Spiritueel snobisme

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Spiritueel snobisme

Bericht door Susan » 05 aug 2019, 13:00

Een raak en heel herkenbaar stuk over het doorslaan van sommige mensen, wat niet alleen bij 'spirituele clubjes' het geval is,
maar ook bij alle andere groepen mensen voor komt die alleen met 'gelijkgestemden' contact willen en anderen
dan buiten sluiten.

* * * * * * *
CITAAT:

Spiritueel snobisme

Ik ken mensen die alleen nog maar ´spiritueel georiënteerde mensen´ om zich heen hebben. Zij noemen dat dan ´keuzes maken´ of ´je trekt naar je toe wat je vindt dat je verdiend hebt´. Is dit niet een geraffineerde vorm van xenofobie? Als je omgaat met mensen die anders tegen dingen aankijken dan jij, dan zul je daar vroeg of laat een confrontatie over krijgen. Niets is zo comfortabel dan mensen die jouw mening terugkaatsen. Als je alleen maar ´ja, dat klopt´ te horen krijgt, hoef je nooit je eigen standpunten tegen het licht te houden. Niets is zo comfortabel en zo zinloos als preken voor eigen parochie.´Your vibe attracts your tribe´is, hoe waar ook, nogal eens een dekmantel om mensen die niet tot jouw clubje behoren, buiten te sluiten. ´Da´s niet mijn frequentie, daar hoef ik niks mee´.

Iemand zei ooit tegen me: “niets is zo verzuild als jong, Randstedelijk Nederland. Het lijkt de jaren ´50 wel. Die vriendengroepjes zijn allemaal kliekjes met een vergelijkbaar beroep, dezelfde leeftijdscategorie, dezelfde levensfase, dezelfde aspiraties, dezelfde opvattingen, dezelfde hobby´s. En maar denken dat ze zo vooruitstrevend en tolerant en vernieuwend zijn. Maar als je afwijkt, kom je er niet tussen.” Je mag mensen niet in hokjes stoppen, maar ze gaan er wel zelf inzitten. Is hoge eisen stellen aan de mensen om je heen, al dan niet spiritueel, niet een vorm van snobisme? Is ‘ik wil die-en-die om me heen hebben’ eigenlijk niet verkapte manier om te zeggen ‘ik ben bang voor zus-en-zo’? Ik ken mensen die hoofdzakelijk omgaan met mensen met een ´spiritueel beroep´(yogastudio, praktijk, coach, trainer, healer, therapeut, etc) en in de praktijk alleen maar mensen om zich heen hebben die op dezelfde manier in het leven staan. Maar ik heb mijn twijfels bij de argumenten die ik vaak hoor. “Ik verdien fijne mensen om me heen.” “Ik trek dit aan door op een hoge frequentie te vibreren. Ik hoef niets met lagere frequenties.” ” Ik heb 3D achter me gelaten.” En tegen mij: “jij moet echt andere mensen om je heen hebben.”

Ik verdien het neusje van de zalm, alleen het beste is goed genoeg voor mij. Maar dan in spirituele termen. Iedere psycholoog weet dat mensen proberen status te verwerven met zaken die zich in kwaliteit onderscheiden van de massa. Degene met de grootste drum, de langste smudgeveer, die de meeste ayahuascaceremonies heeft bijgewoond, de dikste medicijnbuidel, heeft toch net iets meer status dan degene die dat niet heeft. Waar of niet? Mensen vinden het buitengewoon lekker om te weten dat ze overduidelijk aan de goede kant van de streep staan. Ik ben er ook niet vrij van, hoor.

Ik ben enige tijd geleden verhuisd. Ik zat er over in of ´er wel mensen zoals ik zouden zijn´. Niet dat die in mijn oude woonplaats overvloedig aanwezig waren. Ik heb nu allemaal mensen om me heen die heel anders zijn dan ik en ik heb me nog nooit zo opgenomen gevoeld. Heel volkse mensen -die ik in de stad gemeden zou hebben- waar ik altijd welkom ben voor een kop thee, waar de ene peuk met de andere wordt aangestoken maar het voelt zo warm. Mijn gereformeerde buurvrouw die het vervelend vindt als ik op zondag afsnijd door haar poortje naar mijn achterdeur in plaats van het hele achterom door te lopen maar die me wel pannenkoeken komt brengen en op haar oude dag helpt de bezorgde bouwmaterialen naar binnen te dragen.


Ik leer zoveel. Het ‘hoog vibrerende’ van mij zal deze mensen niet opvallen. Wat kan mij dat eigenlijk schelen? Ze geven me iets waar ik in de stad niet op hoefde te hopen: een gemeenschap. Ik leer mezelf minder serieus te nemen. Die pannenkoek zou ik eerder misschien geweigerd hebben want gemaakt van witte bloem. Want Spirituele Mensen eten zuiver. Ik dacht, mens, waar zeur je over? Ga je nou echt een warm gebaar afslaan omdat het niet biodynamisch verantwoord is? Van suiker en pickwick-thee ga je niet dood. Neem jezelf niet zo serieus met je hoge frequenties en je tribe. Het is wel eens verfrissend om verlost te zijn van dat eeuwige gewauwel over ‘je proces’. Want ergens vind ik dat best behoorlijk narcistisch om daar altijd zo mee bezig te zijn en te denken dat iedereen dat wil horen.


Ik zat ooit in een spirituele workshop. Mensen buitelden over elkaar heen met de meest grote doorbraken in hun proces, de één had doorgekregen dat ze eigenlijk een priesteres was en had haar naam veranderd, iedereen ging voor deze avond een´intentie vastzetten´, het was één grote verlichtingsparty. Ik dacht, ze zitten elkaar allemaal gek te maken. Ik ben ook bewust bezig met mijn ascensie. Maar mijn grote doorbraak, als ik de ironie mag gebruiken, is dat ik daarin een toontje lager ben gaan zingen. We hunkeren naar de grote ontsnapping aan onszelf, ons drama, alles wat ons tegenhoudt. Maar je kunt niet aan jezelf ontsnappen. Als je bereid bent open naar jezelf te kijken, ga je jezelf steeds wat minder in de weg zitten. Maak er niet meer van dan het is.

Enige tijd geleden overleed een tante van me. Alle neven en nichten werden gevraagd een goede herinnering aan mijn tante in te brengen voor de toespraak tijdens de uitvaart. Ineens schoot me te binnen: zij stelde geen eisen aan mensen. En dat was een enorme eye-opener. Ter nagedachtenis en om mijn tante in gedachten levend te houden, heb ik serieus besloten om niet meer zulke hoge eisen aan mensen te stellen. Het bevalt me ontzettend goed.

Ik heb niet langer het gevoel dat ik faal omdat ik geen joekel van een spirituele familie om me heen heb. Je kunt doorslaan in de wet van aantrekking. Ik dacht, mijn frequentie is niet goed, daarom ben ik zo alleen en nu moet ik nog 100.000x terugkomen op aarde, laat ik er maar heel hard aan gaan werken (valkuil), morgen, ja echt morgen begin ik eraan, ga ik helemaal openstaan voor alles wat het universum voor mij in petto heeft, ik ga onvoorwaardelijk houden van iedere botte hork die me op het station ondersteboven loopt omdat hij z’n trein moet halen, en alles komt goed. Het is allemaal niet zo belangrijk en hoogdravend. En ‘het proces’ luistert zeker niet altijd naar jou.


De ‘tribe’ die ik nu om me heen heb, bestaat uit mensen die ik van te voren niet zo had voorgesteld. Ze passen niet binnen het ‘spirituele profiel’. En toen ik ooit een community bezocht met het idee ooit in een woongemeenschap te gaan wonen, ben ik gillend weggerend. Iedereen dacht hetzelfde, deed hetzelfde, geloofde hetzelfde. Alsof ze allemaal met hetzelfde malletje waren uitgestanst. Iedereen herhaalde elkaars meningen en opvattingen. Ik vond het doodeng. Mensen die anders zijn dan jij, hebben een belangrijke rol, heb ik gemerkt. Ze leren je tolerantie, je mening tegen het licht houden, dat dingen niet zo in elkaar zitten als je dacht. Ze leren je om advocaat van de duivel te spelen ten aanzien van je eigen opvattingen. Soms houden ze je scherp, soms leren ze ouderwetse verdraagzaamheid. Mensen die zijn zoals jij, zijn comfortabel maar het is niet wenselijk alleen maar zulke mensen om je heen te hebben. Ik zie dat toch wel heel vaak tot een griezelig soort verkokering leiden. Of het nou christenen, yuppen, spirituele mensen of wie dan ook zijn.

Ik zie het maar al te vaak gebeuren dat mensen met een sterke groepsidentiteit die samenklitten, onwrikbare opvattingen ontwikkelen over hoe de wereld in elkaar zit en wat er moet gebeuren, wie er fout en wie goed is. Ik zie dat bij milieuactivisten, dierenactivisten, alternatieve mensen, arbeiders, hoog opgeleiden en spirituele mensen. Die diversiteit aan mensen om me heen, die ik heb beschouwd als een onvermogen om mijn tribe op te bouwen, ben ik steeds meer gaan waarderen. Ik leer om mijn toon te matigen als ik als bijna-vegan tussen de melkveehouders woon die van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat aan het hooien zijn en een paar cent voor een liter melk krijgen. Je leert dat de wereld niet bestaat uit zwart/wit goed-en foutcontrasten als er door het hek een kalfje aan je vingers sabbelt. Natuurlijk staat dat beest methaan uit te poepen en is hij op brute wijze van zijn moeder gescheiden en gaat-ie over een paar maanden naar het slachthuis, maar de boer werkt zo hard om zijn hoofd boven water te houden dat hij geen tijd meer heeft om na te denken.

Ik heb geleerd dat je niet in een bepaald ‘hoekje’ hoeft te zitten om je eigen identiteit te hebben en dat je daarvan niet afhankelijk bent van andere mensen. Je kunt waarderen en openstaan voor alles om je heen zonder je morele code te verliezen en te vergeten wie je zelf ook al weer was. Als ik me in een hippe stadsbuurt opsluit en alleen omga met meditatieleraren en yogadocenten en mensen die bijna exhibitionistisch hun ‘proces’ op internet kwakken, zal ik me minder vaak ergeren aan lompe aannemers, zielige koeien en mensen met een bekrompen mentaliteit dan nu. Ik zou ook heel veel niet leren wat ik nu wel leer.

Auteur: Merel

https://www.nieuwetijdskind.com/spiritueel-snobisme/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

gusteman

Re: Spiritueel snobisme

Bericht door gusteman » 06 aug 2019, 08:51

:post:

Een van de redenen waarom ik nog steeds dit forum bezoek is de diversiteit aan meningen en opinies.

En alhoewel ik bijvoorbeeld gisteren eventjes nog overwoog om hier niet meer te komen heeft een nachtje slapen mij duidelijk gemaakt dat ik (ondanks mijn afkeer van het af en toe voorkomend vleien onder elkaar, waar trouwens ook in het artikel wordt naar verwezen) hier een verscheidenheid aan standpunten zie die ergens anders moeilijk te vinden is.

Wat mij ook op een aangename wijze heeft verrast is dat de schrijfster probleemloos zichzelf kan zien als iemand die enerzijds wel 'hoog vibrerend' is maar zich anderzijds ook even snel kan ergeren als mensen die dat niet zijn.

Een mooi stukje zelfbeschouwing, waarvoor dank!

Gast1

Re: Spiritueel snobisme

Bericht door Gast1 » 06 aug 2019, 09:04

Susan schreef:
05 aug 2019, 13:00
Een raak en heel herkenbaar stuk over het doorslaan van sommige mensen, wat niet alleen bij 'spirituele clubjes' het geval is,
maar ook bij alle andere groepen mensen voor komt die alleen met 'gelijkgestemden' contact willen en anderen dan buiten sluiten.
Good post Susan, waarmee ik aansluit bij gusteman hetwelk me wel in een soort van spagaat brengt.
Ik 'vlei' je immers, waarbij ik Guus niet tegen de haren in wil strijken ... maar ach ... hij geeft jou ook een 'bloemetje' en terecht.
Wat ben ik toch blij met jou, maar dat weet je wel.
Dikke kus van mij!

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Spiritueel snobisme

Bericht door MetalPig » 06 aug 2019, 09:23

Mooi stuk zelfbeschouwing, en tevens een mooie uitleg van het 'echo chamber'-effect.

Verder hoop ik ooit de kans te krijgen om deze in de praktijk te gebruiken:
Da's niet mijn frequentie, daar hoef ik niks mee.
:mrgreen:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Spiritueel snobisme

Bericht door Susan » 07 aug 2019, 19:57

gusteman schreef:
06 aug 2019, 08:51
:post:

Een van de redenen waarom ik nog steeds dit forum bezoek is de diversiteit aan meningen en opinies.

En alhoewel ik bijvoorbeeld gisteren eventjes nog overwoog om hier niet meer te komen heeft een nachtje slapen mij duidelijk gemaakt dat ik (ondanks mijn afkeer van het af en toe voorkomend vleien onder elkaar, waar trouwens ook in het artikel wordt naar verwezen) hier een verscheidenheid aan standpunten zie die ergens anders moeilijk te vinden is.

Wat mij ook op een aangename wijze heeft verrast is dat de schrijfster probleemloos zichzelf kan zien als iemand die enerzijds wel 'hoog vibrerend' is maar zich anderzijds ook even snel kan ergeren als mensen die dat niet zijn.

Een mooi stukje zelfbeschouwing, waarvoor dank!
Dank je wel gusteman, dit vind ik leuk om te lezen hoor.
Wat je met 'vleien onder elkaar' bedoeld ontgaat me echter, dat heb ik hier niet kunnen ontdekken bij de spirituele topics..
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Spiritueel snobisme

Bericht door Susan » 07 aug 2019, 20:02

Gast1 schreef:
06 aug 2019, 09:04
Good post Susan, waarmee ik aansluit bij gusteman hetwelk me wel in een soort van spagaat brengt.
Ik 'vlei' je immers, waarbij ik Guus niet tegen de haren in wil strijken ... maar ach ... hij geeft jou ook een 'bloemetje' en terecht.
Wat ben ik toch blij met jou, maar dat weet je wel.
Dikke kus van mij!
Heel lief van jou en is geheel wederzijds Gast1, je bent een schat en dit mag best eens gezegd worden, toch?
Uiteindelijk tóch maar even geplaatst (na wat aarzelen eerst) wat..onder 'vleierij' valt..?
Dan is dat maar zo :wink: én prachtig!
Dikke kus van mij hier bij.
:loveU:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Spiritueel snobisme

Bericht door Fenna » 08 aug 2019, 08:52

gusteman schreef:
06 aug 2019, 08:51
eventjes nog overwoog om hier niet meer te komen
Ik hoop niet dat dit gebeurt.
Ooit, ooit zal je wel eens het forum verlaten, dat zullen we allemaal eens doen, maar ik zal niet graag jou kritische teksten willen missen gusteman.
Don't go please.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Spiritueel snobisme

Bericht door univers » 08 aug 2019, 09:08

Ik zie dat je de planken al klaar hebt liggen, voor de kist. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Spiritueel snobisme

Bericht door Fenna » 08 aug 2019, 09:43

:lekkapuh:
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: Spiritueel snobisme

Bericht door gusteman » 08 aug 2019, 23:15

Susan schreef:
07 aug 2019, 19:57
Wat je met 'vleien onder elkaar' bedoeld ontgaat me echter, dat heb ik hier niet kunnen ontdekken bij de spirituele topics..
Het ontgaat je blijkbaar ook wat ik heb geschreven, want ik heb het nergens gehad over 'vleien onder elkaar bij de spirituele topics'.

En toch kom jij tot die gevolgtrekking ..... hoe doe je dat?

Gast1

Re: Spiritueel snobisme

Bericht door Gast1 » 09 aug 2019, 08:45

gusteman schreef:
06 aug 2019, 08:51
Een van de redenen waarom ik nog steeds dit forum bezoek is de diversiteit aan meningen en opinies.
Welke andere redenen zijn er dan nog meer?
gusteman schreef:
08 aug 2019, 23:15
Susan schreef:
07 aug 2019, 19:57
Wat je met 'vleien onder elkaar' bedoeld ontgaat me echter, dat heb ik hier niet kunnen ontdekken bij de spirituele topics..
Het ontgaat je blijkbaar ook wat ik heb geschreven, want ik heb het nergens gehad over 'vleien onder elkaar bij de spirituele topics'.
Kom, een goed verstaander zoals jij heeft slechts minder dan een half woord nodig, zie:
gusteman schreef: Ik sta gewoon één trapje verder, en zoals dit doorgaans gaat: voor diegenen die dat trapje nog niet hebben bereikt valt het zo goed als niet te begrijpen dat er zoiets bestaat als "nog een trapje hoger" en het extra inzicht wat daarmee gepaard gaat. :wink:

gusteman

Re: Spiritueel snobisme

Bericht door gusteman » 09 aug 2019, 14:27

Fenna schreef:
08 aug 2019, 08:52
Don't go please.
Zoals George Harrison ooit componeerde, hier uitgevoerd door een bloemlezing van zijn vrienden:



gusteman

Re: Spiritueel snobisme

Bericht door gusteman » 09 aug 2019, 14:38

Gast1 schreef:
09 aug 2019, 08:45
gusteman schreef:
06 aug 2019, 08:51
Een van de redenen waarom ik nog steeds dit forum bezoek is de diversiteit aan meningen en opinies.
Welke andere redenen zijn er dan nog meer?
gusteman schreef:
08 aug 2019, 23:15
Susan schreef:
07 aug 2019, 19:57
Wat je met 'vleien onder elkaar' bedoeld ontgaat me echter, dat heb ik hier niet kunnen ontdekken bij de spirituele topics..
Het ontgaat je blijkbaar ook wat ik heb geschreven, want ik heb het nergens gehad over 'vleien onder elkaar bij de spirituele topics'.
Kom, een goed verstaander zoals jij heeft slechts minder dan een half woord nodig, zie:
gusteman schreef: Ik sta gewoon één trapje verder, en zoals dit doorgaans gaat: voor diegenen die dat trapje nog niet hebben bereikt valt het zo goed als niet te begrijpen dat er zoiets bestaat als "nog een trapje hoger" en het extra inzicht wat daarmee gepaard gaat. :wink:
Offtopic: 't Is toch godgeklaagd hoor ..... wanneer, beste Gast1, zal jij nu eindelijk eens begrijpen dat je

a) geen verschillende reacties zomaar kan gaan samenvoegen en daar een verband in zoeken?

b) zo veel mogelijk dient te vermijden om een onderwerp te beladen met jouw vragen en opmerkingen over details welke niet ter zake doen in het onderwerp?

P.S. als je dat soort vragen wil stellen aan mij, gebruik dan de link die ik speciaal daarvoor in mijn onderschrift heb voorzien.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Spiritueel snobisme

Bericht door univers » 09 aug 2019, 14:39

Kom, een goed verstaander zoals jij heeft slechts minder dan een half woord nodig, zie:
gusteman schreef:
Ik sta gewoon één trapje verder, en zoals dit doorgaans gaat: voor diegenen die dat trapje nog niet hebben bereikt valt het zo goed als niet te begrijpen dat er zoiets bestaat als "nog een trapje hoger" en het extra inzicht wat daarmee gepaard gaat. :wink:
Ik kan dit nergens terug vinden in deze topic.?

Ik zie dat je me voor bent.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Spiritueel snobisme

Bericht door Gast1 » 09 aug 2019, 15:30

gusteman schreef:
09 aug 2019, 14:38
Offtopic: 't Is toch godgeklaagd hoor ..... wanneer, beste Gast1, zal jij nu eindelijk eens begrijpen dat je

a) geen verschillende reacties zomaar kan gaan samenvoegen en daar een verband in zoeken?

b) zo veel mogelijk dient te vermijden om een onderwerp te beladen met jouw vragen en opmerkingen over details welke niet ter zake doen in het onderwerp?

P.S. als je dat soort vragen wil stellen aan mij, gebruik dan de link die ik speciaal daarvoor in mijn onderschrift heb voorzien.
Zo, zo ... 'godgeklaagd' zelfs ... Gusteman toch ...

a) en waarom zou dat niet en is dat verband er niet?
Het zou van weinig nut zijn indien ik vergelijkingen zou aanhalen die nagenoeg identiek zijn aan datgene waarmee ik een vergelijking maak.
Heeft veel weg van dat wat jezelf schreef:
gusteman schreef:
04 aug 2017, 13:31
Het zou van weinig nut zijn indien ik vergelijkingen zou aanhalen die nagenoeg identiek zijn aan datgene waarmee ik een vergelijking wil maken.
Je ziet het (weer) niet gusteman ...

Een snob is in het algemeen iemand die denkt dat hij in wezen meer is dan anderen op grond van afkomst, kennis, intellect of rijkdom.
Deze superioriteit uit zich over het algemeen in een (eventueel denkbeeldige) verfijnde smaak.
Snobisme; 1) Aanstellerij 2) Dikdoenerij 3) Gedrag van een parvenue 4) Geveinsde belangstelling voor kunst 5) Grootdoenerij 6) Het uit modezucht zich kunstzinnig voordoen 7) Kwasterij 8) Nadoenerij van de grote wereld 9) Opschepperij 10) Snobachtigheid 11) Verwaand gedrag en ach ...

Ik weet dat het hier over 'spiritueel snobisme' gaat waarbij ik het woord snobisme gewoon even uitlicht ... en zie wat Susan in de aanhef schreef:
Susan schreef:
05 aug 2019, 13:00
Een raak en heel herkenbaar stuk over het doorslaan van sommige mensen, wat niet alleen bij 'spirituele clubjes' het geval is...
b) mijn vraag -en dat was een enkele- was deze:
Welke andere redenen zijn er dan nog meer?
... die volgens mij wel ter zake doen in het onderwerp.
Ik was immers nieuwsgierig wat jouw andere redenen waren, maar nevermind ...

bij jouw P.S. weet ik niet over welke vragen je het hebt en het is geheel aan mij om gebruik van jouw link die je speciaal daarvoor in jouw onderschrift hebt voorzien.
Ik heb daar al zo'n menig woordje met jou gewisseld en elders ... wat uiteindelijk leidt tot datgene wat daarin door mij genoemd is.
Slechts een van de vele diversiteiten aan meningen en opinies ...

Laat ik het daar maar weer bij laten ... je blijft kostelijk maar aan jouw avatar te zien gaat het niet zo goed met jou.

gusteman

Re: Spiritueel snobisme

Bericht door gusteman » 09 aug 2019, 15:51

Beheer ???
Moderator ???

Gast1

Re: Spiritueel snobisme

Bericht door Gast1 » 09 aug 2019, 15:55

gusteman schreef:
09 aug 2019, 15:51
Beheer ???
Moderator ???
Humor mag ook al niet meer van jou ... en volgens mij is dit offtopic ...
Je verwijst vaker naar jouw aangemaakte link, maar volgens mij dien jezelf hier te wezen, bij 'De Balie' ...

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Spiritueel snobisme

Bericht door Susan » 10 aug 2019, 10:26

gusteman schreef:
08 aug 2019, 23:15
Susan schreef:
07 aug 2019, 19:57
Wat je met 'vleien onder elkaar' bedoeld ontgaat me echter, dat heb ik hier niet kunnen ontdekken bij de spirituele topics..
Het ontgaat je blijkbaar ook wat ik heb geschreven, want ik heb het nergens gehad over 'vleien onder elkaar bij de spirituele topics'.

En toch kom jij tot die gevolgtrekking ..... hoe doe je dat?
Een van de redenen waarom ik nog steeds dit forum bezoek is de diversiteit aan meningen en opinies
Aangezien je nog steeds gewoon op het forum bent gezien jouw reacties elders, veronderstelde ik dat jij met -hier- dan deze spirituele topics bedoelde.

Lees wat je er daarna bij schreef:
En alhoewel ik bijvoorbeeld gisteren eventjes nog overwoog om hier niet meer te komen heeft een nachtje slapen mij duidelijk gemaakt dat ik ( ondanks mijn afkeer van het af en toe voorkomend vleien onder elkaar, waar trouwens ook in het artikel wordt naar verwezen) hier een verscheidenheid aan standpunten zie die ergens anders moeilijk te vinden is.
In de eerste zin had het woord hier en "vleien onder elkaar" dus heel goed alleen op de spirituele onderwerpen betrekking kunnen hebben.
En zoals je heel vaak doet kom je meteen weer aan zetten met de conclusie:
"Het ontgaat je blijkbaar ook wat ik heb geschreven"...

Als je dat graag blijft denken, ga je gang, het heeft geen zin daar verder op in te gaan.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Spiritueel snobisme

Bericht door Fenna » 10 aug 2019, 16:34

gusteman schreef:
09 aug 2019, 14:27
Fenna schreef:
08 aug 2019, 08:52
Don't go please.
Zoals George Harrison ooit componeerde, hier uitgevoerd door een bloemlezing van zijn vrienden:


;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Spiritueel snobisme

Bericht door Gast1 » 10 aug 2019, 16:48

Susan schreef:
10 aug 2019, 10:26
gusteman schreef:
08 aug 2019, 23:15
Susan schreef:
07 aug 2019, 19:57
Wat je met 'vleien onder elkaar' bedoeld ontgaat me echter, dat heb ik hier niet kunnen ontdekken bij de spirituele topics..
Het ontgaat je blijkbaar ook wat ik heb geschreven, want ik heb het nergens gehad over 'vleien onder elkaar bij de spirituele topics'.

En toch kom jij tot die gevolgtrekking ..... hoe doe je dat?
Een van de redenen waarom ik nog steeds dit forum bezoek is de diversiteit aan meningen en opinies
Aangezien je nog steeds gewoon op het forum bent gezien jouw reacties elders, veronderstelde ik dat jij met -hier- dan deze spirituele topics bedoelde.

Lees wat je er daarna bij schreef:
En alhoewel ik bijvoorbeeld gisteren eventjes nog overwoog om hier niet meer te komen heeft een nachtje slapen mij duidelijk gemaakt dat ik ( ondanks mijn afkeer van het af en toe voorkomend vleien onder elkaar, waar trouwens ook in het artikel wordt naar verwezen) hier een verscheidenheid aan standpunten zie die ergens anders moeilijk te vinden is.
In de eerste zin had het woord hier en "vleien onder elkaar" dus heel goed alleen op de spirituele onderwerpen betrekking kunnen hebben.
En zoals je heel vaak doet kom je meteen weer aan zetten met de conclusie:
"Het ontgaat je blijkbaar ook wat ik heb geschreven"...

Als je dat graag blijft denken, ga je gang, het heeft geen zin daar verder op in te gaan.
Die laatste 4 zinnen passen weer mooi in dit topic.

Plaats reactie