het plan innovatie stagneren en voor veel elektronisch afval zorgen.

Vorige week pleitte het de Europees Parlement voor een universele oplader die geschikt is voor alle smartphones, tablets, e-readers en andere draagbare technologie. De introductie van een universele oplader zou volgens de EU juist voor minder elektronisch afval zorgen, kosten drukken en de veiligheid van laders verbeteren.

Het invoeren van een universele oplader zou voor Apple betekenen dat veel Apple-producten niet meer gebruikt kunnen worden. Waar Android-telefoons een reguliere USB-C-ingang hebben, hebben de meeste producten van Apple een Lightning-aansluiting.

Apple vertelde de BBC donderdag dat het bedrijf meer dan een miljard apparaten met een Lightning-ingang heeft geleverd. Verplicht stoppen zou daarom leiden tot een "ongeëvenaarde hoeveelheid elektronisch afval".

Volgens Apple is een universele oplader niet nodig, omdat "de technologie zich toch al richting USB-C verplaatst, al dan niet via verloopstukjes".

De Europese Commissie publiceert eind januari of begin februari een studie naar de impact van het invoeren van een universele oplader.
Bron: https://www.nu.nl/tech/6025982/apple-ve ... lader.html

----------
Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt.
Onafhankelijk van mijn mening over Apple (die niet positief is), vind ik de logica van dit soort berichten altijd leuk.

Apple beweer dat het de innovatie remt, daar valt wat voor te zeggen. Hun tweede argument is echter complete onzin.
Het zou tot ongevenaarde hoeveelheid elektronisch afval leiden. De reden, omdat het bedrijf al meer dan een miljard apparaten met een lightning connector heeft geleverd (het aantal in gebruik zal dus een stuk lager zijn).
Vervolgens wordt er gezegd, "dat is eigenlijk toch niet nodig, want we gaan toch wel richting usb-C, eventueel met verloop stukjes".
Nou Apple, als jij niet persoonlijk verantwoordelijk wil zijn voor "ongeevenaarde hoeveelheid elektronisch afval" dan kan je zelf ook een verloopstukje bij je nieuwe kabels leveren. Lightning-USB C. Dan kunnen alle oude kabels gewoon nog worden gebruikt en faseer je ze uit.

Apple wil graag haar speciale aanslutiing op de eigen apparatuur houden zodat ze 20 euro kunnen vragen voor een oplaadkabel die ongeveer een euro kost om te produceren.

Ben ik de enige die dit zo doorzichtig vindt?
-

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Apple verzet zich tegen EU-plan voor universele oplader

Bericht door Tammy » 25 jan 2020, 14:28

The Greg schreef :
Apple wil graag haar speciale aanslutiing op de eigen apparatuur houden zodat ze 20 euro kunnen vragen voor een oplaadkabel die ongeveer een euro kost om te produceren.

Ben ik de enige die dit zo doorzichtig vindt?
Het klopt allemaal wat je zegt.
Het is een bedrijf wat niet voor niks zo groot is.
Ik vind al jaren dat ze een minachting hebben naar hun klanten door updates expres langzaam uit te schakelen na enkele jaren al zodat men weer een nieuwe koopt.
Ze zijn slim dat moet ik ze nageven.
En de IPhone fans hollen gedwee achter ze aan.
They don’t care.

Dus dat ze tegen een universele oplader zijn verbaasd mij totaal niet.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Einstein01
Onderzoeker
Berichten: 645
Lid geworden op: 26 aug 2011, 20:42

Re: Apple verzet zich tegen EU-plan voor universele oplader

Bericht door Einstein01 » 31 jan 2020, 14:45

Vergeet niet dat de Lightning kabel pas de 2e kabel is die Apple gebruikt sinds het ontstaan van de iPod in 2001.
Ook de iPhone gebruikte de 1e aansluiting van de iPod (30-pins).
Slim om 1 aansluiting te gebruiken voor meerdere mobiele apparaten, dit terwijl andere fabrikanten bij ieder nieuw model telefoon een nieuwe aansluiting verzonnen.
Apple bleef bij de 30-pins (tot iPhone 4S dacht ik).

Apple heeft het goede voorbeeld gegeven en trekt dit door met de Lightning, niets mis mee toch?
Logisch dat ze in verweer gaan (en krijgen gelijk).
Het 'niets' is de drijvende kracht achter het 'iets'.

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Apple verzet zich tegen EU-plan voor universele oplader

Bericht door The Grey » 03 feb 2020, 09:50

Einstein01 schreef:
31 jan 2020, 14:45
Vergeet niet dat de Lightning kabel pas de 2e kabel is die Apple gebruikt sinds het ontstaan van de iPod in 2001.
Ook de iPhone gebruikte de 1e aansluiting van de iPod (30-pins).
Slim om 1 aansluiting te gebruiken voor meerdere mobiele apparaten, dit terwijl andere fabrikanten bij ieder nieuw model telefoon een nieuwe aansluiting verzonnen.
Apple bleef bij de 30-pins (tot iPhone 4S dacht ik).

Apple heeft het goede voorbeeld gegeven en trekt dit door met de Lightning, niets mis mee toch?
Logisch dat ze in verweer gaan (en krijgen gelijk).
Het argument van de 2e kabel klopt zeker. Echter heeft Android ook twee kabel standaarden gehad. Eerst micro usb en nu usb-c. Dus daar is verder niks speciaals aan.

Apple kan ook prima het goede voorbeeld geven binnen de USB stichting en daar innoveren. Echter willen ze zelf graag speciaal zijn en veel geld vangen voor adaptertjes en nieuwe kabels.
De lightning connector is verder niet zo heel veel speciaals. De communiucatietechniek (thunderbolt) is namelijk niet door Apple, maar door Intel gemaakt. (hoewel ze wel hebben meegeholpen).

Waarop basseer je dat Apple gelijk gaat krijgen in hun verweer?
-

gusteman

Re: Apple verzet zich tegen EU-plan voor universele oplader

Bericht door gusteman » 04 feb 2020, 10:28

The Grey schreef:
03 feb 2020, 09:50
Waarop basseer je dat Apple gelijk gaat krijgen in hun verweer?
Dat doet hij niet ... hij schrijft dat hij het logisch vindt dat ze in het verweer gaan èn dat hij het logisch vindt dat ze gelijk krijgen.

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Apple verzet zich tegen EU-plan voor universele oplader

Bericht door The Grey » 04 feb 2020, 10:37

gusteman schreef:
04 feb 2020, 10:28
The Grey schreef:
03 feb 2020, 09:50
Waarop basseer je dat Apple gelijk gaat krijgen in hun verweer?
Dat doet hij niet ... hij schrijft dat hij het logisch vindt dat ze in het verweer gaan èn dat hij het logisch vindt dat ze gelijk krijgen.
Puur uit interesse dit;
krijgen gelijk en gelijk krijgen zijn voor mij twee verschillende dingen.
"Zij krijgen gelijk", "zij (zullen) gelijk krijgen".
De ene vertelt iets als feit en de andere voorspelt iets.

Als ik jouw interpretatie zou toepassen, dan zou ik het logisch vinden dat de deelzin was "en krijgen/hebben wat mij betreft gelijk"

Maar ik kan het natuurlijk helemaal fout hebben, dus ben wel nieuwsgierig naar andere meningen hierover
-

Plaats reactie