Ken jij Jiddu Krishnamurti?

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Ken jij Jiddu Krishnamurti?

Bericht door MetalPig » 27 feb 2015, 11:53

Gast1 schreef:Hoewel ik niet veel duidelijker kan zijn.
Naja laat dan maar.
Als je aan de ene kant beweert dat je iets anders bedoelt en aan de andere kant dat je het toch met Zoeker eens bent terwijl je eigenlijk iets anders bedoelt, dan houdt het wat mij betreft op. Je praat cryptisch of onzin; het verschil is me, zoals zo vaak, onduidelijk.

Gast1

Re: Ken jij Jiddu Krishnamurti?

Bericht door Gast1 » 27 feb 2015, 12:13

Exactement, en dat is nou jouw waarheid ;P!

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Ken jij Jiddu Krishnamurti?

Bericht door Zoeker » 27 feb 2015, 12:28

Gast1 schreef:Tardis is net zoveel de waarheid, als dat jij het bent Zoeker ...

Ik weet dat niet. Dat kan alleen Tardis beantwoorden. Iedere opinie van mijn kant kan niet meer dan een overtuiging zijn.
De mens heeft de keuze om Waarheid of onwaarheid te zijn.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Ken jij Jiddu Krishnamurti?

Bericht door Zoeker » 27 feb 2015, 12:33

Tardis schreef:@Zoeker, ik bedoel slechts je er op attent te maken dat de zin die je schreef neer komt op Deze zin is niet waar. :wink: Je bedoelt het vast goed, maar je zou het op een andere manier moeten verwoorden zodat de zin geen contradictie in zich heeft.

Ik heb de contradictie er met opzet in aangebracht. Om aan te geven dat de Waarheid buiten iedere overtuiging gaat.
Ik kan jou niet overtuigen van die Waarheid, omdat je die Waarheid alleen kunt zijn.

Ik kan er best over gaan vertellen, maar dan moet ik 'waarheid' met een kleine letter schrijven.
Zodat jij weet dat ik vanuit perceptie (het subject) spreek.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Ken jij Jiddu Krishnamurti?

Bericht door MetalPig » 27 feb 2015, 12:54

Gast1 schreef:Exactement, en dat is nou jouw waarheid ;P!
Nee, dat is mijn mening. En dat is ook mijn mening.

Nathan

Re: Ken jij Jiddu Krishnamurti?

Bericht door Nathan » 27 feb 2015, 14:03

Susan schreef: Is dat zo? Ben ik het echt niet mee eens wat jij hier zegt, alleen indien men klakkeloos aanneemt wat een ander beweerd, is een slaafse volger, die in mijn perceptie niet zelf nadenkt. Misschien zichzelf als minder (waardig) zien..?
Ben ik dan ook een volger van jou als ik het precies net zo zie en jou gelijk geef over iets wat je hier poneert?
Geen haar op mijn hoofd zal er over denken wie dan ook te 'volgen'. Het er mee eens zijn wat denklwijze betreft kan, er zijn veel meer mensen die op dezelfde level zitten.
Volgens mij zijn mensen vaak te makkelijk eens of oneens met elkaar. K wilde helemaal niet dat mensen het eens met hem waren maar zijn leringen in de praktijk op waarheid onderzochten. Bijvoorbeeld: je kunt het eens zijn met dat roken niet goed is voor de gezondheid en toch zelf roken!...
Bij K ging het niet om 'proberen' maar simpelweg doen.
Er was iemand die bevriend was met K en uiteindelijk koos om de politiek in te gaan. Zijn goed recht zou je denken maar dat was meteen het einde van hen vriendschap, want K sprak zich namelijk niet positief uit over een carrière ambitieren in de politiek. Misschien zegt je dit niets,...

Nathan

Re: Ken jij Jiddu Krishnamurti?

Bericht door Nathan » 27 feb 2015, 14:09

univers schreef:Iemand die zijn zakken vult, is in mijn ogen geen goeroe.
K was geen goeroe en vulde ook niet zijn zakken ;)

Nathan

Re: Ken jij Jiddu Krishnamurti?

Bericht door Nathan » 27 feb 2015, 14:31

Gast1 schreef:Dat is nog maar geheel de vraag, hij 'wilde' geen volgelingen, maar wie zegt dat hij ze niet had en wie zegt dat hij geen 'techniek' had. Definieer techniek en het wordt duidelijker Nathan.
Vanzelfsprekend had hij mensen om hem heen die hem adoreerden. Sommige bezoekers tijdens zijn lezingen zaten heel devoot! En soms dreigde K met op te stappen, als ze niet gewoon gingen zitten :D
K zelf had er niets mee!...
Al in 1929 zei hij: De Waarheid is een land zonder paden, je kunt het niet bereiken langs een bepaald pad,...
Hij was bijvoorbeeld geen mindfulness trainer of een Mozes met tien geboden.
Nu jij!

Gast1

Re: Ken jij Jiddu Krishnamurti?

Bericht door Gast1 » 27 feb 2015, 15:26

Nathan schreef: Nu jij!
Hoe-bedoel-u?

Gast1

Re: Ken jij Jiddu Krishnamurti?

Bericht door Gast1 » 27 feb 2015, 15:36

MetalPig schreef:
Gast1 schreef:Exactement, en dat is nou jouw waarheid ;P!
Nee, dat is mijn mening. En dat is ook mijn mening.
Es effe kijke ...

Een mening is een in de mens aanwezige subjectieve opvatting, dan wel attitude, ten opzichte van toestanden, gebeurtenissen of andere personen (juridisch: waardeoordeel).
Je geeft er een waarde aan waarvan jezelf een overtuiging hebt, want dat typte je ook: "En dat is ook mijn mening."
Jouw overtuiging is dan jouw waarheid, maar niet DE waarheid "nee

Jouw credo, convictie, gezindheid, innerlijk gevoel, standpunt, zienswijze en zekerheid [jaja]

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Ken jij Jiddu Krishnamurti?

Bericht door MetalPig » 27 feb 2015, 15:39

Gast1 schreef:Jouw overtuiging is dan jouw waarheid,
In jouw terminologie wellicht, maar niet in de mijne.

Gast1

Re: Ken jij Jiddu Krishnamurti?

Bericht door Gast1 » 27 feb 2015, 15:42

En precies dat bedoel ik, we hebben beiden onze 'waarheden' ...

Nathan

Re: Ken jij Jiddu Krishnamurti?

Bericht door Nathan » 27 feb 2015, 15:47

Gast1 schreef:
Nathan schreef: Nu jij!
Hoe-bedoel-u?
Naar aanleiding van jouw schrijven, Pierre: 'Definieer techniek en het wordt duidelijker Nathan.'

Gast1

Re: Ken jij Jiddu Krishnamurti?

Bericht door Gast1 » 27 feb 2015, 15:50

Ah, oké en helder.
Ook een beetje dom van mij. :oops:
Blijft echter overeind dat het heel goed mogelijk is, dat hij wel volgers had, ook al wilde hij dat niet. Toch?

Nathan

Re: Ken jij Jiddu Krishnamurti?

Bericht door Nathan » 27 feb 2015, 16:07

Gast1 schreef: Blijft echter overeind dat het heel goed mogelijk is, dat hij wel volgers had, ook al wilde hij dat niet. Toch?
Precies.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Ken jij Jiddu Krishnamurti?

Bericht door Susan » 28 feb 2015, 10:21

Nathan schreef:Volgens mij zijn mensen vaak te makkelijk eens of oneens met elkaar. K wilde helemaal niet dat mensen het eens met hem waren maar zijn leringen in de praktijk op waarheid onderzochten. Bijvoorbeeld: je kunt het eens zijn met dat roken niet goed is voor de gezondheid en toch zelf roken!...
Bij K ging het niet om 'proberen' maar simpelweg doen.
Er was iemand die bevriend was met K en uiteindelijk koos om de politiek in te gaan. Zijn goed recht zou je denken maar dat was meteen het einde van hen vriendschap, want K sprak zich namelijk niet positief uit over een carrière ambitieren in de politiek. Misschien zegt je dit niets,...
Of mensen vaak te makkelijk eens of oneens met elkaar zijn... [think] hoe maak jij dat uit voor anderen?
Dat andere heb ik lang geleden gelezen, ook over een vriend in een biografie over hem, ik neem aan dat het om dezelfde vriend gaat.
Het overkomt veel mensen dat hun jarenlange vriendschappelijke wegen scheiden op den duur, doordat ze (of één van hen)
wel zegt er achter te staan maar het bij woorden blijft, dan ook een totaal ander pad kiezen
Wie onderzocht heeft en achter zijn stellingen staat, is het ook met hem eens, of hij dat nu wel of niet wilde, niet dan?

Hier haal ik hem zelf even aan wat ik een paar jaren geleden al eens geplaatst had:

Vrijheid kan niet worden gegeven,
vrijheid is iets dat ontstaat als je er niet naar zoekt,
vrijheid kan alleen ontstaan als je wéét dat je een gevangene bent,
als je al je conditioneringen kent,
weet dat je vastgehouden wordt door de samenleving,
de cultuur, de traditie,
vast zit in alles wat je verteld is.

Vrijheid is een geestelijke staat van zijn, geen verwarring,
en men moet de volledige vrijheid verwerven,
helemaal, zowel uiterlijk als innerlijk;
zonder vrijheid is er geen duidelijkheid,
zonder vrijheid kun je niet liefhebben;
zonder vrijheid kun je de waarheid niet kennen,
zonder vrijheid kun je niet boven de beperking van de geest uitstijgen.
Je moet ernaar verlangen met heel je wezen.
Wanneer je er met heel je wezen om vraagt,
zul je voor jezelf ontdekken wat deze geestelijke staat inhoud,
en dat is niet het volgen van een patroon of een ontwerp;
geen enkele gewoonte kan je daar brengen.

J Krishnamurti

en...zolang iemand in deze zin niet in vrijheid het leven leeft, het niet even simpel kan doen,
( al staat hij achter wat Krishnamurti zei/schreef en bedoelde)
blijft het een....'proberen' en blijft het bij 'mooie woorden', hoe goed bedoeld ook.

Dát bedoelde ik dus in wat ik eerder schreef met proberen, en....heeft ieder mens zijn eigen pad te gaan door wat er
op zijn levensbordje gelegt komt te liggen. Dat maakt het unieke pad wat hij alleen zelf kan lopen, moet afleggen, evengoed
kan dat in gezelschap van gelijkgestemden, maar ieder zal het voor zich zélf dien te kiezen/beslissen.
Wat nimmer voorgeschreven kan worden door welke gesproken of
geschreven 'Wijsheden' van wie dan ook. Eigen-wijheid volgen dus, niet door eigenwijs te zijn..
Misschien zegt je dit niets,...
:mrgreen: :grin:
Toch wel hoor.
Waarom zou dit wat je hier plaatste mij misschien niets zeggen denk je?
Hier ben ik even nieuwschierig naar, maakt mij verder niet uit,
waarom zette je dit er eigenlijk als laatste bij?
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Nathan

Re: Ken jij Jiddu Krishnamurti?

Bericht door Nathan » 01 mar 2015, 08:32

Susan schreef:Of mensen vaak te makkelijk eens of oneens met elkaar zijn... [think] hoe maak jij dat uit voor anderen?
Dat andere heb ik lang geleden gelezen, ook over een vriend in een biografie over hem, ik neem aan dat het om dezelfde vriend gaat.
Het overkomt veel mensen dat hun jarenlange vriendschappelijke wegen scheiden op den duur, doordat ze (of één van hen)
wel zegt er achter te staan maar het bij woorden blijft, dan ook een totaal ander pad kiezen
Wie onderzocht heeft en achter zijn stellingen staat, is het ook met hem eens, of hij dat nu wel of niet wilde, niet dan?
In de praktijk zeg ik ook, dat ik het eens ben met die en die... Maar er zit wel degelijk een addertje onder het gras, om te makkelijk dat te zeggen. Je vormt op die manier zo een partij tegenover een andere partij en daar behoren we juist voor op ons hoedde te zijn, niet waar?
En... als ik K gelijk geef zeg ik eigenlijk: ik weet het niet maar ik denk dat ie gelijk heeft.
Want als je het weet zeg je volgens mij: Dat wat K zegt is zo. Dan geef je hem niet gelijk maar richt je je op de feiten.
Als jij zegt dat de aarde om de zon draait, dan hoef ik jou helemaal niet gelijk te geven binnen een discussie. Ik zeg dan: het is een feit dat de aarde om de zon draait.
Susan schreef: en...zolang iemand in deze zin niet in vrijheid het leven leeft, het niet even simpel kan doen,
( al staat hij achter wat Krishnamurti zei/schreef en bedoelde)
blijft het een....'proberen' en blijft het bij 'mooie woorden', hoe goed bedoeld ook.

Dát bedoelde ik dus in wat ik eerder schreef met proberen, en....heeft ieder mens zijn eigen pad te gaan door wat er
op zijn levensbordje gelegt komt te liggen. Dat maakt het unieke pad wat hij alleen zelf kan lopen, moet afleggen, evengoed
kan dat in gezelschap van gelijkgestemden, maar ieder zal het voor zich zélf dien te kiezen/beslissen.
Wat nimmer voorgeschreven kan worden door welke gesproken of
geschreven 'Wijsheden' van wie dan ook. Eigen-wijheid volgen dus, niet door eigenwijs te zijn..
Het is waar, we gaan allemaal ons eigen levenspad.
Susan schreef: :mrgreen: :grin:
Toch wel hoor.
Waarom zou dit wat je hier plaatste mij misschien niets zeggen denk je?
Hier ben ik even nieuwschierig naar, maakt mij verder niet uit,
waarom zette je dit er eigenlijk als laatste bij?
Nou, misschien interesseert je dat hele gedoe over politiek je geen biet. ;)

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Ken jij Jiddu Krishnamurti?

Bericht door Vitharr » 01 mar 2015, 12:02

Nathan schreef:Als jij zegt dat de aarde om de zon draait, dan hoef ik jou helemaal niet gelijk te geven binnen een discussie. Ik zeg dan: het is een feit dat de aarde om de zon draait.
Oei, hier illustreer je precies hoe snel je alsnog in de valkuil van volgen valt. Dat de aarde rond de zon draait is namelijk geen feit maar een overeengekomen beschouwing die de eenvoudigste vergelijkingen biedt om de baanbewegingen te beschrijven. Wanneer je dus zegt; het is een feit dat de aarde om de zon draait, dan geef je daarmee aan dat je de wetenschap volgt en hun beschouwing adopteert als een waarheid.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Ken jij Jiddu Krishnamurti?

Bericht door univers » 01 mar 2015, 12:13

:mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Ken jij Jiddu Krishnamurti?

Bericht door Zoeker » 01 mar 2015, 12:23

Vitharr schreef:
Nathan schreef:Als jij zegt dat de aarde om de zon draait, dan hoef ik jou helemaal niet gelijk te geven binnen een discussie. Ik zeg dan: het is een feit dat de aarde om de zon draait.
Oei, hier illustreer je precies hoe snel je alsnog in de valkuil van volgen valt. Dat de aarde rond de zon draait is namelijk geen feit maar een overeengekomen beschouwing die de eenvoudigste vergelijkingen biedt om de baanbewegingen te beschrijven. Wanneer je dus zegt; het is een feit dat de aarde om de zon draait, dan geef je daarmee aan dat je de wetenschap volgt en hun beschouwing adopteert als een waarheid.

En zelfs op het 'feit' dat de aarde om de zon draait valt wat af te dingen. Ze draaien om een gemeenschappelijk punt.
Wat in de zon ligt.

Zo is er binnen iedere discussie weer ruimte voor interpretatie. Want er komt vast wel weer iemand die mijn opmerking niet ziet zitten.
En wellicht heeft die 'iemand' nog gelijk ook en snap ik weer eens geen bal van het zon-aarde systeem.
Maar ook dat kan ik dan weer alleen weten als ik zijn/haar redenatie kan volgen.
Het begrip 'waarheid' is dus ook nog eens afhankelijk van de kwaliteit van het brein dus.

Kortom: wie binnen het denken naar waarheid zoekt, die kan lang zoeken…..
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Plaats reactie