Gemeenten vrezen enorme problemen internet

Plaats hier alles wat met computers, internet , mobieltjes en eventuele problemen te maken heeft. En de laatste ontwikkelingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80666
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Gemeenten vrezen enorme problemen internet

Bericht door Tammy » 09 sep 2011, 13:46

Afbeelding

DEN HAAG - Hulpteams van het ministerie van Binnenlandse Zaken gaan gemeenten helpen bij het vervangen van hun veiligheidscertificaten. Dat zei een woordvoerder van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) donderdag. Gemeenten die niet genoeg tijd of mankracht hebben om de certificaten tijdig te vervangen, kunnen een beroep doen op een zogeheten vliegende brigade van het ministerie .


Dinsdag voert Microsoft een wekelijkse update uit. Als gemeenten de beveiligingscertificaten van websites dan niet op orde hebben, kunnen zij met hun digitale dienstverlening in de problemen komen. Ook gemeenten zonder certificaten van DigiNotar, waar valse certificaten gestolen werden, moeten in actie komen, aldus de VNG. Nieuwe certificaten van zowel de gemeenten als de partijen waarmee zaken gedaan wordt, moeten namelijk eerst een voor een worden goedgekeurd door beide partijen.

Gemeenten doen in totaal met honderden partijen zaken. ,,Als één klein dingetje fout gaat, kan dat grote gevolgen hebben'', aldus de woordvoerder. De VNG onderzoekt hoe groot die consequenties kunnen zijn.


Bron: De Telegraaf.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80666
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Gemeenten vrezen enorme problemen internet

Bericht door Tammy » 09 sep 2011, 13:48

Wat moet ik me precies voorstellen over die certificaten?
En als dit gehackt kan worden wie zegt dat het niet nog een keer gebeurt?

En hoe weet je nu of je op een goede site zit zeg maar zoals de Belastingdienst of een valse? [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

tofu_kronos

Re: Gemeenten vrezen enorme problemen internet

Bericht door tofu_kronos » 09 sep 2011, 17:59

1 ding vraag ik me nog steeds af, we zijn gehacked door iran. Waarom hebben ze de ambassadeur van Iran dan nog niet op het matje geroepen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80666
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Gemeenten vrezen enorme problemen internet

Bericht door Tammy » 09 sep 2011, 18:20

Ik weet niet of dat ook officieel de lezing is. [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Gemeenten vrezen enorme problemen internet

Bericht door gusteman » 09 sep 2011, 22:26

Waarom gooien ze gewoon niet die Windows-rommel de deur uit?
Zou daarbovenop een pak extra kosten schelen. Er bestaat voldoende betrouwbare open source software die veel veiliger is dan dat Windows-gedoe.
Wat ook leuk is: Microsoft heeft een akkoord met een software-bedrijf om samen programma's op de markt te brengen die draaien op een Linux-kernel.
Zo zie je maar hoeveel vertrouwen Microsoft zelf heeft in Windows :rolfl:

tofu_kronos

Re: Gemeenten vrezen enorme problemen internet

Bericht door tofu_kronos » 09 sep 2011, 22:58

Zou me niks verbazen als microsoft in de toekomst linux op koopt. Het is een stabieler programma. Als ik me niet vergis werkt de franse overheid ook alleen maar met linux.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Gemeenten vrezen enorme problemen internet

Bericht door MetalPig » 10 sep 2011, 14:18

gusteman schreef:Waarom gooien ze gewoon niet die Windows-rommel de deur uit?
Leuk idee, maar dat heeft helemaal niets te maken met beveiligingscertificaten van websites.

Plaats reactie