De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gast1

Re: De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door Gast1 » 15 feb 2013, 07:25

Indeed m'lady ...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door taigitu » 05 mei 2014, 09:44

Afbeelding
22. De Bekoorlijkheid
'Bekoorlijkheid heeft welslagen. In het klein is het bevorderlijk iets te ondernemen', zegt de I Tjing. Omdat bekoorlijkheid eerder te maken heeft met de buitenkant, en niet met de essentie, kun je bij dit hexagram enkel rekenen op een kleine vooruitgang of een bescheiden winst.
Bekoorlijkheid hoort immers bij de uiterlijke schoonheid, en niet bij wat zich vanbinnen allemaal afspeelt.
Dit hexagram geeft daarom ook een situatie aan waarbij de uiterlijke dingen misschien niet helemaal stroken met de diepere werkelijkheid. Probeert iemand misschien de dingen mooier voor te stellen dan ze zijn? Is een overeenkomst misschien niet zo interessant als ze op het eerste gezicht wel lijkt? En is een relatie wel wat ze naar buiten uitstraalt? Houdt de andere partij misschien iets voor jou verborgen? Of ben jij niet helemaal open naar je partner toe?
Dit hexagram raadt je aan de lat van je verwachtingen niet te hoog te leggen. Alleen op die manier kom je niet bedrogen uit.
Deze tekst is uit het boekje dat ik altijd gebruik.
Het is "De I Tjing van alledag door Sarah Dening.
22. VERSIERING
U kunt de situatie alleen op kleine schaal beïnvloeden. Gebruik tact en charme. Presenteer uzelf in het gunstigst mogelijke licht. Profiteer zoveel mogelijk van uw middelen en capaciteiten. U zou wat kleine veranderingen in uw omgeving kunnen aanbrengen, zodat die uw persoonlijkheid en uw smaak beter uitdrukt. Houd uw prioriteiten echter zuiver. Wees niet verwaand of gemakzuchtig. Als u uzelf niet waardeert zoals u bent, dan zullen materiële bezittingen of speciaal voor u ontworpen kleren u niet helpen het gevoel te krijgen dat u iets waard bent. Onthoud dat ware schoonheid, net als geluk, van binnenuit komen. Een aantrekkelijk voorkomen is van weinig waarde als het enkel een egoïstische natuur camoufleert. De smaakvolste omgeving ter wereld zal geen vreugde schenken als de bewoners in een sfeer van kwaadwilligheid leven.

Een gelegenheid voor persoonlijke groei
We projecteren allemaal een beeld van onszelf zoals we graag door anderen willen worden gezien. De psycholoog Carl Jung noemde dit de persona. Een innemende en aantrekkelijke persona is zonder twijfel een groot pluspunt. Ze is echter slechts één aspect van u, niet het totaalbeeld. Als u zich zo sterk met uw imago bezighoudt dat u uw zelfontwikkeling verwaarloost, dan zal uw leven zinloos en oppervlakkig worden. De consequenties van te veel waarde aan uiterlijkheden hechten, vormen het thema van The Picture of Dorian Gray, de roman van Oscar Wilde. Hierin speelt het hoofdpersonage het klaar zijn jeugdige schoonheid vele jaren in stand te houden. Intussen lukt het hem echter niet enige karaktervastheid te ontwikkelen. Wanneer zijn uitwendige masker ten slotte afvalt, blijft er geen spoor van fysieke schoonheid over in dit eens verfijnde gezicht, dat nu door tijd en genotzucht is verwoest.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door Gast1 » 05 mei 2014, 10:29

36. De Verduistering van het Licht

Je hebt waarschijnlijk niet voor niets dit I Tjing-orakel geraadpleegd! Dit hexagram wijst op een situatie waarbij je (tijdelijk tenminste) het onderspit moet delven.
Iemand met niet zo fraaie bedoelingen heeft het op je gemunt, of wil je schade berokkenen. Maar je kunt daar voorlopig niets tegen inbrengen.
De enige manier om uit de problemen te raken is: uiterlijk rustig blijven en schijnbaar inschikkelijk knikken.
Maar innerlijk moet je sterk blijven en weten dat jij het bij het rechte eind hebt. Bega echter niet de vergissing openlijk voor je mening uit te komen, want dan wordt die beslist aangevochten! Blijf voorzichtig en gereserveerd.
'Laat veel over je kant gaan, zonder je voor de gek te laten houden', raadt de I Tjing aan.
Op liefdesgebied liggen ook heel wat hindernissen op je weg. Zolang een liefde geheim blijft, is er geen probleem, maar officieel kun je die relatie voorlopig nog niet maken. Reken financieel op een tijdelijk verlies.
Hmmm ... De tweede zin ervaar ik momenteel niet zo, maar ik dien 'op te passen' voor zelfverzekerdheid. Ik weet dat.
De derde zin klopt weer en ik voel dat ik er veel tegenin kan brengen.
Ik ervaar geen 'problemen' en blijf zowel uiterlijk als innerlijk kalm, waarbij ik het innerlijke toch een beetje verdenk van onrust in de zin 'met de dingen op een Sherlock Holmes-achtige wijze' bezig te zijn.
Dat prikkelt me prettig, maar je zou het als onrust kunnen betitelen.
Het is alsof ik in een boek of film meedoe ...
Het door mij gekleurde en het daaropvolgende klopt als een zwerende vinger.
Op liefdesgebied ligt geen enkele hindernis in de weg, ik hou van alles en iedereen ... Is er iets wat ik niet weet of toelaat? (wow)
Een tijdelijk financieel verlies klopt helemaal, ik heb nogal financieel geïnvesteerd.

... [think]

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door taigitu » 16 jul 2014, 19:05

Ik kwam een ander I Tjing-orakel tegen en dacht die eens te raadplegen.
Dat levert een leuk antwoord op gezien de discussie over religie en propaganda waar ik momenteel in mee reageer.

Het antwoord wat ik kreeg is 33.
De tekst is als volgt:

Terugtocht

Soms kom je in een situatie terecht waarbij het verstandig is je terug te trekken en
niet op je strepen te staan. Het hexagram 33 duidt zo'n toestand aan.
Heb je dit antwoord op je vraag gekregen, dan is het enige wat je te doen staat:
niet vechten en je krachten niet verspillen aan discussies.

Want als je dat doet zul je beslist het onderspit delven. De tegenpartij is gewoon te
sterk, of vecht met slinkse middelen, waar jij je niet toe mag verlagen. Je moet enkel
weten dat die valse manier van aanvallen slechts tijdelijk succes zal kennen.
Jouw tijd komt beslist!

Misschien raak je rond deze periode iets of iemand kwijt waar je erg aan gehecht bent.
Word dan niet boos, en laat je niet uit je tent lokken.
Als je zo handelt heeft dat helemaal niets met lafheid te maken, maar met Wijsheid.

Het enige wat je kunt doen is het de tegenpartij zo lastig mogelijk maken terwijl je er
vooral voor moet zorgen dat je je waardigheid niet verliest. Maak een krachtige,
besliste, maar serene indruk. (Dat zet de tegenpartij op het verkeerde been.)
Op die manier bereid je de ommekeer al voor.


Ook dit orakel raadplegen?
http://online-orakels.nl/i-ching
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
goudroes
Onderzoeker
Berichten: 527
Lid geworden op: 03 apr 2012, 11:35

Re: De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door goudroes » 16 jul 2014, 20:41

34. De Macht van het Grote
Dit hexagram duidt op weelde, overvloed, gunstige situaties, enorme kansen. Aan jou om daar op een positieve manier optimaal gebruik van te maken.
Het spreekt voor zich dat zo'n hexagram succes belooft op welk terrein je ook je vraag hebt gesteld.

Het enige gevaar bestaat erin dat je overmoedig wordt nu alles vanzelf in je schoot lijkt te vallen. Ga niet naast je schoenen lopen, en word niet arrogant, want dan ben je al die mooie dingen zo weer kwijt! Als je op een juiste (lees: rechtvaardige) manier met die voorspoed weet om te gaan, wordt dit een van de 'betere' periodes uit je leven.

Dit is bovendien een tijd waarin reizen prettig en veilig is, en waarin werkzoekenden meer dan een gemiddelde kans maken op een (overigens leuke) baan.

Als je wilt verhuizen, of je carriere in een nieuwe richting sturen, heb je eveneens de zegen van de kosmos.
Er bestaat maar één weg naar het geluk;
stoppen ons zorgen te maken over zaken
waar we geen invloed op hebben.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door taigitu » 03 aug 2014, 16:06

Afbeelding

1. Het Scheppende

Als je dit hexagram krijgt als antwoord op je vraag, zit je goed.
Het geeft aan dat je duidelijk je situatie inschat.
Dat je inzicht hebt in je probleem.
En dat je vastbesloten naar een oplossing zoekt.
Je weet dat je pas resultaat kunt bereiken, als je al je twijfels overboord gooit,
en vastbesloten je moeilijkheden aanpakt.

Je gaat de komende periode 'de tijd' niet zien als een vijand, maar eerder als een
bondgenoot, en als een middel om je doel te bereiken. Het is nu kwestie van de juiste
dingen te doen op het juiste moment. Als je je doel wilt bereiken, ga dan voorzichtig te
werk, en probeer zoveel mogelijk onverwachte toestanden te vermijden.
Op liefdesgebied zegt dit hexagram dat je zeker succes zult boeken, als je niet te hoge
eisen stelt aan je partner. Ook op zakelijk vlak raadt dit hexagram aan om niet het
onderste uit de kan te willen. Op die voorwaarde belooft het een financieel en zakelijk
fijne tijd te worden. Algemeen gezien geeft dit hexagram duidelijk aan dat je huidige
situatie stapsgewijs zal verbeteren.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door taigitu » 04 feb 2015, 12:42

Afbeelding

40. de Bevrijding

Je bent waarschijnlijk volop bezig de resten van een verschrikkelijk moeilijke periode bij
elkaar te vegen. Je wilt helemaal nieuw beginnen. En natuurlijk sleep je nog een stuk
van je verleden met je mee, maar toch zijn je kansen gekeerd. De moeilijkheden
beginnen zich op te lossen. De stress vermindert. Je hebt het gevoel dat je weer
plannen kunt maken voor de toekomst. Aarzel dus niet en ga aan de slag!

Ben je verliefd? Zeg het dan, en blijf niet met je gevoelens in een hoekje zitten.
De andere partij zal je er alleen maar dankbaar om zijn.
Wil je investeren? Overleg eerst goed, en doe het dan, want hier ligt een mooie kans.
Wil je op reis? Dan is dit het moment om je koffers te pakken.
Ook in werksituaties of op studiegebied belooft dit hexagram heel wat goeds.
Verhuisplannen? Verandering van wat dan ook? Doen! Dit orakel zegt 'Ja!'
Al blijft natuurlijk altijd de regel: overleg eerst even, en pak de dingen dan verstandig
en niet te impulsief aan.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door Gast1 » 04 feb 2015, 17:00

En taigitu?

Stemt het overeen?

Gast1

Re: De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door Gast1 » 04 feb 2015, 17:07

Afbeelding

10. Het Optreden:

Dit hexagram heeft twee betekenissen:
1. de (juiste) manier waarop je je gedraagt
2. op iets treden

Meestal heeft de vraagsteller die dit hexagram als antwoord krijgt, een probleem dat te maken heeft met een contact tussen twee totaal verschillende mensen.
Er kan bijvoorbeeld een verschil zijn in maatschappelijke rang, of een groot cultuurverschil.

Dit soort contacten tussen mensen van heel verschillend pluimage, brengt altijd een aantal problemen met zich mee.
Maar wanneer de partijen die met elkaar te maken krijgen, op een vriendelijke manier met elkaar omgaan, zal de situatie zich beslist op een positieve manier oplossen.

In werksituaties bijvoorbeeld zullen sommige collega's altijd meer verdienen dan jij, en andere minder.
Is die verdeling gebaseerd op een rechtvaardig systeem, dan zal niemand daar aanstoot aan nemen.
In de liefde moet je gewoon elkaars eigenheid respecteren, wil je tot een blijvende relatie komen.
Hmmmm ... lijkt mij logisch.

