Andere site Osho-Zen-kaarten

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gast1

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Gast1 » 29 jul 2019, 07:41

Afbeelding

Deze naakte gestalte zit op het lotusblad van de volmaaktheid en kijkt naar de schoonheid van de nachtelijke hemel.
Ze weet dat 'thuis' geen materiële plek in de wereld buiten ons is, maar een innerlijke staat van ontspanning en acceptatie.

De sterren, de rotsen, de bomen, de bloemen, de vissen en de vogels - in deze levensdans zijn ze allemaal onze broers en zussen.

Wij mensen vergeten dat gauw, want we hebben het druk met onze eigen beslommeringen en denken dat we alleen krijgen wat we nodig hebben als we ervoor vechten.
Maar uiteindelijk is ons gevoel van gescheidenheid een illusie, die ontstaan is door de kortzichtige geoccupeerdheid van het denken.

Nu is het de tijd om te zien of je jezelf wel toestaat dit bijzondere geschenk in ontvangst te nemen: je 'thuis' te voelen waar je ook bent.
Is dat het geval, zorg er dan voor dat je de tijd neemt om ervan te genieten, zodat het zich kan verdiepen en bij je blijft.
Als je daarentegen het gevoel hebt dat de wereld het op je gemunt heeft, wordt het tijd om er even tussenuit te gaan.
Ga vanavond naar buiten en kijk naar de sterren.

Je bestaat niet toevallig. Het bestaan heeft je nodig. Zonder jou ontbreekt er iets aan het bestaan dat niemand kan vervangen.
Daaraan ontleen je je waardigheid, dat het hele bestaan je zal missen.
De sterren en de zon en de maan, de bomen en de vogels en de aarde - alles in het heelal zal een leegte voelen die door niemand kan worden opgevuld behalve door jou.

Dit bezorgt je een immense vreugde, een gevoel van vervulling, dat jij verwant bent aan het bestaan en dat het bestaan om je geeft.
Als je eenmaal schoon en helder bent, kun je merken dat een geweldige liefde uit alle dimensies op je neerdaalt.
Ziehier, ik trok dezelfde kaart voor vandaag, die jij Kristof als eerste trok ...

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Susan » 29 jul 2019, 14:23

Bij mij werkt de link die ik er in het begin bij gezet had nog steeds goed, alleen nu op het forum niet...
dat is toch wel heel vreemd.

Maar deze link kan men ook gebruiken en dan kom je gewoon op dezelfde site.
https://www.orakels.net/tarot/osho-zen-tarot

Ik heb het meerdere keren uitgeprobeerd en werkt goed.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Gast1 » 04 aug 2019, 04:36

Deze al geprobeerd Susan?
Gast1 schreef:
24 jul 2019, 19:56
[ ... knip ...]

Oprecht (altijd overigens), ik bemerk weer in de heerlijke eerdere rustgevende flow te komen ...

Die kaart trok ik overigens (voor het gemak) in ...

deze link.

Gast1

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Gast1 » 04 aug 2019, 04:44

Gisteren een joekel van een bevestiging geschonken gekregen.

En dus trok ik nu voor deze nieuwe dag deze kaart:
Afbeelding

Deze kaart brengt een oud zen-verhaal in herinnering,
over een leeuw die was grootgebracht door schapen en dacht dat hij zelf een schaap was totdat een oude leeuw hem greep en meenam naar een vijver,
waar hij hem zijn eigen spiegelbeeld liet zien.

Velen van ons zijn als deze leeuw - het beeld dat we van onszelf hebben is niet ontleend aan onze eigen directe ervaring maar aan de mening van anderen.
De individualiteit die van binnenuit had kunnen groeien is vervangen door een van buitenaf opgelegde 'persoonlijkheid'.
We worden zomaar een schaap in de kudde, niet in staat ons vrij te bewegen en onbewust van onze eigen ware identiteit.

Het wordt tijd om je eigen spiegelbeeld in de vijver eens te bekijken en je te bevrijden uit het zelfbeeld dat door anderen is geconditioneerd.
Ga dansen, rennen, loggen, wartaal praten - wat er maar nodig is om de slapende leeuw van binnen wakker te schudden.
Pas als je je persoonlijkheid laat varen ben je in staat je individualiteit te vinden.
Je individualiteit krijg je van het bestaan; je persoonlijkheid is opgelegd door de maatschappij.
De persoonlijkheid is een maatschappelijk nut.

De maatschappij kan geen individualiteit toestaan, want de individualiteit is niet zo volgzaam als schapen.
De individualiteit heeft de eigenschappen van een leeuw; een leeuw gaat zijn weg alleen.

Schapen bevinden zich altijd in de massa, in de hoop dat de massa ze een knus gevoel geeft. In de massa voelt men zich beter beschermd, veiliger.
Als er iemand aanvalt, bestaat er in een menigte altijd een goede kans jezelf te redden.
Maar alleen? - alleen leeuwen gaan hun weg alleen.

En ieder van jullie wordt als leeuw geboren, maar de maatschappij conditioneert iedereen, ze programmeert je denken als een schaap.
Ze geeft je een persoonlijkheid, een gezellige, aardige, heel nuttige, heel gehoorzame persoonlijkheid.

De maatschappij wil slaven en geen mensen die vrijheid boven alles stellen.
De maatschappij wil slaven, want de hele gevestigde orde eist gehoorzaamheid.
Geheel passend in de bevestiging van gisteren.

Gast1

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Gast1 » 06 aug 2019, 18:13

Een heel bijzondere dag vandaag, en weer trok ik deze kaart:
Afbeelding

Deze naakte gestalte zit op het lotusblad van de volmaaktheid en kijkt naar de schoonheid van de nachtelijke hemel.
Ze weet dat 'thuis' geen materiële plek in de wereld buiten ons is, maar een innerlijke staat van ontspanning en acceptatie.

De sterren, de rotsen, de bomen, de bloemen, de vissen en de vogels - in deze levensdans zijn ze allemaal onze broers en zussen.

Wij mensen vergeten dat gauw, want we hebben het druk met onze eigen beslommeringen en denken dat we alleen krijgen wat we nodig hebben als we ervoor vechten.
Maar uiteindelijk is ons gevoel van gescheidenheid een illusie, die ontstaan is door de kortzichtige geoccupeerdheid van het denken.

Nu is het de tijd om te zien of je jezelf wel toestaat dit bijzondere geschenk in ontvangst te nemen: je 'thuis' te voelen waar je ook bent.
Is dat het geval, zorg er dan voor dat je de tijd neemt om ervan te genieten, zodat het zich kan verdiepen en bij je blijft.
Als je daarentegen het gevoel hebt dat de wereld het op je gemunt heeft, wordt het tijd om er even tussenuit te gaan.
Ga vanavond naar buiten en kijk naar de sterren.

Je bestaat niet toevallig. Het bestaan heeft je nodig. Zonder jou ontbreekt er iets aan het bestaan dat niemand kan vervangen.
Daaraan ontleen je je waardigheid, dat het hele bestaan je zal missen.
De sterren en de zon en de maan, de bomen en de vogels en de aarde - alles in het heelal zal een leegte voelen die door niemand kan worden opgevuld behalve door jou.

Dit bezorgt je een immense vreugde, een gevoel van vervulling, dat jij verwant bent aan het bestaan en dat het bestaan om je geeft.
Als je eenmaal schoon en helder bent, kun je merken dat een geweldige liefde uit alle dimensies op je neerdaalt.

Gast1

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Gast1 » 10 aug 2019, 11:22

Afbeelding

Herken je deze man? Met uitzondering van de meest onschuldigen en oprechten onder ons schuilt ergens in ieders hoofd een politicus.
Het denken is in feite politiek. Plannen smeden en intrigeren en proberen situaties en mensen naar zijn hand te zetten om te krijgen wat het wil is de aard van het denken.
Hier wordt het denken voorgesteld als een slang, die bedekt is met wolken en 'met een gespleten tong' spreekt.
Maar het belangrijkste inzicht van deze kaart is dat beide gezichten onecht zijn.
Het aardige, onschuldige gezicht dat 'je kunt mij vertrouwen' uitstraalt is een masker en het boosaardige, giftige gezicht waaruit spreekt: 'Ik zal je wel krijgen' is ook een masker.
Politici hebben geen waar gezicht. Het hele spel is een leugen.

Kijk eens goed naar jezelf om te zien of je dit spelletje hebt gespeeld. Het is misschien pijnlijk wat je te zien krijgt, maar niet zo pijnlijk als doorgaan met het spel.
Uiteindelijk is niemand erbij gebaat, en jij nog het minst. Wat je ook op deze manier bereikt, het wordt gewoon stof in je handen.

Iemand die goed kan veinzen, de eerste de beste huichelaar, wordt je leider in de politiek, wordt je priester in de religie.
Al wat hij nodig heeft is huichelarij, al wat hij nodig heeft is sluwheid, al wat hij nodig heeft is een façade om zich achter te verbergen.
Je politici leiden een dubbel leven, je priesters leiden een dubbel leven - het ene vanuit de voordeur, het andere vanuit de achterdeur.
En zoals ze vanuit de achterdeur leven is hun ware leven.
Die glimlachjes aan de voordeur zijn niet echt, die zo onschuldig lijkende gezichten zijn gewoon aangekweekt.

Als je de realiteit van de politicus wilt zien moet je hem aan zijn achterdeur zien. Daar staat hij in zijn naaktheid, zoals hij is, en de priester evenzo.
Deze twee sluwe typen mensen hebben de mensheid overheerst.
En ze zijn er al heel vroeg achtergekomen dat je mensen die je wilt overheersen, moet verzwakken, zich schuldig moet laten voelen, zich onwaardig moet laten voelen.

Doe hun waardigheid teniet, ontneem hen al hun glorie, verneder hen.
En ze hebben zulke subtiele manieren gevonden om de anderen te vernederen dat ze er zelf niet eens aan te pas komen; ze laten het aan jou over om jezelf te vernederen, om jezelf te verwoesten.
Ze hebben je geleerd een soort langzame zelfmoord te plegen.

Afbeelding

Gast1

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Gast1 » 12 aug 2019, 19:28

Geen enkel vermoeden hoe ik 'mijn gevoel' voor vandaag zou kunnen beschrijven lief dagboek, lief forum.
Misschien is geëxalteerd het juiste woord of buitensporig, het is vaak moeilijk om gevoelens onder woorden te brengen.
Misschien komt het door de achtergrondmuziek, door de zeer positieve flow waarin ik me -op dit moment- in bevind.
Ik zie alles heel helder en zo voelt het ook ...

Alsof het de eerste echte voorjaarsdag is ... met nu op de achtergrond deze muziek:



Ben nu toch werkelijk benieuwd wat voor kaartje ik met dit gevoel trek, en ... huppekee:
Afbeelding

De vogel die op deze kaart is afgebeeld kijkt uit een ogenschijnlijke kooi naar buiten.
Er zit geen deur in en de tralies zijn bezig te verdwijnen.
De tralies waren een illusie en dit vogeltje wordt aangetrokken door de gratie, de vrijheid en de aanmoedigingen van de andere vogels.
Het spreidt zijn vleugels uit, klaar om voor de allereerste keer uit te vliegen.

Het dagen van een nieuw inzicht - dat de kooi altijd open heeft gestaan en dat de hemel ons altijd al ter beschikking stond om te verkennen - kan ons in het begin een ietwat onzeker gevoel geven.
Het is prima, het is logisch dat je je onzeker voelt, maar laat dat de kans die je geboden wordt niet overschaduwen, de kans om met je onzekerheid de lichtvoetigheid en het avontuur te ervaren.
Houd het lieflijke en zachtaardige van deze periode in ere. Voel de vlinders in je buik. Sla je vleugels uit en wees vrij.
Je bent de gevangenis uit, de kooi uit; je kunt je vleugels uitslaan en de hele hemel is van jou.
Alle sterren en de maan en de zon behoren je toe. Je kunt in de blauwe verten verdwijnen... je hoeft alleen maar de kooi los te laten en eruit te vliegen, dan is de hele hemel van jou.

Spreid je vleugels uit en vlieg als een adelaar naar de andere kant van de zon.
In de innerlijke hemel, in de innerlijke wereld is vrijheid het hoogste goed - al het andere komt op de tweede plaats, zelfs gelukzaligheid en extase.
Er zijn duizenden bloemen, ontelbare bloemen, maar die gedijen alleen in een klimaat van vrijheid.
Inmiddels ...


Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Susan » 28 nov 2019, 20:34

Afbeelding

II - De innerlijke stem

De innerlijke stem spreekt niet in woorden, maar in de woordloze stem van het hart. Ze is een orakel dat alleen de waarheid spreekt.
Als ze een gezicht had, zou dat lijken op het gezicht middenop deze kaart - alert, waakzaam en in staat zowel de duisternis als het licht te accepteren, wat gesymboliseerd wordt door de twee handen die het kristal vasthouden.

Het kristal zelf staat voor de helderheid die ontstaat als alle dualiteiten zijn getranscendeerd. De innerlijke stem kan ook speels zijn, want ze duikt diep in de emoties en als ze weer bovenkomt stijgt ze hoog op, als twee dolfijnen die dansen in het water des levens.

Via haar kroon in de vorm van de wassende maan staat ze in verbinding met de kosmos en de aarde, zoals te zien is aan de groene bladeren op de kimono van de vrouw.
Er zijn momenten in ons leven dat we heen en weer getrokken worden door te veel stemmen. Onze verwarring in zo'n situatie dient juist om ons eraan te herinneren dat we de stilte en het centrum in ons moeten opzoeken. Alleen dan zijn we in staat onze waarheid te horen.

Als je je waarheid binnen in jezelf gevonden hebt, hoef je in dit hele bestaan nergens meer naar te zoeken. De waarheid functioneert via jou. Als jij je ogen opendoet, is het de waarheid die haar ogen opent. Als jij je ogen dichtdoet, is het de waarheid die haar ogen sluit. Dit is een fantastische meditatie.

Als je de methode eenmaal begrijpt, hoef je verder niets te doen; alles wat je doet wordt door de waarheid gedaan. Als je loopt is dat de waarheid; als je slaapt rust de waarheid; als je praat spreekt de waarheid; als je stil bent is het de waarheid die zwijgt. Dit is een van de eenvoudigste meditatietechnieken. Heel langzaam komt alles door deze simpele formule tot rust en dan is er geen techniek meer nodig.

Als je genezen bent gooi je de meditatie weg, dan gooi je het medicijn weg. Dan leef je als de waarheid - springlevend, stralend, tevreden, gelukzalig, je bent zelf een lied geworden. je hele leven wordt een gebed zonder woorden, of beter gezegd, een devotie, een gratie, een schoonheid die niet van onze alledaagse wereld is, een lichtstraal uit het oneindige die doordringt tot de duisternis van onze wereld.

http://www.tarotweb.nl/osho/oshokaart.html

(de eerste site: https://www.orakels.net/ blijkt op dit moment niet bereikbaar te zijn)
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Gast1 » 29 nov 2019, 08:44

:shock: :shock: :shock:

Ik dacht bij het zien van dit topic: "Hé, da's lang geleden en ... geloof het of niet Susan, ik trok deze:
Afbeelding

De innerlijke stem spreekt niet in woorden, maar in de woordloze stem van het hart.
Ze is een orakel dat alleen de waarheid spreekt.
Als ze een gezicht had, zou dat lijken op het gezicht middenop deze kaart - alert, waakzaam en in staat zowel de duisternis als het licht te accepteren,
wat gesymboliseerd wordt door de twee handen die het kristal vasthouden.

Het kristal zelf staat voor de helderheid die ontstaat als alle dualiteiten zijn getranscendeerd.
De innerlijke stem kan ook speels zijn, want ze duikt diep in de emoties en als ze weer bovenkomt stijgt ze hoog op, als twee dolfijnen die dansen in het water des levens.

Via haar kroon in de vorm van de wassende maan staat ze in verbinding met de kosmos en de aarde, zoals te zien is aan de groene bladeren op de kimono van de vrouw.
Er zijn momenten in ons leven dat we heen en weer getrokken worden door te veel stemmen.
Onze verwarring in zo'n situatie dient juist om ons eraan te herinneren dat we de stilte en het centrum in ons moeten opzoeken.
Alleen dan zijn we in staat onze waarheid te horen.

Als je je waarheid binnen in jezelf gevonden hebt, hoef je in dit hele bestaan nergens meer naar te zoeken.
De waarheid functioneert via jou. Als jij je ogen opendoet, is het de waarheid die haar ogen opent.
Als jij je ogen dichtdoet, is het de waarheid die haar ogen sluit. Dit is een fantastische meditatie.

Als je de methode eenmaal begrijpt, hoef je verder niets te doen; alles wat je doet wordt door de waarheid gedaan.
Als je loopt is dat de waarheid; als je slaapt rust de waarheid; als je praat spreekt de waarheid; als je stil bent is het de waarheid die zwijgt.
Dit is een van de eenvoudigste meditatietechnieken. Heel langzaam komt alles door deze simpele formule tot rust en dan is er geen techniek meer nodig.

Als je genezen bent gooi je de meditatie weg, dan gooi je het medicijn weg.
Dan leef je als de waarheid - springlevend, stralend, tevreden, gelukzalig, je bent zelf een lied geworden.
je hele leven wordt een gebed zonder woorden, of beter gezegd, een devotie, een gratie, een schoonheid die niet van onze alledaagse wereld is,
een lichtstraal uit het oneindige die doordringt tot de duisternis van onze wereld.

Gast1

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Gast1 » 29 nov 2019, 08:48

Ik heb daarna opnieuw een kaartje getrokken -waarom deze twijfel toch weer bij mij?- omdat het een mogelijke fout kon zijn in de site, maar dat bleek dus niet.
Ik trok nu een andere kaart ...

Gast1

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Gast1 » 29 nov 2019, 08:50

En dat was deze kaart die mij misschien toch ook iets wilde vertellen:
Afbeelding

Deze drie vrouwen die dansen in regen en wind herinneren ons eraan dat een feest nooit afhankelijk hoeft te zijn van de uiterlijke omstandigheden.
We hoeven niet op een speciale dag of officiële gelegenheid te wachten, en ook niet op een zonnige, wolkeloze dag.
Een echt feestgevoel komt voort uit de vreugde die eerst diep van binnen wordt gevoeld en overstroomt in een stroom van zang en dans en gelach, en ja, zelfs tranen van dankbaarheid.

Als je deze kaart gekozen hebt, is dat een aanwijzing dat je je steeds meer openstelt voor de vele kansen die het leven biedt om feest te vieren en anderen hiermee aan te steken.
Je hoeft niet de moeite te nemen een feestje in je agenda te plannen.
Doe je haar los, trek je schoenen uit en ga meteen in de plassen spetteren. Ieder moment is het feest om je heen aan de gang.

Het leven is een moment om te vieren, om van te genieten. Maak er iets leuks van, een feest, dan zul je de tempel binnengaan.
De tempel is niet voor mensen met lange gezichten, voor hen is hij nooit geweest. Kijk eens naar het leven. Zie je ergens chagrijn?
Heb je ooit een gedeprimeerde boom gezien? Heb je ooit een vogel in kommer en kwel gezien? Nee, het leven is niet zo, absoluut niet.
Alleen met de mens is het ergens fout gegaan en het is ergens fout gegaan omdat hij zichzelf zo ontzettend slim vindt.

Je slimheid is je ziekte. Wees niet te wijs. Weet altijd wanneer je moet stoppen, verval niet in uitersten.
Een beetje dwaasheid en een beetje wijsheid zijn goed, en de juiste combinatie maakt je tot een boeddha...
[think] ... :wink:

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door taigitu » 01 dec 2019, 15:54

Ik wilde even een kaart trekken maar de site werkt op dit moment even niet.
Toen even verder gekeken naar een andere link om die te gebruiken voor dit moment.
En toen ik die las..... Ik zet hem gewoon even hier neer.

Afbeelding

Uitstel is gewoon stom.
Morgen moet je ook beslissen, dus waarom niet vandaag?
En denk je dat je morgen wijzer zult zijn dan vandaag? Denk je dat je morgen kwieker zult zijn dan vandaag?
Denk je dat je morgen jonger zult zijn dan vandaag, frisser dan vandaag?

Morgen ben je ouder, heb je minder lef; morgen heb je meer ervaring, ben je doortrapter; morgen komt de dood dichterbij
- je zult gaan weifelen en nog banger zijn. Stel nooit iets uit tot morgen. En wie weet? Misschien komt morgen wel of misschien
komt morgen niet. Als je moet beslissen, moet je nu meteen beslissen.

Tandarts Vogel was klaar met de controle van een mooie jonge patiënte. 'Juffrouw Baseman', zei hij,
'ik ben bang dat ik uw verstandskiezen zal moeten trekken!'
'0 jee!' riep het meisje verschrikt. 'Ik krijg nog liever een kind!'
'U moet wel weten wat u wilt,' zei de tandarts, 'dan kan ik de stoel in de juiste stand zetten.'

Weet wat je wilt. Blijf niet eindeloos uitstellen.


De vrouw op dit plaatje woont in een grijs landschap, vol onwerkelijke, gestyleerde wolken. Door het raam ziet ze licht en levendige kleuren en hoewel ze graag het raam uit wil - zoals we aan de regenboog kleuren die op haar kleding verschijnen kunnen zien komt ze daar nog niet toe. Er spelen nog te veel vragen door haar hoofd die beginnen met 'stel dat?'

Morgen komt nooit, zegt men, maar hoe vaak het ook gezegd wordt, de meesten van ons vergeten meestal hoe waar dit is. Eigenlijk is het enige resultaat van dingen uitstellen een mat, gedeprimeerd gevoel van onvoldaanheid, het gevoel dat we deze zondag 'vastzaten'. Na de opluchting en euforie die je voelt als je al je twijfels die je ervan weerhielden nu te handelen, eenmaal opzij zet, ga je je afvragen waarom je toch zo lang gewacht hebt.

https://online-orakels.nl/tarot/osho-zen-tarot/uitstel
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Gast1 » 02 dec 2019, 09:02

Gelezen :grin: ... en fijn dat je er weer bent taigitu.

Ik heb besloten ook een kaartje te trekken en dat deed ik dus:
Afbeelding

De vrouw op deze afbeelding heeft een lichte glimlach op haar gezicht.
In feite kijkt ze gewoon naar de capriolen van het denken - zonder te oordelen, zonder te proberen ze stop te zetten, zonder zich ermee te vereenzelvigen.
Ze kijkt gewoon alsof ze naar het verkeer op de weg kijkt of naar de rimpelingen op een vijver.
En de capriolen van het denken zijn ook best amusant, want het springt op en neer en wringt zich in allerlei bochten in een poging je aandacht te vangen en je tot het spelletje te verleiden.
Als je het afstand nemen van het denken onder de knie krijgt, is dat een grote zegen.
Daar draait het bij meditatie eigenlijk om - niet om het reciteren van een mantra of het herhalen van een affirmatie, maar gewoon toezien, alsof het denken van iemand anders is.

Je bent er nu klaar voor deze afstand te nemen en de voorstelling te bekijken zonder dat je in het drama verwikkeld raakt.
Gun jezelf de simpele vrijheid van het naar binnen gaan wanneer je maar kunt, dan krijg je de slag te pakken en gaat je meditatie steeds dieper.

Naar binnen gaan is helemaal geen gaan.
Naar binnen gaan betekent eenvoudig dat je het ene verlangen na het andere hebt nagehold, en je hebt gehold en gehold en steeds weer hield je er alleen een frustratie aan over.
Dat elk verlangen ellende veroorzaakt, dat verlangen geen vervulling brengt. Dat je nooit ergens komt, dat bevrediging onmogelijk is.
Als je deze waarheid inziet, dat het najagen van verlangens je niets oplevert, dan stop je ermee. Niet dat je moeite doet om te stoppen.
Als je moeite doet om te stoppen, is dat weer najagen, op een subtiele manier.
Je verlangt nog steeds - nu verlang je er misschien naar vrij te zijn van verlangens.

Als je je inspant om naar binnen te gaan, ga je nog steeds naar buiten. Elke inspanning kan je alleen naar buiten brengen, naar de buitenkant.

Alle reizen zijn reizen naar buiten, een reis naar binnen bestaat niet.
Hoe kun je naar binnen reizen? Je bent er al, het heeft geen zin op weg te gaan.
Als het gaan stopt, stopt het reizen; als er geen verlangen meer is dat je denken benevelt, ben je in jezelf. Dat heet naar binnen gaan.
Maar het is helemaal geen gaan, het is simpelweg niet naar buiten gaan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door taigitu » 02 dec 2019, 10:30

Gast1 schreef:
02 dec 2019, 09:02
Gelezen :grin: ... en fijn dat je er weer bent taigitu.
Jij ook Gast1.


Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Tardis » 02 dec 2019, 10:51

Uit nieuwsgierigheid nog eens op de links geklikt, maar de directe link via het forum geeft geen verbinding. De link die Tiagitu hierboven geeft naar de kaart `uitstel' werkt wel. Dus de site is wel bereikbaar, maar alleen via een achterdeur. Eigenlijk is het me nog steeds niet duidelijk of het trekken van deze kaarten een soort gezelschapsspel is of een oefening in denken hoe de tekst op jou zou kunnen slaan. Er is bij iedere tekst wel een aanknopingspunt te bedenken.

Deze kaart trok ik vandaag. De rebel. Ik beschouw mezelf niet als een rebel, misschien denken anderen daar anders over. En ja, het lukt me wel om in de begeleidende tekst aanknopingspunten te vinden die op mij slaan. Maar dat wist ik dus al en daar heb ik geen kaarten voor nodig. :? Of bewijst deze houding nou juist precies het gelijk van de kaart? Iedereen mag er van denken wat zij/hij wil.


Afbeelding

De rebel daagt ons uit de moed te hebben om verantwoording te nemen voor wie we zijn en naar onze eigen waarheid te leven.
Iedereen is bang, heel bang voor mensen die zichzelf kennen. Ze hebben een bepaalde macht; een zekere aura en een zeker magnetisme, een charisma dat levenslustige, jonge mensen uit de gevangenis van de traditie kan bevrijden...
Een verlichte kan niet tot slaaf worden gemaakt - dat is de moeilijkheid - en hij kan niet gevangen worden gezet... Het kan niet anders of ieder genie dat zijn innerlijk enigszins heeft leren kennen, is wat moeilijk te verteren; hij zet de boel op stelten. De massa wil niet gestoord worden, ook al zijn ze er ellendig aan toe. En ze zijn er ook ellendig aan toe, maar ze zijn aan hun ellende gewend. En iemand die niet ongeduldig is wordt gezien als een vreemdeling.
Een verlichte is de grootste vreemdeling op aarde; hij lijkt nergens bij te horen. Hij laat zich niet beperken door een organisatie, gemeenschap, maatschappij of natie.




De machtige, autoritaire figuur op deze kaart is duidelijk meester over zijn eigen lot. Op zijn schouder staat het embleem van de zon en de toorts die hij in zijn rechterhand houdt symboliseert het licht van zijn eigen, met moeite verkregen waarheid.
Of hij nu rijk is of arm, de rebel is eigenlijk een keizer, want hij heeft de ketens van de repressieve conditionering en het maatschappelijke oordeel verbroken.
Hij heeft zichzelf gevormd door alle kleuren van de regenboog te omarmen, hij is ontstegen aan de duistere, vormloze wortels van zijn onbewuste verleden en heeft zich vleugels aangemeten om de hemel in te vliegen. Zijn hele levenswijze is rebels - niet omdat hij tegen iets of iemand vecht, maar omdat hij zijn eigen ware aard heeft ontdekt en vastbesloten is daarnaar te leven. De adelaar is zijn totemdier, een boodschapper tussen hemel en aarde.

https://online-orakels.nl/tarot/osho-zen-tarot/de-rebel



Laatste opmerking: Als er aan het woord rebel een andere betekenis wordt gegeven zou ik volgens de voorlaatste zin inderdaad een rebel zijn. Want ik wijk in mijn levensovertuiging en zelf gekozen manier van leven sterk af van het gemiddelde. Ik heb niet voor niets mijn gebruiksaanwijzing in mijn onderschrift gezet. Tot zover mijn bijdrage aan de navelstaarderij in dit topic. :wink:
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Gast1 » 02 dec 2019, 12:29

Leuk Tardis, leuk om te lezen. ;P!

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Susan » 02 dec 2019, 17:45

Ik had op 28 november al aangegeven dat de eerste site op dit moment
niet te bereiken is en daarom onder mijn kaart een andere wél goed werkende
link er bij geplaatst:
Re: Andere site Osho-Zen-kaarten
Bericht door Susan » 28 nov 2019, 20:34

http://www.tarotweb.nl/osho/oshokaart.html

(de eerste site: https://www.orakels.net/ blijkt op dit moment niet bereikbaar te zijn)
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door taigitu » 04 dec 2019, 12:26

Susan schreef:
02 dec 2019, 17:45
Ik had op 28 november al aangegeven dat de eerste site op dit moment
niet te bereiken is en daarom onder mijn kaart een andere wél goed werkende
link er bij geplaatst:
Re: Andere site Osho-Zen-kaarten
Bericht door Susan » 28 nov 2019, 20:34

http://www.tarotweb.nl/osho/oshokaart.html

(de eerste site: https://www.orakels.net/ blijkt op dit moment niet bereikbaar te zijn)
Ik heb niet eerst de andere geplaatste reacties/kaarten gelezen.
Dus zodoende staat mijn kaart met de link. Sorry
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Susan » 04 dec 2019, 21:12

Sorry? Dit hoeft voor mij niet taigitu.

* * *

Om problemen te voorkomen:

Op de 1e pagina kan ik niets meer veranderen of een andere link toevoegen.

Daarom stel ik voor dat iedereen de link van taigitu in het vervolg gebruikt
en daar een kaart gaat kiezen, mét dan ook de link er steeds onder te plaatsen.

Deze dus:
https://online-orakels.nl/tarot/osho-zen-tarot
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door taigitu » 04 dec 2019, 23:00

Susan schreef:
04 dec 2019, 21:12
Sorry? Dit hoeft voor mij niet taigitu.

* * *

Om problemen te voorkomen:

Op de 1e pagina kan ik niets meer veranderen of een andere link toevoegen.

Daarom stel ik voor dat iedereen de link van taigitu in het vervolg gebruikt
en daar een kaart gaat kiezen, mét dan ook de link er steeds onder te plaatsen.

Deze dus:
https://online-orakels.nl/tarot/osho-zen-tarot
Je zou aan Tammy eventueel kunnen vragen om de werkende link op de OT te plaatsen.
Volgens mij kan zij daar wel bij, of Determinist. Dan is het ook opgelost......?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie