Universele broederschap

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Universele broederschap

Bericht door Vitharr » 07 dec 2015, 21:41

Il guercio schreef:
Vitharr schreef:
Il guercio schreef:Maakt het wat uit dat ik het misschien ooit begrijp (hetgeen zeker nooit het geval zal zijn, aangezien ik absoluut niet in zo´n absolute Waarheid geloof). Is dat belangrijk?
Bedoel je voor mij? Nee hoor, dat is absoluut niet belangrijk.

Het lijkt jou wel iets uit te maken dat een ander dat wel begrijpt. Vandaar mijn vragen.
Dat lijkt niet zo, dat ís zo! Ik probeer zo een heel klein steentje bij te dragen tot het wederzijds begrip tussen de mensen.

Het maakt mij uit dat de broeders en zusters begrijpen waar ik juist wél van overtuigd ben. Goed lezen Vitharr! Daarmee kan ik mensen zeker helpen!! Bijvoorbeeld door onze broeders in te laten zien dat verschillende broeders, verschillende overtuigingen, wereldbeelden, of universele kunnen hebben, dat geen enkele broeder de Waarheid in pacht heeft, en daardoor de verdraagzaamheid jegens de andere broeder misschien groter wordt. Al is het maar één broeder of zuster die wat ik verkondig (hetgeen géén, voor iedereen geldende nieuwe universele Waarheid, wereldbeschouwing etcetera is) aanzet tot meer verdraagzaamheid, ben ik al blij. :wink:
En (nogmaals, goed lezen, Vitharr) ik zeg niet dat ik niet geloof in begrip. Ik geloof er wel degelijk in, maar níet in een Universele, mens-onafhankelijke (objectieve), voor iedereen geldende vorm ervan. :wink:
Als jou het een comfortabel gevoel geeft om te roepen dat ik goed moet lezen, dan zij dat zo, maar in je reactie hierboven proef ik niet echt begrip van wat ik schreef eigenlijk.

Jij schreef in dit topic dat je niet begreep dat .... (zie posts) Waarop ik vroeg of het belangrijk was dat je dat zou begrijpen. Ik kreeg daar geen reactie op tot ik die post herhaalde. In die reactie plaats je vragen over je eigen houding die ik niet kan beantwoorden. Dus zeg ik dat voor mij niet belangrijk is wat jouw overtuigingen zijn.

Vervolgens schrijf ik dat het lijkt of het jou veel uitmaakt dat iemand anders iets wel begrijpt waar jij niet in zegt te geloven. Dat bevestig je, en even later ontken je het weer en zegt dat ik 'goed moet lezen'. En ook hierboven zeg je weer iets soortgelijks met:
Het maakt mij uit dat de broeders en zusters begrijpen waar ik juist wél van overtuigd ben.

Mijn overtuiging is iets voor mijzelf. En de jouwe voor jou. Daarom zeg ik ook dat jouw overtuigingen voor mij niet belangrijk zijn. Andersom zou dat net zo kunnen zijn. Tenzij je me jouw overtuiging op wil leggen natuurlijk. Mijn broeders en zusters hoeven van mij niet te begrijpen waar ik van overtuigd ben in dit geval.

Heel anders was dat in de interactie die leidde tot dit topic. Mensen met andere overtuigingen dan ik wilden mij iets schenken, maar kregen de vertaling niet rondgebreid. Dus vroeg ik aan mensen die door schade en schande kennis hebben gemaakt met mijn overtuiging of ze konden helpen met de vertaling. En in dat proces kreeg ik zelfs nog enkele andere mooie cadeaus.

En dan schrijf je nu over je wens om anderen verdraagzaamheid te leren. Als ik dan naar dit topic kijk zie ik een hoop mensen hun best doen om antwoord te geven op de vragen die je stelt, maar nergens onverdraagzaamheid richting jouw overtuigingen. Maar je lijkt hier aan te geven dat er schrijvers in dit topic zitten die les van jou moeten krijgen? Dat snap ik niet.

Bemoeizucht met andermans overtuigingen = onverdraagzaamheid

Nergens heb ik gezegd dat jij niet gelooft in begrip. Misschien wil je me even laten zien waar ik jou die indruk geef. Ik vrees namelijk dat je zelf niet goed hebt gelezen. Ik gaf aan welk begrip hier gezocht en gevonden werd en jij gaf aan niet in dat begrip te geloven. Dat begrip betrof namelijk begrip van mijn kant voor de omschrijving genoemd in de topictitel. Als jij daar niet in gelooft zie ik niet in hoe je bij kunt dragen aan mijn begrip er van. En ik zie ook niet in waarom mijn zoektocht naar dat begrip een kruistocht voor meer verdraagzaamheid bij jou zou moeten ontlokken.

