Sioux legende

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Sioux legende

Bericht door Susan » 23 jan 2018, 16:22

Deze prachtige Sioux legende is sterker dan ooit een prikkel voor ons diepste zelfonderzoek: wij creëren onze eigen werkelijkheid!
‘De Schepper verzamelde de hele schepping en zei: ‘Ik wil iets voor de mensen verbergen tot ze er klaar voor zijn. Het is het besef dat zij hun eigen werkelijkheid creëren. ‘Adelaar zei: ‘Geef het aan mij, ik zal het naar de maan brengen.’ De Schepper zei: ‘Nee, op een dag zullen ze daar heen te gaan en het vinden.’ Zalm zei: ‘Ik zal het verbergen op de bodem van de oceaan.’ ‘Nee, ook daar zullen ze gaan.’ Bizon zei: ‘Ik zal het begraven op de grote vlakten.’ De Schepper zei: ‘Ze zullen in de huid van de aarde snijden en het vinden.’ Tenslotte zei Grootmoeder Mol, die woont in Moeder Aarde en geen fysieke ogen heeft, maar met spirituele ogen kijkt: ‘Stop het in henzelf. ‘En de Schepper zei: ‘Zo zal het worden gedaan.’

Wij zijn eraan toe om helder in te zien dat we onze eigen realiteit creëren en dat is verheugend. Tegelijkertijd lijkt niemand antwoord te hebben op de gebeurtenissen die ons dagelijks leven overvallen. Dat wil zeggen; als je geen rechtse populist bent en je je medemens ziet als gevaar en niet als gelijkwaardig.
‘We moeten in hem een verlangen wakker maken. In zijn saaie woestheid moet hij worden aangeraakt door de vleugels van de goddelijke Engel van ontevredenheid. Ontevredenheid met de tipi en de hongerende rantsoenen in het Indiaanse kamp in de winter is nodig, om de Indiaan uit zijn deken en in een broek te krijgen, een broek met zakken erin, en met zakken die pijnlijk smeken om te worden gevuld met dollars! Dit zal de eerste grote stap zijn in de opvoeding van dit ras. Senator Henry Dawes (1816-1903)

Indiaanse volkeren, net zoals alle natuurvolkeren, hadden een communale matriarchale samenleving. Nadat ze alles was afgenomen en ondanks de schaarste in de reservaten, deelden ze alles met elkaar. Dawes verwoordt het principe van de hebzucht, wat in de 21 eeuw tot in het absurde is doorgevoerd (1%). Maar langzaam is er iets aan het veranderen. Want langzaam worden we ons bewust dat het zo niet langer kan. En miljoenen mensen zijn dagelijks overal op de wereld bezig om het anders te doen. Het lijkt er misschien op dat de mensheid lethargisch afwacht tot de zeeën kustgebieden overstromen en de oceanen verder verzuren. We toekijken hoe bossen wereldwijd worden gekapt en er in januari narcissen bloeien. En ondanks dat het daarop lijkt (lethargie) broeit er iets in de wereld, omdat wij – de mens – een andere wereld willen, waarin we ons geboorterecht verdedigen en opeisen.
En dat geboorterecht is vrede, vreugde, geluk en liefde, in een wereld die niet wordt vernietigd door hebzucht. Het sluimert in jou. Dat weet je. En op een dag zal het worden ontstoken. Niet om de revolutie te ontketenen, maar om de revolutie, die in onszelf heeft plaatsgevonden, te omarmen. De revolutie van jouw en mijn eigenwaarde en de behoefte aan verbinding met elkaar. Het is ons lang genoeg voorgehouden dat je pas iemand bent met gevulde zakken. Langzaam breekt de tijd aan dat we inzien in welke wereld wij echt willen leven. En die wereld zijn we al aan het creëren.
Aho.

Jos Kester, Den Haag

www.joskester.com
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie