Mooie symboliek van Aleister Crowley als -inzicht-kaarten

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Mooie symboliek van Aleister Crowley als -inzicht-kaarten

Bericht door Susan » 11 dec 2018, 11:56

Wat is de Crowley Tarot?

De Crowley Tarot wordt ook wel Thoth-tarot genoemd. Dit deck wijkt sterk af van de traditionele tarotkaarten, zowel in symboliek als in betekenis.
De Crowley Tarot werd aan het begin van de twintigste eeuw ontworpen door de Britse magier Aleister Crowley. Hij vond de traditionele tarotdecks te simpel en ontwierp een deck vol symboliek uit de mythologie, het alchemisme, de hekserij en de astrologie.

Het resultaat is een krachtig tarotdeck dat je kan helpen om de vragen die je op je levenspad tegenkomt te beantwoorden.



Afbeelding

Aleister Crowley

Aleister Crowley was zonder twijfel de bekendste en meest omstreden magier van de twintigste eeuw. Hij noemde zichzelf 'Het Grote Beest 666' en 'Meester Therion' en genoot van de afschuw en verwarring die hij teweegbracht door de associatie met de duivel.
Aleister Crowley was een man met vele gezichten. Hij zag zichzelf als wereldleraar en stelde zichzelf daarbij op een lijn met Jezus en Mohammed. Hij maakte de taboes van de samenleving om hem heen belachelijk. Magie was zijn boodschap.

De invloed van Aleister Crowley is tientallen jaren na zijn dood nog steeds voelbaar voor iedereen die met spiritualiteit werkt. Zo zie je veel van de invloed van Crowley terug in de moderne hekserij en het paganisme. Maar ook in de astrologie en in de tarot is de invloed van Crowley nog steeds onmiskenbaar.

Behalve een groot magier was Crowley onder andere een bijzondere dichter en getalenteeerd schrijver, satiricus, schaakmeester en bergbeklimmer. Voor alles was hij vrijdenker en levenskunstenaar. Binnen de tarot kennen we Crowley vooral als het brein achter het naar hem genoemde deck.

De Crowley-tarot werd in de jaren 40 van de twintigste eeuw bedacht door Aleister Crowley. Crowley noemde het deck zelf 'Thoth-tarot', wat een verwijzing is naar de Egyptische mythologie die in veel van de kaarten is terug te vinden. De afbeeldingen zijn naar een ontwerp van Crowley ontworpen door Lady Frieda Harris.

De tarot mocht zich in het begin van de twintigste eeuw in een toenemende populariteit verheugen. Crowley vond de oude tarotdecks te eenvoudig en te speels. Hij miste in de 'standaard' tarot de diepte en betekenis die volgens hem in de magie van de kaarten verborgen zat.

Hij bracht de betekenis van de kaarten tot uitdrukking in een complexe symboliek, die op de wereld van magie, astrologie, alchemie, oude Keltische en Egyptische mythologie was gebaseerd.


* * *

Achtergrond van de Crowley Tarot

Veel kaartleggers en tarotisten gebruiken niet de populaire Rider-Waite tarot, maar de onbekendere Crowley tarot. Dit tarotdeck werd in de jaren 30 en 40 van de twintigste eeuw bedacht door de Britse magier Aleister Crowley.
Het ontstaan van de Crowley-tarot is terug te voeren tot de activiteiten van de Golden Dawn Society. Dit was een Brits spiritueel genootschap waar bijvoorbeeld ook Arthur Waite lid van was. Arthur Waite is degene die je kent als het brein achter de (standaard) Rider-Waite tarot.

Arthur Waite ontwierp de Rider-Waite tarot in de jaren twintig van de twintigste eeuw. Het deck was meteen razend populair.

Aleister Crowley vond de Rider-Waite tarot te eenvoudig en te oppervlakkig. Dit deck miste volgens hem de diepte die in de magie van de kaarten verborgen zat. Hij wilde een tarotdeck met meer gewicht, waarin ook symboliek uit de Egyptische mythologie, de hekserij, het alchemisme en de astrologie was terug te vinden.

Thoth Tarot
Na jaren voorbereiding zette Crowley eind jaren dertig zijn ideeen op papier. Crowley noemde zijn deck zelf 'Thoth-tarot', wat een verwijzing is naar de Egyptische mythologie die in veel van de kaarten is terug te vinden. De afbeeldingen zijn, naar een ontwerp van Crowley, ontworpen door Lady Frieda Harris.

Frieda Harris was behalve kunstenares van oorsprong Egyptologe. Geen wonder dus dat Crowley bij haar terecht kwam bij het ontwerpen van de tarot. Haar kennis en begrip van de Egyptische symboliek vind je op vrijwel alle kaarten in de Crowley-tarot terug.

Het ontwerpen van de kaarten duurde langer dan Harris en Crowley hadden gepland. Crowley heeft zijn eigen tarot-deck nooit kunnen gebruiken. Het deck werd pas na zijn dood voor het eerst gepubliceerd. De Crowley-tarot heeft echter vanaf de eerste publicatie in 1977 terecht een vaste plek in de tarotwereld veroverd.


* * *

De Grote Arcana

De Grote Arcana van de Crowley-tarot telt, net als de klassieke tarot, 22 kaarten. De kaarten van de Grote Arcana wijzen op universele (levens-)lessen. Ze geven antwoord op de bijzondere vraag van dit moment. Tegelijkertijd geven deze kaarten betekenisvolle samenhang in het leven van de betrokkene aan.
Op deze site worden de duidingen in de Grote Arcana afgesloten met een affirmatie.

Hier vind je de kaarten van de Grote Arcana:

http://www.crowley-tarot.nl/grotearcana.html


* * *

De hofkaarten

Anders dan in de 'klassieke' tarot, is er in de Crowley-tarot een belangrijke rol voor de zogeheten hofkaarten. Dit zijn de kaarten Prinses, Prins, Koningin en Ridder van Bekers, Schijven, Zwaarden en Staven.
De hofkaarten hebben meestal betrekking op belangrijke mensen in ons leven.
De kaarten van de Grote Arcana wijzen op universele (levens-)lessen. De Kleine Arcana geeft kleinere, directe levenslessen.

Hier vind je de hofkaarten uit de Crowley-tarot:

http://www.crowley-tarot.nl/hofkaarten.html


* * *

De Kleine Arcana

De Kleine Arcana van de Crowley-tarot bestaat uit de 'kleine kaarten': Aas tot en met Tien van Bekers, Schijven, Zwaarden en Staven. De Kleine Arcana geeft kleinere, directe levenslessen.

Hier vind je de kaarten van de Kleine Arcana:

http://www.crowley-tarot.nl/kleinearcana.html


**************************************************************************

En voor een dagkaart kan je hier terecht:

http://www.crowley-tarot.nl/crowleytarot.html
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Mooie symboliek van Aleister Crowley als -inzicht-kaarten

Bericht door Susan » 11 dec 2018, 12:03

Afbeelding

Bekers Tien

Voldoening, bevrediging en emotionele tevredenheid zijn de belangrijkste steekwoorden die horen bij Bekers Tien.
De tien bekers die je op deze kaart ziet, zijn gegroepeerd in de vorm van de Levensboom. Alles bevindt zich precies op de juiste plek, in volmaakte harmonische orde. De kaart straalt een beeld van diepe vervulling uit.

De grote lotusbloem op de kaart is als een kroon bovenop de Levensboom. De lotusbloem getuigt daarmee van rijkelijk ontvangen liefde. De overlopende bekers duiden erop dat alle betrokkenen daarin delen.

De betekenis van deze kaart kun je dan ook wel zien als een uitnodiging om open te staan voor liefde. Wie bereid is om liefde te ontvangen, is deelgenoot van deze rijke stroom van liefde.

Daarnaast is Bekers Tien een kaart die je erop wijst dat je erop kunt vertrouwen dat de dingen gebeuren op het moment dat ze moeten gebeuren. Bekers Tien wijst je erop dat je er goed aan doet om de dingen los te laten.

Laat de dingen zich ontwikkelen in hun eigen tempo, zonder dat je op het gaspedaal of op de rem probeert te trappen.

Je kunt erop vertrouwen dat het leven je alle dingen geeft die je nodig hebt om gelukkig te zijn.

http://www.tarotweb.nl/crowley
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Mooie symboliek van Aleister Crowley als -inzicht-kaarten

Bericht door Susan » 08 jul 2020, 18:06

Afbeelding

Schijven Negen

Hoe meer je geeft, hoe meer je terugkrijgt. Dat is in essentie de belangrijkste betekenis die achter Schijven Negen te vinden is. De kaart duidt er bovendien op dat alles wat je meemaakt in je leven, to doel heeft om je groei te bevestigen.
Schijven Negen is de kaart die staat voor gewin. Daarbij kun je natuurlijk denken aan financieel gewin, maar de belangrijkste boodschap van deze kaart heeft niets met geld te maken.

De afbeelding op deze kaart kun je als een abstracte weergave zien van 'in de roos schieten'. Gewin, op materieel, emotioneel en geestelijk vlak, is het gevolg van het volgen van je hart en het nastreven van de dingen die werkelijk belangrijk voor je zijn.

In andere woorden: gewin op alle vlakken van je leven maak je mogelijk door je open te stellen voor scheppende liefde en wijsheid. Gewin is het directe gevolg van liefdevol en bereidwillig geven.

Geven in deze zin betekent ook jezelf te geven aan het leven en 'over te geven' aan het universum. Daardoor voldoe je aan de kosmische wet van rijkdom: hoe meer je geeft, hoe meer je terugkrijgt.

De muntjes op de kaart staan symbool voor het benutten van je dynamische energie. Op de drie bovenste muntjes staan de goden Saturnus, Mars en Jupiter afgebeeld. Zij verbeelden de mannelijke energie. De vrouwelijke energie vind je terug in de drie muntjes onderaan de kaart. Hierop staan Mercurius, Venus en een wijze vrouw in de maan.

De maan stelt de kracht van het vrouwelijke voor en stelt je in staat om zowel in de buitenweereld, als binnen in jezelf gewin te ervaren.

Terzijde:
Wat niet veel mensen weten is dat Aleister Crowley in deze kaart is terug te vinden. Hij staat afgebeeld in de munten die Saturnus en Jupiter symboliseren. Frieda Harris, de kunstenrares die de kaarten schilderde, heeft zichzelf op deze kaart afgebeeld als de wijze vrouw in de maan en als Venus.

http://www.crowley-tarot.nl/crowleytarot.html
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Mooie symboliek van Aleister Crowley als -inzicht-kaarten

Bericht door taigitu » 08 jul 2020, 18:18

Afbeelding De Hogepriesteres

De Hogepriesteres staat in de Crowley Tarot symbool voor intuitie, zelfvertrouwen en tevredenheid met jezelf.

We zien op deze kaart een androgyne figuur die zowel yin als yang in zich heeft. Vanaf de navel omhoog lopen de lijnen gebogen.
Dit is het Yin-aspect van deze kaart: zacht en ontvankelijk.

Vanaf de navel naar beneden zijn de lijnen strak en recht. Dat is het Yang-aspect van de kaart: sterk, dynamisch, assertief.

Deze kaart wijst je erop dat je ervoor moet waken om zowel je kracht als je zachtheid met elkaar in balans te houden.
Je hebt beiden nodig om een compleet mens te zijn. Offer je zachtheid niet op aan je kracht, en offer je kracht niet op aan je zachtheid.
Dat is de boodschap die de Hogepriesteres je wil meegeven.

Een andere duiding van deze kaart is dat je kunt vertrouwen op je intuitie. De Hogepriesteres op de afbeelding wordt gezien
als de Egyptische godin Isis. Isis was in de Egyptische mythologie de godin van de intuitie.

De kameel onderaan de kaart staat symbool voor tevreden zijn met jezelf en weten dat je op jezelf kunt vertrouwen,
net zoals een kameel erop vertrouwt dat hij in de woestijn altijd een oase vindt om zijn dorst te lessen.


Affirmatie
Ik eer ten diepste de mens die ik ben.
Ik ben een mens met een grote intuitie.
Ik heb vertrouwen in mijzelf en achting voor mijn integriteit.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Mooie symboliek van Aleister Crowley als -inzicht-kaarten

Bericht door univers » 08 jul 2020, 18:53

Afbeelding
Staven Aas

Staven Aas is een kaart die als geen ander onbedwingbare levenskracht en energie symboliseert. Na De Zon is Staven Aas de hoogste energiekaart in de Crowley Tarot.
Staven Aas wordt voorgesteld als een brandende fakkel: een symbool van de levenskracht die in ieder van ons schuilt. Om de fakkel heen zijn bliksemschichten te zien. Die staan symbool voor de energie die vrijkomt nadat je blokkades die je tegenhielden terzijde hebt geschoven.

Als je deze deze kaart getrokken hebt, duidt dat erop dat je je bewust bent geworden van je eigen levenskracht. Je hebt problemen die je tegenhielden overwonnen, of bent druk bezig deze problemen weg te ruimen.

Op het moment dat je de blokkades hebt opgeruimd, die zowel in jou als buiten jou kunnen liggen, kan de vernieuwing zich in alles levensfacetten doorzetten.

Staven Aas kan er ook op wijzen dat je op dit moment door elkaar geschud wordt door de energie die nu vrijkomt. Je kunt het gevoel hebben dat je niet in balans bent, zoals een storm op zee. Door de levenskracht die in je huist, is geen zee te hoog. Je hoeft niet bang te zijn dat je tenonder gaat.

Hoe dan ook wijst deze kaart erop dat je er verstandig aan doet om te ontdekken hoe je gebruik kunt maken van de kracht en energie die je in je hebt.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Mooie symboliek van Aleister Crowley als -inzicht-kaarten

Bericht door Gast1 » 08 jul 2020, 19:42

Vooruit dan maar, eens kijken wat er gebeurt:
Afbeelding

De Magier

De Magier is de kaart die staat voor communicatie in al zijn vormen. We zien op deze kaart een gouden Mercurius. Mercurius is de gevleugelde boodschapper uit de Griekse mythologie.
De Magier staat dan ook symbool voor de bekwaamheid om zowel mondeling als schriftelijk te communiceren. Je vindt die symboliek op de afbeelding terug in de vorm van het zwevende boek.

Het boek is een van de tien hulpmiddelen die De Magier gebruikt om te communiceren. Als je goed kijkt, kun je ze alle tien op deze kaart terugvinden.

Alle hulpmiddelen op de kaart hebben direct of indirect met communicatie te maken. Zo staat het zwaard bijvoorbeeld symbool voor het vermogen om helder en analytisch te formuleren.
De munt staat voor onderhandelen. Het gevleugelde oog van horus staat symbool voor een bezielde visie.

Wanneer je de Magier getrokken hebt, dan roept deze kaart je op om je communicatieve vaardigheden verder te onderzoeken en te verdiepen.
Let er de komende tijd eens op of je altijd de juiste boodschap geeft aan de mensen die je ontmoet. Bereik je je doel? Word je altijd goed begrepen?

De Magier kan er ook op duiden dat dit voor jou het juiste moment is om een belangrijke boodschap die je aan iemand wil geven over te brengen.



Affirmatie
Ik communiceer doeltreffend.
Ik creeer magie wanneer ik mijn inherente gaven en talenten gebruik.
Ik eer in mijn natuur de onbeperkte bronnen van goede communicatie.
:grin:

Maar die affirmatie vind ik ego-tripperij.
Bovendien niet kloppend, daar ik meestal niet begrepen word.
In dezen heb ik er ook op gelet om het juiste moment een belangrijke boodschap over te brengen ... :mrgreen:

Jeetje zeg, toeval bestaat inderdaad niet (niet dat ik dat niet al wist) ... maar ik herhaal maar weer eens wat.

Plaats reactie