Ik ga eens een Osho-Zen kaart trekken en eens kijken wat die zegt.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door taigitu » 04 feb 2015, 23:26

Gast1 schreef:En taigitu?
Stemt het overeen?
Dat hoop ik wel want dan gaat het de goede kant op en daar werk ik aan.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse


Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door taigitu » 08 feb 2015, 10:18

Afbeelding

14. het Bezit van het Grote

Dit hexagram spreekt van groot geluk en welvaart, van succes in je carriëre
en van heel veel liefde in je relatie.
Wie rond deze periode een nieuwe liefde vindt, zou wel eens te maken kunnen krijgen
met een welstellende partner. En wie werk zoekt, zal rond deze tijd zeker een geschikte
baan vinden.
Promotie en vooruitgang horen bij dit hexagram. Algemeen gezien is dit het soort geluk
dat je als mens niet zelf kunt bewerkstelligen.
Het is of de kosmos zich ermee bemoeit. Alsof van bovenuit beslist wordt dat je al dat
moois hebt 'verdiend'. Mogelijk is het een gevolg van je hulpvaardigheid. Of misschien je
bescheidenheid. Of misschien een soort compensatie voor wat je de laatste tijd allemaal
hebt meegemaakt, zodat de balans weer in evenwicht wordt gebracht. In ieder geval is
het je van harte gegund.
'Een hooggeplaatst persoon verkrijgt alles vanzelf' zegt de I Tjing letterlijk.
En met 'hooggeplaatst' wordt bedoeld: een integer, vriendelijk, en bescheiden iemand.
Voor workshops gebruik ik altijd het boekje van Sarah Dening:
14. GROOT GELUK
Geweldige mogelijkheden staan voor u open. Projecten waaraan u nu begint zullen zeer succesvol zijn. Relaties zullen gedijen. Groot geluk staat op u te wachten Dit zou best een aanzienlijke en mogelijk onverwachte verbetering van uw omstandigheden kunnen zijn. Het zou ook echter kunnen verwijzen naar de manier waarop u nu in staat bent uw leven in eigen hand te nemen. U kunt grote vorderingen maken met het verwerkelijken van uw potentieel. Wat uw huidige situatie betreft, weet u precies waar u staat en waar u naar streeft. U bent in een positie uw leven zo in te richten dat uw doel het beste bereikt kan worden. Baseer uw beslissingen en daden op wat u oprecht als juist ziet. Gooi het nooit op een akkoordje met uw waarheid. Wees onafhankelijk in uw denken, leef overeenkomstig uw hoogste waarden en het geluk zal u toelachen.

Een gelegenheid voor persoonlijke groei
Om wat voor situatie het ook gaat, u staat in het middelpunt der belangstelling, recht voor het voetlicht. U hebt nu de gelegenheid om te schitteren. Omdat u zoveel te bieden hebt, is alles mogelijk wat u graag tot stand wil brengen. Laat dit niet naar uw hoofd stijgen. Wees vriendelijk en onbaatzuchtig. Als u bescheiden en onbevooroordeeld bent, zult u het respect van alle betrokkenen verwerven. U hebt aanzienlijke invloed; zie er dus op toe dat u die goed gebruikt. Wees dankbaar voor wat u hebt en waardeer het ten volle. U hebt een verantwoordelijkheid tegenover alle betrokkenen, uzelf niet in de laatste plaats, om uw hulpbronnen tot het uiterste benutten. U zult slagen, mits uw motieven onbaatzuchtig zijn. Pas echter op dat u niet te veel hooi op de vork neemt. Als u hulp nodig hebt, wees dan niet te trots om erom te vragen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door Gast1 » 08 feb 2015, 11:19

Mooi taigitu ... voelt goed ...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door taigitu » 07 jan 2019, 10:39

Vanmorgen even de I Tjing geraadpleegd.



57. Het Zachtmoedige


Het is mogelijk dat de komende tijd een aantal zaken boven water komen die eigenlijk het daglicht niet verdragen.
Met andere woorden: geheimgehouden zaken blijven niet langer geheim!

Wil je graag een bepaald doel bereiken, dan kun je met dit hexagram het beter rustig aan doen.
De ideale manier om je doel te bereiken is in dit geval: niet opjutten.
Niet dwingen, maar zachtjes de situatie in de gewenste richting duwen.
Je kunt succes boeken als je verlangens niet te groot zijn, want het hexagram spreekt slechts van een bescheiden succes.
Soms kan het met hexagram 57 ook nodig zijn dat je niet zelf actie onderneemt, maar wacht op iemand die bekwamer is
en die je advies geeft, of je onder zijn hoede neemt.

Om het nodige geduld op te brengen, kun je in je achterhoofd houden dat de tijd je bondgenoot is, in plaats van je vijand.
In de liefde kun je te maken krijgen met een partner die maar geen beslissing kan nemen...

Dit is het antwoord/uitleg die de I Tjing me geeft van de link van het OT.
Hieronder het boek wat ik zelf gebruik, namelijk De I Tjing voor alle dag
van Sarah Dening.

57. ZACHTE INVLOED

U kunt de situatie op dit ogenblik slechts op subtiele manieren beïnvloeden. U moet daarom voor uzelf heel duidelijk zien wat u wilt.
Houd dit doel constant voor ogen. Wees er voorlopig tevreden mee om op de achtergrond te blijven. Vandaar kunt u een zachte,
maar gestage invloed op de situatie uitoefenen. Omdat dit een langzaam proces is, moet u vertrouwen hebben in uw vermogen
uw doel te bereiken. Wees alert op elke kans die uw zaak zal helpen te bevorderen. Zoals een boom meebuigt met de wind,
zo moet u een manier vinden om u aan omstandigheden aan te passen in plaats van u ertegen te verzetten.
Wees niet agressief en probeer niet de leiding te nemen. Geduld, plooibaarheid en een onbevooroordeelde instelling zullen u helpen
zo intelligent mogelijk gebruik te maken van de omstandigheden.

Een gelegenheid voor persoonlijke groei

De uitdaging is hier dat u goed moet weten wat u van plan bent. De geest is onmetelijk machtig.
Als u een krachtig voornemen hebt om iets te bereiken en u uw hulpbronnen er voortdurend op richt, dan zult u vroeg of laat slagen.
Er zullen deuren voor u opengaan om u op weg te helpen. Kansen om vooruitgang te boeken zullen zich op mysterieuze wijze voordoen.
U moet vastbesloten zijn om u langdurig in te zetten en de karaktervastheid bezitten om vol te houden.
Het is ook essentieel om te geloven in wat u doet. Als u twijfels koestert of uw doel de moeite waard is,
dan zal uw onzekerheid fungeren als voorspelling die zichzelf waarmaakt.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door Gast1 » 07 jan 2019, 16:12

taigitu schreef:
07 jan 2019, 10:39
Vanmorgen even de I Tjing geraadpleegd.
Ik zojuist ... en zie tot mijn verbazing dat dat alweer bijna 4 jaar geleden is.
Ik heb mij heel sterk gefocust en dit was het resultaat (wat ik dadelijk ga lezen):
30. Het Zich Rechtende of: het Vuur

Dit hexagram wil vooral vertellen hoe mensen elkaar nodig hebben.
Dat je afhankelijk bent van anderen in deze samenleving.

Zodra je beseft dat je niet zonder die anderen kunt, zal je dat alleen maar voordeel brengen.
Dan zul je 'je plaats in de wereld vinden' zoals de I Tjing dat zo mooi zegt.
Het is ook mogelijk dat je, door wie je bent of wat je doet, zo sterk met de natuur in harmonie bent, dat je die harmonie ook op anderen weet over te brengen.
In al deze gevallen zal je vraag aan de I Tjing met dit hexagram positief worden beantwoord.

Het is best mogelijk dat op liefdesgebied iemand een goed woordje voor je doet.
Iemand die bij de andere partij respect afdwingt, helpt je om het contact te verbeteren.

Ook als je werk zoekt, kan iemand met een bepaalde positie je op de goede weg zetten of je met de juiste mensen in contact brengen.
Ik weet het niet ... verleden middernacht, om klokslag 24:00 uur belde de zus van mijn vrouw op om te zeggen dat hun broer nog maar een paar uur te leven had.
Vanmorgen leefde hij nog ...

2019 ... ik weet het even niet ...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door taigitu » 07 jan 2019, 16:27

Triest zo'n bericht waarbij je je zo hulpeloos kan voelen. Sterkte.

2019.....
Ik kan je de tekst sturen die ik heb van Sarah Dening, als je wilt.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door Gast1 » 07 jan 2019, 16:37

Doe maar taigitu ... en dank je wel.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door taigitu » 07 jan 2019, 16:41

30 - LICHT OP DE ZAAK WERPEN

Het is aan u om wat licht op de situatie te werpen. U kunt dat alleen als u zelf helder ziet wat er gaande is. Om dat punt te bereiken zult u een zekere mate van objectiviteit nodig hebben. Vat dingen die anderen misschien zeggen of doen niet persoonlijk op. Als u verstrikt raakt in emotionele kwesties of in een machtsstrijd, is er geen hoop voor u dat u het grote geheel zult zien. Als u dingen op de intelligentst mogelijke manier wilt aanpakken, is acceptatie het sleutelwoord. Wees niet bezorgd of pessimistisch. Vecht niet tegen omstandigheden en steek ook niet uw kop in het zand, maar aanvaard in plaats daarvan dat wat er gebeurt om bestwil is. Onderzoek de zaken waarom het gaat zonder vooroordeel. Merk op wanneer verbetering mogelijk is. De positieve aspecten van de situatie verkennen zal niet alleen in uw eigen voordeel zijn. Het zal ook alle betrokkenen ten goede komen.

Een gelegenheid voor persoonlijke groei

Aanvaarding is de grote les om uit deze situatie te trekken. Dit betekent niet dat u zich dingen maar laat welgevallen. Waar het wel om gaat, is dat u alle feiten onder ogen ziet. Hoe bereidwilliger u bent om de realiteit van de zaak te accepteren, hoe groter uw kansen zijn om het grote geheel te zien. Dit zal u de waarheid duidelijk maken ten aanzien van wat er gebeurt. Wanneer u eenmaal een heldere en onbevooroordeelde kijk op de zaak hebt, kunt u niet door irrelevante overwegingen worden misleid of afgeleid. Het zal dan duidelijk worden hoe u de aangelegenheid moet behandelen. Als u daarentegen emotioneel op de situatie reageert, dan zullen uw opvattingen zeer eenzijdig zijn. Het is onwaarschijnlijk dat u in die gemoedstoestand op de constructiefst mogelijke manier reageert.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door Gast1 » 07 jan 2019, 19:47

Dank taigitu en ... vreemd is het, maar van binnen voel ik het dan ook welhaast precies zo, zoals de tekst van Sarah Dening het omschrijft.
Een voorbeeld van vanmiddag is dat ik een telefoontje pleegde met een vraag voor mijn advocaat.
Ik wist dat het amper zin had, daar ik het antwoord al kende.
En die situatie met deze brave borst duurt zo al jaren en jawel: één keer ging het mis ... een termijn werd toen overschreden en dan kun je het juridisch gezien wel vergeten.
En daar blijf ik op een of andere wijze dan toch weer steeds opnieuw bevreesd voor, terwijl ik denk te weten dat dat niet nog een keer zal gaan gebeuren.
Accepteren in dezen is dan toch een erg moeilijke ... want die gast is in staat om het toch weer gewoon opnieuw te laten gebeuren.

Wat een beproevingen ...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De eeuwenoude I Tjing om uw vraag aan te stellen

Bericht door taigitu » 19 aug 2019, 08:07

64. Voor de Voleinding

In dit hexagram wordt de toestand vergeleken met een oude vos die over het ijs loopt.
Hij weet precies hoe hij zich moet gedragen om niet door het ijs te zakken en veilig aan de overkant te raken.

Zo zou jij ook je problemen moeten aanpakken: voorzichtig en zachtjes aan. Want de opgave waar je voor geplaatst bent;
is immens groot en zwaar Toch heb je alle kans op slagen. Je zult moeten scheppen in de complete verwarring die nu heerst.
En dat kan niet zomaar in een vingerknip.

Maar als je je energie aanwendt op de juiste manier en de juiste plaats, dan krijg je het gewenste effect, belooft, de I Tjing.
Dit laatste hexagram geeft een bijzonder moeilijke toestand aan, die voorlopig negatief lijkt, maar die heel gunstig zal evolueren.

Zowel op financieel vlak als op liefdesgebied kun je krijgen waar je naar verlangt. Alleen zul je nog even moeten volhouden.
En de tijd zijn werk laten doen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie