Intuïtie is volledig ontwaakte intelligentie

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Intuïtie is volledig ontwaakte intelligentie

Bericht door Susan » 23 okt 2015, 10:06

Intuïtie is volledig ontwaakte intelligentie.

Je denkt dat je door te redeneren intuïtie zult krijgen, maar via het proces van redeneren kun je niet tot intuïtie komen. Je redeneren berust voornamelijk op de kern die het 'zelf' is en bevrijdt het denken dus niet, maar versterkt eerder het ikbesef. Dat leidt tot logisch lijkende waanideeen, want die kern van het 'zelf' is gevormd op grond van de valse waarden van het vergankelijke. De intuïtie is steeds op gelijke sterkte in de mens aanwezig en kan volledig tot uiting komen wanneer de kern van het 'zelf' volkomen is opgelost.

In plaats van het 'zelf' te versterken en zo de intuïtie te verdoezelen, wordt redeneren dan het instrument van de intuïtie Intuïtie krijg je niet door redeneren, maar door de oorzaak van de belemmering weg te nemen.

Als een idee je aanstaat, als het bevredigend en troostrijk overkomt, neem je het aan en dat noem je dan intuïtie. Neem bijvoorbeeld het idee van reïncarnatie. Je hoort daarover en omdat je het je bevalt, grijp je het aan, in de gedachte dat dit nu intuïtie is. Het wordt dus een werkelijkheid voor je en alles wat je doet, je hele leven, wordt erop gebaseerd. Volgens mij is deze bevrediging gevende aantrekkelijkheid geen intuïtie. Het is louter aantrekkingskracht. Het is de kern van het 'zelf' in de tijd laten voortbestaan, met meer mogelijkheden en een grotere kans op ontplooiing. Deze 'intuïtie' is persoonlijk, ze geeft je voldoening en je streeft haar na, je noemt haar een natuurwet of het goddelijke plan. Leg dit nu vooral niet zo uit dat ik voor of tegen reïncarnatie ben. Ik spreek over de waarheid, die tijdloos is.

Door die zogenaamde intuïtie verdeel je het bestaan in een leven in deze wereld en een in de andere wereld, in een universeel bewustzijn en een persoonlijk bewustzijn, waarbij je redeneert vanuit die veronderstelde realiteit. Intuïtie heeft absoluut niets te maken met het persoonlijke en laat zich geen beperkingen opleggen voor individueel gebruik. In het proces van vrij worden van het ikbesef ontwikkel je het ware redeneren, dat dan het instrument van de intuïtie wordt. Zo verstoort het redeneren de intuïtie niet meer. Het doel van het redeneren is de intuïtie te laten komen, niet haar tot stand te brengen.

Intuïtie is volledig ontwaakte intelligentie en is daarom verlost van de beperktheid van de persoonlijkheid of van het ikbesef. Het vermogen om te onderkennen wat essentieel is en daar zorg aan te besteden zal je leiden tot wat ik intuïtie noem. Intuïtie is niets anders dan uiterst verfijnd instinct en hoewel iedereen instinct heeft moet het redeneren onpersoonlijk worden voordat er wijsheid kan ontstaan. En in de intuïtie komt de wijsheid op de zuiverste manier tot uitdrukking. Omdat je een en al instincten bent, moet je je eerst bewust worden van die instincten om door voortdurende aanpassing en zelfoverpeinzing besef te kunnen krijgen van die heelheid die als enige je de vervulling kan geven die eeuwig is. Door zo geconcentreerd te worden kun je uit iedere ervaring de hele betekenis van het leven leren. Dit inzicht in de betekenis van een ervaring is niet voorbehouden aan de elite, aan de meest ontwikkelden. Jullie idee van evolutie is een voortdurend naar iets toe groeien, wat betekent dat je nog altijd kijkt vanuit de sfeer van het ikbewustzijn. Zolang je van daaruit de waarheid zoekt, zul je die nooit vinden. Als je je uit die sfeer bevrijdt, zul je inzicht hebben. Intuïtie ontstaat door volharding en geestdrift, door voortdurende harmonisering en ononderbroken bewustheid.

Het is geen wonder, geen gave; zet dus het idee van vorderingen maken in de richting van een ultieme werkelijkheid maar uit je hoofd en laat de dingen die je doet daar niet door bepalen. Begin ermee je van al die dingen bewust te worden, je verantwoordelijk te voelen. Tot nu toe heb je, angstig als je was, alleen de voorschriften van anderen gevolgd, nu moet je op eigen gezag gaan handelen en dat is veel moeilijker, dat vraagt een grotere vastberadenheid, meer energie, een breder denkvermogen. Intuïtie, d.w.z., het zuivere functioneren van het leven, compleet ontdaan van ieder ikgevoel, kan alleen tot stand komen door je eigen voortdurende, toegewijde, geduldige oplettendheid, waarbij je geen seconde voorbij laat gaan zonder dat je weet wat je denkt en waarom je het denkt, en je denken ontdoet van het ikgevoel, dat is ontstaan uit onjuiste indrukken op basis van zintuiglijke gewaarwordingen.

Intuïtie komt als een zonnestraal, je doet er niets voor om haar tot stand te laten komen, ze is iets natuurlijks, dat je omhult, niet in de tijd, als iets dat duurzaamheid heeft, nee, je wordt er in het nu door omgeven, als gevolg van je eigen inspanningen om je vrij te maken van je ikbesef.

Als je dat wat jullie je intuïtie noemen, je geloof, je kennis, goed beschouwt, zul je zien dat het allemaal voortkomt uit gebondenheid aan het 'zelf'. Je kunt je egoïsme misschien zo beredeneren dat het logisch, verdedigbaar en gezond lijkt, maar als wat jullie intuïtie noemen berust op hoop, tevredenheid of troostrijke gedachten, dan kan die intuïtie, hoe verstandig, gezond en vanzelfsprekend ze ook mag lijken, je geen levensinzicht geven. Het verstand of het intellect is niet meer dan het werktuig van de intuïtie. Intuïtie biedt de meest geëigende mogelijkheid voor inzicht, voor een volkomen ontwaakte intelligentie, een intelligentie die vrij is van alle gebondenheid aan de individualiteit. Intuïtie kent niet 'dat van jou' en 'dat van mij', intuïtie kent geen verdeeldheid, geen heftig verlangen; intuïtie is zuiver, sereen, de totale afwezigheid van het 'zelf'. Je kunt niet tot intuïtie komen door beredenering, maar enkel door een besef dat onmiddellijk weet te onderscheiden wat de juiste waarden zijn.

Wil je intuïtie echt en duurzaam zijn, dan moet je innerlijk vrij zijn van alle illusies van de individualiteit.

Jiddu Krishnamurti
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Intuïtie is volledig ontwaakte intelligentie

Bericht door Zoeker » 23 okt 2015, 17:25

Intuïtie is volledig ontwaakte intelligentie en is daarom verlost van de beperktheid van de persoonlijkheid of van het ikbesef.
Dit klopt. Mensen met een hoog ikbesef zullen dus niet erg intuitief zijn. En vice versa.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Intuïtie is volledig ontwaakte intelligentie

Bericht door entropy » 23 okt 2015, 17:33

Zoeker schreef:Dit klopt. Mensen met een hoog ikbesef zullen dus niet erg intuitief zijn. En vice versa.
Daar kan ik inkomen. Maar dat hoeft m.i. nog niet te betekenen dat intuïtie niet samen kan gaan met logica.

Gast1

Re: Intuïtie is volledig ontwaakte intelligentie

Bericht door Gast1 » 23 okt 2015, 17:41

Jiddu Krishnamurti schreef:Intuïtie is volledig ontwaakte intelligentie.
Een 'direct weten' heeft volgens mij niets met intelligentie te maken, of bijna alle dieren zijn intelligenter dan mensen.
Bij de meeste mensen twijfel ik hier trouwens niet over.
Jiddu Krishnamurti schreef:Intuïtie is volledig ontwaakte intelligentie en is daarom verlost van de beperktheid van de persoonlijkheid of van het ikbesef.
Intuitie staat dus volgens mij totaal los van intelligentie omdat er niets beredeneert hoeft te worden. Het is immers een 'direct weten'.
Intuïtie is daarom beslist verlost van de beperktheid van de persoonlijkheid of van het 'ik'-besef.
Zoeker schreef:Mensen met een hoog 'ik'-besef zullen dus niet erg intuïtief zijn.
Dat kan, maar hoeft beslist niet ...

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Intuïtie is volledig ontwaakte intelligentie

Bericht door entropy » 23 okt 2015, 18:10

Gast1 schreef:Intuitie staat dus volgens mij totaal los van intelligentie
Ik pik even deze woorden van je eruit. :mrgreen: Ik ervaar dat anders. Je kunt verstand en intuïtie samen laten werken. Ze lijken zelfs veel op elkaar. Intuïtie is ook kennis. Verstand kan intuïtie versterken, en intuïtie kan op zijn beurt verstand inspireren! :grin:

Of ik ben gewoon intuïtiever dan ik dacht, dat kan ook... ;)

Gast1

Re: Intuïtie is volledig ontwaakte intelligentie

Bericht door Gast1 » 23 okt 2015, 18:15

entropy schreef:
Gast1 schreef:Intuitie staat dus volgens mij totaal los van intelligentie
Ik pik even deze woorden van je eruit. :mrgreen: Ik ervaar dat anders. Je kunt verstand en intuïtie samen laten werken. Ze lijken zelfs veel op elkaar. Intuïtie is ook kennis. Verstand kan intuïtie versterken, en intuïtie kan op zijn beurt verstand inspireren! :grin:
Of ik ben gewoon intuïtiever dan ik dacht, dat kan ook... ;)
Intuïtie is inderdaad (heel oude, diep opgeslagen) kennis. Verstand en intuïtie werken niet samen.
Verstand kan wel proberen intuïtie te begrijpen en intuïtie kan verstand zéker inspireren. :wink:

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Intuïtie is volledig ontwaakte intelligentie

Bericht door Zoeker » 23 okt 2015, 18:44

entropy schreef:
Zoeker schreef:Dit klopt. Mensen met een hoog ikbesef zullen dus niet erg intuitief zijn. En vice versa.
Daar kan ik inkomen. Maar dat hoeft m.i. nog niet te betekenen dat intuïtie niet samen kan gaan met logica.

Logica en ikbesef hebben niks met elkaar te maken. Dus intuitie en logica gaan prima samen.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Intuïtie is volledig ontwaakte intelligentie

Bericht door Susan » 26 okt 2015, 11:43

Gast1 schreef:
Jiddu Krishnamurti schreef:Intuïtie is volledig ontwaakte intelligentie.
Een 'direct weten' heeft volgens mij niets met intelligentie te maken, of bijna alle dieren zijn intelligenter dan mensen.
Bij de meeste mensen twijfel ik hier trouwens niet over.
Jiddu Krishnamurti schreef:Intuïtie is volledig ontwaakte intelligentie en is daarom verlost van de beperktheid van de persoonlijkheid of van het ikbesef.
Intuitie staat dus volgens mij totaal los van intelligentie omdat er niets beredeneert hoeft te worden. Het is immers een 'direct weten'.
Intuïtie is daarom beslist verlost van de beperktheid van de persoonlijkheid of van het 'ik'-besef.
;P!
Dit is ook zoals ik het zie en denk dat het is Gast1.
Ik had een stuk tekst klaar, maar heb dat losgelaten toen ik ontdekte dat wat jij hier
ook al had geschreven op het zelfde neer kwam, was anders een herhalen geworden.
en later reageerde je nog naar entropy met:
Intuïtie is inderdaad (heel oude, diep opgeslagen) kennis. Verstand en intuïtie werken niet samen.
Verstand kan wel proberen intuïtie te begrijpen en intuïtie kan verstand zéker inspireren.
Ook dit zie ik zo. :grin:
Onze intuïtie is en heeft wijsheid, indien we daar zonder nadenken naar luisteren, kunnen we daarna het wel met ons verstand inzien/begrijpen wat de 'boodschap' betekent die onze intuïtie gaf.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Intuïtie is volledig ontwaakte intelligentie

Bericht door entropy » 26 okt 2015, 11:56

Susan schreef:en later reageerde je nog naar entropy met:
Intuïtie is inderdaad (heel oude, diep opgeslagen) kennis. Verstand en intuïtie werken niet samen.
Verstand kan wel proberen intuïtie te begrijpen en intuïtie kan verstand zéker inspireren.
Ook dit zie ik zo. :grin:
Onze intuïtie is en heeft wijsheid, indien we daar zonder nadenken naar luisteren, kunnen we daarna het wel met ons verstand inzien/begrijpen wat de 'boodschap' betekent die onze intuïtie gaf.
Ik zie dat niet zo. Ik denk dat verstand ook informatie aanlevert voor de intuïtie. Intuïtie is niet een in het luchtledige zwevend orakel. Het is een vermogen van de hersenen. Althans, zo functioneer IK en naar volle tevredenheid. :)

Gast1

Re: Intuïtie is volledig ontwaakte intelligentie

Bericht door Gast1 » 26 okt 2015, 12:20

entropy schreef:Althans, zo functioneer IK en naar volle tevredenheid. :)
Doet me erg goed te lezen entropy.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Intuïtie is volledig ontwaakte intelligentie

Bericht door entropy » 26 okt 2015, 12:58

Gast1 schreef:Doet me erg goed te lezen entropy.
;P! :grin:

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Intuïtie is volledig ontwaakte intelligentie

Bericht door taigitu » 26 okt 2015, 16:05

Krishnamurti schreef:Intuïtie is volledig ontwaakte intelligentie.
......
Intuïtie komt als een zonnestraal, je doet er niets voor om haar tot stand te laten komen, ze is iets natuurlijks, dat je omhult, niet in de tijd, als iets dat duurzaamheid heeft, nee, je wordt er in het nu door omgeven, als gevolg van je eigen inspanningen om je vrij te maken van je ik-besef.
Voor mij is een ervaring van intuïtie inderdaad als een lichtflits die me iets doet beseffen
en/of wat zich soms nadrukkelijk opdringt om er naar te luisteren of het op te volgen.
Direct daar opvolgend kan ook het gelinkt worden aan een herinnering of iets waar ik
mee bezig ben door het denken. Intuïtie is iets wat ik moest leren herkennen als zijnde
een soort ingeving of aanwijzing, en ben voorzichtig die 'boodschappen/kennis' die het
me aanreikte gaan testen op zijn juistheid. En dat bleek meestal positief uit te pakken
waardoor ik nu alle aandacht geef aan wat me wordt 'verteld'. Die juistheid was niet
altijd direct duidelijk, er kan ook een hele periode overheen gaan voor het je duidelijk is.
De momenten dat het voorvalt zijn divers. Ik kan druk bezig zijn met iets en daar alle
aandacht aan geven. Of gewoon dromerig voor me uit kijken. Het is wel het
moment waarbij bewust of onbewust mijn ik-besef niet mee doet. Het is meestal
bij een 'in de moment zijn', van waar je ook mee bezig bent, die die ruimte creëert. Het
gebeurt bij mensen vaker dat ze achteraf heel verwonderd kunnen zeggen 'dàt heb ik
even gedacht, maar...... En hebben het toen weggewoven als een absurde gedachte,
niet wetende dat er een signaal was gegeven vanuit hun intuïtie.

De mens van weleer wist intuïtief precies wat hij moest doen en hoe hij dat het
beste kon doen. Maar, omdat hij dat zo goed deed, begon hij een gevoel van
zelfbewustheid te ontwikkelen. Dat gaf hem het gevoel dat de handelingen die hij met
de regelmaat van de klok verrichtte voorspelbaar waren en dat hij ze kon plannen.

Carlos Casteneda
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Intuïtie is volledig ontwaakte intelligentie

Bericht door Gast1 » 26 okt 2015, 16:47

Puik geschreven door Krishnamurti, taigitu en Carlos Casteneda ...

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Intuïtie is volledig ontwaakte intelligentie

Bericht door Susan » 28 okt 2015, 14:58

Inderdaad interessant elke reactie/ervaring te lezen ;P!
Mijn intuïtie werkt niet af en toe en/of alleen in 'flits' korte momenten,
maar contenu. Dat gaat vanzelf al vanaf heel klein kind zijnde en is altijd zo gebleven.
Dat vertelde/schreef ik eerder ook al eens en ga dat daarom nu niet zitten herhalen,
het gaat nml ook helemaal niet om mij persoonlijk, maar om wat intuïtie voor een
ieder zou kunnen beteken in het algemeen.
Dit is voor elk mens vaak anders en maakt ook niet uit verder, want dat is nu
eenmaal niet aan 'vaste' regeltjes gebonden.Jammer alleen dat velen afgeleerd hebben
daar naar te luisteren. Veelal door de omgeving/opvoeders die ook niet geleerd hebben
juist kinderen daarin heel serieus te nemen en hen aan te moedigen naar hun gevoel en
innerlijke stem/intuïtie te luisteren, waar over openlijk gesproken mag en kan worden.
Onderstaand stukje geeft een aardig beeld van hoe het zou kunnen zijn.


Alleen in de stilte spreekt je intuïtie
Onze gedachten, verwachtingen, verlangens, emoties, gevoelens, angsten en psychologische pijnpunten uit het verleden kleuren dat wat we ‘horen’, wat we waarnemen, wat we voor ‘waar’ aannemen en wat we (denken te) voelen.

Intuïtie wordt beschreven als een eigenschap dat je iets aanvoelt zonder erover na te denken.

Maar hoe ‘weet’ je dat? Intuïtie is geen gedachte maar een onmiddellijk weten als je ervan bewust bent dat je ratio zich er niet mee bemoeit. Onze gedachten, bewuste èn onbewuste overtuigingen, zijn vaak dé saboteurs om bij je werkelijke intuïtieve gevoel te komen. Intuïtie geeft een onderbuikgevoel. Intuïtie geeft je een eenduidige en kristalheldere boodschap. Intuïtief weten is helder kunnen herkennen wanneer je ratio een loopje met je neemt.

Intuïtie versus saboteurs

Stel je bent compleet opgebrand, je bent voortdurend moe. Je sleept je elke ochtend uit bed om naar je werk te gaan en je voelt dat je tegen de grens aanloopt van een flinke burnout. Je besluit je klachten aan je werkgever voor te leggen en hij/zij vindt het een wijs idee om een bedrijfsarts in te schakelen. De bedrijfsarts luistert naar jouw verhaal, erkent dat het niet goed met je gaat en denkt dat je tot rust kan komen door een paar dagen minder te gaan werken. Je volgt de adviezen op maar je gedachten blijven doormalen, je rusteloosheid blijft. Je slaapt nog steeds slecht, je eetpatroon verandert drastisch en je intuïtie geeft je duidelijk aan dat het voor jou goed zou zijn een periode echt helemaal te stoppen met werken om werkelijk tot rust te kunnen komen.

Maar je saboteurs gaan met je aan de slag. Tenslotte is dit niet de eerste keer in je carrière dat dit voorkomt en de vorige keer heeft jouw werkgever je op een subtiele manier de deur uit gezet. Heb je wel een paar jaar zonder baan gezeten, wist je van wanhopigheid niet welke stap je voor de andere moest zetten, verloor je bijna je hoop op een andere toekomst en stapelden de problemen zich voor je op. Je celgeheugen weet dit nog maar al te goed en je ratio, je overtuigingen, je oude pijnlijke ervaringen van toen, je emoties en je angsten nemen het van je over en gaan met je aan de haal.

Als je intuïtie tegen je ‘praat’ is dat ook je werkelijke gevoel. Niet beredeneerd, niet doordacht, niet onderhevig aan omgevingsfactoren of invloeden van buitenaf.

Stel jezelf dan een vraag die je op dit moment erg bezig houdt en luister naar je innerlijk antwoord.
Als het je dan is gelukt om je ratio tot rust te brengen en de stilte in jezelf te vinden, schakel je als het ware om naar een andere frequentie die nodig is om je intuïtie te kunnen horen. Oftewel je voelt of weet iets zonder erover na te denken. Dit kunnen ingevingen zijn in de vorm van heldere beelden, geluiden, geuren of gevoelens. Je intuïtie spreekt namelijk een hele andere taal dan je ratio. En als je hier naar luistert kun je je actie, reacties en handelingen beter afstemmen op wat jij werkelijk van binnen als goed aanvoelt.

Als je intuïtie tegen je ‘spreekt’, krijg je informatie die neutraal is en geen emotionele lading voor je heeft. Alsof je in een bioscoop zit en naar een film kijkt die over iemand of iets anders gaat.

In de stilte spreekt je intuïtie.

Kitty Janssen
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Intuïtie is volledig ontwaakte intelligentie

Bericht door Gast1 » 28 okt 2015, 16:34

Jij bent mijn forumvriendin Susan, en Kitty Janssen doet mee ;P!

Plaats reactie