Ken jij Jiddu Krishnamurti?

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Ken jij Jiddu Krishnamurti?

Bericht door Vitharr » 01 mar 2015, 12:28

Zoeker schreef:En zelfs op het 'feit' dat de aarde om de zon draait valt wat af te dingen. Ze draaien om een gemeenschappelijk punt.
Wat in de zon ligt.

Zo is er binnen iedere discussie weer ruimte voor interpretatie. Want er komt vast wel weer iemand die mijn opmerking niet ziet zitten.
Ja, die is er. [joker]
Zoeker schreef:En wellicht heeft die 'iemand' nog gelijk ook en snap ik weer eens geen bal van het zon-aarde systeem.
Maar ook dat kan ik dan weer alleen weten als ik zijn/haar redenatie kan volgen.
Het begrip 'waarheid' is dus ook nog eens afhankelijk van de kwaliteit van het brein dus.

Kortom: wie binnen het denken naar waarheid zoekt, die kan lang zoeken…..
Je vergat namelijk de mooiste optie. Degene waarbij beide beschouwingen correct zijn, maar de beschrijvingen verschillen. Dat is de meest voorkomende bron van twist waarbij het beide partijen ontgaat dat beiden gelijk hebben. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Ken jij Jiddu Krishnamurti?

Bericht door Zoeker » 01 mar 2015, 12:34

Vitharr schreef: Je vergat namelijk de mooiste optie. Degene waarbij beide beschouwingen correct zijn, maar de beschrijvingen verschillen. Dat is de meest voorkomende bron van twist waarbij het beide partijen ontgaat dat beiden gelijk hebben. :wink:

Dat is het mooie van dualiteit, we kunnen ons er leuk mee vermaken.
Zolang we het maar niet al te serieus gaan nemen.
En ons indentificeren met wat we denken.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Nathan

Re: Ken jij Jiddu Krishnamurti?

Bericht door Nathan » 02 mar 2015, 09:39

...Aan Jiddu Krishnamurti werd eens gevraagd of dat hij Christus was die was teruggekeerd. Hij was even stil toen ie antwoordde met: Wat maakt het uit wat ik zeg, want als iemand anders zegt dat ik het niet ben, wie moet u dan geloven?

Zo zie je dat terug in alle discussies over Gautama Boeddha, Osho, Krishnamurti, Da Free John, Sathya Sai Baba, Jezus, Andrew Cohen,... Of dat ze wel werkelijk verlicht zijn of van God?
Er bestaat geen 1 objectief waardeoordeel tot op heden. Er is altijd een verschil van mening over iemand, zoals heel veel Joden Jezus beslist niet zien als de Messias!...

Gast1

Re: Ken jij Jiddu Krishnamurti?

Bericht door Gast1 » 02 mar 2015, 11:34

Nathan schreef:...Aan Jiddu Krishnamurti werd eens gevraagd of dat hij Christus was die was teruggekeerd. Hij was even stil toen ie antwoordde met: Wat maakt het uit wat ik zeg, want als iemand anders zegt dat ik het niet ben, wie moet u dan geloven?
[tu]

Nathan

Re: Ken jij Jiddu Krishnamurti?

Bericht door Nathan » 02 mar 2015, 17:49

Ook een interessante tekst van Krishnamurti over zichzelf:
'Als Krishnamurti sterft, wat onvermijdelijk is, zullen jullie regels in je hoofd gaan vormen, omdat het individu, Krishnamurti, jullie de Waarheid had voorgehouden. Jullie zullen dus een tempel bouwen, beginnen met het houden van ceremonieën en zinsnedes, dogma’s, geloofssystemen, en geloofsbelijdenissen uitvinden en filosofieën creëren. Als je het fundament op mij, het individu, bouwt, zul je in dat huis gevangen raken, in die tempel, en dus zal er een andere Leraar moeten komen om jullie uit die tempel te ontwarren. Maar de menselijke geest zit zo in elkaar, dat jullie weer een tempel rond Hem zullen bouwen en zo zal het steeds doorgaan.'
(Bron: The Future Is Now, 1989)

Gast1

Re: Ken jij Jiddu Krishnamurti?

Bericht door Gast1 » 06 aug 2019, 19:21

Prachtig om dit topic (en mijzelf) nog eens na te lezen.
Ik ben in mijn opzichten en zienswijzen niet veranderd zie ik, net als MetalPig ...

Leuk dat ik nog niet zoveel wist van Jiddu Krishnamurti, daar ik zelf al veel had ontdekt en vooral gevonden in mijzelf, wat ik later van hem ging lezen.
En feitelijk dien ik daar nog aan te beginnen, ik heb enkel wat citaten en kleine stukjes van hem gelezen ... dacht ik.
Even over de leden die nu niet meer actief zijn en wat ik hierin dit topic las: Zowel Zoeker alsook Nathan lazen zich erg prettig voor mij.
Het zou fijn zijn als ze dit forum weer zouden verrijken met hun weten.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Ken jij Jiddu Krishnamurti?

Bericht door MetalPig » 07 aug 2019, 09:22

Gast1 schreef:
06 aug 2019, 19:21
Ik ben in mijn opzichten en zienswijzen niet veranderd zie ik, net als MetalPig ...
:mrgreen:

Ik sta hier nog volledig achter inderdaad:
MetalPig schreef:
27 feb 2015, 11:53
Je praat cryptisch of onzin; het verschil is me, zoals zo vaak, onduidelijk.
:knuffie:

Gast1

Re: Ken jij Jiddu Krishnamurti?

Bericht door Gast1 » 07 aug 2019, 13:54

MetalPig schreef:
07 aug 2019, 09:22
Gast1 schreef:
06 aug 2019, 19:21
Ik ben in mijn opzichten en zienswijzen niet veranderd zie ik, net als MetalPig ...
:mrgreen:

Ik sta hier nog volledig achter inderdaad:
MetalPig schreef:
27 feb 2015, 11:53
Je praat cryptisch of onzin; het verschil is me, zoals zo vaak, onduidelijk.
:knuffie:
Hmmm ... vooruit dan maar, nog een keer omdat ik jou ook 'knuffel', ik schenk je bij deze immers weer aandacht en aandacht is niets anders dan liefde ...
Ik heb waarschijnlijk nog nooit met jou gesproken ...

Onduidelijk is het mij of het verschil tussen cryptisch of onzin jou onduidelijk is, of dat mijn 'praten' dat is -wat ik niet met en tegen jou pleeg te doen-.
Ik typ enkel met twee vingers op mijn qwerty-toetsenbord ...

Ik kan me voorstellen dat ik voor jou (cryptisch) geheimzinnig, mysterieus, nevelig, onbegrijpelijk, onduidelijk, onverklaarbaar, raadselachtig, troebel, vaag, geheimzinnig, heimelijk, en mystiek ben.
Andersom ben jij dat echter niet voor mij.
Daarnaast is onzin een illusie, alles heeft een bepaalde zin.
En dat begrijp je of niet.

Je kent Jiddu Krishnamurti niet en je kent mij niet.
En beiden begrijp je niet, net als de esoterie ...

En laat ik het daar maar bij laten lieverd.
over en sluiten maar weer in dezen ...

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Ken jij Jiddu Krishnamurti?

Bericht door MetalPig » 07 aug 2019, 14:15

Gast1 schreef:
07 aug 2019, 13:54
Daarnaast is onzin een illusie, alles heeft een bepaalde zin.
En dat begrijp je of niet.
Prima, zo lang je ook de optie open laat dat *jij* het niet begrijpt.

Plaats reactie