Gamer wordt niet agressief van geweld, maar van andere gamer

Plaats hier alles over je favoriete games , de nieuwste games , reviews en de laatste ontwikkelingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Gamer wordt niet agressief van geweld, maar van andere gamer

Bericht door Tammy » 09 sep 2011, 14:08

Afbeelding
Twee jongens spelen het spel Modern Warfare 2 tegen elkaar in een gamecafé.

Een Canadese wetenschapper heeft aangetoond dat agressief gedrag bij gamers niet veroorzaakt wordt door schiet- of andere geweldspelletjes, maar door de aanwezigheid van andere gamers. Wie het tijdens een spelletje tegen een concurrent moet opnemen, heeft na afloop meer kans om agressief gedrag te vertonen dan wie in zijn eentje heeft gespeeld, luidt het onderzoek.

Wetenschapper Paul Adachi van de universiteit van Brock, in Canada, onderzocht vier soorten computerspelletjes: een gevechtsspel, racespel, schietspel en behendigheidsspel.

Cavia voeren.

Alle gamers die aan het onderzoek meewerkten, kregen na het gamen vier potjes met sauzen. Er werd hen gevraagd de saus die hen het minst pikant leek aan een cavia te voeren. Het beestje houdt namelijk helemaal niet van scherpe sauzen, kregen ze te horen. Het gaat om een veelgebruikte test in de psychologie om het agressiviteitsniveau van een individu te meten.

Daarna bleek dat gamers die het in een gevechts- of een racespel tegen een andere gamer hadden moeten opnemen, duidelijk meer waren geneigd de cavia een pikante saus te voeren. De wetenschapper stelde ook vast dat de hartslag van die gamers beduidend hoger lag dan bij de anderen.

Competitiegeest.

'Het ziet ernaar uit dat niet het geweld, maar de competitiegeest de belangrijkste factor is die bijdraagt aan het agressieve karakter van een speler', concludeert Adachi.

Bron: Ad .

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Gamer wordt niet agressief van geweld, maar van andere gamer

Bericht door Tammy » 09 sep 2011, 14:10

Alle gamers die aan het onderzoek meewerkten, kregen na het gamen vier potjes met sauzen. Er werd hen gevraagd de saus die hen het minst pikant leek aan een cavia te voeren. Het beestje houdt namelijk helemaal niet van scherpe sauzen, kregen ze te horen. Het gaat om een veelgebruikte test in de psychologie om het agressiviteitsniveau van een individu te meten.
Word dat zo getest ? :shock:
Lijk mij niet een echt slim idee wel?
En waarom een dier daarvoor nemen?
Arme beestje. :-|

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Gamer wordt niet agressief van geweld, maar van andere gamer

Bericht door The Grey » 09 sep 2011, 14:35

Ik snap wel waarom dat gebeurd, je moet je agressie tegen iets richten om het te meten.
Als je iets nietlevends heb dan is het een ander verhaal.
En ik betwijfel of de cavia´s echt last hebben van die sauzen :P
Denk dat die gamers eerder worden voortgelogen :D
-

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Gamer wordt niet agressief van geweld, maar van andere gamer

Bericht door Tammy » 09 sep 2011, 18:19

Dus jij gelooft het ook niet The Grey dit soort uitslagen?

Toch vind ik het zielig voor de cavia.
Moeten ze maar een anderen manier voor vinden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Re: Gamer wordt niet agressief van geweld, maar van andere gamer

Bericht door Maxi » 10 sep 2011, 12:56

die methode lijkt me belachelijk stom. Maar de uitslag lijkt me logisch. Vroeger speelde ik vaak geweldadige games, ik werd daar helemaal niet agressiever. Ik vind het zelf belachelijk dat ze vaak stellen dat geweldadige games agressie uitlokken bij jongeren of bij gamers algemeen. Ik denk dat het probleem ligt bij de opvoeding/ouders/school. Er zijn altijd wel uitzonderingen waar een enkeling toch nog door het lint gaat door geweldadige spelletjes, maar dat lijkt me eerder een probleem te zijn in die persoon zijn bovenkamer. Het is niet de game zijn schuld.

Dat agressiever worden bij online begrijp ik wel. Er zijn weinige die tegen hun verlies kunnen. dat heb je in sport en spelletjes in de buitenlucht ook. Ik merk bij me zelf als ik een online race doe, dan ben ik veel nerveuzer en dan voel ik mijn hardslag letterlijk verhogen. Zo erg zelf dat ik de eerste ronde altijd fouten maak. Tegen mensen spelen is veel moeilijker dan tegen AI.

Ook is het soms frustrerend om in een shooter soms na elke 2 seconden neer gemaaid teworden door een kleuter aan de anderkant van de oceaan. daar kan je wel efkes van vloeken.

Competiegeest lijkt me een logisch resultaat.

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Gamer wordt niet agressief van geweld, maar van andere gamer

Bericht door The Grey » 10 sep 2011, 13:32

Wat maxi zegt ben ik het helemaal mee eens,
Tammy, ik had het erover dat de proefpersonen worden voortgelogen.
Ik denk dat de cavia geen probleem heeft om de sausen te eten.
Maakt niet uit welke.
Het beestje houdt namelijk helemaal niet van scherpe sauzen, kregen ze te horen
De formulatie van die zin doet me eraan denken
-

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Gamer wordt niet agressief van geweld, maar van andere gamer

Bericht door Tammy » 10 sep 2011, 13:34

Ok begrepen. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie