Kon paragnost Gerard Croiset écht mensen genezen met zijn handen?

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Kon paragnost Gerard Croiset écht mensen genezen met zijn handen?

Bericht door taigitu » 14 sep 2019, 08:58

Kon paragnost Gerard Croiset écht mensen genezen met zijn handen?

Ellen de Visser - 5 augustus 2018

Afbeelding

Gerard Croiset ( 1909-1980 ) genoot internationale faam als paranormaal genezer, ook onder medici. Of hij écht mensen genas is nu onderzocht.

Er zijn zwart-witbeelden van zijn genezende handen, licht trillend boven een verlamd been, een pijnlijke buik of een reumatische voet, beelden ook die laten zien hoe ongekend populair die handen ooit waren: patiënten in rijen op de stoep van zijn huis, een overvolle wachtkamer annex spreekkamer. In het midden van de ruimte de genezer met zijn karakteristieke uitstaande haardos, onverstoorbaar, terwijl hij de een na de ander bij zich roept.

We spreken de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw, een periode waarin de parapsychologie hoogtij vierde en de man met de magnetiserende handen een internationale beroemdheid werd. Paragnost Gerard Croiset (1909-1980) is een fenomeen, vooral door zijn assistentie bij vermissingszaken. Of het nou gaat om een 10-jarig jongetje uit Velsen dat na het buitenspelen niet is teruggekeerd of om een 13-jarige gekidnapte Italiaanse puber: overal ter wereld wordt om zijn hulp gevraagd. Hij assisteert de Duitse politie in de zoektocht naar werkgeversvoorzitter Hanns Martin Schleyer, die is ontvoerd door de terroristische organisatie RAF, reist naar Japan om voor de televisiecamera een meisje op te sporen dat in een meer is verdronken, naar Australië vanwege de mysterieuze verdwijning van drie kinderen (waar op zijn advies tevergeefs een compleet pakhuis wordt gesloopt).

Wetenschappelijk onderzoek

Opmerkelijk genoeg is Croiset volstrekt open over wat hij doet: anders dan de meeste paragnosten werkt hij graag samen met wetenschappers, in de hoop dat hij op die manier zijn gaven kan bewijzen. Zijn telefoongesprekken worden uitgewerkt, zijn behandelingen gefilmd, al zijn correspondentie gaat in mappen, rapportages blijven bewaard.

Tientallen meters archiefdozen zijn de afgelopen jaren geïnventariseerd en dat gaf de Amsterdamse neuroloog en emeritus-hoogleraar Rien Vermeulen vijftig jaar na dato kans op een bijzonder onderzoek. Slaagde Croiset er eigenlijk in om patiënten te genezen, vroeg Vermeulen zich af, en hoe dan? Was er misschien gewoon sprake van een placebo-effect?

Een jaar lang zat Vermeulen wekelijks in Odijk, bij het Johan Borgman Fonds, dat zich inzet voor het behoud van de geschiedenis van het parapsychologisch onderzoek en het archief van de paragnost beheert. Directeur Wim Kramer stelde hem kastenwanden vol dossiers beschikbaar en hielp hem welwillend met het ordenen van de 891 patiëntendossiers. Onlangs publiceerde Vermeulen zijn resultaten in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde. Zijn conclusie is opmerkelijk: Croiset genas inderdaad patiënten. Alleen van een wonder was geen sprake.

Vermeulen beleefde ‘ongelooflijk veel plezier’ aan zijn onderzoek, vertelt hij thuis in zijn werkkamer in de Amsterdamse binnenstad. ‘Ik heb af en toe zo gelachen.’ Zo las hij in de dossiers vol uitgetypte dialogen hoe Croiset, soms jaren na zijn behandeling, patiënten opbelde om te vragen naar het resultaat. En daarbij de afloop de gewenste kant op stuurde.

‘Croiset hier, hoe gaat het met u?’

‘Ja, ja het gaat wel.’

‘O, dus het gaat wel goed?’

‘Nou ja, ik heb die klachten nog wel.’

‘O ja, maar toch veel minder, hoop ik?

‘Ja, dat geloof ik wel.’

Hij trof ook een verslag aan van het telefoongesprek dat Croiset voerde met prins Bernhard, over diens rugproblemen. Waarbij hij de prins behandelde als ieder ander:

‘Croiset, zou je eens kunnen langskomen, mijn rugklachten zijn enorm verergerd.’

‘Wanneer had u gedacht?’

‘Ik had gedacht vanavond.’

‘Nee, vanavond kan ik niet, ik heb niet eerder tijd dan volgende week.’

‘Nou, dat valt me erg tegen.’

De prins moest een week wachten, of Croiset de rugklachten kon verhelpen, vermeldt het dossier niet. Was het prinselijk verzoek niet opzienbarend, gezien alle commotie rond gebedsgenezeres Greet Hofmans die koningin Juliana eerder had bijgestaan? Vermeulen vermoedt dat Bernhard de magnetiseur niet als alternatief genezer zag. ‘Wat Croiset deed, stond toen in hoog aanzien. Het zou best kunnen dat Bernhard was doorverwezen door een arts.’

Dat een arts zijn patiënt naar een magnetiseur stuurt, dat kunnen we ons nu niet meer voorstellen.

‘Toen ik het archief begon te bestuderen, viel me al snel op hoe serieus Croiset werd genomen in de medische wereld. Artsen en hoogleraren correspondeerden met hem en legden hem zelfs hun problemen voor. Hij hield patiënten nooit weg bij de reguliere zorg maar nam altijd contact op met de huisarts. Als het antwoord onbevredigend was, zocht hij het hogerop. Vergeet niet dat de parapsychologie in die tijd wetenschappelijk zeer serieus werd genomen. Er was een parapsychologisch instituut in Utrecht en een heuse hoogleraar. Ik heb er in mijn studietijd ook nog colleges gevolgd. Daar was eind jaren zestig ongelooflijk veel belangstelling voor.’

U bent lang bestuurslid geweest van de Vereniging tegen de Kwakzalverij. Waarom wil een hoogleraar het archief van een kwakzalver bestuderen?

‘Ik doe al een tijd onderzoek naar neurologische klachten, zoals verlammingen, stoornissen in het gevoel en epileptische aanvallen, die niet passen bij een ons bekende ziekte. Vroeger noemden we dat hysterie, nu spreken we van een conversiestoornis. Die stoornis kunnen we tegenwoordig goed onderzoeken met functionele mri’s. We zien in de hersenen van patiënten andere patronen dan bij mensen die een verlamming nadoen. Patiënten hebben geen controle meer over hun bewegingen.

‘Zo’n conversiestoornis komt vaak voor. Wie iets vreselijks meemaakt of een traumatische boodschap krijgt, merkt vaak dat hij hevig gaat trillen of heel even niet kan staan. Het gebied dat actief is bij emoties, vertoont dan opeens een enorme activiteit waardoor het aanzetten van de motoriek tijdelijk wordt verstoord. Er zijn patiënten bij wie die verstoring blijft bestaan. Het lijkt erop dat er bij hen iets misgaat in het deel van de hersenen waar motoriek wordt gecoördineerd met sensorische informatie, de waarnemingen van zintuigen. We proberen dat nu te verhelpen met onder meer fysiotherapie maar er is nog veel onduidelijk. Ik had begrepen dat Croiset ook patiënten met zo’n stoornis had geholpen en dat intrigeerde me. Had hij succes? En ging het daarbij dan om een placebo-effect?’

En? Wat deed hij?

‘De bijna negenhonderd medische dossiers die bewaard zijn gebleven, maakten lang niet altijd duidelijk wat er aan de hand was. Slechts 62 dossiers zijn goed gedocumenteerd, met brieven van artsen, en bij twintig was sprake van een gediagnosticeerd neurologisch probleem, mijn terrein dus. Van die patiënten heb ik de dossiers doorgenomen. Ik heb echt heel kritisch gekeken, door uit te gaan van de rapportages van artsen over het verloop van de ziekte. Zeven patiënten bleken daadwerkelijk opgeknapt of zelfs genezen. Er was alleen geen conversiestoornis te bekennen. Het ging om vier patiënten met polio, een met epilepsie, een man met een hernia en een kind met een hersenbeschadiging.’.

Maar hoe genas hij die patiënten dan?

‘Door te doen wat artsen hadden moeten doen. Zijn succes is terug te voeren op het falen van de reguliere hulpverlening. Zo waren de poliopatiënten onvoldoende gestimuleerd om hun resterende spierkracht te trainen. Wat kapot is, is kapot, las ik in het dossier over hun aangetaste spieren. Dat is gewoon slechte geneeskunde. Croiset stimuleerde die patiënten om te gaan oefenen, met succes. Bij andere patiënten nam hij angst weg. Een herniapatiënt durfde bijvoorbeeld een operatie niet aan omdat hij bang was voor de complicaties waarover de chirurg hem had verteld. Croiset stelde de patiënt gerust, waarna die zich alsnog liet opereren en herstelde. Dat resultaat komt voor zijn rekening.’

Valt er toch een les te trekken?

‘Artsen moeten nu veel meer dan vroeger uitleggen wat er mogelijk mis kan gaan bij een behandeling. Doen ze dat niet en ontstaan er complicaties, dan hebben ze echt een probleem. Maar geruststellen hoort ook bij het vak, dat laat Croiset eens te meer zien. Je moet patiënten voorlichten maar daarna bij de hand nemen, ze helpen een beslissing te nemen. Ik heb vaak genoeg gezien dat het daaraan ontbreekt.’
En tijd nemen voor patiënten misschien? Bijna een miljoen Nederlanders zijn onder behandeling van een alternatieve genezer. Hoe verklaart u dat?

‘Ik had daar eens een discussie over met een patiënt, een slimme man die met zijn klachten naar een homeopaat was geweest. Waarom doet u dat nou?, vroeg ik hem verbaasd. Had u niet in de gaten dat het een rare behandeling was? Jawel, antwoordde hij, maar ik vond uw behandeling ook raar. Ik gaf hem infusen met immunoglobulinen en daar had ik een verhaal bij verteld dat hij kennelijk onbegrijpelijk had gevonden.

‘Wij artsen maken onderscheid tussen wat echte geneeskunde is en wat niet, maar voor de buitenwereld is dat minder scherp. Patiënten zoeken hulp, het maakt ze vaak niet uit waar. Waarom patiënten naar alternatieve genezers gaan, is nooit goed uitgezocht. Ik geloof niet dat kwakzalvers meer tijd hebben, wel dat ze meer hoop geven. Mogelijk verklaart dat hun succes.

‘Daar kunnen artsen nog van leren. Dat vermaarde placebo-effect is niet anders dan betekenis geven aan iets. Als de dokter verzucht: nou vooruit, we gaan maar eens andere pillen proberen, ik ben benieuwd of die wel effect hebben, dan werken ze echt een stuk minder dan wanneer diezelfde dokter zegt: ik ben blij dat we nu met die andere pillen aan de slag kunnen, hier geloof ik veel meer in.’

Wat was de meest opmerkelijke genezing die u in de dossiers aantrof?

‘Dat ging om de vrouw van een huisarts die een tijdlang was beademd in het academisch ziekenhuis in Utrecht. Ze was zodanig opgeknapt dat ze van de beademing af mocht. Maar steeds als de artsen haar van de apparatuur wilden loskoppelen, raakte ze zo in paniek dat ze dreigde te stikken. Haar man vroeg Croiset om hulp en toen las ik in het dossier toch zo iets aparts. Croiset wilde haar aanvankelijk niet behandelen omdat de vrouw voldoende was hersteld om zelfstandig te ademen. En zijn therapie was toch echt meer dan louter suggestie, liet hij fijntjes weten. Waarop de specialist in het ziekenhuis haar man een hint gaf: zeg hem dan dat de spierkracht nog niet helemaal voldoende is en vraag of hij het laatste zetje kan geven. Croiset kwam daarop naar het ziekenhuis, deed daar zijn magische handelingen en de vrouw kon van de beademing af.’

Een magnetiseur die een patiënt behandelt in het ziekenhuis, op verzoek van de specialist, gaat dat niet heel ver?

‘Ik heb zo’n vraag ook een keer gehad. Op mijn afdeling lag een patiënt na een verkeersongeval in een diep coma en de familie had gevraagd of Bob Smalhout, gepensioneerd hoogleraar anesthesiologie, eens kon komen kijken. Smalhout was fan van genezend medium Jomanda en suggereerde om haar aan het bed te roepen. Of wij dat goed vonden? Ik was het hoofd van de afdeling en het zaakje werd bij mij neergelegd. Wat moest ik? Ik kon niet goedkeuren dat ze onze patiënt kwam behandelen in het ziekenhuis, want daarmee zou ik in feite haar therapie onderschrijven. Ik vond een middenweg, vertelde de familie dat Jomanda gewoon op bezoek kon komen. Wat ze tijdens het bezoekuur zou doen, daar had ik immers niets over te vertellen. Zo is het gegaan. Het heeft niets geholpen.’

Betekent uw onderzoek nu de ontmaskering van Croiset als genezer of kon hij toch wat?

‘Ik heb alleen de patiënten bestudeerd met neurologische klachten, wat hij voor anderen betekende heb ik niet onderzocht. Dat hij echt iets kon, heb ik niet kunnen aantonen. Het magnetiseren had geen effect, het waren niet zijn ‘genezende handen’ die genazen.

‘Ga thuis oefenen, zei hij vaak tegen patiënten, en denk daarbij aan mij. Dan zal ik ook aan jou denken. Dan vond ik uitgetypte telefoongesprekken die als volgt verliepen:

Patiënt: ‘U heeft ook aan mij gedacht?’

Croiset: ‘Jazeker.’

Patiënt ‘En was dat meestal om 7 uur ‘s avonds?’

Croiset: ‘Dat zou heel goed kunnen.’

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~b3de2365/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Kon paragnost Gerard Croiset écht mensen genezen met zijn handen?

Bericht door gusteman » 14 sep 2019, 09:32

Jammer dat dit geplaatst werd onder 'Spirituele Zaken'.

Het artikel sluit af met de bevinding
Het magnetiseren had geen effect, het waren niet zijn ‘genezende handen’ die genazen.
Dat wijst allerminst in de richting van spirituele zaken maar wel in die van het placebo ... en dat wordt ook onderstreept door de heer Vermeulen, zeker waar hij stelt
Dat vermaarde placebo-effect is niet anders dan betekenis geven aan iets.
En daar draait het allemaal om, mensen genezen voor een groot deel doordat zij vertrouwen hebben in een behandelende arts en de behandeling ... maar ook het omgekeerde is waar; zo kan genezing uitblijven omdat een behandeling 'niet aanslaat' doordat de patiënt er geen vertrouwen in heeft.

Maar dat heeft nog steeds niks te maken met spirituele zaken ... veeleer Bewustzijn en Onderbewustzijn.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Kon paragnost Gerard Croiset écht mensen genezen met zijn handen?

Bericht door Fenna » 14 sep 2019, 10:04

:post: gus.
Het brein is hierin de kwaaie genius, zo kan je jezelf ook ziek maken door te denken dat je iets hebt wat er niet is.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Kon paragnost Gerard Croiset écht mensen genezen met zijn handen?

Bericht door taigitu » 14 sep 2019, 11:18

gusteman schreef:
14 sep 2019, 09:32
Jammer dat dit geplaatst werd onder 'Spirituele Zaken'.

Het artikel sluit af met de bevinding
Het magnetiseren had geen effect, het waren niet zijn ‘genezende handen’ die genazen.
Dat wijst allerminst in de richting van spirituele zaken maar wel in die van het placebo ... en dat wordt ook onderstreept door de heer Vermeulen, zeker waar hij stelt
Dat vermaarde placebo-effect is niet anders dan betekenis geven aan iets.
En daar draait het allemaal om, mensen genezen voor een groot deel doordat zij vertrouwen hebben in een behandelende arts en de behandeling ... maar ook het omgekeerde is waar; zo kan genezing uitblijven omdat een behandeling 'niet aanslaat' doordat de patiënt er geen vertrouwen in heeft.

Maar dat heeft nog steeds niks te maken met spirituele zaken ... veeleer Bewustzijn en Onderbewustzijn.
Het artikel staat op de juiste plaats.

Spiritualiteit
is het geestelijk fijnstoffelijke werkgebied dat zich bezighoudt met het pure bewustzijn. Het is de relatie tussen wat gedacht, gevoeld, geweten en ervaren wordt ofwel het bewustwordingsproces van een wereld die wij zelf geschapen hebben en herscheppen. Het mag pure wetenschap genoemd worden, aangezien het de volledige integratie van al het leven en zijn bewustzijnsvormen accepteert. Spiritueel leven niets anders is als luisteren naar de energie die op je afkomt en die van jezelf uitgaat. Leren leven met de kosmische wetten en zien dat alles energie is.
Lat. spiritus, komt van spirare (blazen, ademen)
.


En dat is wat er gebeurt als men paranormaal geneest. Het is de interactie tussen energieën. De mens is zowel zender als ontvanger hierin.
Ook in deze manier van heling is het placebo-effect aanwezig.
Hoogleraar: Placebo-effect speelt rol bij alle behandelingen en medicijnen
https://www.nu.nl/gezondheid/5983350/ho ... ijnen.html
Maar hoe schat je dan in hoe het mogelijk is dat planten reageren op paranormale healing?
Toch ook het placebo-effect?



Brein als Medicijn: Spirituele genezing

Sceptici beweren dat iedere vorm van spirituele genezing, inclusief bidden, niets meer dan een placebo-effect oplevert.
Wat maar aangeeft dat ze de betekenis van placebo op zichzelf al niet erkennen.

Onderzoekers van het Wye College in Ashford, Kent, ontwierpen een studie met een genezer die volgens velen zeer begaafd was.
Om de beschuldiging van het uitlokken van een placebo-effect te vermijden, namen ze tuinkerszaadjes in plaats van een menselijk doelwit.
De zaadjes werden ’s nachts in een oplossing gedrenkt die hoofdzakelijk zout was of in gedestilleerd water (normaal, zonder toevoegingen).
De genezer stuurde zes maal zijn helende gedachten naar de zaadjes in de zoutoplossing, wat het herstel en de groei van de zaadjes
in vijf van de zes experimenten bleek te stimuleren ‘met een hoge mate van statistische significantie’.
Ook de zesde keer gaf nog een positief effect te zien, zij het in mindere mate.

Onderzoeker Daniel Benor heeft de meest uitgebreide literatuurstudie naar heling gedaan. Hij constateerde dat dit ‘een significant positief’ effect had
in 56 van 136 gecontroleerde experimenten. Dit onderzoek ging terug tot 1952 en omvatte allerlei aandoeningen, waaronder huidwonden,
bloedafwijkingen en angst. Benor en zijn team zijn van mening dat tijdens heling een soort energieoverdracht plaatsvindt
en een universeel energieveld wordt geactiveerd. Tot dusver is dit energieveld niet door de wetenschap ontdekt.
Dat is de reden waarom men veronderstelt dat het buiten de grenzen ligt van het elektromagnetisch spectrum zoals wij dat kennen.

http://www.medischdossier.org/archief/j ... ezing.html


Afbeelding

Als je weet dat alles energie is en we energie uitzenden, kan je je misschien voorstellen dat dat op een of andere manier elkaar beïnvloed.
Zo kan een hand op je schouder als een positief effect hebben op hoe je je op dat moment voelt.
Zo grijpen we zelf naar een plek waar je je zeer doet en er over wrijf. Ook dan beïnvloed je zelf die zere plek al.
En ja, ook daar zit een deel placebo-effect bij.



Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Kon paragnost Gerard Croiset écht mensen genezen met zijn handen?

Bericht door gusteman » 14 sep 2019, 11:56

taigitu schreef:
14 sep 2019, 11:18
Het artikel staat op de juiste plaats.

Spiritualiteit
is het geestelijk fijnstoffelijke werkgebied dat zich bezighoudt met het pure bewustzijn. Het is de relatie tussen wat gedacht, gevoeld, geweten en ervaren wordt ofwel het bewustwordingsproces van een wereld die wij zelf geschapen hebben en herscheppen. Het mag pure wetenschap genoemd worden, aangezien het de volledige integratie van al het leven en zijn bewustzijnsvormen accepteert. Spiritueel leven niets anders is als luisteren naar de energie die op je afkomt en die van jezelf uitgaat. Leren leven met de kosmische wetten en zien dat alles energie is.
Lat. spiritus, komt van spirare (blazen, ademen).

En dat is wat er gebeurt als men paranormaal geneest. Het is de interactie tussen energieën. De mens is zowel zender als ontvanger hierin.
Ook in deze manier van heling is het placebo-effect aanwezig.
Met alle respect voor JOUW persoonlijke visie op spiritualiteit maar die staat in contrast tot wat het forum aangeeft als horend onder 'Spirituele Zaken', namelijk
Spirituele Zaken
Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
dit in tegenstelling tot het subforum
Bewustzijn & Onderbewustzijn
Wat is ons bewustzijn en wat ons onderbewustzijn? Wat schuilt hier allemaal achter? En de vage grens er tussen; onze dromen.
of ook nog
Psychologie
Speciaal voor onderwerpen die de psyche betreffen.
maar bovenal
Biomedisch
In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Maar ja, de voorbeelden bij Spirituele Zaken eindigen op 'enz.' dus je kan er nog alle kanten mee op.

Ik had het kunnen weten, de individuele vrijheid is blijkbaar belangrijker dan duidelijke afspraken en overeenkomsten ... jammer, want in dat standpunt, het stellen dat de individuele vrijheid boven het maatschappelijk belang gaat, schuilt de ondergang van elke maatschappij.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Kon paragnost Gerard Croiset écht mensen genezen met zijn handen?

Bericht door Osiris » 14 sep 2019, 12:28

gusteman schreef:
14 sep 2019, 11:56


Ik had het kunnen weten, de individuele vrijheid is blijkbaar belangrijker dan duidelijke afspraken en overeenkomsten ... jammer, want in dat standpunt, het stellen dat de individuele vrijheid boven het maatschappelijk belang gaat, schuilt de ondergang van elke maatschappij.
Helaas precies het tegenovergestelde is waar, door de individuele vrijheid af te nemen ontstaat er slavernij.
Vrijheid van meningsuiting word ook al steeds meer aan banden gelegd onder het mom discriminatie van wat voor groepering dan ook.
Ook wat betreft het bekritiseren van 'officiele' onderzoeken ( vaak leugens,bedrog en manipulatie ) etc.

Dat helpt deze beschaving de vernieling in; ja en amen knikkers die niets meer ter discussie stellen uit angst voor consequenties en represailles,want dat zou het maatschappelijk belang teveel ondermijnen.

Alles is onderhevig gemaakt aan inversie ; goed is kwaad geworden en vice versa,oorlog is vrede etc etc
Gewoon alles omkeren....
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Kon paragnost Gerard Croiset écht mensen genezen met zijn handen?

Bericht door Tammy » 14 sep 2019, 14:09

Gusteman schreef :
Maar ja, de voorbeelden bij Spirituele Zaken eindigen op 'enz.' dus je kan er nog alle kanten mee op.
Ik kom even iets uitleggen in deze topic en dan ben ik weer weg. :grin:
Het is ook niet de bedoeling om hier een discussie over te voeren maar enige uitleg is denk ik nodig.

Beste Gusteman, het woordje enz had een reden toen lang geleden dit subforum werd aangemaakt.
Spiritualiteit is heel persoonlijk, zo is mijn kijk erop.
Het kan dus inderdaad alle kanten op.
Wetenschap kan je indelen in verschillende groepen wat we dus ook hebben hier op het forum.
En dan nog is het soms moeilijk zoeken wat waar hoort.

Maar Spiritualiteit vind ik anders.
Mensen ervaren heel veel belevingen in hun leven op hun eigen manier.
Er kan zich een situatie voordoen waarbij iemand de zaak heel nuchter bekijkt.
Maar er zijn ook mensen die het als iets spiritueels zien.
Allebei dezelfde situatie maar totaal andere beleving daarvan.

Bijvoorbeeld bij bijna doodervaringen, die tunnel met licht dus.
Sommige mensen zeggen dat er een chemische reactie in de hersens plaats vind.
En anderen zeggen dat het spiritueel is .

De Spirituele wereld is zo groot en voor ieder mens anders dat naast een beknopte beschrijving er ook het woordje enz staat.
Dat wilde ik even uitleggen.

Vanaf hier weer ontopic please. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Kon paragnost Gerard Croiset écht mensen genezen met zijn handen?

Bericht door Kristof Piessens » 14 sep 2019, 14:24

Osiris schreef:
14 sep 2019, 12:28
gusteman schreef:
14 sep 2019, 11:56


Ik had het kunnen weten, de individuele vrijheid is blijkbaar belangrijker dan duidelijke afspraken en overeenkomsten ... jammer, want in dat standpunt, het stellen dat de individuele vrijheid boven het maatschappelijk belang gaat, schuilt de ondergang van elke maatschappij.
Helaas precies het tegenovergestelde is waar, door de individuele vrijheid af te nemen ontstaat er slavernij.
Vrijheid van meningsuiting word ook al steeds meer aan banden gelegd onder het mom discriminatie van wat voor groepering dan ook.
Ook wat betreft het bekritiseren van 'officiele' onderzoeken ( vaak leugens,bedrog en manipulatie ) etc.

Dat helpt deze beschaving de vernieling in; ja en amen knikkers die niets meer ter discussie stellen uit angst voor consequenties en represailles,want dat zou het maatschappelijk belang teveel ondermijnen.

Alles is onderhevig gemaakt aan inversie ; goed is kwaad geworden en vice versa,oorlog is vrede etc etc
Gewoon alles omkeren....
Oke, deels mee eens, over de omschrijving toch, maar wat gusteman stelt is toch iets anders...

Hij stelt iets dat, puur gebaseerd op zijn beleving, je niet een te grote individuele vrijheid mag hebben daar het maatschappelijke belang existentieel boven de individu staat.

Dat klopt niet, het belang van de maatschappij is de zorg voor elkaar en rekening houden met elkaar en doen wat mogelijk is, communicatie beperkt zich niet tot de afspraken en overeenkomsten dat mondeling uitgevoerd wordt, de vrijheid als individu is enkel dat er geen afspraken of overeenkomsten bestaan die de keuze en beslissingsprocessen beperken, daaruit bestaat enkel de individuele vrijheid uit, dat je zelf mag beslissen over wat er gebeurd met zaken die in de privésfeer afspeelt.

Het maatschappelijk belang is een openbaar domein, je neemt deel aan discussie en/of vergaderingen die het geheel van de maatschappelijke waarde kan verbeteren, in die context kun je ook spreken dat de individuele vrijheid ook gegarandeerd is, want iets wat openbaar is kan niets beperken of afnemen van de individuele vrijheid.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Kon paragnost Gerard Croiset écht mensen genezen met zijn handen?

Bericht door taigitu » 14 sep 2019, 15:02

gusteman schreef:
14 sep 2019, 11:56

Maar ja, de voorbeelden bij Spirituele Zaken eindigen op 'enz.' dus je kan er nog alle kanten mee op.

Ik had het kunnen weten, de individuele vrijheid is blijkbaar belangrijker dan duidelijke afspraken en overeenkomsten ... jammer, want in dat standpunt, het stellen dat de individuele vrijheid boven het maatschappelijk belang gaat, schuilt de ondergang van elke maatschappij.
Je reactie is precies zoals ik verwachtte. Niets over het onderwerp..... maar toch nog iets gevonden om over te zeuren.
Dat jij niets kan met dit onderwerp (paranormale/spirituele) heb je al vele malen duidelijk gemaakt in diverse topics.
En dat is geen punt. Je bent wie je bent. Alleen wil je toch zeuren en dan ga je op de stoel van Tammy
zitten (alweer) en als een schoolmeester met opgestoken vingertje leg je uit wat er mis is met mijn keuze.
Niets dus!

Misschien maakt een quote van Einstein iets duidelijker hoe het spirituele/paranormale ervaren kan worden.
There comes a time when the mind takes a higher plane of knowledge but can never prove how it got there.

Albert Einstein
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Kon paragnost Gerard Croiset écht mensen genezen met zijn handen?

Bericht door taigitu » 14 sep 2019, 15:12

Tammy schreef:
14 sep 2019, 14:09
De Spirituele wereld is zo groot en voor ieder mens anders dat naast een beknopte beschrijving er ook het woordje enz staat.
Dat wilde ik even uitleggen.

Vanaf hier weer ontopic please. :wink: [/color]
Bedankt Tammy.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Kon paragnost Gerard Croiset écht mensen genezen met zijn handen?

Bericht door Tammy » 14 sep 2019, 15:21

:hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie