Andere site Osho-Zen-kaarten

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gast1

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Gast1 » 06 jan 2019, 17:43

:knuffie: Tammy!

Hey Susan, dank voor de link -maar die had ikzelf ook al ontdekt-.
Hier echter was ik specifiek naar op zoek:
Susan schreef:
06 jan 2019, 10:52
Mijn jaarkaart voor 2019
De enige jaarkaart die ik kon ontdekken in de link was deze (links onderin de kolom onder 'Paranormale Kracht van Tarot') en die vertelde me dit:
Afbeelding

De Geliefden verwijst aan de ene kant naar een grote liefdeservaring, en houdt ons aan de andere kant voor dat zo'n stap met een noodzakelijke beslissing samen dient te gaan.
Ze kan ook voor een beslissing staan die niets met de liefde heeft te maken, en in dat geval betekent De Geliefden dat we deze beslissing met heel ons hart zullen moeten nemen zonder achterdeurtjes open te houden. In ons werk zullen we tot een duidelijke keuze moeten komen en ons innerlijk voorbehoud laten varen.
Op het niveau van bewustzijn geeft De Geliefden aan dat we ons van onze mogelijkheden bewust worden wanneer we ons bewust beperken en achter een gedane keuze blijven staan.
Alleen wanneer we zonder compromissen een beslissing nemen en ons eraan houden, vinden we de weg naar een gelukkig stemmende ervaring.
Ten aanzien van persoonlijke relaties staat deze kaart voor een grote liefde die ons diep raakt.
Vervolgens trok ik 12 kaarten, voor elke maand één.
Op volgorde:
Kaart 1: 2 - Intuïtie

Afbeelding

Intuïtie is de taal van de ziel. Als deze kaart in een reading verschijnt, is dat een duidelijke boodschap dat het tijd is om uw intuïtie te gebruiken. Geef haar gewoon een kans en u zult algauw merken hoe zij uw aandacht probeert te trekken. Omdat er in deze wereld zoveel informatie is die wedijvert om uw aandacht, is het gemakkelijk om uw inzichten te negeren of niet te erkennen. Synchroniciteiten en zogenoemde toevalligheden zijn sterke signalen dat intuïtie op uw deur klopt. Hebt u vandaag gemerkt dat een zin of gezegde door meer dan één persoon werd herhaald? duikt hetzelfde getal steeds op in uw leven? Heeft iemand de naam genoemd van iemand aan wie u net dacht? Dit zijn allemaal signalen om even stil te staan, open te zijn en op te letten. Dit is een perfect moment om de antwoorden binnen in uzelf te zoeken. Richt uw aandacht naar binnen waar u oplossingen en waardevolle inzichten zult vinden die u kunnen helpen. Als u leert om uw intuïtie te gebruiken en te vertrouwen, dan zult u niet alleen een gevoel krijgen voor de juiste timing maar u gaat mensen en situaties ook bekijken met diepere en kritischer ogen. U kijkt niet alleen onder en achter wat voor u ligt - u zult de waarheid zien!

Kaart 2: 5 - Financiële en materiële veranderingen

Afbeelding

Deze fysieke kaart vertegenwoordigt veranderingen, uitdagingen en verliezen - meestal op het gebied van materiële of financiële problemen. Misschien verliest u een aantal dingen om u heen, maar u moet erkennen en weten dat u behalve een fysiek wezen een fantastische en vindingrijke spirituele entiteit bent. Gebruik uw machtige krachten om u door deze moeilijke periode te helpen. Alles verandert om een reden en deze tijd is niet bedoeld als straf. Weet dat uw huidige omstandigheden zullen verbeteren. Een positieve vraag voor uzelf is: Wat heb ik hiervan geleerd en hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen? Denk eraan dat in alles lessen zitten die moeten worden geleerd. Het is aan u, en alleen aan u, om te bepalen hoelang het duurt voordat u ze leert.

Kaart 3: 6 - Verder gaan

Afbeelding

U staat op het punt om te beginnen aan een broodnodige reis en het verleden achter u te laten. Deze kaart laat u weten dat er licht is aan het eind van de tunnel en hij geeft aan dat het moment is aangebroken om een moeilijke cyclus in uw leven te beëindigen. In traditionele tarot betekent deze kaart ook reizen en vooruitgaan - over water oversteken of zelfs naar het buitenland verhuizen. Er is kalmer water in het vooruitzicht en met alle lessen die u hebt geleerd door ervaringen in het verleden, gaat u deze periode tegemoet als iemand die gegroeid is; en u bent veel sterker geworden. Het genezingsproces is bezig; en nu kunt u uw doelen, wensen en ambities bepalen voor een meer succesvolle toekomst. Omdat uw geest zich minder zorgen maakt, zorgen synchrone gebeurtenissen voor de juiste omstandigheden en introduceren ze mensen in uw leven voor uw hoogste welzijn.

Kaart 4: 1 - Bewustzijn

Afbeelding

Deze kaart is een van de belangrijkste herinneringen aan het feit dat u alle instrumenten om u in uw leven te leiden en sturen al bezit. Of het nu gaat om wijsheid, intuïtie, spirituele vermogens, creativiteit, zelfmotivatie, liefde, wilskracht, fysieke vermogens of alleen om pure moed, ze zijn allemaal onderdeel van u. Als u hebt geleerd er contact mee te maken en eruit te putten, zult u verrast zijn van de kracht en het effect dat ze kunnen hebben. U hebt het vermogen om het universum toe te staan met u samen te werken als partners. Samen kunt u zorgen voor verandering, wat de wens ook is, en een positief resultaat teweegbrengen. Deze kaart vertegenwoordigt uw vermogen om uw eigen realiteit te creëren - om ideeën op gang te brengen en ze te zien groeien. Deze kaart wordt vaak getrokken als u klaar bent om van richting te veranderen, een nieuw project te beginnen of van carrière te veranderen. Dit is het moment om positieve gedachten, visualisaties en bevestigingen te gebruiken om negativiteit te vermijden. Kennis is macht en kan leiden tot succes. Door geloof te hebben, uw wilskracht sterk en gericht te houden en gebruik te maken van de instrumenten die u bezit - en door de magie van het universum aan te roepen - kunt u alles wat u wilt bereiken.

Kaart 5: 1 - Basischakra

Afbeelding

Dit energiecentrum, dat bekendstaat als basis-, stuit- of wortelchakra, ligt aan de basis van de wervelkolom en is van alle chakra's het nauwst verwant met aardse onderwerpen, zoals overleving, het fysieke lichaam, geldproblemen, levensonderhoud, veiligheid en onderdak. Om dit chakra in balans te houden, kan yoga uitermate positief zijn. Ook dansen of lichte fysieke oefeningen doen helpt om de energie harmonieus te laten stromen. Uw lichaam in ere houden en er aan de buitenkant goed voor zorgen, brengt ook welzijn aan de binnenkant. Het werkt in beide richtingen!

Kaart 6: 2 - Beweging, keuzes, beslissingen

Afbeelding

Deze kaart wijst op een tijd van beweging: er moeten belangrijke veranderingen en keuzes worden gemaakt. Met hard werken, veel moeite en vastberadenheid zult u in staat zijn om te voldoen aan alle eisen die aan u worden gesteld. Of het nu gaat om geld, zakelijke beslissingen of andere projecten, het is belangrijk om flexibel en gefocust te blijven. U hoeft het niet alleen te doen; vraag het beste advies en de beste hulp. Daarnaast kan een financiële samenwerking of partnerschap zich presenteren. Hoe meer tijd u neemt om deze essentiële beslissingen te nemen en keuzes te maken, hoe langer het duurt voordat u dichter bij uw doelen in de fysieke materiële wereld komt. De veranderingen die opduiken zijn geen willekeurige daden of toeval - ze zijn allemaal onderdeel van een positief en groter plan. Zie de connectie met alles, want daardoor kunt u problemen en conflicten in de toekomst voorkomen.

Kaart 7: 6 - Herinneringen aan liefde

Afbeelding

Misschien bent u op dit moment bezig met oude herinneringen. Deze nostalgische kaart zou erop kunnen wijzen dat een oude vriend of kennis uit het verleden terugkomt in uw leven of hij/zij zou zelfs dierbare beelden uit het verleden kunnen oprakelen. Stimuleert deze persoon, deze gelukkige, vergeten momenten of die onschuldige herinneringen uit uw kindertijd u om de energie van liefde weer op te roepen en te verwelkomen? Zit er een boodschap of les in deze leuke herinneringen waar u in uw huidige leven van kunt profiteren? Deze emotiekaart heeft betrekking op steun, toewijding, eenheid en een behoefte aan balans op het gebied van emoties en liefde. Uw hart en ziel vragen u niet om te blijven hangen in het verleden, maar om de inspiratie en het plezier uit die tijd te gebruiken om u te helpen in het hier en nu.

Kaart 8: 3 - Partnerschappen en relaties

Afbeelding

De betekenis van deze kaart is dat u nu gaat zien dat de vruchten van uw arbeid zaad vormen en tot bloei komen. Er is misschien nog veel te doen maar kijk uit naar synchroniciteiten die u kansen kunnen geven om contacten te leggen of onverwachte relaties aan te gaan die wellicht iets nieuws creëren. Ze zouden u kunnen helpen om hulpbronnen te verzamelen voor toekomstige projecten. Denk er bij partnerschappen altijd aan dat er een gelijke uitwisseling van energie moet zijn. Als u te veel en uw partner te weinig geeft, raakt uw energie uiteindelijk uitgeput en ontstaat er mogelijk een disbalans. Er moet een totale balans zijn in een relatie om haar te laten werken en alles samen te kunnen voegen voor optimale resultaten. Deze kaart herinnert u eraan dat succes vele vormen heeft en zelfs uit heel onwaarschijnlijke bronnen kan komen. Wees open als u luistert naar anderen.

Kaart 9: 4 - Stevige basis

Afbeelding

Deze kaart geeft aan dat u al hebt gewerkt of op dit moment werkt aan een stevige basis in de materiële wereld. Gezond verstand en leren van lessen uit het verleden wat betreft financiële zaken helpen u bij het leggen van een stevige fundering; daardoor heeft veiligheid een betere kans bij het bouwen in de toekomst. De materiële macht die nu om u heen is, kan een voordeel of nadeel zijn, afhankelijk van hoe u erop reageert. Laat uw huidige positie niet bepalen wie u bent. Vergeet niet om terug te geven en de pomp van de welvaart te onderhouden, want echte spirituele en materiële rijkdom gaat net zozeer om geven als om ontvangen. Vraag goed investeringsadvies en realiseer u dat u niet te strak moet vasthouden aan uw bezittingen - wees flexibel en geef dingen de kans om te stromen.

Kaart 10: 15 - Verleiding

Afbeelding

Via deze kaart worden verslavingen en zelfbeperkend gedrag aangesproken. Dit is een tijd waarin u of iemand anders in uw leven misschien te veel nadruk legt op de materiële fysieke wereld en de geneugten daarvan. Hoewel we als we worden geboren allemaal verbonden zijn met de goddelijke bron, hebben we de neiging om ons terug te trekken van wat eens natuurlijk was. Als we ontkoppeld raken van de geest, de bron die ons eens voedde, wordt dat vaak vervangen door iets anders. Met andere woorden: er wordt dan een relatie aangegaan met eten, alcohol, nicotine, afhankelijkheid van iemand of zelfs werk - vandaar de term workaholic. Velen van ons zijn hun hele leven bezig met het vullen van het gat dat ontstond toen de band met het goddelijke werd verbroken. De verleidingskaart roept u op om eens goed te kijken naar uw leven en uzelf te vragen: Op welk gebied in mijn leven heb ik last van verslavend gedrag? Zijn er negatieve gedachten of is er negatief gedrag waardoor de levenskracht uit mijn ziel sijpelt? Geven de mensen en relaties in mijn leven me energie of ontnemen ze me die? Leer uw angsten en al uw twijfels te omarmen zodat iedere situatie in uw leven een leerervaring wordt. De kennis opdoen die de fysieke wereld u leert, zal helpen om een hoger spiritueel bewustzijn te creëren.

Kaart 11: 5 - Obstakels en uitdagingen

Afbeelding

Deze kaart vertegenwoordigt de obstakels, macht, strijd en uitdagingen die u onder ogen moet zien om ze te kunnen overwinnen. Het is misschien moeilijk om deze periode door te komen, maar het is niet onmogelijk als u uw geest openstelt en het grotere geheel ziet van hoe iets verkeerd ging. Raak daar niet in verstrikt, stop even en doe een stapje achteruit om het helder te krijgen. Kijk waar aanpassingen nodig zijn of welke beslissingen misschien moeten worden veranderd. Het leven gaat echt om leren; speel niet het slachtoffer. Accepteer de kennis die u hebt opgedaan zodat u die kunt toepassen in vergelijkbare situaties. Deze kaart verschijnt vaak als er competitie om u heen is, in uw persoonlijke of zakelijke leven. Dit is een tijd om creatief te denken en uzelf te vragen: Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik boven de rest uitsteek?

Kaart 12: 1 - Voorspoed begint

Afbeelding

Deze kaart brengt een boodschap van begin, voorspoed, rijkdom en nieuwe zaken - die al snel binnen uw handbereik zullen zijn. Misschien is dit het resultaat van uw harde werk, inspanningen in het verleden en investeringen; of het zou onverwacht kunnen verschijnen. Het kan zelfs worden gepresenteerd als cadeau. Met zorgvuldige en goede planning kunnen recente ondernemingen en lucratieve ideeën veel kansen en beloftes van financiële winst opleveren. Dit is het moment om u te concentreren op het gunstigste resultaat. Verwacht het beste en houd voor ogen dat het project of de nieuwe baan een succesvol resultaat heeft. Voel het, zie het en, het belangrijkste, geloof het! Als u zich concentreert op overvloed en de positieve aspecten van de materiële wereld - en daar dankbaar voor bent - zal voorspoed in al zijn vormen nog vrijer stromen.
Ik ga ze straks nog even allemaal lezen.

Waar heb jij je jaarkaart precies vandaan gehaald?

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Determinist » 06 jan 2019, 17:56

genezing.jpg

Commentaar

Als we onder de genezende invloed van de Waterheer staan verbergen we ons niet meer voor onszelf of voor anderen. Met deze instelling van openheid en acceptatie kunnen we genezen en ook anderen helpen gezond en heel te worden.

Nee, je draagt je wond met je mee. Met een ego is je hele wezen een wond. En die draag je met je mee. Niemand is erop uit je te kwetsen, niemand ligt daadwerkelijk op de loer om je te kwetsen; iedereen is bezig zijn eigen wond te beschermen. Wie heeft er de energie voor? Maar toch gebeurt het, want je bent zo bereid verwond te worden, je bent er zo klaar voor, je bent elk moment op alles voorbereid.

Je kunt iemand die in de Tao leeft niet raken. Waarom niet? Omdat er niemand is om te raken, Er is geen wond. Hij is gezond, genezen, heel. Dit woord 'heel' is een prachtig woord. 'Heel' komt van het geheel en het woord 'heilig' komt ook van het geheel. Hij is heel, geheeld, heilig.

Wees je bewust van je wond. Laat haar niet groter worden, laat haar genezen. En ze kan pas genezen als je tot op de wortels gaat. Hoe minder je je hoofd gebruikt, des te sneller geneest de wond; zonder hoofd is er geen wond.

Ga zonder hoofd door het leven. Leef als een totaal wezen en accepteer de dingen. Probeer het eens vierentwintig uur lang - totale acceptatie, wat er ook gebeurt. Als iemand je beledigt, accepteer het, reageer er niet op, en kijk wat er gebeurt. Plotseling voel je een energie in je stromen die je niet eerder hebt gevoeld.

Beschrijving


Dit is een periode dat de diep verscholen wonden van het verleden aan de oppervlakte komen, bereid en klaar om zich te laten helen. De figuur op deze kaart is naakt, kwetsbaar, en staat open voor de liefdevolle aanraking van het bestaan.

De aura rondom zijn lichaam is vol licht en de sfeer van ontspanning, verzorging en liefde die hem omgeeft doet zijn strijd en lijden verdwijnen. Lotussen van licht verschijnen op zijn fysieke lichaam en her en der in de subtiele energielichamen die volgens genezers iedereen omgeven. In elk van deze subtiele lagen verschijnt een genezend kristal of patroon.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Susan » 06 jan 2019, 20:49

Gast1 schreef:
06 jan 2019, 17:43

Hey Susan, dank voor de link -maar die had ikzelf ook al ontdekt-.
Hier echter was ik specifiek naar op zoek:
Susan schreef:
06 jan 2019, 10:52
Mijn jaarkaart voor 2019
De enige jaarkaart die ik kon ontdekken in de link was deze (links onderin de kolom onder 'Paranormale Kracht van Tarot')

Waar heb jij je jaarkaart precies vandaan gehaald?
Oke.
Ik had mijn jaarkaart van dezelfde site waarvan ik de link had geplaatst en jij dus al wist.

Gast1 ik houd mij niet aan de 'vaststaande' patronen die bij inzichtkaarten staan zoals deze van Osho,
waar idd niet specifiek jaarkaarten bij vermeld staan.

Je kan er nml zelf voor kiezen om bijv. elke dag, week, maand een kaart te kiezen, of één (of meer!) voor het komende nieuwe jaar.
Gewoon de vraag stellen bijvoorbeeld: "wat is belangrijk voor mijzelf om te leren en/of te weten voor het hele komende jaar 2019"?
Dan kies je daarna willekeurig een kaart, ik heb deze kaarten zelf en, doe dit uiteraard blind.
Zo zou je ook hier bij de Osho kaarten voor elke maand dus evengoed 12 kaarten kunnen kiezen!
(ook kan iedereen een eigen legpatroon bedenken buiten de 'voorgeschreven' patronen om die vaak bij de kaarten staan)


De 12 kaarten die je nu gekozen hebt had ik lang geleden trouwens hier al eens geplaatst:

viewtopic.php?f=81&t=15782&p=305290#p305290

Zelf heb ik dit ook een paar keer voor het nieuwe jaar gedaan en het was bijzonder nauwkeurig wat er
voor iedere maand beschreven werd, door 12 kaarten die totaal verschillend kunnen zijn.
Het mooie is ook dat het niks met 'gedoe van voorspellen' te maken heeft, (daar moet ik ook niets! van hebben)
maar wél als inzicht gebruikt kunnen worden.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Susan » 08 apr 2019, 10:33

Het was een prachtig weekend waar we op stap zijn geweest met onze zoon die zaterdag jarig was,
hij is zich de laatste paar jaren (weer) gaan verdiepen in Zen.
dit door zoals hij eerder al eens zei, er allerlei puzzelstukken van zijn leven op hun plaats beginnen te vallen....
Na een ingrijpend en heel hectisch jaar voor hem, komt er nu dan ook meer rust.
Mede ook door wonderlijke gebeurtenissen die beslist niet te voorzien waren, die heel onverwachts op precies
het goede moment kwamen!

Deze kaart kwam er uit, voor zijn Nieuwe Jaar, kaarten 'liegen' niet,
dat kon dus niet missen! :grin:

Afbeelding

Wat je tijd en energie in beslag genomen heeft komt nu ten einde. Bij de voltooiing maak je ruimte voor het begin van iets nieuws. Gebruik deze rustpauze om beide te vieren - het einde van het oude en de komst van het nieuwe.

Dit is zen ten voeten uit: de dingen niet helemaal zeggen. Dit moet je begrijpen; het is een heel belangrijke methode. Niet alles zeggen betekent dat je de luisteraar de kans geeft het af te maken. Alle antwoorden zijn incompleet. De meester heeft je alleen maar op een bepaald spoor gezet... Tegen de tijd dat je er bijna bent, weet je wat er overblijft.

Daarom zal het iemand niet lukken zen verstandelijk te begrijpen. Het is geen antwoord op de vraag, maar meer dan een antwoord. Het wijst op de werkelijkheid zelf... De Boeddhanatuur is niet iets ver weg - je eigen bewustzijn is de Boeddhanatuur. En je bewustzijn kan getuige zijn van de dingen waaruit de wereld bestaat. De wereld komt tot een eind, maar de spiegel blijft, en ze weerspiegelt niets.


Beschrijving:

Hier wordt het laatste stukje van een legpuzzel op zijn plaats gelegd, de plaats van het derde oog, de plaats van de innerlijke waarneming.

Zelfs in de immer veranderende levensstroom zijn er momenten waarop we een punt van voltooiing bereiken. Op deze momenten zijn we in staat het hele beeld te aanschouwen, het samenstelsel van alle stukjes die onze aandacht zo lang in beslag hebben genomen.

Bij de voltooiing kunnen we of wanhopig zijn omdat we niet willen dat er een eind aan de situatie komt, of we kunnen dankbaar zijn en accepteren dat het leven een aaneenrijging is van telkens weer een einde en een nieuw begin.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Susan » 20 jul 2019, 21:10

Afbeelding

Commentaar

Deze pijn moet je niet treurig stemmen, bedenk dat wel. Daar gaan de meeste mensen in de fout... Deze pijn is er alleen maar om je alerter te maken - want mensen worden pas alert als de pijl diep in hun hart dringt en hen verwondt. Anders worden ze niet alert. Als het leven gemakkelijk, comfortabel en geriefelijk is, laat het ze verder koud.

Wie neemt de moeite om alert te worden? Als er een vriend van je sterft, is er een mogelijkheid. Als je vriendin je in de steek laat - in die donkere nachten voel je je eenzaam. Je hebt zoveel van die vrouw gehouden en je hebt alles op het spel gezet, en dan is ze op een dag ineens vertrokken.

Als je huilt in je eenzaamheid, dat zijn de gelegenheden dat je, als je er gebruik van maakt, bewust kunt worden. De pijl doet pijn: je kunt er gebruik van maken. De pijn dient niet om je ongelukkig te maken, de pijn dient om je bewuster te maken! En als je bewust bent, verdwijnt je ellende.
Beschrijving

Dit is een tekening van Ananda, neef en discipel van Gautama de Boeddha. Hij was onafgebroken aan Boeddha's zijde en zorgde tweeënveertig jaar lang voor alles wat hij nodig had. Toen Boeddha stierf was Ananda volgens de legende nog steeds aan zijn zijde; hij huilde. De andere discipelen spraken hem bestraffend toe vanwege zijn misvatting: Boeddha was volkomen vervuld gestorven; hij zou blij moeten zijn.

Maar Ananda zei: 'Jullie begrijpen het verkeerd. Ik huil niet om hem maar om mezelf, want al die jaren ben ik onafgebroken aan zijn zijde geweest, maar nog heb ik de verlichting niet bereikt. 'Ananda bleef de hele nacht wakker, ging diep in meditatie en voelde zijn pijn en verdriet. Tegen de ochtend, zo luidt de legende, was hij verlicht.

Periodes van groot verdriet zijn in potentie periodes van grote transformatie. Maar om de transformatie mogelijk te maken moeten we diep gaan, tot op de wortels van onze pijn, en haar ervaren zoals ze is, zonder beschuldiging of zelfmedelijden.

* * *
20-07-1985-20-07-2019
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Gast1 » 21 jul 2019, 05:04

En Susan?

Is deze kaart die je trok momenteel van toepassing?

Hier 'de mijne' ...
Afbeelding

De figuur op deze kaart is letterlijk 'bezeten' door scheppingsdrang, aan de onderkant door de alchemie van water en vuur en aan de bovenkant door het goddelijke licht dat op haar neerdaalt.
Het ervaren van creativiteit betekent in feite dat men het mysterieuze binnengaat.

Techniek, vakmanschap en kennis zijn maar instrumenten; de sleutel is dat men zich overgeeft aan de energie die de geboorte van alle dingen mogelijk maakt.

Deze energie heeft zelf geen vorm of structuur, maar alle vormen en structuren worden eruit geboren.

Het maakt niet uit in welke vorm je creativiteit zich manifesteert - schilderen of zingen, een tuin aanleggen of een maaltijd koken. Het belangrijkste is dat je openstaat voor datgene wat zich via jou wil uiten.
Bedenk dat we onze creaties niet bezitten; ze behoren ons niet toe.

De ware creativiteit ontstaat uit een eenwording met het goddelijke, met het mystieke en het onkenbare.
Dan is ze een vreugde voor de schepper en een zegen voor anderen.

Creativiteit is de kwaliteit die je in je bezigheden stopt. Ze is een levensopvatting, een innerlijke benadering - hoe je de dingen bekijkt...
Niet iedereen kan een schilder zijn - en dat hoeft ook niet. Als iedereen schilder was zou het er lelijk uitzien in de wereld; in zo'n wereld kun je bijna niet leven.
En niet iedereen kan een danser zijn, en dat hoeft ook niet. Maar iedereen kan creatief zijn.

Wat je ook doet, als je het met vreugde doet, als je het met liefde doet, als je doen niet uitsluitend gebaseerd is op winstbejag, dan is het creatief.
Als er binnen in je iets groeit, als het jou laat groeien, dan is het spiritueel, dan is het creatief, dan is het goddelijk.

Hoe creatiever je wordt, hoe goddelijker. Alle religies ter wereld hebben gezegd dat God de schepper is.
Ik weet niet of hij de schepper is of niet, maar één ding weet ik wel: hoe creatiever je wordt, hoe goddelijker.
Als je creativiteit haar hoogtepunt bereikt, als je hele leven creatief wordt, leef je in God.
Dan moet hij wel de schepper zijn, want mensen die creatief zijn geweest, zijn het dichtst bij hem gekomen.

Houd van wat je doet. Wees meditatief terwijl je het doet - wat het ook is!

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Susan » 21 jul 2019, 12:54

Gast1 schreef:
21 jul 2019, 05:04
En Susan?

Is deze kaart die je trok momenteel van toepassing?
Niet op dit moment hoor Gast1, gelukkig niet, al spelen de 'lessen' van wat er op
deze kaart staat na al die jaren nog steeds een belangrijke rol in mijn leven.
Ik ga er verder niet op in, ik stuur jou even een mailtje, het was gisteren met onze
zoon, een bijzonder terug kijken op 'toen' waar hij ook nog heel veel van onthouden
had al was ie nog erg jong.

Jij hebt trouwens wel een heel mooie en toepasselijke kaart he?
Voelt Goed :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Gast1 » 22 jul 2019, 08:46

Dank lieverd.

En dus maar weer eens een kaartje voor vandaag:
Afbeelding

Op deze afbeelding van lotusbladeren in de vroege morgen kunnen we aan de rimpels op het water zien dat er zojuist een druppel is gevallen.
Het is een kostbaar ogenblik, een ogenblik vol ontroering.
Door zich over te geven aan de zwaartekracht en van het blad af te glijden verliest de druppel zijn vroegere identiteit en gaat daar beneden op in de immense watervlakte.
We kunnen ons voorstellen dat hij gesidderd moet hebben van angst voordat hij viel, op de rand tussen het bekende en het onbekende.

Als je deze kaart gekozen hebt, betekent dat een inzicht dat er iets afgelopen is, dat er iets wordt afgerond.
Wat het ook is - een baan, een relatie, een thuis waar je van gehouden hebt of iets dat je geholpen heeft te bepalen wie je bent - het is tijd om het los te laten.
Als het je verdriet doet, laat dat dan toe, maar probeer het niet vast te houden.

Er wacht je iets groters, er zijn nieuwe dimensies te ontdekken. je kunt nu niet meer terug en de zwaartekracht doet haar werk. Geef mee - het betekent een bevrijding.

Er is niemand in het bestaan die meer is en niemand die minder is. De grashalm en de enorme ster zijn volkomen gelijkwaardig...

Maar de mens wil boven anderen uitsteken, hij wil de natuur veroveren en daarom moet hij onafgebroken vechten. Door deze strijd wordt alles zo ingewikkeld.

Een onschuldig mens is iemand die de strijd heeft opgegeven; hij is er niet meer in geïnteresseerd boven anderen uit te steken,
hij is er niet meer in geïnteresseerd een rol te spelen of te bewijzen dat hij bijzonder is; hij is als een roos geworden of als een dauwdruppel op een lotusblad;
hij is deel gaan uitmaken van deze oneindigheid; hij is versmolten en een geworden met de oceaan en is nog maar een golfje; hij kent geen 'ik'.

Onschuld is het verdwijnen van het 'ik'.
Knipoog van Pierre

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door taigitu » 24 jul 2019, 13:21

Ik klikte op de link van dit topic maar die site werkte niet.
Ik kreeg onderstaand bericht te lezen. Misschien is het tijdelijk.

Orakels.net
Fairy 2

Orakelkaarten
Affirmatiekaarten
Inspiratiekaarten
Inzichtkaarten
Tarot
Lenormand
Numerologie
Runen
I Tjing

Home
Fout opgetreden

Er is een fout opgetreden

Door het optreden van een fout kan de pagina niet geleden worden. Excuses voor het ongemak.




Maar ik wilde toch even orakelen en probeerde even een andere site:
https://online-orakels.nl/tarot/osho-zen-tarot

Ik kreeg deze kaart:

Afbeelding

De Schepper

De Vuurheer vertelt ons dat alles wat we nu ondernemen, vanuit het inzicht dat volwassenheid met zich meebrengt, ons eigen leven en het leven van anderen zal verrijken. Gebruik alle vermogens die je hebt, alles wat je van je eigen levenservaring hebt geleerd; het is tijd om je te uiten.

Er zijn twee soorten scheppers in de wereld: het ene soort schepper werkt met objecten - dichters, schilders, zij werken met objecten, zij cre?ren dingen; het andere soort schepper, de mysticus, schept zichzelf. Hij werkt niet met objecten, hij werkt met het subject; hij werkt aan zichzelf, zijn eigen wezen. En hij is de ware schepper, de ware dichter, want hij maakt van zichzelf een meesterwerk.

In jou zit een meesterwerk verborgen, maar je staat zelf in de weg. Stap opzij, dan wordt het meesterwerk onthuld. Iedereen is een meesterwerk, want God schenkt nooit het leven aan iets dat minder is. Ieder draagt dat verborgen meesterwerk levens lang met zich mee en weet niet wie hij is; alleen aan de oppervlakte probeert hij iemand te worden.

Laat het idee varen dat je iemand moet worden, want je bent al een meesterwerk. je bent niet voor verbetering vatbaar. je hoeft het alleen maar te vinden, te weten, te beseffen. God zelf heeft je geschapen, je bent niet voor verbetering vatbaar.

De zen-meester op deze kaart heeft de vuurenergie getemd en is in staat deze voor creatieve in plaats van destructieve doeleinden te gebruiken. Hij nodigt ons uit het inzicht, verkregen door hen die meester zijn geworden over het vuur van de hartstocht zonder dit te onderdrukken of destructief en onevenwichtig te laten worden, te herkennen en er deelgenoot van te worden.

Hij is zo ge?ntegreerd dat er geen verschil meer bestaat tussen wie hij van binnen is en wie hij in de buitenwereld is. Hij biedt dit inzicht en deze integratie aan als geschenk aan iedereen die bij hem komt, de gave van het scheppende licht dat uit het centrum van zijn wezen straalt.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Gast1 » 24 jul 2019, 19:56

Dan trek ik er voor vandaag ook nog een.
Na een lange betoverende fietstocht in Duitsland.
Afbeelding

De mensheid wordt hier afgebeeld als een regenboog van wezens die hand in hand uit vreugde en dankbaarheid voor het geschenk van het leven om de mandala van de aarde heen dansen.

Deze kaart staat voor een periode van communicatie, van het delen van de rijkdom die ieder van ons aan het geheel bijdraagt.
Er is hier geen sprake van zich vastklampen of van inhaligheid. Het is een kring zonder angst voor gevoelens van minderwaardigheid en meerderwaardigheid.

Als we inzien dat onze mensheid een gemeenschappelijke bron heeft, dat onze dromen en verlangens,
onze hoop en onze angsten dezelfde wortels hebben, kunnen we ook inzien dat we allemaal met elkaar verbonden zijn in het grote wonder van het bestaan.

Als we onze enorme innerlijke overvloed kunnen bundelen om een rijkdom aan liefde en wijsheid te creëren die beschikbaar is voor iedereen,
zijn we met elkaar verenigd in het prachtige patroon van eeuwige schepping.

Als duizenden en nog eens duizenden mensen overal op aarde feestvieren, zingen, dansen, in extase zijn, dronken zijn van het goddelijke, is een mondiale zelfmoord niet meer mogelijk.
Hoe kan er met zoveel feestvreugde en met zoveel gelach, met zoveel geestelijke en fysieke gezondheid, met zo'n natuurlijkheid en spontaniteit een oorlog ontstaan?...

Het leven is je gegeven om creatief te zijn, en om te genieten en feest te vieren. Als je huilt en treurt, als je ongelukkig bent, sta je alleen. Als je feestviert doet het hele bestaan met je mee.

Alleen als we feestvieren ontmoeten we het allerhoogste, het eeuwige. Alleen als we feestvieren overstijgen we de cyclus van geboorte en dood.
Oprecht (altijd overigens), ik bemerk weer in de heerlijke eerdere rustgevende flow te komen ...

Die kaart trok ik overigens (voor het gemak) in ...

deze link.

Gast1

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Gast1 » 25 jul 2019, 18:30

En eens kijken wat de dagkaart van vandaag vertelt:
Afbeelding

De vogel die op deze kaart is afgebeeld kijkt uit een ogenschijnlijke kooi naar buiten.
Er zit geen deur in en de tralies zijn bezig te verdwijnen.

De tralies waren een illusie en dit vogeltje wordt aangetrokken door de gratie, de vrijheid en de aanmoedigingen van de andere vogels.
Het spreidt zijn vleugels uit, klaar om voor de allereerste keer uit te vliegen.

Het dagen van een nieuw inzicht - dat de kooi altijd open heeft gestaan en dat de hemel ons altijd al ter beschikking stond om te verkennen - kan ons in het begin een ietwat onzeker gevoel geven.
Het is prima, het is logisch dat je je onzeker voelt, maar laat dat de kans die je geboden wordt niet overschaduwen, de kans om met je onzekerheid de lichtvoetigheid en het avontuur te ervaren.
Houd het lieflijke en zachtaardige van deze periode in ere. Voel de vlinders in je buik. Sla je vleugels uit en wees vrij.

Je bent de gevangenis uit, de kooi uit; je kunt je vleugels uitslaan en de hele hemel is van jou.
Alle sterren en de maan en de zon behoren je toe. Je kunt in de blauwe verten verdwijnen... je hoeft alleen maar de kooi los te laten en eruit te vliegen, dan is de hele hemel van jou.

Spreid je vleugels uit en vlieg als een adelaar naar de andere kant van de zon.
In de innerlijke hemel, in de innerlijke wereld is vrijheid het hoogste goed - al het andere komt op de tweede plaats, zelfs gelukzaligheid en extase.
Er zijn duizenden bloemen, ontelbare bloemen, maar die gedijen alleen in een klimaat van vrijheid.
En weer kan ik me er in vinden ...

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1544
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Kristof Piessens » 25 jul 2019, 22:32

heb verschillende leggingen gedaan met de osche zen tarot, is ook een manier om wat meer begrip/inzicht te krijgen in verband met het persoonlijke, of relaties of andere kwesties, alleen goed lezen vergt wat tijd om dat allemaal in een beter kader te plaatsen...helpt wel om meer af te stemmen op wat de mogelijkheden en aanpak op een goede moment in te zetten na een 'aha erlebnis'...soms moet je puzzelen tot je op voorhand de juiste woorden vind om binnen dat gesprek met de persoon waar het probleem mee verbonden is aan te zetten tot wat meer begrijpen, en dat die persoon dan bvb inziet dat de oorzaak van het probleem niet zuiver bij mij ligt maar ook bij de persoon zelf, fouten maken mag maar dat toegeven is al een grote stap als dat inzicht uiteindelijk postvat bij die persoon...momenteel ga ik zelf een wachtperiode door, hoelang dat gaat duren weet ik niet, wat ik wel weet is de conclusie dat ik compleet vastzit met enkele kwesties niet bij de bewuste personen binnenkomt of aan het verstand kan brengen en de verantwoordelijkheid van de oorzaak door hen zelf is gestart zelfs afwimpelen/afwijzen, daarom de wachtperiode tot het initiatief van de persoon zelf komt om over de kwestie te gaan spreken.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gast1

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Gast1 » 26 jul 2019, 09:29

Kristof Piessens schreef:
25 jul 2019, 22:32
heb verschillende leggingen gedaan met de osche zen tarot, is ook een manier om wat meer begrip/inzicht te krijgen in verband met het persoonlijke, of relaties of andere kwesties, alleen goed lezen vergt wat tijd om dat allemaal in een beter kader te plaatsen...helpt wel om meer af te stemmen op wat de mogelijkheden en aanpak op een goede moment in te zetten na een 'aha erlebnis'...soms moet je puzzelen tot je op voorhand de juiste woorden vind om binnen dat gesprek met de persoon waar het probleem mee verbonden is aan te zetten tot wat meer begrijpen, en dat die persoon dan bvb inziet dat de oorzaak van het probleem niet zuiver bij mij ligt maar ook bij de persoon zelf, fouten maken mag maar dat toegeven is al een grote stap als dat inzicht uiteindelijk postvat bij die persoon...
Ik kan je uitstekend volgen, daar ik het bij mij van langer geleden herken.
De in de tekst door mij geaccentueerde (gekleurde) woorden zijn daarbij tref/steekwoorden.
Kristof Piessens schreef:
25 jul 2019, 22:32
momenteel ga ik zelf een wachtperiode door, hoelang dat gaat duren weet ik niet, wat ik wel weet is de conclusie dat ik compleet vastzit met enkele kwesties niet bij de bewuste personen binnenkomt of aan het verstand kan brengen en de verantwoordelijkheid van de oorzaak door hen zelf is gestart zelfs afwimpelen/afwijzen, daarom de wachtperiode tot het initiatief van de persoon zelf komt om over de kwestie te gaan spreken.
... en dit is enkel iets van jou Kristof.

Ik heb dit heel vaak meegemaakt en vooral nog meer ervaren, hetgeen geleid heeft tot mijn huidige weten.
Vanaf 2007 ben ik steeds meer bij mezelf gaan zoeken (dat waar jij op wacht) en ben steeds meer tot de slotsom gekomen, dat het 'schijnprobleem' altijd bij mijzelf ligt.
Dat mag vreemd overkomen, maar toch bereikte ik dat stadium ergens in 2008 - 2009, wat mij innerlijk compleet verlich(t)e: het gaf mij oprecht een zweefgevoel.
Ik besefte dat ik onbeledigbaar was en dat enkel het ego (*) beledigbaar is.

Eind 2012 kwam ik in een nieuwe tijdsperiode terecht.
Alsof de kosmische kracht zei: "Dus je denkt dat je het weet? ... eens kijken dan ..."
In de tijd daarna tot 13 mei 2019 ben ik in een soort testfase gekomen en ik ging steeds meer twijfelen.
Niet meteen maar na ongeveer 4 jaar ging het helemaal mis op 18 december 2016.
Het is een veel te lang verhaal, maar in april 2018 kreeg ik dat 'aha-erlebnis' weer.
Dat duurde voort tot 27 november 2018 waarna ik weer in een soort van put belandde.
Ik 'vergat' steeds meer mijn 'weten' en leek het weer gevonden te hebben op 13 mei 2019.

En nu ... ik wijs naar mijzelf en hoef niet te wachten.
Ik heb 'het' weer teruggevonden in mijzelf, mijn innerlijk weten ...

Tja, en dat wachten op de door ons zelf opgelegde procedures ... er zit niets anders op dat dat te accepteren (tot op zekere -en persoonlijke- hoogte dan).
Sterkte kerel, maar weet dat je van binnen mooier bent dan je mogelijk denkt te weten.

(*):

Ego zie ik als een soort van equivalent van trots:

1) Air 2) Arrogantie 3) Edel 4) Eer 5) Eergevoel 6) Eigendunk 7) Eigenwaan 8) Elitair 9) Fierheid 10) Flink 11 Glorieus 12) Grootsig 13) Hautain 14) Hoogborstig...

Gast1

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Gast1 » 26 jul 2019, 09:43

Mijn dagkaart van vandaag nadat ik het bovenstaande schreef, ons hond-logeetje 'Toby' diep in zijn ogen keek en een paar keer diep ademde:
Afbeelding

De sluier van de illusie, of Maya, die je ervan weerhouden heeft de realiteit te zien zoals ze is, begint weg te branden.
Het vuur is niet het verhitte vuur van de hartstocht, maar de koele vlam van gewaar-zijn.

Naarmate deze de sluier verder wegbrandt wordt het gezicht van een heel delicate, kindgelijke boeddha zichtbaar.
Het gewaar-zijn dat nu in je groeit is niet het gevolg van enige bewuste actie; je hoeft er dan ook niet voor te vechten om iets te laten gebeuren.

Mocht je het gevoel hebben gehad dat je in het duister tastte, dan is dat nu al aan 't verdwijnen of anders zal het spoedig verdwijnen.
Kom tot rust en besef dat je diep van binnen slechts een getuige bent, een altijd stille, oplettende en onveranderde getuige.

Er wordt nu een weg gebaand van de activiteit aan de oppervlakte naar dat centrum van getuige-zijn.
Dat zal je helpen afstand te houden en een nieuw gewaar-zijn zal de sluier voor je ogen oplichten.

Het denken kan nooit intelligent zijn - alleen niet-denken is intelligent.
Alleen niet-denken is oorspronkelijk en radicaal. Alleen niet-denken is revolutionair - een revolutie in actie.

Je huidige denken brengt je in een soort roes.
Belast met de herinneringen aan het verleden, belast met de projecties op de toekomst, leef je voort - op een minimaal niveau.
Je leeft niet optimaal. Je vlam blijft erg zwak.
Zodra je je gedachten laat varen, het stof dat je in het verleden hebt vergaard, laait de vlam op - zuiver, helder, levendig, jong.
Je hele leven wordt een vlam, een vlam die geen rook geeft. Dat is gewaar-zijn.
Geloof het of niet Kristof, ik was met jou bezig en trok dus niet enkel deze kaart voor mij ... maar ook voor jou.
De tekst is bij jou geheel van toepassing.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1544
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Kristof Piessens » 26 jul 2019, 20:53

Jouw verhaal kent meerdere dalen en toppen, lees ik dat die is begonnen in 2007, hoe treffend ook mijn verhaal kent maar 1 vreemd hoogtepunt in 2007 en dat is sindsdien zo gebleven tot op heden, maar ik hang niet in het verleden, probeer juist in het heden te blijven, blijkt niet altijd even gemakkelijk te zijn.

Nu na twaalf jaar kijk ik enkel terug naar dat moment, toen wist ik nog maar weinig van hoe contact geschiedde op een hoger niveau, al was het contact van dat hoogtepunt vreemd genoeg via een andere weg dan ik had gedacht/verwachtte, het samenzijn is eerst geestelijk dan pas zal het effectief leiden tot een echt fysieke contact, daarom denk ik dat de wachtperiode hier om draait want 2020 is het dertien jaar geleden dat ik me gewaar werd van die vlam binnen in mezelf, het voelde echt zalig aan, dus is mijn doel ook heel duidelijk om in diezelfde staat te komen als van dat hoogtepunt. wie weet kan ik een cyclus van dertien jaar afsluiten nadat ik veertig geworden ben, dat an sich sluit niet uit dat het iemand anders kan worden dan de bewuste persoon van 2007...ze heeft het geweten botweg gezegd dat ik zuiver was op dat moment (in 2007) en via verbeeldingskracht durfde ze me binnen te halen...per slot van rekening wist ik toen nog niet juist te handelen...pure fout van mij maar de dertien jaar zal me uiteindelijk worst wezen immers het gaat mij inmiddels wel om een besluit/keuze te maken om enkele zaken effectief op te offeren voor een ervaring die mijn groei enkel maar kan bevorderen en om er steeds beter in te worden.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gast1

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Gast1 » 27 jul 2019, 09:56

Ik trok verleden nacht een toepasselijke kaart voor op dat moment.
Ik weet het, het is een 'dagkaart' ... maar het was nacht.
Ik zie het als een 'korte en terechte les' en wellicht zal er iemand zijn of het trekken van een Osho-Zen kaart tot wijsheid behoort.
Voor mij maakt dat geheel niet uit.

Ik ben naar bed gegaan, viel in slaap en stond wakker op.
En ik trok een geheel nieuwe kaart, een 'dagkaart':
Afbeelding

Schildknaap van wolken - Het denken

Dit gebeurt er als we vergeten dat het denken bedoeld is om ons te dienen en gaan toestaan dat het ons leven bepaalt.

Het hoofd zit vol automatismen, de mond raast en tiert en de hele omgeving wordt verontreinigd door deze fabriek van argumenten en meningen.
'Maar wacht eens even', zeg je. 'Het denken maakt ons tot mensen, het is de bron van alle vooruitgang, van alle grote waarheden'.

Als je dat gelooft, doe dan eens het volgende experiment:
Ga in je kamer zitten met de deur dicht, zet een bandrecorder aan en geef jezelf de vrijheid alles te zeggen wat je 'aan je hoofd' hebt.
Als je echt alles eruit laat komen zonder het te censureren of te veranderen, zul je versteld staan van de hoeveelheid rotzooi die eruit spuit.

De Schildknaap van Wolken vertelt je dat er ergens iemand vastzit 'in zijn hoofd'. Kijk eens goed; weet je zeker dat jij het niet bent?

Dit is de situatie waarin je hoofd verkeert: ik zie fietssturen en pedalen en vreemde voorwerpen die je overal vandaan hebt.
Zo'n klein hoofd... en geen leefruimte! En die rotzooi blijft maar ronddraaien in je hoofd; je hoofd blijft maar spinnen en weven - het houdt je bezig.
Sta er eens bij stil wat voor gedachten er allemaal door je hoofd spelen.

Ga op een dag eens zitten, doe je deur op slot en schrijf een half uur lang op wat zich in je hoofd afspeelt.
Dan zul je begrijpen wat ik bedoel en je zult versteld staan wat er allemaal in je hoofd gebeurt.
Het blijft op de achtergrond, maar het is er altijd, het hangt als een wolk om je heen.

Door die wolk kun je de werkelijkheid niet kennen; de spirituele waarneming valt buiten je gezichtsveld. Die wolk moet je laten gaan.
En je hoeft alleen maar te besluiten dat je ervan af wilt; dan verdwijnt ze meteen.
Jij klampt je eraan vast - de wolk interesseert zich niet voor jou, bedenk dat wel.


Afbeelding

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1544
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Kristof Piessens » 27 jul 2019, 12:06

Ik heb recent deze kaart getrokken bij een "wat is er nodig" vraag ?
Afbeelding

Nu is het de tijd om te zien of je jezelf wel toestaat dit bijzondere geschenk in ontvangst te nemen: je 'thuis' te voelen waar je ook bent. Is dat het geval, zorg er dan voor dat je de tijd neemt om ervan te genieten, zodat het zich kan verdiepen en bij je blijft. Als je daarentegen het gevoel hebt dat de wereld het op je gemunt heeft, wordt het tijd om er even tussenuit te gaan. Ga vanavond naar buiten en kijk naar de sterren.

Je bestaat niet toevallig. Het bestaan heeft je nodig. Zonder jou ontbreekt er iets aan het bestaan dat niemand kan vervangen. Daaraan ontleen je je waardigheid, dat het hele bestaan je zal missen. De sterren en de zon en de maan, de bomen en de vogels en de aarde - alles in het heelal zal een leegte voelen die door niemand kan worden opgevuld behalve door jou.

Dit bezorgt je een immense vreugde, een gevoel van vervulling, dat jij verwant bent aan het bestaan en dat het bestaan om je geeft. Als je eenmaal schoon en helder bent, kun je merken dat een geweldige liefde uit alle dimensies op je neerdaalt.
Beschrijving

Deze naakte gestalte zit op het lotusblad van de volmaaktheid en kijkt naar de schoonheid van de nachtelijke hemel. Ze weet dat 'thuis' geen materiële plek in de wereld buiten ons is, maar een innerlijke staat van ontspanning en acceptatie.

De sterren, de rotsen, de bomen, de bloemen, de vissen en de vogels - in deze levensdans zijn ze allemaal onze broers en zussen.

Wij mensen vergeten dat gauw, want we hebben het druk met onze eigen beslommeringen en denken dat we alleen krijgen wat we nodig hebben als we ervoor vechten. Maar uiteindelijk is ons gevoel van gescheidenheid een illusie, die ontstaan is door de kortzichtige geoccupeerdheid van het denken.
Even zitten sukkelen om kaart en al hier in een bericht te posten, moest hiervoor even gaan citeren om te weten komen hoe, denk dat ik dat inmiddels al snap...

En trok toch maar de volgende kaart, even html gewijs op een verkeerde website mijn dagkaarten getrokken, zie bovenstaande
Afbeelding

En bijhorende lap tekst

Wat wij liefde noemen behelst eigenlijk alle toonaarden van communicatie,vanaf de aarde tot aan de hemel. Op het meest aardse niveau is liefde seksuele aantrekkingskracht.

Velen van ons blijven daar steken, want onze conditionering heeft onze seksualiteit beladen met alle mogelijke verwachtingen en onderdrukte kwesties.

Het grootste 'probleem' met seksuele liefde is eigenlijk dat ze nooit standhoudt. Pas als we dat feit accepteren kunnen we er werkelijk een feest van maken, want ze is een feest. Verwelkom haar als ze komt en zeg haar dankbaar vaarwel als ze voorbij is. Naarmate we dan rijper worden, kunnen we de liefde beginnen te ervaren die boven de seksualiteit uitgaat en recht doet aan de ander als uniek individu.

We gaan begrijpen dat onze partner vaak als een spiegel fungeert die diepere aspecten van ons diepere zelf weerspiegelt; dit helpt ons heel te worden. Dit soort liefde is gebaseerd op vrijheid, niet op een verwachting of behoefte. Haar vleugels tillen ons steeds hoger op naar de universele liefde die alles als een ervaart.

Deze drie punten moet je goed in je opnemen: de laagste vorm van liefde is seks - die is lichamelijk - en de meest verfijnde vorm van liefde is compassie. Seks staat lager dan liefde, compassie staat hoger dan liefde; liefde zit er precies tussenin.

Maar heel weinig mensen weten wat liefde is. Helaas denkt negenennegentig procent van de mensen dat seksualiteit liefde is - dat is niet zo. Seksualiteit is iets heel dierlijks; ze heeft beslist wel de mogelijkheid om uit te groeien tot liefde, maar ze is nog maar een potentieel, geen werkelijke liefde...

Als je bewust en alert wordt, als je meditatief wordt, dan kan seks worden omgezet in liefde. En als je volkomen mditatief wordt, totaal meditatief, dan kan liefde worden omgezet in compassie. Seks is het zaad, liefde de bloem en compassie is het aroma.

Boeddha heeft compassie omschreven als 'liefde plus meditatie'. Als je liefde niet alleen begeerte voor de ander is, als je liefde niet alleen een behoefte is, als je liefde een delen is, als je liefde niet de liefde van een bedelaar maar die van een keizer is, als je liefde niet vraagt om wederdienst maar bereid is alleen te geven - geven om de pure vreugde van het geven - voeg er dan meditatie aan toe; dan zal ze haar zuivere aroma afgeven. Dat is compassie. Compassie is de hoogste vorm van liefde.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gast1

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Gast1 » 27 jul 2019, 15:47

En Kristof?

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1544
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Kristof Piessens » 28 jul 2019, 11:58

Gast1 schreef:
27 jul 2019, 15:47
En Kristof?
De enigste reden dat ik deze kaarten trok is dat feit van het inzicht om het verleden te laten zoals het is en het verleden van de ander ook te respecteren, zowel ik als zij hadden geen behoefte om te weten wat elkaars geschiedenis is/was tot op dat moment van ontmoeting, en waren op dat moment klaar hiermee en wouden een gezamenlijke geschiedenis starten waarbij het verleden taboe is.
Bij wijze van spreken is er een moment geweest dat ik en waarschijnlijk ook zij met een nieuwe lei wouden beginnen en het niets uitmaakte of er voor elkaar gekozen werd of niet, daar dat liefde vanuit het hart weet wat het beste is voor jou en de consequenties hiervan ook te ervaren.
Ik als zij hadden negen op tien kansen zelfs geen gedachten over de verwachtingen of criteria waaraan de andere dient te voldoen.
Zelf ben ik nu meer tot een begrip gekomen over die situatie dat in het verleden plaatsvond, en bedacht me ineens dat dit de wijze was waarop mensen elkaar leren kennen op basis van wat hun hart ingaf en weten wat echte liefde inhoud.
Alleen de manier hierop is vreemd genoeg anders dan ik had geleerd, hierbij is de fysieke ontmoeting aanleiding tot een relatie maar wordt het geestelijke/het samensmelten van twee polariteiten weggelaten, ik leerde het omgekeerde dat meer primeerde op de voorwaarde van een fysieke ontmoeting tot een relatie...weet je, ik kan het verleden laten zoals ze is verlopen en komt uiteindelijk het gegeven van mijn geestelijke ontwikkeling terug naar boven immers is er niet duidelijk gemaakt om de liefde te kennen je moet houden van de wereld met heel je ziel, verstand en hart ?

Even wil ik nog benadrukken dat meer 'niet denken' dan 'denken' de sleutel is tot mooie liefdevolle relaties en waarbij jij je ervaringen van het verleden wel mag toepassen voor zover er al dan niet nageslacht komt...delen is ook een sleutel tot erkenning van de basale feiten van het leven.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gast1

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Gast1 » 29 jul 2019, 07:36

Ik bedoelde eigenlijk; "Zeggen jou de door jou getrokken kaarten iets?"
Kun je jezelf erin vinden?

Plaats reactie