Andere site Osho-Zen-kaarten

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Susan » 05 dec 2019, 18:55

taigitu schreef:
04 dec 2019, 23:00
Je zou aan Tammy eventueel kunnen vragen om de werkende link op de OT te plaatsen.
Volgens mij kan zij daar wel bij, of Determinist. Dan is het ook opgelost......?
Dank voor de tip, ik zat daar zelf ook al over te denken. Dan grijpt niemand mis en misschien
dan beide linken daar plaatsen voor het geval er eentje uitvalt.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Tammy » 08 dec 2019, 13:18

Susan zet als je wilt de werkende twee linken hier neer die ik in je eerste bericht op pagina 1 kan neerzetten.
Tenminste dat is de bedoeling als ik Taigitu en jouw bericht lees ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Susan » 08 dec 2019, 18:13

Tammy schreef:
08 dec 2019, 13:18
Susan zet als je wilt de werkende twee linken hier neer die ik in je eerste bericht op pagina 1 kan neerzetten.
Tenminste dat is de bedoeling als ik Taigitu en jouw bericht lees ?
Dat is goed Tammy :grin: dank je wel!
Ik was al van plan jou even een berichtje te sturen.
Mijn dank is groot 1m67 :mrgreen:

Zou je dan het volgende er neer willen zetten?


De site is niet bereikbaar op dit moment, maar men
kan hier nu terecht:
https://online-orakels.nl/tarot/osho-zen-tarot

*
Mocht die ook uitvallen, dan kan men ook hier een
kaart trekken:
http://www.tarotweb.nl/osho/osho.html
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Tammy » 09 dec 2019, 14:48

Ok ga ik nu doen. :grin:

1.67m is groot genoeg hoor. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door univers » 09 dec 2019, 14:57

1.67m is groot genoeg hoor.
zit ik al 47 jaar tegen aan te hikken.
Zijn haar duimen dat ook.

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Susan » 09 dec 2019, 21:07

Tammy schreef:
09 dec 2019, 14:48
Ok ga ik nu doen. :grin:

1.67m is groot genoeg hoor. :mrgreen:
Ik heb het gezien Tammy, :grin: mooi gedaan zo hoor, doordat je het in het rood
hebt gedaan, is het ook goed duidelijk geworden ;P!
univers schreef:
09 dec 2019, 14:57
1.67m is groot genoeg hoor.
zit ik al 47 jaar tegen aan te hikken.
Zijn haar duimen dat ook.
Foei toch, je blijft je soms als een lummel gedragen he?
En dat op jouw oude dag ... *1*
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door univers » 09 dec 2019, 21:53

Dat ga je krijgen Suus, als je kinds wordt. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Susan » 02 mar 2020, 15:30

Afbeelding

De kaart wijst erop dat je geen misstap kunt doen zolang je vertrouwd op de intu?tie van het moment, op je gevoel dat alles 'goed is'. Je gedrag lijkt anderen misschien 'dwaas', of jezelf ook, als je probeert het met je rationale verstand te analyseren. Maar de Dwaas staat bij 'nul', het nummerloze, waar vertrouwen en onschuld de weg wijzen, niet scepsis en vroegere ervaringen.

Een dwaas is iemand die altijd vertrouwt; een dwaas is iemand die ondanks zijn ervaringen vertrouwen blijft hebben. Je bedriegt hem, en hij vertrouwt je, en je bedriegt hem nog eens, en hij vertrouwt je, en je bedriegt hem weer en hij vertrouwt je nog steeds. Dan zul jij zeggen dat hij een dwaas is, dat hij niets leert. Zijn vertrouwen is enorm; zijn vertrouwen is zo zuiver dat niemand het kan aantasten.

Wees een dwaas in de taoistische zin, in de zin van zen. Probeer geen muur van kennis om je heen op te trekken. Welke ervaring je ook overkomt, laat het gebeuren en laat het steeds weer los. Zuiver je geest voortdurend; sterf steeds opnieuw aan het verleden om in het heden te kunnen blijven, hier-nu, als een pasgeborene, als een baby. In het begin is dat heel lastig. De wereld gaat misbruik van je maken... laat ze. Het zijn arme stumpers.

Ook al wordt je misleid en bedrogen en beroofd, laat het gebeuren, want wat werkelijk van jou is kan je niet ontstolen worden, wat werkelijk van jou is kan niemand van je roven. En elke keer dat je je niet laat aantasten door de situatie, zorgt die gelegenheid voor een innerlijke integratie. Je ziel zal zich meer uitkristalliseren.

Van moment tot moment en bij iedere stap laat de Dwaas het verleden achter zich. Hij heeft niet meer bij zich dan zijn zuiverheid, zijn onschuld en vertrouwen, wat gesymboliseerd wordt door de witte roos in zijn hand.

Het dessin van zijn vest bevat de vier kleuren van de tarot, hetgeen erop wijst dat hij in harmonie is met alles wat hem omringt.

Zijn intu?tie functioneert optimaal. Op dit moment krijgt de Dwaas de steun van het universum om deze sprong in het onbekende te doen. Er wachten hem avonturen in de stroom van het leven.

https://online-orakels.nl/tarot/osho-zen-tarot/de-dwaas
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Gast1 » 02 mar 2020, 19:26

Dit is vandaag 'de mijne':
Afbeelding

Heer van regenbogen -Overvloed.

Dit bacchische type is het toonbeeld van een compleet mens, een 'Zorba de Boeddha', die wijn kan drinken,
op het strand kan dansen en kan zingen in de regen en tegelijkertijd beschikt over het diepe inzicht en de wijsheid van een wijze.
In zijn ene hand heeft hij een lotus, ten teken dat hij de gratie van het vrouwelijke respecteert en in zich heeft.
Zijn blote borst (een open hart) en ontspannen buik laten zien dat hij zich ook op zijn gemak voelt met zijn mannelijke kant; hij heeft genoeg aan zichzelf.

De vier elementen aarde, vuur, water en lucht komen allemaal samen in de Heer van Regenbogen, die bovenop het boek van de wijsheid des levens zit.

Als je een vrouw bent, brengt de Heer van Regenbogen de steun van je eigen mannelijke energie in je leven, een verbintenis met je innerlijke levenspartner.
Voor een man betekent deze kaart een periode waarin de conventionele mannelijke stereotypen worden doorbroken en de hele mens de kans krijgt te schitteren.
In het Oosten heeft men het lichaam veroordeeld, de materie veroordeeld, materie 'een illusie' genoemd, maya - ze bestaat niet echt,
ze lijkt slechts te bestaan; ze bestaat uit hetzelfde materiaal als dromen. Men heeft de wereld verloochend en om die reden is het Oosten nog altijd arm en ziek, het lijdt honger.

De helft van de mensheid heeft de innerlijke wereld aanvaard maar de wereld buiten ons verloochend.
De andere helft van de mensheid heeft de materiële wereld aanvaard en de innerlijke wereld verloochend.
Ze leven allebei maar voor de helft en een half mens kan nooit tevreden zijn. Je moet heel worden: fysiek rijk, wetenschappelijk rijk; rijk in je meditatie, rijk in bewustzijn.
Alleen een heel mens is een heilig mens, zo zie ik het.

Ik wil een ontmoeting tussen Zorba en Boeddha. Zorba alleen is hol.
Zijn dansen heeft geen eeuwigheidswaarde, het is een tijdelijk genot. Weldra krijgt hij er genoeg van.
Pas als je over onuitputtelijke bronnen beschikt, afkomstig uit de kosmos zelf... pas als je existentieel wordt kun je heel worden.

Dit is mijn bijdrage aan de mensheid: de hele mens.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Susan » 06 apr 2020, 11:16

Afbeelding

De figuur op deze kaart is letterlijk 'bezeten' door scheppingsdrang, aan de onderkant door de alchemie van water en vuur en aan de bovenkant door het goddelijke licht dat op haar neerdaalt. Het ervaren van creativiteit betekent in feite dat men het mysterieuze binnengaat.
Techniek, vakmanschap en kennis zijn maar instrumenten; de sleutel is dat men zich overgeeft aan de energie die de geboorte van alle dingen mogelijk maakt.

Deze energie heeft zelf geen vorm of structuur, maar alle vormen en structuren worden eruit geboren.

Het maakt niet uit in welke vorm je creativiteit zich manifesteert - schilderen of zingen, een tuin aanleggen of een maaltijd koken. Het belangrijkste is dat je openstaat voor datgene wat zich via jou wil uiten. Bedenk dat we onze creaties niet bezitten; ze behoren ons niet toe.
De ware creativiteit ontstaat uit een eenwording met het goddelijke, met het mystieke en het onkenbare. Dan is ze een vreugde voor de schepper en een zegen voor anderen.

Creativiteit is de kwaliteit die je in je bezigheden stopt. Ze is een levensopvatting, een innerlijke benadering - hoe je de dingen bekijkt... Niet iedereen kan een schilder zijn - en dat hoeft ook niet. Als iedereen schilder was zou het er lelijk uitzien in de wereld; in zo'n wereld kun je bijna niet leven. En niet iedereen kan een danser zijn, en dat hoeft ook niet. Maar iedereen kan creatief zijn.

Wat je ook doet, als je het met vreugde doet, als je het met liefde doet, als je doen niet uitsluitend gebaseerd is op winstbejag, dan is het creatief. Als er binnen in je iets groeit, als het jou laat groeien, dan is het spiritueel, dan is het creatief, dan is het goddelijk.

Hoe creatiever je wordt, hoe goddelijker. Alle religies ter wereld hebben gezegd dat God de schepper is. Ik weet niet of hij de schepper is of niet, maar één ding weet ik wel: hoe creatiever je wordt, hoe goddelijker. Als je creativiteit haar hoogtepunt bereikt, als je hele leven creatief wordt, leef je in God. Dan moet hij wel de schepper zijn, want mensen die creatief zijn geweest, zijn het dichtst bij hem gekomen.

Houd van wat je doet. Wees meditatief terwijl je het doet - wat het ook is!
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door taigitu » 06 apr 2020, 11:37

Afbeelding

De dwaas

De kaart wijst erop dat je geen misstap kunt doen zolang je vertrouwd op de intu?tie van het moment, op je gevoel dat alles 'goed is'.
Je gedrag lijkt anderen misschien 'dwaas', of jezelf ook, als je probeert het met je rationale verstand te analyseren.
Maar de Dwaas staat bij 'nul', het nummerloze, waar vertrouwen en onschuld de weg wijzen, niet scepsis en vroegere ervaringen.

Een dwaas is iemand die altijd vertrouwt; een dwaas is iemand die ondanks zijn ervaringen vertrouwen blijft hebben.
Je bedriegt hem, en hij vertrouwt je, en je bedriegt hem nog eens, en hij vertrouwt je, en je bedriegt hem weer en hij vertrouwt je nog steeds.
Dan zul jij zeggen dat hij een dwaas is, dat hij niets leert. Zijn vertrouwen is enorm; zijn vertrouwen is zo zuiver dat niemand het kan aantasten.

Wees een dwaas in de taoistische zin, in de zin van zen. Probeer geen muur van kennis om je heen op te trekken.
Welke ervaring je ook overkomt, laat het gebeuren en laat het steeds weer los. Zuiver je geest voortdurend; sterf steeds opnieuw aan het verleden
om in het heden te kunnen blijven, hier-nu, als een pasgeborene, als een baby. In het begin is dat heel lastig.
De wereld gaat misbruik van je maken... laat ze. Het zijn arme stumpers.

Ook al wordt je misleid en bedrogen en beroofd, laat het gebeuren, want wat werkelijk van jou is kan je niet ontstolen worden,
wat werkelijk van jou is kan niemand van je roven. En elke keer dat je je niet laat aantasten door de situatie,
zorgt die gelegenheid voor een innerlijke integratie. Je ziel zal zich meer uitkristalliseren.

Van moment tot moment en bij iedere stap laat de Dwaas het verleden achter zich. Hij heeft niet meer bij zich dan zijn zuiverheid,
zijn onschuld en vertrouwen, wat gesymboliseerd wordt door de witte roos in zijn hand.

Het dessin van zijn vest bevat de vier kleuren van de tarot, hetgeen erop wijst dat hij in harmonie is met alles wat hem omringt.

Zijn intu?tie functioneert optimaal. Op dit moment krijgt de Dwaas de steun van het universum om deze sprong in het onbekende te doen.
Er wachten hem avonturen in de stroom van het leven.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Susan » 06 apr 2020, 12:16

Deze was voor mijn zoon speciaal vandaag naar hem toegestuurd:

Afbeelding

De rebel

De machtige, autoritaire figuur op deze kaart is duidelijk meester over zijn eigen lot. Op zijn schouder staat het embleem van de zon en de toorts die hij in zijn rechterhand houdt symboliseert het licht van zijn eigen, met moeite verkregen waarheid.
Of hij nu rijk is of arm, de rebel is eigenlijk een keizer, want hij heeft de ketens van de repressieve conditionering en het maatschappelijke oordeel verbroken.

Hij heeft zichzelf gevormd door alle kleuren van de regenboog te omarmen, hij is ontstegen aan de duistere, vormloze wortels van zijn onbewuste verleden en heeft zich vleugels aangemeten om de hemel in te vliegen. Zijn hele levenswijze is rebels - niet omdat hij tegen iets of iemand vecht, maar omdat hij zijn eigen ware aard heeft ontdekt en vastbesloten is daarnaar te leven. De adelaar is zijn totemdier, een boodschapper tussen hemel en aarde.


De rebel daagt ons uit de moed te hebben om verantwoording te nemen voor wie we zijn en naar onze eigen waarheid te leven.
Iedereen is bang, heel bang voor mensen die zichzelf kennen. Ze hebben een bepaalde macht; een zekere aura en een zeker magnetisme, een charisma dat levenslustige, jonge mensen uit de gevangenis van de traditie kan bevrijden...

Een verlichte kan niet tot slaaf worden gemaakt - dat is de moeilijkheid - en hij kan niet gevangen worden gezet... Het kan niet anders of ieder genie dat zijn innerlijk enigszins heeft leren kennen, is wat moeilijk te verteren; hij zet de boel op stelten. De massa wil niet gestoord worden, ook al zijn ze er ellendig aan toe. En ze zijn er ook ellendig aan toe, maar ze zijn aan hun ellende gewend. En iemand die niet ongeduldig is wordt gezien als een vreemdeling.

Een verlichte is de grootste vreemdeling op aarde; hij lijkt nergens bij te horen. Hij laat zich niet beperken door een organisatie, gemeenschap, maatschappij of natie.

*
Als er één aan de beschrijving van de Rebel voldoet,
is mijn zoon het wel :grin: kan niet missen om juist deze
dan te krijgen.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door taigitu » 06 apr 2020, 12:42

Susan schreef:
06 apr 2020, 12:16
Deze was voor mijn zoon speciaal vandaag naar hem toegestuurd:

Als er één aan de beschrijving van de Rebel voldoet,
is mijn zoon het wel :grin: kan niet missen om juist deze
dan te krijgen.
Het voelt goed als je dat dan herkend als je die kaart trekt.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Susan » 28 apr 2020, 18:17

II - De innerlijke stem

Afbeelding

De innerlijke stem spreekt niet in woorden, maar in de woordloze stem van het hart. Ze is een orakel dat alleen de waarheid spreekt.
Als ze een gezicht had, zou dat lijken op het gezicht middenop deze kaart - alert, waakzaam en in staat zowel de duisternis als het licht te accepteren, wat gesymboliseerd wordt door de twee handen die het kristal vasthouden.

Het kristal zelf staat voor de helderheid die ontstaat als alle dualiteiten zijn getranscendeerd. De innerlijke stem kan ook speels zijn, want ze duikt diep in de emoties en als ze weer bovenkomt stijgt ze hoog op, als twee dolfijnen die dansen in het water des levens.

Via haar kroon in de vorm van de wassende maan staat ze in verbinding met de kosmos en de aarde, zoals te zien is aan de groene bladeren op de kimono van de vrouw.
Er zijn momenten in ons leven dat we heen en weer getrokken worden door te veel stemmen. Onze verwarring in zo'n situatie dient juist om ons eraan te herinneren dat we de stilte en het centrum in ons moeten opzoeken. Alleen dan zijn we in staat onze waarheid te horen.

Als je je waarheid binnen in jezelf gevonden hebt, hoef je in dit hele bestaan nergens meer naar te zoeken. De waarheid functioneert via jou. Als jij je ogen opendoet, is het de waarheid die haar ogen opent. Als jij je ogen dichtdoet, is het de waarheid die haar ogen sluit. Dit is een fantastische meditatie.

Als je de methode eenmaal begrijpt, hoef je verder niets te doen; alles wat je doet wordt door de waarheid gedaan. Als je loopt is dat de waarheid; als je slaapt rust de waarheid; als je praat spreekt de waarheid; als je stil bent is het de waarheid die zwijgt. Dit is een van de eenvoudigste meditatietechnieken. Heel langzaam komt alles door deze simpele formule tot rust en dan is er geen techniek meer nodig.

Als je genezen bent gooi je de meditatie weg, dan gooi je het medicijn weg. Dan leef je als de waarheid - springlevend, stralend, tevreden, gelukzalig, je bent zelf een lied geworden. je hele leven wordt een gebed zonder woorden, of beter gezegd, een devotie, een gratie, een schoonheid die niet van onze alledaagse wereld is, een lichtstraal uit het oneindige die doordringt tot de duisternis van onze wereld.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Gast1 » 28 apr 2020, 19:19

Met de ogen dicht en patsboem, kwam deze kaart tevoorschijn:
Afbeelding

De Vuurheer vertelt ons dat alles wat we nu ondernemen, vanuit het inzicht dat volwassenheid met zich meebrengt, ons eigen leven en het leven van anderen zal verrijken.
Gebruik alle vermogens die je hebt, alles wat je van je eigen levenservaring hebt geleerd; het is tijd om je te uiten.

Er zijn twee soorten scheppers in de wereld: het ene soort schepper werkt met objecten - dichters, schilders, zij werken met objecten,
zij creëren dingen; het andere soort schepper, de mysticus, schept zichzelf.
Hij werkt niet met objecten, hij werkt met het subject; hij werkt aan zichzelf, zijn eigen wezen.
En hij is de ware schepper, de ware dichter, want hij maakt van zichzelf een meesterwerk.

In jou zit een meesterwerk verborgen, maar je staat zelf in de weg.
Stap opzij, dan wordt het meesterwerk onthuld. Iedereen is een meesterwerk, want God schenkt nooit het leven aan iets dat minder is.
Ieder draagt dat verborgen meesterwerk levens lang met zich mee en weet niet wie hij is; alleen aan de oppervlakte probeert hij iemand te worden.

Laat het idee varen dat je iemand moet worden, want je bent al een meesterwerk. je bent niet voor verbetering vatbaar.
Je hoeft het alleen maar te vinden, te weten, te beseffen. God zelf heeft je geschapen, je bent niet voor verbetering vatbaar.

De zen-meester op deze kaart heeft de vuurenergie getemd en is in staat deze voor creatieve in plaats van destructieve doeleinden te gebruiken.
Hij nodigt ons uit het inzicht, verkregen door hen die meester zijn geworden over het vuur van de hartstocht zonder dit te onderdrukken of destructief en onevenwichtig te laten worden,
te herkennen en er deelgenoot van te worden.

Hij is zo geïntegreerd dat er geen verschil meer bestaat tussen wie hij van binnen is en wie hij in de buitenwereld is.
Hij biedt dit inzicht en deze integratie aan als geschenk aan iedereen die bij hem komt, de gave van het scheppende licht dat uit het centrum van zijn wezen straalt.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Susan » 25 mei 2020, 11:15

Vrouw van water - Ontvankelijkheid

Afbeelding

Ontvankelijkheid staat voor de vrouwelijke, ontvankelijke hoedanigheid van water en de emoties. Haar armen reiken omhoog om te kunnen ontvangen en ze is volledig ondergedompeld in het water. Ze heeft geen hoofd, geen druk en agressief denken dat haar pure ontvankelijkheid in de weg zou staan.
En terwijl ze gevuld wordt leegt ze zich voortdurend, ze stroomt over en ontvangt weer meer. Het lotuspatroon of de baarmoeder die uit haar groeit staat voor de volmaakte harmonie van het universum die zich manifesteert als we ons erop afstemmen.



De Watervrouw brengt een periode van onbegrensdheid en dankbaarheid voor wat het leven geeft, zonder verwachtingen te koesteren of eisen te stellen. Plicht is niet belangrijk, evenmin als verdienste of beloning. Gevoeligheid, intuïtie en compassie zijn de eigenschappen die nu schitteren. Ze ruimen alle obstakels op die ons van elkaar en van het geheel gescheiden houden.

Luisteren is een van de basisgeheimen om Gods tempel te betreden. Luisteren betekent passiviteit. Luisteren betekent jezelf volledig vergeten - alleen dan kun je luisteren.

Als je aandachtig naar iemand luistert, vergeet je jezelf. Als je jezelf niet kunt vergeten, luister je nooit. Als je je te zeer van jezelf bewust bent, doe je alleen maar net alsof je luistert - je luistert niet echt. Je knikt dan wel van ja, je zegt op gezette tijden wel ja en nee - maar je luistert niet echt.

Als je luistert word je louter een doorgang, passiviteit, ontvankelijkheid, een baarmoeder; je wordt vrouwelijk. En om dat te bereiken moet je vrouwelijk worden. Je kunt God niet als een agressieve invasiemacht, als veroveraar bereiken.

Je kunt God alleen maar bereiken... of beter gezegd: God kan jou alleen maar bereiken als je ontvankelijk bent, een vrouwelijke ontvankelijkheid. Als je yin wordt, ontvankelijk, staat de deur open. En dan wacht je gewoon. Luisteren is de kunst van het passief worden.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Gast1 » 25 mei 2020, 17:00

[think]

Vooruit dan maar, huppekee ende getrokken (gewoon patsboem Susan):
Afbeelding

Deze drie vrouwen die dansen in regen en wind herinneren ons eraan dat een feest nooit afhankelijk hoeft te zijn van de uiterlijke omstandigheden.
We hoeven niet op een speciale dag of officiele gelegenheid te wachten, en ook niet op een zonnige, wolkeloze dag.
Een echt feestgevoel komt voort uit de vreugde die eerst diep van binnen wordt gevoeld en overstroomt in een stroom van zang en dans en gelach, en ja, zelfs tranen van dankbaarheid.

Als je deze kaart gekozen hebt, is dat een aanwijzing dat je je steeds meer openstelt voor de vele kansen die het leven biedt om feest te vieren en anderen hiermee aan te steken.
Je hoeft niet de moeite te nemen een feestje in je agenda te plannen.
Doe je haar los, trek je schoenen uit en ga meteen in de plassen spetteren. Ieder moment is het feest om je heen aan de gang.

Het leven is een moment om te vieren, om van te genieten. Maak er iets leuks van, een feest, dan zul je de tempel binnengaan.
De tempel is niet voor mensen met lange gezichten, voor hen is hij nooit geweest. Kijk eens naar het leven. Zie je ergens chagrijn?
Heb je ooit een gedeprimeerde boom gezien? Heb je ooit een vogel in kommer en kwel gezien?
Nee, het leven is niet zo, absoluut niet. Alleen met de mens is het ergens fout gegaan en het is ergens fout gegaan omdat hij zichzelf zo ontzettend slim vindt.

Je slimheid is je ziekte. Wees niet te wijs. Weet altijd wanneer je moet stoppen, verval niet in uitersten.
Een beetje dwaasheid en een beetje wijsheid zijn goed, en de juiste combinatie maakt je tot een boeddha...
Die laatste alinea 'doet 't 'm' ... :wink:

Dank je vriendin, soulmate ...

:loveU:

Gast1

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Gast1 » 04 jun 2020, 19:14

Ik duizel en begrijp niet wat er met mij aan het gebeuren is, dus ik ga eens kijken wat hier gebeurt.
En geloof het of niet, mij een biet: :mrgreen:
Afbeelding

Deze kaart geeft de evolutie van het bewustzijn weer zoals Friedrich Nietzsche deze in zijn boek Aldus sprak Zarathoestra heeft beschreven.
Hij spreekt over drie niveaus: de Kameel, de Leeuw en het Kind. De kameel is slaperig, mat, zelfgenoegzaam.
Hij leeft in de waan dat hij een bergtop is, maar in werkelijkheid trekt hij zich zoveel aan van de mening van anderen dat hij zelf nauwelijks energie heeft.

Uit de kameel komt de leeuw te voorschijn. Als we beseffen dat we het leven hebben misgelopen, gaan we de eisen die anderen aan ons stellen afwijzen.
We trekken ons terug uit de massa, we staan zelfverzekerd alleen en brullen onze waarheid uit. Maar daarmee is het niet afgelopen.

Ten slotte komt het kind te voorschijn, het is niet inschikkelijk, ook niet opstandig, maar onschuldig en spontaan en trouw aan zijn eigen wezen.

Wat je gemoedstoestand nu ook is - slaperig en gedeprimeerd of brullend en opstandig - weet wel dat het zich tot iets nieuws ontwikkelt als jij dat toestaat.
Het is een periode van groei en verandering.

In zen kom je nergens vandaan en ga je nergens heen. Je bent gewoon nu, hier, je komt evenmin als je gaat.
Alles trekt aan je voorbij; je bewustzijn weerspiegelt het maar vereenzelvigt zich niet.
Als een leeuw voor de spiegel brult, denk je dat de spiegel dan meebrult?
Of dat de spiegel als de leeuw weg is en er een kind voor gaat staan dansen, de leeuw helemaal vergeet en met het kind mee gaat dansen - denk je dat de spiegel met het kind meedanst?
De spiegel doet niets, hij weerspiegelt alleen maar.

Je bewustzijn is niet meer dan een spiegel.
Je komt niet en evenmin ga je.
De dingen komen en gaan.
Je groeit op, je wordt oud; je leeft, je bent dood.
Al die toestanden zijn gewoon een weerspiegeling in een eeuwig meer van bewustzijn.
Niets aan toe te voegen.

:chicken:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Susan » 04 jun 2020, 19:27

:shock:
Toeval bestaat niet:

http://www.aan-de-basis.nl/detk_oks%20Ik%20Illusie.html

Dit zat ik net nog eens te lezen omdat ik bezig ben met een reactie aan jou Pierre
(die ik straks nog zal plaatsen)
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Andere site Osho-Zen-kaarten

Bericht door Gast1 » 14 jun 2020, 11:45

Tijd voor een kaartje ... :grin:
Afbeelding

In het oude Japan werden de mannelijke bedienden vaak gekozen uit de kring van kleine criminelen, die gecastreerd werden.
Omdat ze vertrouwd waren met de gang van zaken aan het hof waren ze vaak het middelpunt van politieke en maatschappelijke intriges en hadden ze veel macht achter de schermen.
De twee figuren op deze kaart herinneren ons aan de achterbakse, samenzweerderige situaties waarin we verzeild kunnen raken als we het niet zo nauw nemen met onze eigen waarheid.
Het is een ding een ander tegemoet te komen, begrip te hebben voor een ander standpunt dan ons eigen en naar harmonie tussen de strijdende partijen te streven.

Maar het is heel iets anders als we zwichten en onze eigen waarheid verraden.
Als we tot de kern doordringen blijkt meestal dat we hopen dat het ons iets oplevert - hetzij macht, hetzij de goedkeuring van anderen.
Als je in de verleiding komt, pas dan op: de beloning voor een dergelijk compromis laat altijd een bittere smaak achter.

Probeer niet slim te zijn, want dan blijf je hetzelfde, dan verander je niet.
Halve maatregelen op het pad der liefde en halve maatregelen op het pad van meditatie zullen je erg in verwarring brengen. Ze helpen niets...

Maar om hulp vragen druist in tegen je ego, dus probeer je een compromis te sluiten.
Dat compromis is nog gevaarlijker, het brengt je nog meer in de war, want omdat het uit verwarring is ontstaan, sticht het nog meer verwarring.
Probeer dus te begrijpen waarom je zo graag een compromis wilt. Vroeg of laat zul je kunnen begrijpen dat een compromis je niet zal helpen.
En een compromis kan een manier zijn om geen richting te kiezen, maar het kan ook dienen om je verwarring te onderdrukken.

Je verwarring zal zich toch doen gelden. Onderdruk nooit iets, wees duidelijk over je situatie.
En als je in de war bent, vergeet dan niet dat je in de war bent. Dat is dan de eerste duidelijkheid over jezelf: dat je in de war bent.

Dan ben je op weg.
:grin:

En enkel de ingewijde, de begrijpende lezer weet wat hier geschreven is.



En voor de niet begrijpende lezer: het gaat niet om de hoes, de tekst of de afbeelding.
Het gaat om de onbezongen muziek, de taal van de muziek ... [jaja]

Plaats reactie