Redelijk geluid voor schappelijke prijs

Plaats hier alles wat met computers, internet , mobieltjes en eventuele problemen te maken heeft. En de laatste ontwikkelingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80663
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Redelijk geluid voor schappelijke prijs

Bericht door Tammy » 09 sep 2011, 13:59

Redelijk geluid voor schappelijke prijs .
Review: Altec Lansing Orbit USB Speakers .


Afbeelding
De Orbit USB Speakers kunnen met een usb-stekker aan een computer verbonden worden.

Afbeelding
De twee speakers kunnen ook in elkaar geklikt worden.

Hoewel we de afgelopen jaren enorme vooruitgangen hebben gezien op het gebied van laptops, blijft er één onderdeel dat wat betreft kwaliteit altijd tegenvalt: de speakers. Er zijn maar weinig notebooks waarbij zo uit de doos het geluid op een positieve manier opvalt. Altec Lansing hoopt met zijn Orbit USB Speakers deze plaag tegen te gaan.

Uiterlijk .

Het eerste dat opvalt aan de speakers is het design. De twee cilindervormige luidsprekers zijn compact met aan de achterkant openingen om kabels in weg te werken. Als dit is gebeurd, is het mogelijk om de twee in elkaar te klikken zodat ze makkelijk als één object mee te nemen zijn. Erg handig, omdat de speakers op deze manier makkelijk in een laptoptas passen.

Er is maar één aansluitmogelijkheid en dat is via een usb-kabel. De speakers zijn dan ook alleen bedoeld voor computers, en kunnen dus niet aangesloten worden op bijvoorbeeld een iPod of andere muziekspeler. Dat is jammer, vooral omdat het een kleine moeite was geweest om de kabel aan het einde te splitsen. Hierdoor is de bruikbaarheid van de gadget beperkt.

Geluidskwaliteit .

Om over het belangrijkste aspect van deze speakers met de deur in huis te vallen: de geluidskwaliteit van de Orbit speakers is redelijk. Het zal audiofielen niet kunnen bekoren, maar in vergelijking met hoe 'tinnig' en dun de speakers van de gemiddelde laptop klinken, is het een hele verbetering.

Wel hebben de speakertjes moeite met bass-tonen en ook de hogere klanken komen soms iets te sterk over. Een feestje geven met de Orbit-luidsprekers is dan ook niet aan te raden. Wel zijn ze prima te gebruiken om op reis in de hotelkamer even wat muziek op te zetten. Of om het geluid bij het kijken van een film of tv-serie op de laptop wat aangenamer te maken.

Prijs & conclusie .

De Orbit USB Speakers hebben een adviesprijs van €49,99, wat een beetje veel is gezien de geluidskwaliteit. Op verschillende webwinkels zijn de luidsprekertjes echter al voor rond de €30 te vinden, wat een schappelijker prijskaartje is. Het maakt de kwaliteit niet beter, maar voor mensen die alleen een iets voller geluid uit hun laptop willen als ze op reis zijn, is drie tientjes zeer redelijk. Zeker gezien het feit dat de speakers makkelijk in elkaar steken en daardoor niet veel ruimte in de tas innemen.

Vergelijkbare producten .

Logitech heeft een laptopspeaker die achterop het scherm gehangen kan worden. De Z 305 heeft een adviesprijs van €59,99, maar is online voor rond de €45 te vinden.

Bron: De Telegraaf.

<<<<<<<<<<<<<

Ik vind het geluid uit mijn laptop eigenlijk helemaal niet slecht.

Jullie wel ? :roll:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Redelijk geluid voor schappelijke prijs

Bericht door gusteman » 09 sep 2011, 22:21

Tammy schreef:Ik vind het geluid uit mijn laptop eigenlijk helemaal niet slecht.

Jullie wel ?
Goh, da's allemaal heel erg relatief hoor.
Hangt er van af wat je verlangt van je geluid.
Als je echte HiFi wil zal het niet lukken met een ingebouwd speakertje.
En voor weergave van gesprekken ben je meestal ook beter af met een extra setje boxen, alhoewel een degelijke koptelefoon met schelpen een aanvaardbaar alternatief biedt. En dat is dan meteen weer heel respectvol naar de huisgenoten toe ;P!
Dat is toch hoe ik het ervaar. :wink:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80663
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Redelijk geluid voor schappelijke prijs

Bericht door Tammy » 09 sep 2011, 23:01

Wat bedoel je met een koptelefoon met schelpen Gusteman?

Zo eentje die compleet je oren bedekt?
Die heb ik dus, ik hoor perfect door die dingen. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Redelijk geluid voor schappelijke prijs

Bericht door The Grey » 10 sep 2011, 09:00

Ik heb een soort van speciale speaker ofzo, geen dingen die normaal in een laptop zitten.
Weet het niet precies, THX staat erop :P
Maar je kan voor (3 jaar geleden) 30 euro speakers van Philips halen, dat zijn 2 kleine dingen die je heel makkelijk kan meenemen en waar een subliem geluid uit komt.

Ik vind als ik zo op de review af moet gaan deze speakers een waardeloze prijs kwaliteit verhouding hebben.
-

gusteman

Re: Redelijk geluid voor schappelijke prijs

Bericht door gusteman » 10 sep 2011, 23:53

Tammy schreef:Wat bedoel je met een koptelefoon met schelpen Gusteman?

Zo eentje die compleet je oren bedekt?
Ja, dat zijn ze.
En volgens testen die werden uitgevoerd zijn die spullen veel minder belastend voor je gehoor dan die kleine insteek-oortjes.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80663
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Redelijk geluid voor schappelijke prijs

Bericht door Tammy » 11 sep 2011, 04:02

Die insteekoortjes zijn vreselijk Gusteman vind ik.
Die doen bij mij pijn.

Ik heb gewoon zo`n jaren 70 model op mijn koppie. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

carbon

Re: Redelijk geluid voor schappelijke prijs

Bericht door carbon » 30 sep 2011, 16:59

Neem dan gelijk de Sony MDR-R10, 2dehands 4000 euro!! En jawel ze zijn 20 jaar oud.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Redelijk geluid voor schappelijke prijs

Bericht door Tardis » 30 sep 2011, 18:23

Wel jammer om met een dergelijke (mooie) koptelefoon de harde schijf of het loopwerk van een laptop als bron te gebruiken. Een echte audiofiel zal dat niet doen :wink: Die luistert trouwens niet door een koptelefoon maar naar goed opgestelde luidsprekers. Ik heb mijn laptop daar ook op aangesloten, maar niet om van muziek te genieten, daarvoor gebruik ik nog steeds een (hele goede) CD-speler of mijn oude platenspeler.

Maar ik ga geloof ik alweer een beetje off-topic.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

carbon

Re: Redelijk geluid voor schappelijke prijs

Bericht door carbon » 30 sep 2011, 19:21

Ik ken genoeg audiofielen die niets liever luisteren dan naar koptelefoons, ik heb een Grado rs1 en klinkt beduidend beter dan mijn Lowthers ex3 met zilverspoel Maar goed alles klinkt erg goed met een mooie draaitafel.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Redelijk geluid voor schappelijke prijs

Bericht door Tardis » 30 sep 2011, 21:14

Wat ik bij koptelefoons mis is het ruimtelijke effect dat je met speakers wel hebt. Dat het in de huiskamer met je ogen dicht klinkt alsof de musici voor je op een podium of in een blueskelder staan te spelen.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

tofu_kronos

Re: Redelijk geluid voor schappelijke prijs

Bericht door tofu_kronos » 30 sep 2011, 22:25

Tardis schreef:Wat ik bij koptelefoons mis is het ruimtelijke effect dat je met speakers wel hebt. Dat het in de huiskamer met je ogen dicht klinkt alsof de musici voor je op een podium of in een blueskelder staan te spelen.
Dat gevoel komt omdat als je naar speakers luisterd je niet alleen met je oren luisterd. Maar de trillingen met de rest van het lichaam ook opvangt. Met een headphone heb je dat niet.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Redelijk geluid voor schappelijke prijs

Bericht door Tardis » 30 sep 2011, 23:34

Nee Tofu, dat is het niet. Met twee goed geplaatste luidsprekers heb je een 3D effect in je kamer. Als de muziek goed is opgenomen kun je de plaats waar het instrument staat aanwijzen en ook zeggen of die op 3 of 10 meter van je vandaan staat. Bij de beste stereo opnames kan het geluid 90 graden links of rechts van je klinken. Roger Waters' CD Amused To Death is daarvan een bekend voorbeeld: de blaffende hond in het begin klinkt alsof de luidsprekers er niets mee te maken hebben, dat geblaf komt strak van rechts, op 20 meter afstand en de TV in dezelfde opname staat ongeveer 20 graden links van de linker speaker, op ongeveer 3 meter afstand en het geluid van de TV klinkt alsof die TV in je huiskamer staat. De beste opnames (en je geluidsapparatuur moet natuurlijk wel van een behoorlijke kwaliteit zijn) zetten een geluidsbeeld neer alsof je in een andere ruimte bent, een rokerige jazzkelder, een volle concertzaal, een cathedraal, een weiland met blatende schapen en een vliegtuigje dat van ver aan komt en over je heen vliegt, alles is mogelijk. Deze ruimtelijke effecten gaan bij het gebruik van een koptelefoon helemaal verloren.
Laatst gewijzigd door Tardis op 30 sep 2011, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

tofu_kronos

Re: Redelijk geluid voor schappelijke prijs

Bericht door tofu_kronos » 30 sep 2011, 23:37

Ik heb een 3d surround headphone. Maar speakers geven me een beter gevoel voor de muziek. Ik ken doven die dicht bij de boxen zitten om trillingen op te vangen.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Redelijk geluid voor schappelijke prijs

Bericht door Tardis » 30 sep 2011, 23:49

Geluid kun je met je lichaam voelen, dat klopt. Wat ik bedoel is het stereo effect dat bij de juiste opstelling van de speakers een helemaal uit te tekenen plaatsing van de muziekinstrumenten en andere geluidsbronnen mogelijk maakt.

Een koptelefoon is daar niet toe in staat omdat je oren geen geluidsvertraging tussen de linker- en rechterspeaker kunnen registeren. Dat kan met een ruimtelijke opstelling van speakers wel: de bekende gelijkzijdige driehoek als ideaal bij gebruik van de conventionele (conus)luidsprekers. Bij andere systemen zoals MBL's Radialstrahler (http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/1004mbl/) wordt het geluid 360 graden rondom afgestraald en met dat systeem maakt het niet meer uit waar je zit, net als in een concertzaal is dan met de ogen dicht vrij precies aan te wijzen waar de instrumenten staan. Je kunt van links naar rechts en van voor naar achter door de luisterruimte lopen en al die tijd klinkt de muziek zo dat de opstelling van de muzikanten exact hetzelfde blijft. Dat geeft een spookachtig effect omdat je oren je laten weten dat daar musici zitten te spelen maar je ogen zeggen van niet. Je hebt het met MBL Radialstrahlers dan wel over high-end luidsprekers die top spelers en top versterkers nodig hebben om tot hun recht te komen. Een complete set (bron, voor- en eindversterkers, 2 luidsprekers) kost dan al gauw 100.000 Euro of meer.

Dan is een setje luidsprekertjes voor een paar tientjes best schappelijk :wink:
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality


Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Re: Redelijk geluid voor schappelijke prijs

Bericht door Maxi » 04 okt 2011, 01:19

Tammy schreef: Ik vind het geluid uit mijn laptop eigenlijk helemaal niet slecht.

Jullie wel ? :roll:
ja heel erg, maar gebruik oortjes, probleem opgelost..

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Redelijk geluid voor schappelijke prijs

Bericht door The Grey » 04 okt 2011, 20:18

Tardis schreef:Geluid kun je met je lichaam voelen, dat klopt. Wat ik bedoel is het stereo effect dat bij de juiste opstelling van de speakers een helemaal uit te tekenen plaatsing van de muziekinstrumenten en andere geluidsbronnen mogelijk maakt.

Een koptelefoon is daar niet toe in staat omdat je oren geen geluidsvertraging tussen de linker- en rechterspeaker kunnen registeren. Dat kan met een ruimtelijke opstelling van speakers wel: de bekende gelijkzijdige driehoek als ideaal bij gebruik van de conventionele (conus)luidsprekers. Bij andere systemen zoals MBL's Radialstrahler (http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/1004mbl/) wordt het geluid 360 graden rondom afgestraald en met dat systeem maakt het niet meer uit waar je zit, net als in een concertzaal is dan met de ogen dicht vrij precies aan te wijzen waar de instrumenten staan. Je kunt van links naar rechts en van voor naar achter door de luisterruimte lopen en al die tijd klinkt de muziek zo dat de opstelling van de muzikanten exact hetzelfde blijft. Dat geeft een spookachtig effect omdat je oren je laten weten dat daar musici zitten te spelen maar je ogen zeggen van niet. Je hebt het met MBL Radialstrahlers dan wel over high-end luidsprekers die top spelers en top versterkers nodig hebben om tot hun recht te komen. Een complete set (bron, voor- en eindversterkers, 2 luidsprekers) kost dan al gauw 100.000 Euro of meer.

Dan is een setje luidsprekertjes voor een paar tientjes best schappelijk :wink:
Dan zou ik persoonlijk voor een setje logitech surround speakers gaan, die zijn ook hardstikke goed geprijsd ;)
-

Plaats reactie