Zwarte Piet en spiritualiteit

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Zwarte Piet en spiritualiteit

Bericht door Susan » 06 okt 2017, 09:14

Alleen geplaatst om even te lezen voor wie dit interessant en leuk vind.

CITAAT:

Zwarte Piet en spiritualiteit
door ZESHIN VAN DER PLAS op 30 MEI 2016

Nu de discussie over Zwarte Piet weer oplaait doordat hoofdpiet Erik van Muiswinkel aangaf niet meer in het sinterklaasjournaal van de Nederlandse publieke omroep mee te doen, wil ik wat zaken aantippen waar men niet zo bij nadenkt bij een kinderfeest. In een vorig artikel schreef ik: ‘Vanuit emotionele overwegingen wordt kennis en cultuur afgeschaft zonder te beseffen wat de diepere waarde van deze gebruiken zijn.’

In mijn optiek komt de kritiek voort uit onmacht iets te kunnen veranderen aan het discriminatieprobleem. Maar zij die Zwarte Piet gebruiken om de slavernijgeschiedenis in beeld te brengen hebben niet zo’n goede stok om de hond te slaan. Het waren Arabische slavenhalers die hele Afrikaanse dorpen gevangen namen en aan Hollanders, Portugezen, Engelsen, Fransen, enzovoort verkochten. Op de Middellandse Zee voeren Barbarijse zeerovers afkomstig uit Marokko, Algerije, Tunesië, Libië en de Siwa van Egypte’ .die blank, bruin, zwart en geel gevangen namen, als slaven hielden en ook verkochten. Dat slaven altijd de gekleurde medemens was is een misverstand.

Afbeelding

Page
We hebben het hier over een tijd die ver achter ons ligt, maar het sinterklaasfeest heeft nog een oudere historie dan de slavernijgeschiedenis. Sint Nicolaas is naar alle waarschijnlijkheid rond 280 na christus geboren. Zwarte Piet komt bij de goedheiligman pas in 1700 in beeld, maar dan wel gekleed als page. Een page is wel een knecht maar absoluut geen slaaf, een page is in opleiding bij zijn meester/leraar. Dit tot zover de christelijke versie van de bisschop van Mira want het is een veel ouder verhaal.

Om heidense gebruiken de kop in te drukken zijn veel van die gebruiken gekerstend, zo ook het Sint Nicolaas verhaal. Van origine is Sint Nicolaas Odin, die met zijn paard Sleipnir in gezelschap van zijn knecht Oel door de wolken rijdt. Zwarte Piet staat vanuit deze optiek symbool voor het donkere, negatieve, de nacht, de zwarte kant van het yin yang symbool. Zijn zwarte gezicht en roe zijn daar de herkenningstekens van. Sint Nicolaas staat symbool voor het licht, positieve, de dag, het witte gedeelte van het yin yang symbool, zijn staf die de levensboom verbeeld is zijn herkenningsteken.

Veel religieuze symbolen geven de dualiteit van het bestaan aan, de twee driehoeken van de davidsster, het kruis, een horizontale en verticale balk, het lemniscaat, wat een getordeerde cirkel of enso is, enz. Maar hoe komt Zwarte Piet aan zijn herkenningsteken? Dat is terug te voeren tot de Egyptische oudheid. De kromstaf en dorsvlegel- de waardigheidssymbolen van de farao’s zijn overgegaan in het christendom en gaan door het leven als de bisschopsstaf en wijwaterkwast. In veel religies komen deze symbolen voor. In het boeddhisme zijn het de Kotshu en Hossu. De vertaling van de Hossu is ‘wegbereider voor kinderen’ en in het licht van de roe van Zwarte Piet geeft dat te denken.

Afbeelding

Veel gebruiken en symbolen zijn wegwijzers op het levenspad van de mens die ons terugvoeren naar dat wat elk mens wil. Zij die dit pad ons voor zijn gegaan hebben deze gebruiken en symbolen achter gelaten als wegwijzers. Het is daarom ook niet zo verwonderlijk dat je in verschillende (religieuze) culturen vergelijkbare symbolen tegenkomt. Die uit onze eigen cultuur zijn vaak aangetast, vervormd of met opzet vervalst. Je kunt ze in andere religies in vergelijkbare vorm terug vinden en zo tot de ontdekking komen dat alle religies niet meer dan leermethode zijn die tot de universele waarheid leiden. Een metafoor die ik vaak gebruik is dat religies verschillende ramen zijn, van vorm en kleur, waar een en het zelfde licht door naar binnen schijnt. De rakusu vertoont veel overeenkomsten met de Joodse ‘hosen’ , de borstplaat van de hogepriester.

Afbeelding

Inzicht verdiepen
Al deze symboliek kun je zien als studiemateriaal om je inzicht te verdiepen, ik schreef al in een vorig artikel dat de haan voor ontwaken staat die terug te vinden is op de kerktoren en de palmpasenstok. Ik heb het niet gehad over dat de bisschopsstaf, de kromstaf, de Hermesstaf,’ de staf van Mozes, de meiboom, de Japanse ‘kotshu’ te herleiden zijn tot de levensboom. Maar als ik de waarde van onze symboliek in feesten, religies en gebruiken- die ik ken, want er is heel veel wat ik nog niet ken, moet gaan beschrijven, ben ik nog wel even bezig. Zij, die mijn argumenten nogal magertjes vinden hebben gelijk, maar dat neemt niet weg dat we zuinig moeten zijn op ons cultuurgoed.

Het lijkt mij niet verstandig uit emotionele overwegingen iets weg te doen wat de mens inzicht geeft in zijn bestaan, dat op termijn wel eens de oplossing voor het discriminatieprobleem zou kunnen zijn. Persoonlijk ben ik blij met ons multi-gekleurd Nederland, ik ben een kennis-junk. Ik ben de halve wereld over gereisd om met vreemde culturen en gebruiken in contact te komen, om zo mijn opvattingen te verbreden en inzicht op te doen. Ik ben dus heel blij met het Kwakoe festival, de Turkse bakker, de Marokkaanse slager het Griekse, Pizza, Tandori en het Thaise restaurant, het carnaval in Rotterdam, enz, enz. Het heeft de Nederlandse cultuur verrijkt. Van mij mag iedereen het Slachtfeest, Suikerfeest, of welk religieus ander feest dan ook vieren. Als je mij zou vragen om vanuit dit oogpunt een schaap te slachten, in het licht van: ‘leren, inzicht, begrip,’ zou ik het in overweging nemen.

Wie denkt de waarheid in pacht te hebben vindt de rest van de wereld tegenover zich. We zullen het samen moeten doen omdat we met z’n allen op deze postzegel wonen die iedereen met trots Nederland mag noemen. We zijn allemaal Nederlanders dus het is zaak voor iedereen als eerste stap te werken aan zijn of haar Nederlanderschap en van daaruit naar wereldburgerschap. Zo is het mogelijk om de eenheid van alles in het licht van karuna (mededogen) te zien, waarvoor cultuur, symbolen en gebruiken onmisbaar zijn.

https://boeddhistischdagblad.nl/achterg ... tualiteit/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Zwarte Piet en spiritualiteit

Bericht door Susan » 06 okt 2017, 10:06

En zo werd het ook gezien door degenen die in God geloven:

"De Pieten zijn de helpers van God"

Sinterklaas en (zwarte) Piet.
De oorsprong en de betekenis van dit kinderfeest.

Afbeelding
Nicolaas van Myra

Sinterklaas ofwel Nicolaas van Myra werd geboren in klein Azie omstreeks 280 en stierf op 6 december in het jaar 343. Op jonge leeftijd werd hij Bisschop van Myra.
Hij stond bekend als weldoener waarbij hij zelf het liefste anoniem wilde blijven. Er gaan verhalen rond van wonderen waarbij hij tijdens hongersnood zakken graan vermenigvuldigde zoals Jezus deed bij de spijziging van de vijfduizend.
Ook stilde hij eens een storm waardoor hij zeelieden redden van de verdrinkingsdood. Ook heeft hij volgens de traditie eens kinderen opgewekt uit de dood die worden vermoord en verminkt.
Nicolaas heeft zich met name ingezet voor de behoeftige en de kinderen.
Een verhaal vertelt dat Nicolaas eens een zwart jongetje van een slavenmarkt heeft vrijgekocht met de naam Petrus (Piet). Uit dankbaarheid is hij het hulpje van Nicolaas geworden.

De zwarte Piet in het sinterklaasfeest staat dus eigenlijk symbool voor de bevrijding uit de slavernij. De zwarte Piet wordt ook als een held afgespiegeld in het sinterklaasfeest. Kinderen hebben een positieve emotie bij zwarte Piet want hij geeft pepernoten en brengt de kadootjes. Als je dit zou willen doortrekken naar het christendom dan zou je kunnen zeggen dat Sinterklaas symbool staat voor God die ons vrij heeft gekocht uit de slavernij van de zonde. De zwarte Piet zijn dan de gelovigen die uit dankbaarheid en liefde God dienen en de genadegaven die ze ontvangen hebben graag willen uitdelen aan de rest van de wereld.

Natuurlijk gaat de vergelijking hier en daar ook mank maar er zitten zeker mooie overeenkomsten in. Sinterklaas is ten slotte van oorsprong een dienaar van God die juist vanwege zijn geloof en vroomheid bekend is geworden.
Vanuit deze vergelijking zou de zwarte Piet dus alle kleuren kunnen hebben want God houd van alle mensen!
Bisschop Nicolaas heeft zoveel indruk achtergelaten door zijn vroom en onbaatzuchtig leven dat hij later na zijn dood door de katholieke kerk heilig is verklaard. Hij werd herdacht op zijn sterfdag op 6 december.

Door de eeuwen heen is er een traditie gegroeid waarbij rijkere mensen op 6 december geschenken gaven voor arme kinderen. Zo werd er bv in 1427 op 5 december in Utrecht in de Sint Nicolaaskerk schoenen gezet die door rijke Utrechters werden gevuld. De opbrengst werd de volgende dag verdeeld onder de armen.
Later ging men alle kinderen geschenken geven waarbij de gever onbekend bleef en weer later ging men ook elkaar geschenken geven waarbij de afzender toch onbekend blijft.

De diepere spirituele betekenis van het Sinterklaasfeest is om elkaar de onbaatzuchtige liefde van God door te geven. Het feest gaat over het geven van geschenken zonder reden uit liefde waarbij het de afzender zelfs niet om te doen is om geëerd of gewaardeerd te worden. Het gaat erom dat kinderen en mensen ervaren dat er een onbekende weldoener is die van hen houd en hen gelukkig wil zien.
Ten diepste is het Sinterklaasfeest het feest van God zelf die Zijn liefde onbaatzuchtig aanbied aan iedereen en ons langs vele onzichtbare wijze zegeningen brengt zonder dat wij het doorhebben dat deze van God komen. Hij is de grote onbekende Weldoener die er plezier in heeft ons gelukkig te zien. De Pieten zijn de helpers van God die uit dankbaarheid meehelpen de liefde van God door te geven op een onbaatzuchtige manier zonder zelf in de belangstelling te willen staan.

Bronnen:
http://www.stnicholascenter.org/Brix?pageID=38
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sinterklaa ... interklaas
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Zwarte Piet en spiritualiteit

Bericht door MetalPig » 06 okt 2017, 10:27

Kinderen hebben een positieve emotie bij zwarte Piet want hij geeft pepernoten en brengt de kadootjes.
Ja, tegenwoordig wel, omdat de traditie veranderd is; iets waar de pro-pieters zich nu tegen verzetten.

Van oudsher is Piet geen fijne vent. Hij heeft een roe en dreigt ongehoorzame kindertjes in een zak mee te nemen naar Spanje.

Iedereen die vindt dat Piet een jaren-50-karikatuur van een neger moet blijven "omdat je van tradities af moet blijven" zou ook moeten willen dat Piet weer een strafmaatregel wordt. Maar ja, dan moet je consequent zijn en daar zijn mensen niet goed in.

Gast1

Re: Zwarte Piet en spiritualiteit

Bericht door Gast1 » 06 okt 2017, 10:46

Interessant stukje om te lezen op deze ietwat regenachtige morgen Susan. ;P!
Deze is inderdaad ook waarheid:
Dat slaven altijd de gekleurde medemens was is een misverstand.
Wikipedia vertelt:

Slavernij komt nog op veel plekken in de wereld voor, hoewel het in de hele wereld is verboden.
De schattingen over het aantal mensen in een situatie waarin ze gedwongen worden tewerkgesteld lopen van 30 miljoen tot 100 miljoen.

De relatie tussen Nederland en Marokko is niet ontstaan rond 1960 met de gast­arbeiders die naar Nederland kwamen, maar al in 1610.
Nederlanders werden toen op de Middellandse zee door de Marokkanen gevangen genomen en in de stad Meknes tot slaaf gemaakt.
In totaal hebben zo’n 10.000 Nederlanders als slaaf in Marokko geleefd.
Europese slaven waren destijds veel waard en stonden hoger in aanzien dan Afrikaanse slaven.
Nederland heeft geprobeerd zoveel mogelijk van deze slaven weer vrij te kopen en daarnaast werden er handelsdelegaties opgezet om de betrekkingen met Marokko te verbeteren.

In de 16e en 17e eeuw werden niet alleen Afrikanen tot slaaf gemaakt.
Tussen 1512 en 1693 werden er ook blanke slaven en slavinnen naar het Caribisch gebied gebracht.
Eerst door de Spanjaarden, later ook door andere Europeanen.
Tussen 1654 en 1685 vertrokken ongeveer 10.000 zogenaamde contract­ arbeiders uit Bristol naar West-Indië en Virginia.
Sommigen kwamen vrijwillig, anderen waren ontvoerd in de straten van Londen en Bristol.
Later werden criminelen als gedwongen arbeider uit Engeland naar West-Indië gebracht.
Franse koloniën kenden zogenaamde engagés, mensen die een overtocht naar de Caraïben kregen maar daar een aantal jaar verplicht voor moesten werken.
De Staten van Holland besloten in 1684 om misdadigers uit de provincie Holland naar De West (Suriname) te zenden in plaats van ze in tuchthuizen op te sluiten.
De blanke slaven bleken echter fysiek minder sterk dan de Afrikaanse en vooral de voormalige criminelen stookten veel onrust op de plantages.

Moderne slavernij is een term die verwijst naar praktijken in de hedendaagse geschiedenis die lijken op slavernij, ook al is slavernij officieel wereldwijd afgeschaft en verboden.
Er bestaan hiervoor veel verschillende termen en definities en het is moeilijk te schatten hoe vaak moderne slavernij precies voorkomt in de wereld,
onder andere omdat slavenuitbuiters dit verborgen proberen te houden voor de buitenwereld en omdat het aantal 'slaven' afhangt van hoe breed men dat woord definieert.
Er zouden volgens de Walk Free Foundation in 2016 wereldwijd zo'n 45,8 miljoen slaven zijn.

Ach ... zware Piet, laat 'm toch ... als je er een blanke zwarte Piet van maakt zouden de nazaten van de blanke slaven in opstand kunnen komen.
Bij gele zwarte Pieten, voelen de Chinezen zich aangesproken. Bij groene zwarte Pieten voel alle hulken zich aangesproken en de regenboog zwarte Pieten maak je belachelijk. [joker]

Lang leven de zwarte Piet, de 'helper' van Sinterklaas, omdat die ouwe blanke versleten man het niet allemaal aankan en het niet onthouden kan.
De zwarte Piet is juist de held van de kinderen, soepel en lenig en soms acrobatische capriolen uithalend is een lust voor het oog.

Al die gekeurde ... voor mij zijn het net clowns waarmee je de hele traditie belachelijk maakt.
En dat vind ik dan weer discriminatie van onze Nederlandse traditie en zo kunnen we nog wel even doorgaan. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Zwarte Piet en spiritualiteit

Bericht door Susan » 06 okt 2017, 10:47

MetalPig schreef:
Kinderen hebben een positieve emotie bij zwarte Piet want hij geeft pepernoten en brengt de kadootjes.
Ja, tegenwoordig wel, omdat de traditie veranderd is; iets waar de pro-pieters zich nu tegen verzetten.

Van oudsher is Piet geen fijne vent. Hij heeft een roe en dreigt ongehoorzame kindertjes in een zak mee te nemen naar Spanje.

Iedereen die vindt dat Piet een jaren-50-karikatuur van een neger moet blijven "omdat je van tradities af moet blijven" zou ook moeten willen dat Piet weer een strafmaatregel wordt. Maar ja, dan moet je consequent zijn en daar zijn mensen niet goed in.
Zo was het inderdaad vroeger, maar net als men ook lang niet meer algemene opvoedregels uit
vroegere jaren nog toe past, kan men zonder de Piet als boeman te gebruiken heus dit feest blijven vieren
(en geldt ook voor Sinterklaas met zijn boek 'waar misdragingen' vooral uit voorgelezen werden in vroegere jaren!)
Onzin om het dan niet consequent te noemen indien men de toen geldende gewoonten (vooral als strafmaatregel dus) nu niet meer toepast.
Vandaar dat veel kinderen nu niet meer bang zijn voor deze 'zwarte knechtjes' .
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Zwarte Piet en spiritualiteit

Bericht door Gast1 » 06 okt 2017, 10:53

Ah, Susan is mij voor.
Ik plaats mijn tekst ongewijzigd :wink:
MetalPig schreef:Van oudsher is Piet geen fijne vent. Hij heeft een roe en dreigt ongehoorzame kindertjes in een zak mee te nemen naar Spanje.
Dat was toen, in de tijd dat onze ouders ook anders waren dan nu.
Die ouders van toen kregen na 9 maanden bezoek van de pastoor wanneer er nog geen kinderen in aantocht kwamen en die ouders hadden vroeger de handje los.
Die generatie van toen keek niet zo nauw naar het milieu en hadden eigenaardige levenswijzen.
De zwarte Pieten van toen waren daar op aangepast.
Heden zijn de ouders anders en de zwarte Pieten ook.
En ik denk dat dat prima is.

Ik ken echter mensen die graag willen dat het nog zoals vroeger was, die 'goeie ouwe tijd van toen' ... há ... kom zeg. [doh]

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Zwarte Piet en spiritualiteit

Bericht door Susan » 06 okt 2017, 11:40

Gast1 schreef:Interessant stukje om te lezen op deze ietwat regenachtige morgen Susan. ;P!
Deze is inderdaad ook waarheid:
Dat slaven altijd de gekleurde medemens was is een misverstand.
Wikipedia vertelt:

Slavernij komt nog op veel plekken in de wereld voor, hoewel het in de hele wereld is verboden.
De schattingen over het aantal mensen in een situatie waarin ze gedwongen worden tewerkgesteld lopen van 30 miljoen tot 100 miljoen.

De relatie tussen Nederland en Marokko is niet ontstaan rond 1960 met de gast­arbeiders die naar Nederland kwamen, maar al in 1610.
Nederlanders werden toen op de Middellandse zee door de Marokkanen gevangen genomen en in de stad Meknes tot slaaf gemaakt.
In totaal hebben zo’n 10.000 Nederlanders als slaaf in Marokko geleefd.
Europese slaven waren destijds veel waard en stonden hoger in aanzien dan Afrikaanse slaven.
Nederland heeft geprobeerd zoveel mogelijk van deze slaven weer vrij te kopen en daarnaast werden er handelsdelegaties opgezet om de betrekkingen met Marokko te verbeteren.

In de 16e en 17e eeuw werden niet alleen Afrikanen tot slaaf gemaakt.
Tussen 1512 en 1693 werden er ook blanke slaven en slavinnen naar het Caribisch gebied gebracht.
Eerst door de Spanjaarden, later ook door andere Europeanen.
Tussen 1654 en 1685 vertrokken ongeveer 10.000 zogenaamde contract­ arbeiders uit Bristol naar West-Indië en Virginia.
Sommigen kwamen vrijwillig, anderen waren ontvoerd in de straten van Londen en Bristol.
Later werden criminelen als gedwongen arbeider uit Engeland naar West-Indië gebracht.
Franse koloniën kenden zogenaamde engagés, mensen die een overtocht naar de Caraïben kregen maar daar een aantal jaar verplicht voor moesten werken.
De Staten van Holland besloten in 1684 om misdadigers uit de provincie Holland naar De West (Suriname) te zenden in plaats van ze in tuchthuizen op te sluiten.
De blanke slaven bleken echter fysiek minder sterk dan de Afrikaanse en vooral de voormalige criminelen stookten veel onrust op de plantages.

Moderne slavernij is een term die verwijst naar praktijken in de hedendaagse geschiedenis die lijken op slavernij, ook al is slavernij officieel wereldwijd afgeschaft en verboden.
Er bestaan hiervoor veel verschillende termen en definities en het is moeilijk te schatten hoe vaak moderne slavernij precies voorkomt in de wereld,
onder andere omdat slavenuitbuiters dit verborgen proberen te houden voor de buitenwereld en omdat het aantal 'slaven' afhangt van hoe breed men dat woord definieert.
Er zouden volgens de Walk Free Foundation in 2016 wereldwijd zo'n 45,8 miljoen slaven zijn.

Ach ... zware Piet, laat 'm toch ... als je er een blanke zwarte Piet van maakt zouden de nazaten van de blanke slaven in opstand kunnen komen.
Bij gele zwarte Pieten, voelen de Chinezen zich aangesproken. Bij groene zwarte Pieten voel alle hulken zich aangesproken en de regenboog zwarte Pieten maak je belachelijk. [joker]

Lang leven de zwarte Piet, de 'helper' van Sinterklaas, omdat die ouwe blanke versleten man het niet allemaal aankan en het niet onthouden kan.
De zwarte Piet is juist de held van de kinderen, soepel en lenig en soms acrobatische capriolen uithalend is een lust voor het oog.

Al die gekeurde ... voor mij zijn het net clowns waarmee je de hele traditie belachelijk maakt.
En dat vind ik dan weer discriminatie van onze Nederlandse traditie en zo kunnen we nog wel even doorgaan. :mrgreen:
Mooie aanvulling zo Gast1.

Vandaar dat ik hier:
http://www.mysterie-wetenschapsforum.nl ... 9&p=311412
dit (met aanvulling daarstraks er bij) ook schreef:
Natuurlijk moeten ze gewoon blijven, ons niet gek laten maken door
alles wat opeens als 'racicistisch' bestempeld is de laatste jaren, door
mensen die volgens mij niets begrepen hebben van wie allemaal als
slaven verhandeld, misbruikt en als waardeloos mens werden gezien...
Alle 'gekleurde' mensen waren daar onder vertegenwoordigt!

Even ter verduidelijking:
Met 'gekleurde' mensen bedoel ik dus óók de vele blanke/witte mensen
die als slaven werden gebruikt, want: Wit is ook een kleur... :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Zwarte Piet en spiritualiteit

Bericht door MetalPig » 06 okt 2017, 12:03

Susan schreef:
MetalPig schreef:
Kinderen hebben een positieve emotie bij zwarte Piet want hij geeft pepernoten en brengt de kadootjes.
Ja, tegenwoordig wel, omdat de traditie veranderd is; iets waar de pro-pieters zich nu tegen verzetten.

Van oudsher is Piet geen fijne vent. Hij heeft een roe en dreigt ongehoorzame kindertjes in een zak mee te nemen naar Spanje.

Iedereen die vindt dat Piet een jaren-50-karikatuur van een neger moet blijven "omdat je van tradities af moet blijven" zou ook moeten willen dat Piet weer een strafmaatregel wordt. Maar ja, dan moet je consequent zijn en daar zijn mensen niet goed in.
Zo was het inderdaad vroeger, maar net als men ook lang niet meer algemene opvoedregels uit
vroegere jaren nog toe past, kan men zonder de Piet als boeman te gebruiken heus dit feest blijven vieren
(en geldt ook voor Sinterklaas met zijn boek 'waar misdragingen' vooral uit voorgelezen werden in vroegere jaren!)
Onzin om het dan niet consequent te noemen indien men de toen geldende gewoonten (vooral als strafmaatregel dus) nu niet meer toepast.
Vandaar dat veel kinderen nu niet meer bang zijn voor deze 'zwarte knechtjes' .
Want ik niet consequent noem is dat 'men' zich nu wel verzet tegen het aanpassen van Zwarte Piet aan de moderne tijd.

Men kan heus dit feest blijven vieren zonder Piet af te schilderen als een jaren-50 karikatuur van een neger.

gusteman

Re: Zwarte Piet en spiritualiteit

Bericht door gusteman » 06 okt 2017, 12:56

Susan schreef:Alleen geplaatst om even te lezen voor wie dit interessant en leuk vind.
Maar goed dat je dit er hebt bij gezet, zo vermijd je discussies. :mrgreen:

Trouwens: vindt en niet vind. :wink:

Gast1

Re: Zwarte Piet en spiritualiteit

Bericht door Gast1 » 06 okt 2017, 13:09

MetalPig schreef:Want ik niet consequent noem is dat 'men' zich nu wel verzet tegen het aanpassen van Zwarte Piet aan de moderne tijd.
Daar heb je zéker een punt.
Op velerlei gebied lijken we namelijk in een soort van circustent te leven. [joker]

Trouwens: "Wat ik niet consequent noem" en niet "Want ik niet consequent noem", om zo de ingezette lijn van Guus dan maar te volgen ... :mrgreen:

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Zwarte Piet en spiritualiteit

Bericht door MetalPig » 06 okt 2017, 13:14

Gast1 schreef:Trouwens: "Wat ik niet consequent noem" en niet "Want ik niet consequent noem", om zo de ingezette lijn van Guus dan maar te volgen ... :mrgreen:
;P! (Al maak ik wel verschil tussen tik- en taalfouten.)


Edit: en waar ik 'verschil' schreef bedoelde ik 'onderscheid'.

Gast1

Re: Zwarte Piet en spiritualiteit

Bericht door Gast1 » 06 okt 2017, 13:23

MetalPig schreef:
Gast1 schreef:Trouwens: "Wat ik niet consequent noem" en niet "Want ik niet consequent noem", om zo de ingezette lijn van Guus dan maar te volgen ... :mrgreen:
;P! (Al maak ik wel verschil tussen tik- en taalfouten.)


Edit: en waar ik 'verschil' schreef bedoelde ik 'onderscheid'.
Wellicht dat er bij Susan ook mogelijk sprake is van een 'tikfout' (lees: typefout).
Toch maak je nog minder half zoveel tik- en taalfouten dan dat ik dat doe.
Gewoon zelfkennis.
:wink:

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Zwarte Piet en spiritualiteit

Bericht door MetalPig » 06 okt 2017, 13:33

Gast1 schreef:<..> mogelijk sprake is van een 'tikfout' (lees: typefout).
Ik boycot het woord 'typefout' omdat ik vind dat 'typfout' de juiste spelling zou moeten zijn.

<even later>
Na enig googlen vond ik dat 'typfout' (tegenwoordig?) ook correct is. Onze Taal heeft een interessant stukje over de oorsprong van het woord 'typefout'.
Mijn herziene mening is dat beide varianten correct zijn, en ik zal voortaan naar hartelust* 'typfout' schrijven.

https://onzetaal.nl/taaladvies/typefout-typfout/

*: 'hartelust' omdat het correcte 'hartenlust' lelijk is.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Zwarte Piet en spiritualiteit

Bericht door herman50 » 06 okt 2017, 14:04

gelooft toch dat ik morge effe naar de optieker moet voor ween bril ------- :mrgreen:
alles van waarde is weerloos

Gast1

Re: Zwarte Piet en spiritualiteit

Bericht door Gast1 » 06 okt 2017, 14:05

MetalPig schreef:
Gast1 schreef:<..> mogelijk sprake is van een 'tikfout' (lees: typefout).
Ik boycot het woord 'typefout' omdat ik vind dat 'typfout' de juiste spelling zou moeten zijn.

<even later>
Na enig googlen vond ik dat 'typfout' (tegenwoordig?) ook correct is. Onze Taal heeft een interessant stukje over de oorsprong van het woord 'typefout'.
Mijn herziene mening is dat beide varianten correct zijn, en ik zal voortaan naar hartelust* 'typfout' schrijven.

https://onzetaal.nl/taaladvies/typefout-typfout/

*: 'hartelust' omdat het correcte 'hartenlust' lelijk is.
Hihihi ...

Een 'raar' (merkwaardig) woord trouwens; harte(n)lust.
Soort van 'jeukwoord', waar ik gisteren bij Pauw voor het eerst van hoorde.

<ook even later>
Zullen we maar weer overgaan tot het onderwerp met normale lettergrootte? (dit vraagteken dus).
Herman krijgt geloof ik last van het goed waarneembaar lezen.

<nog later>
Ik was het vraagteken vergeten achter de vragende zin, nu heb ik dat vraagteken er achter gezet.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Zwarte Piet en spiritualiteit

Bericht door Susan » 06 okt 2017, 14:15

gusteman schreef:
Susan schreef:Alleen geplaatst om even te lezen voor wie dit interessant en leuk vind.
Maar goed dat je dit er hebt bij gezet, zo vermijd je discussies. :mrgreen:
Mis hoor, daar ging het niet om.
Het ging mij er hier in deze zin alleen om, om niet wéér een discussie over wel of geen zwarte pieten aan te willen gaan,
dit had ik er even duidelijker bij moeten vermelden.
Trouwens: vindt en niet vind. :wink:
Deze t had ik er inderdaad eerst wel staan, maar is bij het overzetten weg gevallen.

..................................................................................
Los hier van:
het gaat nu verder alleen nog over 'taallesjes' zie ik,
is ook prima natuurlijk, [jaja] echter daar ging dit topic niet
over. Ik ga iets anders doen [wave]
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Zwarte Piet en spiritualiteit

Bericht door Gast1 » 07 okt 2017, 06:48

Met wijsheid geschreven Susan.
Ik ben er helaas weer met volle voeten ingetrapt en heb me in mijn naïviteit laten verleiden waardoor de discussie verzande in taallesjes.

Hartstikke [fox]

Hoewel ik toch ook al in mijn eerdere post voorstelde om weer verder te gaan met het onderwerp. :wink:
Ik ga ook iets anders doen.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Zwarte Piet en spiritualiteit

Bericht door Osiris » 07 okt 2017, 07:54

Door de tijd heen is veel positieve symboliek door ' machthebbers ' omgekeerd misbruikt.
Zoals in OT de Egyptische staf en dorsvlegel,die ook in andere culturen terug te vinden is.

Maar wat dacht je van Hitlers swastika,wat omgekeerd uit India vandaan komt en het teken is voor geluk, liefde en vrede.

Of het alziend oog van de Illuminatie,wat oorspronkelijk het Egyptische oog van Horus is en staat voor de pijnappelklier,het derde oog; poort/kanaal van bewustzijn.
Een verwijzing daarnaar ( Horus ) zie je eveneens terug in de Romeinse staf met adelaar,die eveneens door Hitler gebruikt werd.

Zo worden vele zaken bewust omgekeerd en manipulerend,controlerend gebruikt, terwijl het in vervlogen tijden juist een tegengestelde functie /betekenis/kracht/energie had.
Laatst gewijzigd door Osiris op 07 okt 2017, 08:06, 1 keer totaal gewijzigd.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gast1

Re: Zwarte Piet en spiritualiteit

Bericht door Gast1 » 07 okt 2017, 08:05

Ah, het wordt toch weer interessant! :grin:

:post: Osiris.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Zwarte Piet en spiritualiteit

Bericht door Kristof Piessens » 07 okt 2017, 08:12

Osiris schreef:Door de tijd heen is veel positieve symboliek door ' machthebbers ' omgekeerd misbruikt.
Zoals in OT de Egyptische staf en dorsvlegel,die ook in andere culturen terug te vinden is.

Maar wat dacht je van Hitlers swastika,wat omgekeerd uit India vandaan komt en het teken is voor geluk, liefde en vrede.

Of het alziend oog van de Illuminatie,wat oorspronkelijk het Egyptische oog van Horus is en staat voor de pijnappelklier,het derde oog; poort/kanaal van bewustzijn.

Zo worden vele zaken bewust omgekeerd en manipulerend,controlerend gebruikt, terwijl het in vervlogen tijden juist een tegengestelde functie /betekenis/kracht/energie had.
Je hebt een punt, maar in de context van de tijd dat geheime organisaties ontstaan zijn, het zet je wel aan het denken betreft het gebruik hiervan ?

Goed/juist, Kwaad/verkeerd naar Goed/verkeerd, Kwaad/juist omkeren is ook zo iets, snap het niet om het voorbeeld van een fictieve oefening aan te halen ?

Snap wel de symboliek dat daaraan gegeven wordt om het goede uit te beelden of het slechte actief te steunen, zo komt het toch over, maar een gezond iemand met een verstand zal daar niet in willen trappen, wat redelijk als vanzelfsprekend toch een vaak voorkomende valkuil is.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Plaats reactie