Ervaren van de aangehaalde materie doet namelijk de noodzaak tot overtuiging van anderen vervallen. Als jouw posts in dit topic tot doel hebben om anderen toch te overtuigen van jouw overtuiging en de aanleiding is de universele broederschap dan concludeert Zoeker terecht dat je het niet hebt begrepen. En dat is verder voor ons prima denk ik. Men heeft me op mijn eigen verzoek literair wat door elkaar gerammeld omdat ik vastgelopen was. Men heeft me niets opgedrongen, niet geprobeerd om te overtuigen van iets en ook geen blijk gegeven van onverdraagzaamheid. De lessen die ik er zelf uit heb getrokken heb ik teruggekoppeld en men heeft dat ter kennisgeving aangenomen en er verder niet over geoordeeld.

Waar is dan dus de noodzaak voor wat je zegt te willen bereiken in dit topic? Wie is onverdraagzaam? Waarom? En waar moet hij/zij van overtuigd worden in jouw optiek?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Universele broederschap

Bericht door univers » 07 dec 2015, 22:02

Je hebt verschillende dimensies, die los van elkar staan.
Dat zijn de wachtkamers, waar je wacht voor je volgende leven in diverse werelden.
Daar ben je nog mannelijk, nog vrouwelijk.
Broederschap of zusterschap is een aards fenomeen.

Als zoon van Wodan, moet je dat toch weten. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Il guercio

Re: Universele broederschap

Bericht door Il guercio » 08 dec 2015, 01:17

@Vitharr
Ik zien dat je er goed over nagedacht hebt! Ik zal tot slot alleen jouw laatste vragen beantwoorden.
Vitharr schreef: Waar is dan dus de noodzaak voor wat je zegt te willen bereiken in dit topic? Wie is onverdraagzaam? Waarom? En waar moet hij/zij van overtuigd worden in jouw optiek?
Wat betreft de eerste vraag: Kijk gewoon eens goed om je heen en zie in wat voor een waanzinnige, deplorabele en zieke toestand onze planeet verkeert.
Wat betreft de tweede vraag: Zij die er van overtuigd zijn dat het door hen aangehangen wereldbeeld, of hun kijk op het leven en de Waarheid, of hun denkwijze, of hun ideologie, de enige ware is (heel abstract gesproken).
Wat betreft de derde vraag: Vanwege het zojuist gegeven antwoord. Geloof in een waarheid die als absoluut, objectief (en dus onmenselijk of mens-onafhankelijk), leidt tot onverdraagzaamheid en onmenselijke acties.
Wat betreft de laatste vraag betreft: In mijn optiek hoeft er niemand overtuigd te worden. Wat ik wel doe is proberen mensen te laten inzien (hetgeen iets anders is dan overtuigen; ik ben geen missionaris) dat een bepaalde houding tot enge toestanden kan leiden, waaronder een langzame dood van onze planeet, waartegen zo snel mogelijk een oplossing gevonden moet worden. Een oplossing die zo makkelijk is, maar die ik onder de huidige, van weinig visie, oprechte bezorgdheid voor zowel Natuur als mens of intelligentie getuigende leiders, uitzonderingen daargelaten, (die in het algemeen deel uitmaken van regeringen waarin staat en de wetenschappen samengaan zoals vroeger staat en kerk dat deden) nog niet zo snel (maar laten we hopen op tijd) gerealiseerd zie worden. Het is daarom dat ik tijden heb dat ik diep depressief ben (terwijl ik van Nature juist een opgewekt en vrolijk karakter heb; vaak hoor ik dat ik een doemdenker ben, maar ik denk eerder dat ik een realist ben in dat opzicht). Wat hij/zij met mijn woorden doet laat ik geheel over aan hem/haar die ze leest.

En hierbij verklaar ik mijn deelname aan deze de discussie voor gesloten. ;P!

Gast1

Re: Universele broederschap

Bericht door Gast1 » 08 dec 2015, 06:56

Il guercio schreef:En hierbij verklaar ik mijn deelname aan deze de discussie voor gesloten. ;P!
Dat is dan jammer, ik vind tot nu toe dat je substantieel bijgedragen hebt aan deze discussie, net als enkele anderen.
Wanneer een discussie zich verscherpt krijg ik over het algemeen ook een scherper beeld (niet dat ik dat niet al had).
Jouw antwoorden in jouw post hierboven aan Vitharr (die ik heel erg waardeer) vind ik hout snijden en zo denk ik er ook over.

Laten we zuinig zijn op onze planeet ...

Il guercio

Re: Universele broederschap

Bericht door Il guercio » 08 dec 2015, 10:23

Goeiemoguuu ,Pierre,
Wat heerlijk wakker worden met zo´n muziek! Ik zag trouwens dat er een nieuw bericht van je in het Muziek-forumonderdeel, en ga daar meteen naar toe zodra ik met dit bericht klaar ben. Wat jij boven geschreven hebt, klinkt mij ook als muziek in de oren. Bedankt voor het compliment (want zo zie ik het zeker!). Wat je zegt over het scherper worden klopt helemaal. En ik probeer altijd (net als jij) mijn ongezouten mening te geven, hetgeen de discussie inderdaad verscherpt en juist tot scherpere inzichten leidt.
En daarom verklaar ik mijn deelname aan deze discussie voor heropend! ;P!
Dus kom maar op mensen!

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Universele broederschap

Bericht door Zoeker » 08 dec 2015, 10:39

Il guercio schreef: Wat betreft de derde vraag: Vanwege het zojuist gegeven antwoord. Geloof in een waarheid die als absoluut, objectief (en dus onmenselijk of mens-onafhankelijk), leidt tot onverdraagzaamheid en onmenselijke acties.

Wederom constateer ik dat je nog volledig in de wereld van de overtuigingen verkeert.
En dit is er een van. Zolang je 'geloof in waarheid' gelijk stelt met Waarheid zal je diezelfde Waarheid ook nooit zien. En blijf je maar dwalen in de illusies.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Universele broederschap

Bericht door Vitharr » 08 dec 2015, 11:04

Als ik Il guercio's reactie lees dan krijg ik het idee dat er een misverstand heerst. Waarheid sluit geen waarheden uit, integendeel zelfs.

De Islam deelt een stukje Waarheid in de erkenning van de 'andere mensen van het boek', dus de Jood en de Christen. Helaas is het boek mensenwerk en daardoor waarheid. Er zijn mensen die door het boek geïnspireerd raken en Waarheid vinden, maar er zijn er nog veel meer die door het boek geïndoctrineerd raken en Waarheid verliezen door die te miskennen met hun waarheid.

Het tolerante deel komt dus uit Waarheid, de onverdraagzaamheid uit waarheid. Het boek is daardoor eigenlijk slechts 1 van de talloze middelen, en geen doel. Wie dat vindt blijft zelden een 'boekgelovige'.

Maar kennen, ervaren of Waarheid zijn is persoonlijk en leidt daardoor niet tot overtuiging of afkeuring van 'de ander'. Ieder mens zijn eigen pad, met eigen waarheden als ze daar behoefte aan hebben. En als die waarheden uit een boekje komen waar intolerantie gepredikt wordt, dan is die waarheid intolerant inderdaad. Maar daar wordt hier niet over gesproken. Daarom begrijp ik de reactie dus niet, tenzij gedacht wordt dat daar hier wel over gesproken wordt dus.

Edit: wat ik ook nog op wilde merken is het verschijnsel van de wetenschapper die door zijn werk Waarheid vind en daardoor ook ineens inziet wat hierboven beschreven staat zonder de indoctrinatie van een boek. Dat komt heel erg vaak voor namelijk. Het overkomt ze.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Universele broederschap

Bericht door Vitharr » 08 dec 2015, 11:23

Gast1 schreef:
Il guercio schreef:En hierbij verklaar ik mijn deelname aan deze de discussie voor gesloten. ;P!
Dat is dan jammer, ik vind tot nu toe dat je substantieel bijgedragen hebt aan deze discussie, net als enkele anderen.
Wanneer een discussie zich verscherpt krijg ik over het algemeen ook een scherper beeld (niet dat ik dat niet al had).
Jouw antwoorden in jouw post hierboven aan Vitharr (die ik heel erg waardeer) vind ik hout snijden en zo denk ik er ook over.

Laten we zuinig zijn op onze planeet ...
Dit vind ik toch wel een opmerkelijke reactie Gast1. Dit topic draaide om het vinden van een antwoord op een persoonlijke vraag en jij waardeert het als het tot een verscherpende discussie leidt? Zie je niet hoe delen beantwoord wordt met oordelen? Dat brengt ons alleen maar verder van de wens waar je mee besluit.

Stel je voor dat we met zijn allen een bos gaan planten en als we verzameld zijn ontstaat een verscherpende discussie over onze motieven waardoor geen boom geplant wordt. Is dat werkelijk iets om over te juichen?

Je beoordeelt op inhoud en vergeet de context. Ik begrijp de onderliggende motivatie niet maar las dat iemand zijn boodschap belangrijk vond. Dus zoek ik maar weer naar begrip, niet naar discussie, want discussie is zinloos zoals je volgens mij weet. En daardoor begrijp ik jou nu ook even niet meer.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Universele broederschap

Bericht door Gast1 » 08 dec 2015, 14:12

Vitharr schreef:Dit vind ik toch wel een opmerkelijke reactie Gast1.
Ik wil je dat graag uitleggen ...
Vitharr schreef:Dit topic draaide om het vinden van een antwoord op een persoonlijke vraag en jij waardeert het als het tot een verscherpende discussie leidt?
Ja ...
Vitharr schreef:Zie je niet hoe delen beantwoord wordt met oordelen?
Jawel ...
Vitharr schreef:Dat brengt ons alleen maar verder van de wens waar je mee besluit.
Is dat zo Vitharr? Zie wat ik schreef aan het adres van Il guercio:
Gast1 schreef:Jouw antwoorden in jouw post hierboven aan Vitharr (die ik heel erg waardeer) vind ik hout snijden en zo denk ik er ook over.
Met die antwoorden bedoelde ik deze antwoorden van Il guercio:
Wat betreft de eerste vraag: Kijk gewoon eens goed om je heen en zie in wat voor een waanzinnige, deplorabele en zieke toestand onze planeet verkeert.
Wat betreft de tweede vraag: Zij die er van overtuigd zijn dat het door hen aangehangen wereldbeeld, of hun kijk op het leven en de Waarheid, of hun denkwijze, of hun ideologie, de enige ware is (heel abstract gesproken).
Wat betreft de derde vraag: Vanwege het zojuist gegeven antwoord. Geloof in een waarheid die als absoluut, objectief (en dus onmenselijk of mens-onafhankelijk), leidt tot onverdraagzaamheid en onmenselijke acties.
Wat betreft de laatste vraag betreft: In mijn optiek hoeft er niemand overtuigd te worden.
... en geen andere antwoorden. Ik schreef:
Gast1 schreef:Wanneer een discussie zich verscherpt krijg ik over het algemeen ook een scherper beeld (niet dat ik dat niet al had).
... en dat beeld verscherpte zich ook bij mij. Dat beeld van jou had ik al, zie:
Gast1 schreef:... Vitharr (die ik heel erg waardeer) ...
en zie vooral.

Zie verder op de eerste pagina van dit topic:
Gast1 schreef:Jeetje zeg, wat prachtig om dit allemaal te lezen.
Zo herkenbaar ...

Je hebt een mooi topic geopend Vitharr ;P!
Vitharr schreef:Stel je voor dat we met zijn allen een bos gaan planten en als we verzameld zijn ontstaat een verscherpende discussie over onze motieven waardoor geen boom geplant wordt. Is dat werkelijk iets om over te juichen?
Je kent mijn antwoord Vitharr. Mijn beeld was al scherp en als ik een bos zou gaan planten zou ik dat maar met een paar mensen doen, binnen deze discussie zou jij er zéker een van zijn en naast jou, geloof het of niet, zouden er niet veel anderen overblijven.
Ik zal eens even vlug kijken ... ja ... binnen deze discussie binnen dit topic maar één ...
Vitharr schreef:Je beoordeelt op inhoud en vergeet de context.
Nee hoor ...
Vitharr schreef:Ik begrijp de onderliggende motivatie niet maar las dat iemand zijn boodschap belangrijk vond.
Is het niet de vraag wélke boodschap dat is?
Vitharr schreef:Dus zoek ik maar weer naar begrip, niet naar discussie, want discussie is zinloos zoals je volgens mij weet. En daardoor begrijp ik jou nu ook even niet meer.
Gokje, ik denk nu van wel ...
Luister naar je hart :wink:

:loveU:

Gast1

Re: Universele broederschap

Bericht door Gast1 » 08 dec 2015, 14:21

Vitharr schreef:En daardoor begrijp ik jou nu ook even niet meer.
"pm:

Il guercio

Re: Universele broederschap

Bericht door Il guercio » 08 dec 2015, 16:33

@Pierre
Tweemaal: :post: :post:

Vitharr jij schijnt te denken dat ik op mijn beurt een nieuwe vorm van een Universele Waarheid introduceer. Hetgeen `Absoluut` niet zo `is`. Ik praat óver de vele soorten waarheden, die voor iedereen, of voor groepen mensen, anders is.
Vitharr schreef:Als ik Il guercio's reactie lees dan krijg ik het idee dat er een misverstand heerst. Waarheid sluit geen waarheden uit, integendeel zelfs.

De Islam deelt een stukje Waarheid in de erkenning van de 'andere mensen van het boek', dus de Jood en de Christen. Helaas is het boek mensenwerk en daardoor waarheid. Er zijn mensen die door het boek geïnspireerd raken en Waarheid vinden, maar er zijn er nog veel meer die door het boek geïndoctrineerd raken en Waarheid verliezen door die te miskennen met hun waarheid.

Het tolerante deel komt dus uit Waarheid, de onverdraagzaamheid uit waarheid. Het boek is daardoor eigenlijk slechts 1 van de talloze middelen, en geen doel. Wie dat vindt blijft zelden een 'boekgelovige'.

Maar kennen, ervaren of Waarheid zijn is persoonlijk en leidt daardoor niet tot overtuiging of afkeuring van 'de ander'. Ieder mens zijn eigen pad, met eigen waarheden als ze daar behoefte aan hebben. En als die waarheden uit een boekje komen waar intolerantie gepredikt wordt, dan is die waarheid intolerant inderdaad. Maar daar wordt hier niet over gesproken. Daarom begrijp ik de reactie dus niet, tenzij gedacht wordt dat daar hier wel over gesproken wordt dus.

Edit: wat ik ook nog op wilde merken is het verschijnsel van de wetenschapper die door zijn werk Waarheid vind en daardoor ook ineens inziet wat hierboven beschreven staat zonder de indoctrinatie van een boek. Dat komt heel erg vaak voor namelijk. Het overkomt ze.
Wat betreft het gedeelte in rood: de Waarheid zullen wij nooit kennen en je hebt helemaal gelijk als je zegt het tolerante deel uit die Waarheid komt. Die geeft ons namelijk de mogelijkheid om door onszelf ingevuld te worden. De onverdraagzaamheid komt voort uit de gedachte dat die invulling van de Waarheid de enige juist is, hetgeen dus niet zo is. Als je denkt: mijn idee van de Waarheid is er slechts een van velen, is dat een veel verdraagzamere houding. Je verdraagt dan de invulling(en) die anderen aan de Waarheid (die `an Sich` (een vreselijke en abstracte uitdrukking, maar typerend voor de westerse kijk op de Waarheid) nooit gekend zal worden) geven. En het zijn die invullingen waar het om gaat, en niet zoiets abstracts als dé Waarheid, waarvan sommigen menen die te kennen en die voor iedereen zou meten gelden. En niet alleen extremistische Moslims denken dé enige, objectieve, mensonafhankelijke Waarheid te kennen; ook veel voornamelijk beta wetenschappers hebben deze houding (maar gelukkig ook velen niet!). Hetgeen bijvoorbeeld blijkt uit het voorbeeld dat ik al eerder gaf van het scheiden van de kinderen van Aboriginals en hun ouders, met als doel de kinderen op een westerse school te laten leren, i.p.v. opgevoed te worden door hun eigen ouders. Pure terreur! Gelukkig heeft de Australische regering daar later zijn excuses voor gegeven. En in feite zouden het de Engelsen moeten zijn geweest om een inburgeringscursus te volgen, nadat zij bezit van het continent hadden genomen. Maar dat is weer een ander verhaal.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Universele broederschap

Bericht door Vitharr » 09 dec 2015, 14:33

Il guercio schreef:Vitharr jij schijnt te denken dat ik op mijn beurt een nieuwe vorm van een Universele Waarheid introduceer.
Dat vul je in. Ik geef aan je niet te begrijpen. Dus kan ik ook niet denken dat je een bepaald iets doet, want dan zou ik immers denken dat ik je begrijp.

Kijk, ik open dit topic met de vraag of iemand mij kan vertellen welke invulling hoort bij het begrip 'universele broederschap' zoals die gebruikt wordt in de theosofische context. Jouw eerste reactie begint zo:
Il guercio schreef:In mijn ogen is een universele broederschap wel een heel abstracte en onmenselijke benadering van de mens (Vitharr noemde taigitu en Susan entoteiten). Er zijn vele soorten broederschappen (bloedbroederschappen, moslim broederschappen, geheime broederschappen, de broederschappen in Sevilla, Aartsbroederschappen, adellijke broederschappen, burgerlijke broederschappen, etcetera), dus om van een universele (hetgeen betekent overal geldend) te spreken gaat wel erg ver.
Ik gaf aan het niet te weten, jij weet het ook niet zoals hierboven blijkt, maar je vult ontbrekende kennis zelf in. Je stelt immers dat 'universele' betekent dat het 'overal geldt'. En zoals we later hebben vastgesteld is dat niet wat bedoeld wordt. Je interpretatie van 'universele broederschap' is dus verkeerd. Dat heb je blijkbaar niet door want vanaf die foute interpretatie ga je verder borduren:
Il guercio schreef:Ik vind het bovendien een wat angstaanjagende benadering van de mens, die heel spiritueel overkomt, met veel esoterische prietpraat om het toch een zogenaamd diepgaand karakter te geven. Bovendien wordt de bandering gezien als hoe de werkelijkheid werkelijk in elkaar zit. Er wordt niet gezegd: ´Ik ben van mening dat universele broederschap...inhoudt`, maar `Universele broederschap ís....`
In dit topic is dat ook de enige juiste reactie. Iemand heeft ooit de woorden 'universeel' en 'broederschap' gecombineerd om ze te gebruiken als label. De vraag was wat dat label omvatte. En het enige juiste antwoord is dan inderdaad; 'de universele broederschap is ....'.

Dat leidt tot de ironie dat de opmerking 'de universele broederschap is ...' dus volledig juist toegepast wordt maar jij denkt dat er iets anders mee bedoelt wordt omdat je hierboven bijvoorbeeld zelf invult wat met 'universeel' bedoelt wordt en die verkeerde interpretatie zet je aan tot het leveren van kritiek op gedrag wat je zelf vertoond maar niet opmerkt omdat je je vergissing niet beseft.

Dus wat je over wilt brengen, en waarom je dat hier nodig vond begrijp ik niet. Maar ik begreep wel dat je iets wilde delen. Dus stel ik wederom vragen, ditmaal aan jou, omdat jij de enige bent die ze kan beantwoorden. Je negeert ze. Dan post ik ze nogmaals en antwoord je met vragen over jezelf die ik ook niet kan beantwoorden. Verder zie ik je schrijven dat je je broeders en zusters wilt overtuigen. Ik merk op dat dat juist de intolerantie is waar je over spreekt. En vervolgens antwoord je dat je niemand wilt overtuigen. Heb je je bedacht? Heb je je eerder verkeerd uitgedrukt? Ik weet het niet, maar het draagt niet bij aan mijn begrip natuurlijk. Integendeel.

Om me intolerant uit te drukken, IS heeft hier niets te zoeken.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Universele broederschap

Bericht door Vitharr » 09 dec 2015, 15:06

Gast1 schreef:
Vitharr schreef:Dit vind ik toch wel een opmerkelijke reactie Gast1.
Ik wil je dat graag uitleggen ...
Vitharr schreef:Dit topic draaide om het vinden van een antwoord op een persoonlijke vraag en jij waardeert het als het tot een verscherpende discussie leidt?
Ja ...
Vitharr schreef:Zie je niet hoe delen beantwoord wordt met oordelen?
Jawel ...
Vitharr schreef:Dat brengt ons alleen maar verder van de wens waar je mee besluit.
Is dat zo Vitharr? Zie wat ik schreef aan het adres van Il guercio:
Gast1 schreef:Jouw antwoorden in jouw post hierboven aan Vitharr (die ik heel erg waardeer) vind ik hout snijden en zo denk ik er ook over.
Met die antwoorden bedoelde ik deze antwoorden van Il guercio:
Wat betreft de eerste vraag: Kijk gewoon eens goed om je heen en zie in wat voor een waanzinnige, deplorabele en zieke toestand onze planeet verkeert.
Wat betreft de tweede vraag: Zij die er van overtuigd zijn dat het door hen aangehangen wereldbeeld, of hun kijk op het leven en de Waarheid, of hun denkwijze, of hun ideologie, de enige ware is (heel abstract gesproken).
Wat betreft de derde vraag: Vanwege het zojuist gegeven antwoord. Geloof in een waarheid die als absoluut, objectief (en dus onmenselijk of mens-onafhankelijk), leidt tot onverdraagzaamheid en onmenselijke acties.
Wat betreft de laatste vraag betreft: In mijn optiek hoeft er niemand overtuigd te worden.
Maar dat zijn helemaal geen antwoorden op mijn vragen Gast1. Het zijn statements. :wink:

Zoals je weet beperk ik me niet tot kijken naar de deplorabele en zieke toestand van onze planeet. Ik probeer er ook actief iets aan te doen. Maar ik zou niet weten wat dat met dit topic te maken heeft?

De vraag was dan ook:
Vitharr schreef:Waar is dan dus de noodzaak voor wat je zegt te willen bereiken in dit topic?
Misschien is dat verkeerd begrepen nu ik het antwoord lees. Nu zou ik kunnen verduidelijken met:

Wat hebben mijn vraag over de definitie van een theosofisch begrip en de bijbehorende antwoorden te maken met de zieke en deplorabele toestand van de planeet?
Gast1 schreef: ... en geen andere antwoorden. Ik schreef:
Gast1 schreef:Wanneer een discussie zich verscherpt krijg ik over het algemeen ook een scherper beeld (niet dat ik dat niet al had).
... en dat beeld verscherpte zich ook bij mij. Dat beeld van jou had ik al, zie:
Gast1 schreef:... Vitharr (die ik heel erg waardeer) ...
en zie vooral.
Hi hi, maar hier was nu eens sprake van een eenvoudige informatiebijeenkomst zonder discussie. De discussie ontstond toen informatie geen vragen maar oordelen ontlokte. Ik heb niets tegen discussies maar ik begrijp deze niet omdat hij op mij overkomt als het equivalent van een kerkmis verstoren om de aanwezigen te waarschuwen dat hun geloof in het vliegende spaghettimonster leidt tot een zieke planeet. De spreker lijkt een podium in een verkeerde zaal betreden te hebben. :wink:

Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik iets mis en dus zoek ik naar het begrip. Maar als de antwoorden op mijn vragen niet eens in de buurt van de context van de vraag komen dan is dat begrip natuurlijk ver te zoeken. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Universele broederschap

Bericht door Gast1 » 09 dec 2015, 16:19

Da's waar ...

Il guercio

Re: Universele broederschap

Bericht door Il guercio » 09 dec 2015, 18:09

Vitharr schreef:
Il guercio schreef:Vitharr jij schijnt te denken dat ik op mijn beurt een nieuwe vorm van een Universele Waarheid introduceer.
Dat vul je in. Ik geef aan je niet te begrijpen. Dus kan ik ook niet denken dat je een bepaald iets doet, want dan zou ik immers denken dat ik je begrijp.

-Ik schreef: `Jij schijnt` te denken...

Kijk, ik open dit topic met de vraag of iemand mij kan vertellen welke invulling hoort bij het begrip 'universele broederschap' zoals die gebruikt wordt in de theosofische context. Jouw eerste reactie begint zo:

Ik gaf aan het niet te weten, jij weet het ook niet zoals hierboven blijkt, maar je vult ontbrekende kennis zelf in. Je stelt immers dat 'universele' betekent dat het 'overal geldt'. En zoals we later hebben vastgesteld is dat niet wat bedoeld wordt. Je interpretatie van 'universele broederschap' is dus verkeerd. Dat heb je blijkbaar niet door want vanaf die foute interpretatie ga je verder borduren:

-Welke ontbrekende kennis bedoel je?

In dit topic is dat ook de enige juiste reactie. Iemand heeft ooit de woorden 'universeel' en 'broederschap' gecombineerd om ze te gebruiken als label. De vraag was wat dat label omvatte. En het enige juiste antwoord is dan inderdaad; 'de universele broederschap is ....'.

-...hoe er gedacht wordt over blah, blah, blah...`

Dat leidt tot de ironie dat de opmerking 'de universele broederschap is ...' dus volledig juist toegepast wordt maar jij denkt dat er iets anders mee bedoelt wordt omdat je hierboven bijvoorbeeld zelf invult wat met 'universeel' bedoelt wordt en die verkeerde interpretatie zet je aan tot het leveren van kritiek op gedrag wat je zelf vertoond maar niet opmerkt omdat je je vergissing niet beseft.

-Ik lever absoluut geen kritiek op gedrag dat ik zelf vertoon, vandaar dat ik dat ook niet bij mijzelf kan opmerken. Bovendien, hoe ironisch, vult iedereen zélf in wat er met `universeel` bedoeld wordt. Daar is geen universele interpretatie van.

Dus wat je over wilt brengen, en waarom je dat hier nodig vond begrijp ik niet. Maar ik begreep wel dat je iets wilde delen. Dus stel ik wederom vragen, ditmaal aan jou, omdat jij de enige bent die ze kan beantwoorden. Je negeert ze. Dan post ik ze nogmaals en antwoord je met vragen over jezelf die ik ook niet kan beantwoorden. Verder zie ik je schrijven dat je je broeders en zusters wilt overtuigen. Ik merk op dat dat juist de intolerantie is waar je over spreekt. En vervolgens antwoord je dat je niemand wilt overtuigen. Heb je je bedacht? Heb je je eerder verkeerd uitgedrukt? Ik weet het niet, maar het draagt niet bij aan mijn begrip natuurlijk. Integendeel.

-In een vorig bericht schreef ik:
`Wat betreft de laatste vraag betreft: In mijn optiek hoeft er niemand overtuigd te worden. Wat ik wel doe is proberen mensen te laten inzien (hetgeen iets anders is dan overtuigen)`. Waar zie jij mij schrijven dat ik mijn broeders en zusters probeer te overtuigen? Ik meen hier toch te lezen dat er niemand overtuigd hoeft te worden (dus nogmaals Vitharr: goed lezen!). Ik ben, zoals ik schreef, godzijdank géén missionaris, of Jehova getuige!

Om me intolerant uit te drukken, IS heeft hier niets te zoeken.

-waar dit op slaat is mij een groot raadsel!

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Universele broederschap

Bericht door univers » 09 dec 2015, 18:23

Je laatste post is een beetje een warboel.
Concept is moeilijk te volgen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Universele broederschap

Bericht door Vitharr » 09 dec 2015, 19:07

Il guercio, het spijt me, maar als je in quotes reageert kan ik niet zo goed meer reageren. Ik beperk me dus tot wat je er tussen hebt geschreven:
Il guercio schreef:-Ik schreef: `Jij schijnt` te denken...
Ja, dat is me duidelijk, en ik schrijf dat dat niet klopt?
Il guercio schreef:-Welke ontbrekende kennis bedoel je?
Kennis van wat in de theosofische context bedoelt werd met 'de universele broederschap'. De vraag waar dit topic om draait.
Il guercio schreef:-...hoe er gedacht wordt over blah, blah, blah...`
Sorry, deze zin begrijp ik niet?
Il guercio schreef:Ik lever absoluut geen kritiek op gedrag dat ik zelf vertoon, vandaar dat ik dat ook niet bij mijzelf kan opmerken. Bovendien, hoe ironisch, vult iedereen zélf in wat er met `universeel` bedoeld wordt. Daar is geen universele interpretatie van.
Nee, je begrijpt het niet. Ik heb het niet over begrippen of interpretaties daarvan, maar over de naam 'de universele broederschap' die een specifiek iemand ergens op van toepassing heeft verklaard. Il guercio kent ook geen universele interpretatie, maar als ik de forumleden vraag wie bedoelt wordt, is duidelijk dat jij dat bent.

De vraag is dan ook niet wat de universele broederschap is, maar wat zij daarmee bedoelde. Wat het is mag ik zelf bepalen. Ook van haar.
Il guercio schreef:-In een vorig bericht schreef ik:
`Wat betreft de laatste vraag betreft: In mijn optiek hoeft er niemand overtuigd te worden. Wat ik wel doe is proberen mensen te laten inzien (hetgeen iets anders is dan overtuigen)`. Waar zie jij mij schrijven dat ik mijn broeders en zusters probeer te overtuigen? Ik meen hier toch te lezen dat er niemand overtuigd hoeft te worden (dus nogmaals Vitharr: goed lezen!). Ik ben, zoals ik schreef, godzijdank géén missionaris, of Jehova getuige!
Voelt het comfortabel om bij misverstanden 'de schuld' bij de ander te leggen? 'Overtuigen' is in mijn woordenboek het overbrengen van bijvoorbeeld een visie of een mening op de ander. Dat is hetzelfde als 'doen inzien' in mijn woordenboek. De invullingen die jij er aan geeft kan ik niet kennen, maar dat staat los van mijn lezen.

Maar je mag van mij overal waar ik 'overtuigen' heb gebruikt ook 'doen inzien' invullen. De relevantie en de noodzaak van je inspanningen blijven voor mij even onduidelijk in deze.
Il guercio schreef:
Vitharr schreef:Om me intolerant uit te drukken, IS heeft hier niets te zoeken.
-waar dit op slaat is mij een groot raadsel!
Het slaat bijvoorbeeld op dit:
Il guercio schreef:En als jij denkt dat er slechts één waarheid denk je in principe net zo als de leden van IS volgens wie er maar één waarheid is en dat is hún waarheid. Alla is de enige echte, ware god.
En dat slaat werkelijk als een tang op een varken. Je geeft blijk van een gebrek aan begrip van de zaken waar je op reageert en in bovenstaande quote ontspoor je helemaal. De waarheid van IS is niet de enige, en dat weet IS heel goed want anders streden ze niet tegen aanhangers van andere waarheden.

Daarbij weet IS zelfs dat ze Allah 'delen' met de Christen en de Jood. En dus ook dat deel van die waarheid. Waar ze over vallen is de manier van volgen.

Maar ondertussen ben ik nog geen stap dichterbij begrip gekomen van wat je hier hoopte te bereiken en vooral ook waarom? Ik geloof niet dat in dit topic iemand zit die gewezen moet worden op de toestand van de planeet immers. En dat was volgens mij je antwoord? Maar ik zal wel weer niet goed lezen...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Universele broederschap

Bericht door Vitharr » 09 dec 2015, 20:29

Leuk gedichtje van de universele witte broederschap om te delen:

Ieder wezen op aarde

is als een woord

in het grote Universele Gedicht

Op de dag dat Liefde

deze woorden met elkaar verbindt,

zullen zij samen

de zinnen van dat Gedicht vormen,

en dan zal Broederschap

haar intrede doen.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Universele broederschap

Bericht door Vitharr » 09 dec 2015, 20:31

Een Christen deelt:
Universele broederschap
Maar broederschap gaat verder dan liefdevolle gemeenschap in eigen kring. Je kunt je ook broeder of zuster voelen van mensen die je niet kent en solidair met hen zijn. Het besef van broederschap wordt dan breder en veelomvattender, namelijk universele, wereldwijde broederschap. Alle mensen worden broeders, luidt een oud en bekend lied.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Universele broederschap

Bericht door Vitharr » 09 dec 2015, 20:38

De Koran spreekt tot de mensheid, inclusief ongelovigen:
‘O mensheid, Wij hebben u vast en zeker geschapen vanuit een man en een vrouw, en tot stammen en families voor u gemaakt opdat u elkaar kent’
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie