Achterpoortje op je PC?

Plaats hier alles wat met computers, internet , mobieltjes en eventuele problemen te maken heeft. En de laatste ontwikkelingen.
Plaats reactie
gusteman

Achterpoortje op je PC?

Bericht door gusteman » 19 sep 2011, 13:50

Los van de verschillen in kwetsbaarheid van verschillende besturingssystemen zit er toch nog een stukje software op (niet alle) PC's wat van je home-computer een door hackers begeerd object kan maken.
Het volgende artikel komt van Freebyte.com en heb ik zelf vertaald. Voor het origineel kan je naar de site zelf gaan.
Het BIOS is een klein stukje software dat draait op een meer fundamenteel niveau dan het besturingssysteem, firewall of anti-virus programma. Aangezien het wordt meegeleverd met de computer hardware en een soort “permanente” software is, wordt dit ook “firmware” genoemd.
Geloof het of niet, maar dergelijke eigendomsgerechtigde BIOS software kan een gevaar betekenen voor uw computer-beveiliging, net zoals sommige besturingssystemen of andere software. Bijvoorbeeld een aantal computerbouwers plaatsen extra “functionaliteit” (zoals LoJack/Computrace of Intel's VPRO) in het BIOS waardoor dat op vele manieren gaat lijken op spyware en rootkits. Deze software lijkt op het eerste zicht goed bedoeld te zijn, maar het kan een deur open zetten voor professionele hackers, criminelen, geheime diensten en industriële spionage.
Voor meer informatie, lees even dit artikel over LoJack of dit artikel over Intel's VPRO.
Het is zinloos om je PC goed te beveiligen met anti-virus en firewall wanneer het BIOS niet beveiligd is en de BIOS programmeer-code niet open staat voor onafhankelijke controle. Daarom is er nood aan een “open” BIOS, zoals Coreboot (voorheen gekend als LinuxBios). Deze software is bedoeld om het eigendomsgerechtigde BIOS (wat je vindt in de meeste computers en laptops) te vervangen. De grondgedachte achter het OpenBIOS project is het creëren en promoten van gratis en Open Source firmware toepassingen.
Nota: in het originele artikel op Freebyte.com vind je hyper-links naar elk onderwerp wat ik in het rood heb aangemerkt.
Initieel wilde ik hier de url's meegeven, maar van zodra ik dit deed kon ik het onderwerp niet meer plaatsen en kreeg van de server een 403 Forbidden opgespeld.

Dit betekent dat de server reageert op het feit dat ik die link plaats en mij verbiedt om dat te doen. :shock:
En zoiets vind ik toch behoorlijk foei [burn]

En zoals je kan zien, eens ik de url's niet meer vermeld krijg ik mijn bericht geplaatst.

Leve Big Brother :mrgreen:

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Achterpoortje op je PC?

Bericht door MetalPig » 19 sep 2011, 13:58

En na de nodige bangmakerij zegt het artikel over vPro:
In truth, these abilites may or may not exist today in vPro. I doubt we'll ever know for sure because if they did Intel wouldn't want to publish that information. And to be sure, I'm not saying these abilities do exist. Let's be clear about that.
Kortom, onnodige ongefundeerde angstzaaierij.

gusteman

Re: Achterpoortje op je PC?

Bericht door gusteman » 19 sep 2011, 14:24

MetalPig schreef:Kortom, onnodige ongefundeerde angstzaaierij.
Vreemd, want elke keer dat ik probeerde de volgende URL (zie verder) te plaatsen in een bericht kreeg ik de "Forbidden" reactie van de server.
Toen ik de URL achterwege liet kon ik het bericht wèl plaatsen.
Dat wijst toch op een rechtstreeks verband tussen de URL en de server?

Misschien kunnen anderen dit ook eens uitproberen?
Ben benieuwd hoe het verloopt wanneer het van een andere PC komt.
Misschien heb ik wel spyware steken op mijn schijfje?

URL (gespatieerd, zodat hij niet als URL herkenbaar is door een machine)
h t t p : / / w w w . t g d a i l y . c o m / h a r d w a r e – o p i n i o n / 3 9 4 5 5 – b i g – b r o t h e r – p o t e n t i a l l y – e x i s t s – r i g h t – n o w – i n – o u r – p c s – c o m p l i m e n t s – o f – i n t e l s – v p r

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Achterpoortje op je PC?

Bericht door MetalPig » 19 sep 2011, 15:18

<never mind, zie volgende bericht>
Laatst gewijzigd door MetalPig op 19 sep 2011, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Achterpoortje op je PC?

Bericht door MetalPig » 19 sep 2011, 15:19

gusteman schreef:URL (gespatieerd, zodat hij niet als URL herkenbaar is door een machine)
h t t p : / / w w w . t g d a i l y . c o m / h a r d w a r e – o p i n i o n / 3 9 4 5 5 – b i g – b r o t h e r – p o t e n t i a l l y – e x i s t s – r i g h t – n o w – i n – o u r – p c s – c o m p l i m e n t s – o f – i n t e l s – v p r
http://www.tgdaily.com/hardware-opinion ... intels-vpr

Oh, het ligt toch aan jou :mrgreen:

Maar heeft dat iets met vPro te maken?

gusteman

Re: Achterpoortje op je PC?

Bericht door gusteman » 19 sep 2011, 16:54

MetalPig schreef:Oh, het ligt toch aan jou
Blijkbaar wel, ja. Zal dus zoeken worden naar de oorzaak.

Daarom probeer ik nu nog maar eens om die bewuste url te plaatsen.

En vreemd genoeg lukt het nu dus wel. :shock:
Blijkbaar is er ondertussen ergens iets veranderd.
Dus waarschijnlijk toch geen viezigheid op mijn schijfje. [think]
MetalPig schreef:Maar heeft dat iets met vPro te maken?
Dat zou ik t o t a a l niet weten zeg.
Misschien meer iets voor een ITC-er?

Plaats reactie