Jezelf beter begrijpen als spiritueel wezen-citaten Carl Jung

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Jezelf beter begrijpen als spiritueel wezen-citaten Carl Jung

Bericht door Susan » 17 mar 2020, 10:25

CITAAT:

In de hieronder genoemde citaten kun je lezen dat Carl Jung zeer duidelijk was over de idee dat we spirituele wezens zijn en dat een spirituele relatie met onszelf ons werkelijk van dienst kan zijn om de diepere aspecten van wie we zijn te begrijpen.

1. Men wordt niet verlicht door zich allerlei beelden van licht voor te stellen, maar door zich bewust te worden van de eigen innerlijke duisternis.

2. Houd je niet vast aan iemand die weggaat, anders ontmoet je degene die komt niet.

3. Datgene in onszelf wat we niet in ons bewustzijn laten doordringen, doemt in ons leven op als het noodlot.

4. Al wat ons in anderen irriteert kan ons iets doen begrijpen over onszelf.

5. Een ontmoeting tussen twee persoonlijkheden is als het samenvoegen van twee chemische stoffen. Wanneer er een reactie volgt, zijn beide veranderd.

6. Ik ben niet wat er met mij gebeurd is, ik ben wat ik kies om te worden.

7. Kennis van je eigen duistere kanten geeft je ook het beste inzicht in de duistere kanten van anderen.

8. Als je een begaafd mens bent betekent dat niet dat je iets verkregen hebt. Het betekent dat je iets hebt om terug te geven.

9. Fouten zijn de basis voor de waarheid en als men niet weet wat het is, is er in ieder geval kennis opgedaan over wat het niet is.

10. Je visie zal alleen helder worden wanneer je in je hart kijkt. Wie naar buiten kijkt droomt, wie naar binnen kijkt ontwaakt.

11. Mensen zullen alles doen, hoe absurd dan ook, om hun eigen ziel te ontwijken.

12. Eenzaamheid komt niet doordat er geen mensen om je heen zijn, maar doordat je de
dingen die echt belangrijk voor je zijn niet communiceert of omdat je jouw visie over dingen achterhoud omdat deze ontoelaatbaar voor een ander zouden zijn.

13. Depressie is als een vrouw in het zwart. Als ze voor de deur staat jaag haar dan niet weg. Nodig haar uit, biedt haar een stoel aan en luister wat ze te zeggen heeft.

14. Een man die niet door de hel van zijn passies is gegaan, heeft ze nooit overwonnen.

15. Jouw perceptie zal alleen helder worden wanneer je in je ziel kan kijken.

16. Iemand met zijn schaduw confronteren is hem zijn eigen licht laten zien.

17. Waar je weerstand tegen biedt zal volharden en aanhouden.

18. Een droom is een klein deurtje, verborgen in het diepste en meest intieme heiligdom van de ziel, dat opengaat in de oorspronkelijke kosmische nacht van de ziel, lang voordat het bewuste ego aanwezig was.

19. We denken dat we volledige controle over onszelf hebben. Echter een vriend kan makkelijk iets onthullen over onszelf waar we geen idee van hadden.

20. Alles wat ons niet tevreden stelt van andere mensen helpt ons om onszelf beter te begrijpen.

https://www.nieuwetijdskind.com/20-uits ... begrijpen/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Jezelf beter begrijpen als spiritueel wezen-citaten Carl Jung

Bericht door Tardis » 17 mar 2020, 13:13

Als je de link aanklikt lees je in koeienletters het volgende:

20 Diepgaande uitspraken van Carl Gustav Jung die je helpen jezelf beter te begrijpen

Dat is nogal een stelling en ik vraag me af of het lijstje met 20 uitspraken inderdaad helpt jezelf beter te begrijpen. Jung zal er allicht goed over nagedacht hebben voordat hij deze beweringen deed, maar die beweringen zijn slotconclusies na een uitgebreid denkproces. Door dat denkproces achterwege te laten (geen verklarende tekst bij de uitspraken) kan er bij de lezer die voor het eerst met deze beweringen wordt geconfronteerd een misverstand ontstaan en misverstanden leiden niet tot juiste inzichten, laat staan dat ze ons helpen.

Laat ik reageren op de eerste zin:
Carl Jung schreef:Men wordt niet verlicht door zich allerlei beelden van licht voor te stellen, maar door zich bewust te worden van de eigen innerlijke duisternis.
Eerste vraag is wat er hier met verlichting bedoeld wordt. Tweede vraag is waarom we verlicht zouden moeten worden. Derde vraag is of we misschien al verlicht kunnen zijn zonder dat we daar ons best voor deden. Vierde vraag is wat Jung bedoelt met de innerlijke duisternis.

Voordat dergelijke termen worden gebruikt zal eerst duidelijk gemaakt moeten worden wat er mee bedoeld wordt.

Ik heb in 1984 een buiten lichamelijke ervaring beleefd en in die toestand de totale duisternis ervaren. Ik stond doodsangsten uit en waarschijnlijk juist daarom is dit het belangrijkste ijkpunt van mijn leven. Vanaf dat moment weet ik dat lichaam en geest twee gescheiden gebieden zijn die, als ze samen komen een levend organisme vormen. Leven bevindt zich waar lichaam en geest een verbinding met elkaar aangaan. Er bestaat niet zoiets als non-dualisme*. Ik heb me tegen de uittreding verzet, lichamelijk verzet was onmogelijk, het was geesteskracht, of wilskracht, net hoe je het noemen wil. Als mijn wilskracht net iets groter was dan de kracht die mijn geest (mijn bewustzijn, mijn IK) uit mijn lichaam trok kwam IK met een harde klap in mijn lichaam terug, Enigszins vergelijkbaar met een uitgetrokken elastiekje dat aan één kant losgelaten wordt en dan met een harde klap ergens op terecht komt. Dat gaf mijn lichaam een grote schok en dat schokken is het bewijs dat het geen hyper-zelfbewuste, angstaanjagende hallucinatie was. Dit is in ongeveer zeven seconden een keer of tien achter elkaar gebeurd. Dus ik ben toen tien gereïncarneerd in de letterlijke betekenis van het woord. Vanaf dat moment weet ik dat wilskracht een natuurkracht is en ik heb voor mezelf bewezen dat wilskracht het schijnbaar onmogelijke mogelijk kan maken. Mind over matter, zoals de Engelsen dat noemen, is een werkelijk bestaand fenomeen. Maakt die kennis, die persoonlijke wetenschap en de praktische uitvoering daarvan in het dagelijks leven me volgens de terminologie van Jung een verlichte geest? En wat bedoelt hij met de innerlijke duisternis? Naar mijn idee zijn de bedoelde verlichting en duisternis geen tegenovergestelde fenomenen maar vormen ze een woordgrapje.

Wie is er bekend met het werk van Jung en wat bedoelt hij met verlichting en de innerlijke duisternis?

*non-dualisme is nihilisme vermomd als iets heel spiritueels.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: Jezelf beter begrijpen als spiritueel wezen-citaten Carl Jung

Bericht door Gast1 » 17 mar 2020, 18:09

Tardis schreef:
17 mar 2020, 13:13
Eerste vraag is wat er hier met verlichting bedoeld wordt.
Jezelf beter begrijpen.
Tardis schreef:
17 mar 2020, 13:13
Tweede vraag is waarom we verlicht zouden moeten worden.
Dat is nergens gesteld dacht ik.
Tardis schreef:
17 mar 2020, 13:13
Derde vraag is of we misschien al verlicht kunnen zijn zonder dat we daar ons best voor deden.
Ja, dat zou kunnen.
Tardis schreef:
17 mar 2020, 13:13
Vierde vraag is wat Jung bedoelt met de innerlijke duisternis.
Zwartkijken, depressies, met jezelf overhoop liggen ... ik noem maar eens wat :wink:

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Jezelf beter begrijpen als spiritueel wezen-citaten Carl Jung

Bericht door Tardis » 17 mar 2020, 18:13

Waarom we verlicht zouden moeten worden is een vraag die ik stel naar aanleiding van de impliciete bewering dat verlichting iets is wat we zouden moeten nastreven. Mijn vraag is wat is verlichting en waarom zouden we het moeten nastreven. Of jezelf beter begrijpen verlichting is, is jouw antwoord op mijn vraag, maar ik zou willen weten of Jung datzelfde antwoord zou geven. Misschien bedoelt hij iets anders.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: Jezelf beter begrijpen als spiritueel wezen-citaten Carl Jung

Bericht door Gast1 » 17 mar 2020, 18:21

Tardis schreef:
17 mar 2020, 18:13
Waarom we verlicht zouden moeten worden is een vraag die ik stel naar aanleiding van de impliciete bewering dat verlichting iets is wat we zouden moeten nastreven.
Dan mis ik toch echt iets Tardis, ik lees hier toch heel duidelijk het volgende:
In de hieronder genoemde citaten kun je lezen dat Carl Jung zeer duidelijk was over de idee dat we spirituele wezens zijn en dat een spirituele relatie met onszelf ons werkelijk van dienst kan zijn om de diepere aspecten van wie we zijn te begrijpen.
Jouw tweede vraag is voor mij lastiger te beantwoorden, want Jung zou inderdaad best iets anders kunnen bedoelen.

En ik begin mij nu af te vragen wat hij daar dan anders mee zou kunnen bedoelen ... [think]

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Jezelf beter begrijpen als spiritueel wezen-citaten Carl Jung

Bericht door Kristof Piessens » 17 mar 2020, 21:52

Verlichting bereik je niet, of streef je niet na, verlichting is wat je bent zonder de innerlijke duisternis, ook 'the brainmonkey' genoemd het egoaapje dat zich continue verandert van onderwerpvragen, zomaar van de hak op de tak springt.
Verlichting is zijn wie je wil zijn zonder zorgen (wel in minder hevige mate) en weten dat mensen wel hun eigen weg zullen vinden.
Verlichting is weten wie je bent zonder vooroordeel wat het egoaapje continue wel doet.
Verlichting is het midden vinden tussen je ego en je eigen behoeftes/verlangens/doelen !
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Jezelf beter begrijpen als spiritueel wezen-citaten Carl Jung

Bericht door univers » 17 mar 2020, 21:57

Verlichting, is als je over gaat.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Jezelf beter begrijpen als spiritueel wezen-citaten Carl Jung

Bericht door Gast1 » 18 mar 2020, 06:56

Kristof Piessens schreef:
17 mar 2020, 21:52
Verlichting bereik je niet, of streef je niet na, verlichting is wat je bent zonder de innerlijke duisternis ...

:post:

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Jezelf beter begrijpen als spiritueel wezen-citaten Carl Jung

Bericht door Tardis » 18 mar 2020, 08:59

Kristof Piessens schreef:
17 mar 2020, 21:52
Verlichting bereik je niet, of streef je niet na, verlichting is wat je bent zonder de innerlijke duisternis, [knip]
Jouw bewering over verlicht zijn is in tegenspraak met Carl Jung's bewering.
Carl Jung schreef:Men wordt verlicht door zich bewust te worden van de eigen innerlijke duisternis.
Jouw verlichting is zonder innerlijke duisternis en Jung's verlichting is inclusief innerlijke duisternis. Als jullie precies hetzelfde onder verlichting en innerlijke duisternis verstaan kunnen jullie beweringen niet allebei waar zijn. Waaruit ik de conclusie trek dat er nog steeds spraakverwarring is over wat er precies bedoeld wordt met verlicht zijn.

Dan nog een reactie op Pierre's opmerking. Met impliciet bedoel ik dat er een onuitgesproken wens is die ten grondslag ligt aan de lijst van 20 punten die in de OT is geplaatst. Die onuitgesproken wens luidt hoe je in vredesnaam een staat van verlichting bereikt. Als die wens er niet zou zijn was de lijst ook niet samengesteld. Vooralsnog komt de staat van verlichting op mij over als het zich onttrekken aan het spel dat we in de arena van het dagelijks leven spelen en voornamelijk als toeschouwer kijken naar hoe anderen zich gedragen zonder er zich iets van aan te trekken zodat het leven ons geen pijn meer kan doen. Best mogelijk dat mijn indruk niet de juiste is, vandaar mijn vragen over wat er nou echt bedoeld wordt met de staat van verlichting en wat daar zo aantrekkelijk aan zou kunnen zijn.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: Jezelf beter begrijpen als spiritueel wezen-citaten Carl Jung

Bericht door Gast1 » 18 mar 2020, 12:31

Tardis schreef:
18 mar 2020, 08:59
Als jullie precies hetzelfde onder verlichting en innerlijke duisternis verstaan kunnen jullie beweringen niet allebei waar zijn.
Waaruit ik de conclusie trek dat er nog steeds spraakverwarring is over wat er precies bedoeld wordt met verlicht zijn.
Ik denk dat te begrijpen.
Die verwarring.
Ik zal het proberen uit te leggen, zoals ik het zie en waarlijk beleefd heb en nog steeds beleef, edoch ga ik er nu (steeds vaker) anders mee om.
Wij mensen zijn geconditioneerd op allerlei manieren.
Hierdoor heb je het zicht -en nog meer het inzicht- verloren waardoor er van alles met je kán gebeuren.
Zoals ik al schreef:
Gast1 schreef:
17 mar 2020, 18:09
Tardis schreef:
17 mar 2020, 13:13
Vierde vraag is wat Jung bedoelt met de innerlijke duisternis.
Zwartkijken, depressies, met jezelf overhoop liggen ... ik noem maar eens wat :wink:
Bewustwording hiervan zou tot bepaalde inzichten kunnen leiden.
Dus bewust te zijn van je eigen "zwartkijken, depressies, met jezelf overhoop liggen" zoals ik al schreef.
Zwaarmoedig, depri, droefgeestig, droevig, landerig, melancholiek, melancholisch, somber, terneergeslagen, tobberig, treurig,
verdrietig, zwaar op de hand, zwartgallig zijn daar bijvoorbeeld als synoniemen aan toe te voegen.
Iets korter gezegd ende geschreven: de eigen innerlijke duisternis. :wink:

Zónder die bewustwording van je eigen innerlijke duisternis lijkt het mij niet mogelijk om in een staat van verlichting te zijn.
Wanneer je echter de eigen innerlijke duisternis volledig bereikt hebt, dan ben je in staat van verlichting daar die duisternis dan immers verdwenen is.
En dat is iets anders dan wat ik van jou lees Tardis.
Tardis schreef:
18 mar 2020, 08:59
Dan nog een reactie op Pierre's opmerking.
Met impliciet bedoel ik dat er een onuitgesproken wens is die ten grondslag ligt aan de lijst van 20 punten die in de OT is geplaatst.
Die onuitgesproken wens luidt hoe je in vredesnaam een staat van verlichting bereikt.
Als die wens er niet zou zijn was de lijst ook niet samengesteld.
Dat zie ik oprecht anders.
Ik zie het als een mogelijkheid, maar beslist niet als een 'moeten' of als een onuitgesproken 'wens'.
Zo kan ik me heel goed voorstellen dat iemand hartstikke blij is zoals iemand is of kan zijn en dat ook accepteert.
Velen (de meesten) zijn er zelfs helemaal niet mee bezig en sterker nog, ze willen er niet bezig mee zijn.
Die mensen kom je overal tegen, ook hier op het forum.
Tardis schreef:
18 mar 2020, 08:59
Vooralsnog komt de staat van verlichting op mij over als het zich onttrekken aan het spel dat we in de arena van het dagelijks leven spelen en voornamelijk als toeschouwer kijken naar hoe anderen zich gedragen zonder er zich iets van aan te trekken zodat het leven ons geen pijn meer kan doen. Best mogelijk dat mijn indruk niet de juiste is, vandaar mijn vragen over wat er nou echt bedoeld wordt met de staat van verlichting en wat daar zo aantrekkelijk aan zou kunnen zijn.
Oei ... ik denk dat je 'verlichting' verwart met 'nuchterheid' en nodig je graag uit om dit topic even door te lezen. :wink:

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Jezelf beter begrijpen als spiritueel wezen-citaten Carl Jung

Bericht door Tardis » 18 mar 2020, 12:54

Zonet dat topic doorgelezen en nee, ik heb geen moment het idee dat wat daar over nuchterheid geschreven is in de buurt komt van mijn indruk v.w.b. wat er met verlicht zijn bedoeld zou kunnen worden.
Gast1 schreef:Zwaarmoedig, depri, droefgeestig, droevig, landerig, melancholiek, melancholisch, somber, terneergeslagen, tobberig, treurig,
verdrietig, zwaar op de hand, zwartgallig zijn daar bijvoorbeeld als synoniemen aan toe te voegen.
Als dit de kenmerken zijn van innerlijke duisternis en je een staat van verlichting hebt bereikt als je die kenmerken niet/niet meer hebt, dan ben ik verlicht geboren en de afgelopen 58 jaar verlicht gebleven. Zou kunnen.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Jezelf beter begrijpen als spiritueel wezen-citaten Carl Jung

Bericht door univers » 18 mar 2020, 13:22

Je bent een echte Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Jezelf beter begrijpen als spiritueel wezen-citaten Carl Jung

Bericht door Gast1 » 18 mar 2020, 13:32

Tardis schreef:
18 mar 2020, 12:54
Als dit de kenmerken zijn van innerlijke duisternis en je een staat van verlichting hebt bereikt als je die kenmerken niet/niet meer hebt, dan ben ik verlicht geboren en de afgelopen 58 jaar verlicht gebleven. Zou kunnen.
Zéker zou dat kunnen en ... geloof het of niet, maar zo schat ik je dan ook voorzichtig in.
Dit naar aanleiding van al jouw reacties en schrijfsel en uiteraard ook zoals ik al schreef:
Gast1 schreef:
18 mar 2020, 12:31
Zo kan ik me heel goed voorstellen dat iemand hartstikke blij is zoals iemand is of kan zijn en dat ook accepteert.
Mijn 'synoniemen' betroffen hier dus het zwartkijken, depressies en ... met jezelf overhoop liggen.
Dat laatste betekent dus dat je onder andere bepaalde zaken (uit het verleden bijvoorbeeld) niet verwerkt hebt en het derhalve geen plaats hebt kunnen geven.
Dat deze zaken je dus nog steeds in meer of mindere mate te parten spelen.

Het interesseert en intrigeert mij of er iemand is die 'innerlijke duisternis' anders definieert.
Bij geen reactie ga ik ervan uit dat er geen andere definitie is, ik heb het iig niet kunnen ontdekken. :wink:

Zo, en nu ga ik buiten verder met verven en in de lentezon werken.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Jezelf beter begrijpen als spiritueel wezen-citaten Carl Jung

Bericht door univers » 18 mar 2020, 13:45

Het interesseert en intrigeert mij of er iemand is die 'innerlijke duisternis' anders definieert.
mijn ervaring, er bestaat geen duistere innerlijk, dat creëer je zelf.
Het is wat Tardis schrijft.
Mijn 'synoniemen' betroffen hier dus het zwartkijken, depressies en ... met jezelf overhoop liggen.
Dat laatste betekent dus dat je onder andere bepaalde zaken (uit het verleden bijvoorbeeld) niet verwerkt hebt en het derhalve geen plaats hebt kunnen geven.
Dat deze zaken je dus nog steeds in meer of mindere mate te parten spelen.
Slaat op jou, je kan het nog steeds niet verwerken.
Maar het eind aan de horizon, geeft licht.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Jezelf beter begrijpen als spiritueel wezen-citaten Carl Jung

Bericht door Gast1 » 18 mar 2020, 15:53

univers schreef:
18 mar 2020, 13:45
mijn ervaring, er bestaat geen duistere innerlijk, dat creëer je zelf.
Het is wat Tardis schrijft.
??? :grin:

Wat schrijft Tardis dan?
Volgens mij stelt hij enkel (intrigerende) vragen, zoals bijvoorbeeld deze:
Tardis schreef:
17 mar 2020, 13:13
Wie is er bekend met het werk van Jung en wat bedoelt hij met verlichting en de innerlijke duisternis?
Volgens jou bestaat het dus niet waarmee je Jung's statement van de tafel veegt en een antwoord op Tardis's vraag geeft.
Een merkwaardig reactie trouwens, je zegt immers dat het niet bestaat ... maar toch kun je het creëren volgens jou.
Dan bestaat het toch ook? :mrgreen:
Uni toch ... :roll:

Enfin ... volgens Jung bestaat het dus wel en zo blijft de vraag van Tardis voor mij nog open waarop ik een antwoord probeer te formuleren.

Hier informatie over Jung, voor de geïnteresseerden.

Ik probeer het enkel uit te leggen en denk Jung te begrijpen.
univers schreef:
18 mar 2020, 13:45
Mijn 'synoniemen' betroffen hier dus het zwartkijken, depressies en ... met jezelf overhoop liggen.
Dat laatste betekent dus dat je onder andere bepaalde zaken (uit het verleden bijvoorbeeld) niet verwerkt hebt en het derhalve geen plaats hebt kunnen geven.
Dat deze zaken je dus nog steeds in meer of mindere mate te parten spelen.
Slaat op jou, je kan het nog steeds niet verwerken.
Maar het eind aan de horizon, geeft licht.
[think]

Merkwaardig, dus als ik het probeer uit te leggen slaat dat op mij?
En wat zou ik dan wel niet kunnen verwerken? :grin:

Hier wat leesstof voor de geïnteresseerden.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Jezelf beter begrijpen als spiritueel wezen-citaten Carl Jung

Bericht door univers » 18 mar 2020, 16:30

Je kent je zelf niet eens.
Waar ben jij nu al jaren mee bezig ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Jezelf beter begrijpen als spiritueel wezen-citaten Carl Jung

Bericht door Gast1 » 18 mar 2020, 16:38

Tardis schreef:
18 mar 2020, 08:59
Best mogelijk dat mijn indruk niet de juiste is, vandaar mijn vragen over wat er nou echt bedoeld wordt met de staat van verlichting en wat daar zo aantrekkelijk aan zou kunnen zijn.
Excuses Tardis, deze door mij rood gekleurde zin heb ik niet goed tot mij door laten dringen en volgens mij is die vraag ook nog niet door jou gesteld als ik het wel heb.

Verlichting zie ik als een totaal inzicht, hoe en waarom 'alles' zo is als het is en waarom iedereen anders reageert.
Door heel goed naar jezelf te kijken -en dus niet naar anderen- zou je kunnen ontdekken wat dat is.
Op dat moment ben je verlicht.
Degenen die vooral veel meegemaakt hebben en dus ook tal van -ook vooral ernstige- ervaringen hebben opgedaan, bereiken deze verlichting eenvoudiger dan iemand die het altijd 'voor de wind is gegaan'.
Mensen die nooit of amper 'tegenslag' hebben gehad, kunnen zich die verlichting niet of heel moeilijk voorstellen.

Althans zo zie ik het. :wink:

Gast1

Re: Jezelf beter begrijpen als spiritueel wezen-citaten Carl Jung

Bericht door Gast1 » 18 mar 2020, 16:44

univers schreef:
18 mar 2020, 16:30
Je kent je zelf niet eens.
Waar ben jij nu al jaren mee bezig ?
Ik was 'daar' mee bezig uni, nadat ik me 'verlicht' voelde van ongeveer 2008 tot eind 2012.
Toen draaide de wind en kreeg ik precies dát wat ik nodig had om zo nóg meer ongevraagde bevestiging te krijgen.
Sinds kerst 2019 draaide de wind terug, en dus kon ik al dat wat ik ontving ... als een groot cadeau zien. :grin:

Dus wil ik je vriendelijk verzoeken niet steeds weer terug te vallen op mijn verleden.
Mijn verleden heeft dat van mij gemaakt dat wat ik nu BEN.

Zoals ik dan ook al weer schreef:
Gast1 schreef:
18 mar 2020, 16:38
Degenen die vooral veel meegemaakt hebben en dus ook tal van -ook vooral ernstige- ervaringen hebben opgedaan, bereiken deze verlichting eenvoudiger dan iemand die het altijd 'voor de wind is gegaan'.
Mensen die nooit of amper 'tegenslag' hebben gehad, kunnen zich die verlichting niet of heel moeilijk voorstellen.

Althans zo zie ik het. :wink:
Wellicht dat jij het weer anders ziet en dat is dan uiteraard jouw 'goed recht', zoals het evenwel jouw goed recht is om een contradictio in terminis op te zetten:
univers schreef:
18 mar 2020, 13:45
mijn ervaring, er bestaat geen duistere innerlijk, dat creëer je zelf.
Er bestaat geen duistere innerlijk, maar je kunt het wel creëren ...

Ik heb hier dus geen zin meer in en laat het hierbij.

On-topic maar weer (zucht).

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Jezelf beter begrijpen als spiritueel wezen-citaten Carl Jung

Bericht door univers » 18 mar 2020, 17:18

Afbeelding
brug der zuchten
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Jezelf beter begrijpen als spiritueel wezen-citaten Carl Jung

Bericht door Susan » 18 mar 2020, 18:14

@ Tardis en Pierre
Mooi om jullie discussie te volgen ;P!

Ik voel aan waar jullie heen willen met betrekking tot de vraag wat Carl Jung nu bedoelde met innerlijke duisternis en verlichting.
'k Heb het uiteindelijk maar op internet gezocht, het boek wat ik daar over heb óf had...kon ik niet zo gauw vinden.
Misschien hebben jullie hier iets aan?

Is maar een klein stukje hoor van een veel langere tekst:


Van belang bij deze levensvisie is te beseffen dat de mens groeit (individueert) door de ervaring en integratie van de tegenstellingen in hem en de wereld. Bij Jung heeft het duister, het kwaad dus een existentiële functie: zij helpt ons onszelf te ervaren als een integraal wezen, dat noch goed, noch slecht is, maar de synthese van beide: alomvattend (goddelijk).

Hieronder zie je een model dat Jung’s visie op de psyche goed weergeeft. Behandelde concepten als ego en Zelf, persoonlijk en collectief onbewuste, persona, schaduw en animus en anima zijn erin verwerkt. Alleen de termen ‘complexen’ (persoonlijk onbewuste) en ‘archetypen’ (collectief onbewuste) staan hierin niet genoemd.

Afbeelding

Individuatie: heling door synthese van tegenstellingen

Dit proces van dialectiek dat tot heelwording leidt is essentieel in de Jungiaanse psychologie. Uiteindelijk is het de bedoeling dat alle tegenstellingen tot synthese worden gebracht. Voorbeelden van tegendelen zijn: ego en Zelf, licht en duisternis etc.

Dergelijke begrippen lijken slechts vanuit het beperkte begrip of bewustzijn van het ego aan elkaar tegengesteld. Vanuit het alomvattend perspectief van het Zelf is er geen sprake van tegenstelling, maar vormen zij slechts de uiteinden of tegenpolen van het spectrum dat ontstaat wanneer onze oneindige, geestelijke essentie een eindige vorm aanneemt. In de finaal gerichte psychologie van Jung (die eveneens religieuze componenten bevat) vormt leven zodoende een weg naar het Zelf of heelwording vanuit de gespletenheid van ervaring. In onze ervaring van het leven ervaren we ons Zelf in termen van:


Ik & de ander (waarbij de ander een reflectie is van de onbewuste ‘ander’ in onszelf).
Bewust & onbewust (beide samen vormen ons Zelf).
Persoonlijk & collectief (we hebben een persoonlijke beleving van onszelf als collectief).
Complex & archetype (onze persoonlijke en collectieve onbewuste component die bewust gemaakt moet worden).
Anima & animus (ieder mens beleeft aan zichzelf zijn innerlijk gelegen tegenpolen: mannen helen door hun vrouwelijkheid uit de schaduw te lichten, vrouwen door hun mannelijke kant bewust te maken).
Ego & Zelf (de gedeelde versus de geheelde ervaring van onszelf).


Deze zes begrippenparen beschrijven verschillende facetten van het individuatieproces. Hoewel ze strikt genomen niet in een chronologische volgorde geplaatst kunnen worden, heb ik dit hier voor een helder begrip van het individuatieproces wel gedaan. Dit proces komt op gang wanneer we in de ander aspecten beginnen te ervaren die buiten onszelf lijken te liggen, maar waarvan we gaan herkennen dat ze een innerlijke oorsprong hebben. Zo krijgen we via de ander voor het eerst zicht op ons eigen onbewuste en duiken we in de diepte van onszelf. Naarmate we dieper in onszelf duiken en steeds meer onbewust materiaal naar boven halen, ontdekken we dat onder de persoonlijke laag van onbewuste delen (complexen) een collectieve laag schuilgaat.

Dit zijn de archetypen die in ieder wezen leven en al naar gelang de hoogte van het bewustzijn van het individu een Gestalt vormen of een gebroken aspect. Wanneer de steeds meer onbewuste aspecten in ons bewustzijn opnemen, worden we geheeld en gaan onze mannelijke en vrouwelijke pool een heilig huwelijk aan dat uiteindelijk leidt tot de synchronisatie van het ego aan het Zelf. Dit laatste wil zeggen: doordat we ons bewustzijn (ego) verruimd hebben, zijn we in staat om steeds meer aspecten van onszelf te ervaren, waardoor we ons van onszelf als een ongedeeld Zelf gewaarworden. In religieuze kringen wordt in dit geval gesproken van ‘verlichting’,

https://www.sandervideler.com/zelfontwi ... ychologie/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie