Grenzeloos inzicht

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gast1

Re: Genzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 26 mei 2020, 09:41

Chuen ...

IK ben de (kosmische) resultante van al wat er was, is en zelfs van dat wat er blijft bestaan.

Na tal van jaren -bijna 50 jaar sinds mijn geboorte hier- kreeg ik mijn intens aha-erlebnis.

IK BEN waarachtig!

September 2007, Rome en ik ontdekte aldaar het laatste stukje in mijn puzzel, de voltooiing.
Dat gevoel wilde ik onder woorden kunnen brengen en zo ging ik zoeken naar het schier onmogelijk.
Die woorden dus, die God in mij en ik vond die God.
Die onbenoembare God, waaraan ik al veel woorden heb toegekend.

Ik begon met schrijven en terwijl ik al heel lang zoekende was, om te begrijpen wat ik hier op Aarde deed, vond ik het door ditzelfde schrijven.
Bijna 20.000 berichten op een eerder forum zaliger, en ook nu weer bijna aan de 20.000 berichten.
Geloof me dat ik een flink aantal blunders heb gemaakt, maar het zijn juist deze blunders die mij verder geholpen hebben.

De eerdere talloze dieptepunten waren helemaal geen dieptepunten, het waren enkel hoogtepunten.
Sterker nog, er zijn enkel hoogtepunten.
Maar laat ik naar de kern wandelen, waarbij ik je mee wil nemen naar de eerste pagina van dit topic:
taigitu schreef:
02 okt 2012, 23:33
Een goed tuinman kan de compost zien in de roos en de roos in de compost.
Zonder compost zijn er geen rozen, zonder rozen is er geen compost.


-Thich Nhat Hanh-
Een juweeltje van een tekst, dewelke meteen toepasbaar is op hetgeen waar ik op doel.
Bovendien is het leuk om voor de aardigheid de eerste pagina's van dit topic eens door te wandelen / lezen.
Je zult veel citaten tegenkomen en veel schrijverijen die 'geknipt en geplakt' zijn.
Versta me wel, daar is helemaal niets mis mee.
Maar wat heb ik aan teksten van anderen, als het mijn hart niet zou openen?
Het brengt mij niets ...

Mijn hart opende zich spontaan daarachter in Rome, in die wel heel bijzondere heel oude kerk.
In de De Basilica di Santa Maria degli Angeli e dei Martiri ...

Voor mij ging er een groot licht branden al hetgeen mij ongevraagd 'toe gevallen is', niet te verwarren met 'toeval' dus.
Ik ben altijd een slechte lezer geweest en ken al die teksten niet, nooit heb ik ze in dit leven gelezen.
Maar 'het viel me toe' en ongevraagd kreeg ik steeds meer bevestigingen en inzichten gingen zich verscherpen.

Ik wil deze tekst niet te lang maken, dus stop ik nu met dit proloog als opmaat naar mijn volgende bericht.

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 26 mei 2020, 10:56

Chuen ...

Ik ga deze link nu behandelen: http://www.aan-de-basis.nl/detk_oks%20Ik%20Illusie.html.

Ik ga de gehele tekst kopiëren en compleet in stukjes plakken, waarbij ik mijn reactie schrijf van wat ik weet en waar ik meteen de gestelde vragen beantwoord.
"Wie ben ik?"
Zoals ik al schreef: IK ben de (kosmische) resultante van al wat er was, is en zelfs van dat wat er blijft bestaan.
De IK-illusie

Ben je jouw lichaam?
Ben je jouw materiële verschijning?
Ben je jouw aaneenschakeling van moleculen en atomen?
driewerf "Ja", maar ik ben veel meer dan enkel dát alleen.
De kwantum fysica ontdekte het nulpuntveld.
Bij 273 graden onder nul is het punt waarop alle materie dreigt te verdwijnen.
En juist op dit punt wordt een energieveld zichtbaar van ongekende grootte.
Dit energieveld is het Bewustzijn van waaruit alles is opgebouwd.
Alle materie en dus ook ons lichaam, is Bewustzijn.
En precies de aanvulling met dat wat ik in gekleurde vorm schrijf.
Ben je jouw zintuigen?
IK BEN al dat, maar ik ben veel meer dan enkel dát alleen.
Ik ben het Bewustzijn zelve.
Je ogen zien niet, je oren horen niet, je huid voelt niet, je tong proeft niet en je neus ruikt niet, het is Bewustzijn dat alles doet.
Als een patiënt tijdens een operatie verdoofd is, is er niets mis met zijn ogen en oren, maar zonder Bewustzijn doen de zintuigen niets.
Pas als de patiënt weer bij bewustzijn komt, gaan de zintuigen weer functioneren.
Omdat ik Bewustzijn ben als collectief, heb ik mij in dit leven afgesplitst om te begrijpen.
En ik ging begrijpen en zo kon ik zien, ik kon horen, voelen, proeven en ruiken, maar veel meer dan enkel dát alleen.
Ik begreep mijn (collectieve) Bewustzijn door mijn tijdelijke afsplitsing.
Ben je jouw gedachten?
Jazeker, maar ik ben veel meer dan enkel dát alleen.
Zoals inmiddels wetenschappelijk is vastgesteld, is de mens niet de maker van zijn gedachten, maar de ontvanger ervan!
Héél juist, en zo ben ik gaan weten ... via mijn pijnappelklier, de epifyse.
Daar heb ik erg veel over geschreven.
Vanuit het bewustzijn ontstaat een impuls waarna activiteit plaatsvindt in de hersenen.
En pas een halve seconde daarna wordt de mens zich bewust dat het iets wil.
Je denkt niet, je wordt gedacht! Het is bewustzijn dat alles doet.
De schrijver van deze tekst is op het juiste pad naar waarheidsbevinding.
IK BEN het bewustzijn, net als iedereen en ... alles!
Ik ben me daar van bewust door het Goddelijk geschenk van de afsplitsing van het collectief.
Ben je jouw emoties en gevoelens?
Jazeker, maar ik ben veel meer dan enkel dát alleen.
Een mens is niet de maker van emoties en gevoelens, maar gevoelens en emoties ontstaan in ons.
En een mens is een instrument dat bespeeld wordt door bewustzijn.
En weer ... De schrijver van deze tekst is op het juiste pad naar waarheidsbevinding. ...
Alleen door het ego ontstaat het idee dat wij als afgescheiden individu alles doen.
Het 'idee' is iets anders dan het weten.
Wij doen niets afgescheiden ...
Het ego
Het ego is de “IK maker”. Het zet overal IK voor.
Als er een gedachte ontstaat, creëert het ego het idee "IK denk".
Als een gevoel ontstaat, creëert het ego het idee "IK voel".
Als een keuze wordt gemaakt, creëert het ego het idee "IK kies". "IK" is een gedachte, het is slechts een idee.
Er is een groot verschil tussen het 'ego' en het bewust zijn van het Bewustzijn.
Als afsplitsing van het collectief heb je de gereedschappen van het Bewustzijn zelve gekregen om te ervaren.
Om te begrijpen, om het verder te vertellen.
Het is het niet begrepen 'Koninkrijk van God' ... ja, ik ben een leraar.
Net als al het andere, niet enkel mensen.
Alles is een leraar, maar vooral de Natuur, God zelf is die leraar die via mij spreekt en handelt.
Net als bij al het andere en ziehier:
Alles is bewustzijn
... Zo is het ook.
De schrijver van deze tekst schrijft het en gaat verder:
Zodra de identificatie verschuift van jou als afgescheiden individu, naar jou als bewustzijn, lost een wereld van pijn op.
Wanneer er het werkelijke besef is dat alles bewustzijn is, laat je het lichaam/geest systeem rustig z'n weg bewandelen.
Je bent dan de waarnemer, getuige van datgene wat er gebeurt.
Zonder verzet, zonder de obsessie van controle, zonder moeten, stress, verkramping, onnodige angsten, hardnekkige verlangens, frustraties of schuldgevoelens.
Er is het besef dat alles precies is zoals het moet zijn en dat het universum en ons leven, een spel is waarin wij als bewustzijn onszelf kunnen ervaren.
De schrijver van deze tekst zit nu op het juiste pad 'van' waarheidsbevinding.
Van gericht op EGO naar gericht op Eenheid
EGO Eenheid
Ik ben een afgescheiden individu Alles is bewustzijn.
Ik kies, ik denk, ik handel Bewustzijn doet alles
Ik ben niet goed genoeg Alles is perfect
Ik wil dat dingen anders zijn Alles is precies zoals het moet zijn,
als dat ze nu zijn
Ik moet alles onder controle houden Laat het gewoon gebeuren

Wanneer we gericht zijn op EGO kunnen onze overtuigingen nogal wat ellende veroorzaken.
En hier ontstaat de verwarring.
Dit 'ego' is het andere ego, anders dan de afsplitsing:
We zien onszelf als een afgescheiden individu die zelf kiest, denkt, voelt en handelt.
Daarbij ontstaan angsten voor wat er in de toekomst zou kunnen gaan gebeuren,
schuldgevoelens over wat er in het verleden is gebeurd en tevens frustratie of teleurstelling over hoe de dingen op dit moment zijn.

Hoeveel mensen lopen er wel niet rond met een vervormd zelfbeeld?
Allemaal met de overtuiging 'ik ben niet goed genoeg' of een soortgelijke overtuiging.
We proberen ons te bewijzen, de een door agressief dominant gedrag, de ander door onderdanig aanpassend gedrag,
weer een ander door gesloten afstandelijk gedrag om zo een manier te vinden waarbij we onszelf wel goed genoeg vinden.

Wanneer we winnen trekken we alle eer naar ons toe en bij verlies voelen we pijn omdat we 'gefaald' hebben.
In ons streven naar lust en vermijden van pijn, proberen we het leven te controleren.
Daarbij hebben we oordelen en verwachtingen over onszelf en over anderen.
Zodra we op het EGO gericht zijn ontstaat de denkgeest, oftewel het piekerverstand,
waarbij we overal eindeloos over nadenken om het maar te willen begrijpen en in de hoop een oplossing te vinden.
En hier wordt inderdaad het wel begrepen ego omschreven.
Wederom: De schrijver van deze tekst zit nu op het juiste pad 'van' DEZE waarheidsbevinding.

Er is geen willen, moeten of al wat dies meer zij.
Er is enkel een zijn zoals ik als TIJDELIJKE afsplitsing van het collectieve Bewustzijn ben, om me op een bepaalt moment weer te vervoegen, zoals de De Maya-profetie ons dan ook herhaalt vertelt:
"... We zullen elkaar ontmoeten, want we zijn één als de vingers van de hand". ... zoals je dan ook al schreef Chuen.

Ik schrijf niet omdat ik wil, omdat het 'moet' ... in ben de hand van God, die via mij schrijft.
De hand van de Natuur, van het collectief Bewustzijn wat zich via mij manifesteert.
Zodra we op eenheid gericht zijn is het vrije denken oftewel het intuïtieve verstand, aan het werk.
En hier mist de schrijver het complete Bewustzijn.
Ik lees heel duidelijk 'op eenheid gericht', maar de menselijke geschiedenis leert dat dat nog nimmer het geval is geweest.
Mondiale eenheid ... neen, landelijke eenheid ... neen (schijngedachte), eenheid in het gezin ... [think]
Eenheid in jezelf? dat is nog maar de vraag.

Wij mensen verheffen ons boven al dat wat er is en graven daarmee ons eigen graf.
Dat doen we al sinds Kaïn en Abel.

We zijn afsplitsingen die mogen ervaren en iedereen doet dat op haar of zijn wijze.
Eenheid onder de mensen is een utopie, laat staan eenheid met alles.
Neen, dat is écht een misvatting en dat kan een ernstige teleurstelling zijn.
Maar het is de waarheid, het werkelijke wat IS onder de mensen.
Hebzucht, verlangen, afgunst, jaloezie en ach ...
Het blijft wel een mooie gedachte dat er ooit harmonie zou kunnen bestaan onder de mensen.
En nog mooier is 'leven in harmonie met alles' ...

Mensen als individu zijn als briljanten, waarvan niet alle facetten even helder glanzen.
Bij alle mensen als éénheid ... sorry.

Wordt vervolgd. :wink:

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 26 mei 2020, 11:18

We herkennen deze momenten, wanneer we voelen dat we 'in flow' zijn, dat het lijkt of je ergens naartoe geleid wordt of wanneer je ergens volledig in opgaat.
Het kan zijn dat je opgaat in een film of in een boek, of in het uitoefenen van bepaalde activiteiten, of dat je opgaat in een goed gesprek.
Je bent dan intuïtief aan het handelen, je bent bezig in het NU en tevens geeft het je een goed gevoel.
Dit hebben we ook wanneer we lachen, dansen of zingen. Tijdens al dit soort bezigheden zijn we vrij van piekergedachten, vrij van de ruis in ons hoofd.
Ik beleefde dat als tijdelijke afsplitsing van het collectieve bewustzijn vooral in de jaren van af 2007 tot medio 2012.

Daarna brak een zeer bijzondere periode aan en ik lijk nu weer terug te komen in die flow van weleer, hoewel er zo-nu-en dan toch weer ruis ende vertroebeling is.
Hoewel verlichting nogal eens als iets heel bijzonders wordt gezien, is het simpelweg de afwezigheid van het piekerverstand. Een kind dat volledig opgaat in het bouwen van een zandkasteel is verlicht. Als we lachen, zingen, opgaan in een film, voelen we ons verlicht. Verlichting is wat er eigenlijk altijd is, behalve wanneer we gericht zijn op het EGO en er vanuit belemmerende overtuigingen allerlei piekergedachten opkomen die ons een vervelend gevoel geven. Het leven gaat na verlichting gewoon net zo door als voorheen, alleen dan zonder verzet, zonder de obsessie van controle, stress, verkramping, onnodige angsten, hardnekkige verlangens, frustraties of schuldgevoelens.
:post:
Verlichting oftewel realisatie
Vraag: Ik ben op zoek naar verlichting!
Antwoord: Dan is er goed nieuws. Je bent al verlicht!

Vraag: Maar ik ervaar dat niet!
Antwoord: Toch ben je verlicht.

Maar waarom ervaar ik dat niet?
Antwoord: Het enige dat je belemmert, is een idee. Namelijk de gedachte dat je niet verlicht bent.

Vraag: Ik begrijp het niet.
Antwoord: Stel, ik ben een druppel water in de oceaan en ik ben op zoek naar de oceaan. Wat voor advies zou je mij geven? Ik zou je vertellen dat je al in de oceaan bent.

Vraag: Maar ik ervaar dat niet!
Antwoord: Toch ben je er! In werkelijkheid is de druppel al de oceaan, en ben jij al verlicht. Het is alleen maar een idee dat in de weg zit.

Vraag: En hoe kom ik van dat idee af?
Antwoord: Door te doorzien wie je werkelijk bent! De weg naar bevrijding begint met de vraag: "Wie ben ik?"
Het is maar de vraag of 'bevrijding' wel gewenst is Chuen en of er überhaupt zoiets is als bevrijding. :wink:
En dan nog, willen mensen wel bevrijd worden en waarvan?

:peace:

Wellicht dient de vraag dan ook anders gesteld te worden: "Wat ben ik?"

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 30 mei 2020, 10:33

Ik ben zeer zeker niet ... mijn verzonnen persoonlijkheid.

Ik ben niet ... iemand.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 03 jun 2020, 14:17

Als de geest in rust is, als hij door geen enkele gedachte wordt gestoord, ontstaat het inzicht. Dan komt het eeuwige tot stand.

Als je door in een diepe waterplas te roeren modder aan de oppervlakte brengt en die dan weer laat bezinken, wordt het water weer helder. Als je 's avonds tot rust komt, word dan stil en helder van geest, zodat de kalmte, die in het duister schuil gaat, zich kan openbaren. Als je op die manier innerlijk stil bent, zul je merken dat je wordt als niets.

Na de verwarring van de dagelijkse strijd, conflicten en inspanningen, zul je, als je in een serene rust ergens bent gaan zitten, een leegte kennen die als niets is en in die leegte komt het werkelijke tot openbaring. Die kalmte, die als niets is, is het geluk; niet het geluk dat het tegengestelde is van verdriet. Tot het geluk kun je alleen komen als je heel veel strijd hebt doorgemaakt, enorme conflicten, diepe emoties en intense vreugde. En als je in staat bent al die ervaringen in de stilte op te nemen, zul je daarin de extase vinden van het niets, dat alles is. In die stilte zul je de extase van het je volslagen wegcijferen vinden. Het is geen afwijzing, het is de kalmte die je de mogelijkheid geeft volkomen evenwichtig te zijn.

Laat dus tijdens deze kampvuren het stof en de verwarring van de dag bezinken. Niet door je geest onder druk te zetten en je te beheersen krijg je een helderheid als van snel stromend water, maar door actief, flexibel te zijn zul je in staat zijn die stilte te beleven. Niet door verwoed te mediteren kom je tot de rust van het als niets zijn, maar door je intens van alle dingen bewust te zijn zul je tot dit geluk kunnen komen, zoals de lotusbloem, die haar hart voor de stille avond opent.

Denk dus veel in deze dagen en wees niet bang voor verwarring in jezelf. In de helderheid die na de verwarring komt, zul je merken dat al het duister, alle misleiding, alle ontgoocheling verdwijnt en wanneer je bent als niets, zul je vervuld zijn van de essentie van de heelheid.

Jiddu Krishnamurti
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 03 jun 2020, 18:58

Grenzeloos inzicht.

Van Jiddu Krishnamurti en Susan die het plaatste. ;P!

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 04 jun 2020, 06:16

@ Susan:
chuen schreef:
25 mei 2020, 11:14
Goed zo
Alleen Jij voelt het. Jij bent de enige.
Je hebt gelijk Susan, net zoals Chuen dat ook al schreef:
chuen schreef:
24 apr 2020, 10:15
Susan. Je hebt gelijk.
*1*

Ik weet dat jij weet wat ik bedoel.
Overigens dacht ik dat ik dat er 'iets' met mij gebeurde op 26 mei 2020:
Gast1 schreef:
26 mei 2020, 08:45
Het voelt nu bij mij alsof er een roos opengaat.
...

Maar dat gebeurde dus al eerder op 27 maart 2020 onder de douche waar ik op 30 maart alhier over schreef.
Ik 'kreeg' iets door, dit keer geen uittreding, maar geheel iets anders.

Fantastisch, dank je wel!

:knuffie:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 04 jun 2020, 21:32

Gast1 schreef:
04 jun 2020, 06:16
@ Susan:
chuen schreef:
25 mei 2020, 11:14
Goed zo
Alleen Jij voelt het. Jij bent de enige.
Je hebt gelijk Susan, net zoals Chuen dat ook al schreef:
chuen schreef:
24 apr 2020, 10:15
Susan. Je hebt gelijk.
*1*

Ik weet dat jij weet wat ik bedoel.
Overigens dacht ik dat ik dat er 'iets' met mij gebeurde op 26 mei 2020:
Gast1 schreef:
26 mei 2020, 08:45
Het voelt nu bij mij alsof er een roos opengaat.
...

Maar dat gebeurde dus al eerder op 27 maart 2020 onder de douche waar ik op 30 maart alhier over schreef.
Ik 'kreeg' iets door, dit keer geen uittreding, maar geheel iets anders.

Fantastisch, dank je wel!

:knuffie:
:grin:
Bijzonder hoe dingen soms pas later duidelijker worden.
Terug kijkend/lezend weet ik nu inderdaad wat je bedoelde Gast1,
maar ook om dit nog eens te lezen wat Chuen geplaatst had:
http://www.aan-de-basis.nl/detk_oks%20Ik%20Illusie.html
ivm het vaak niet begrepen ego en het gebruik van het woordje IK
waar dan mis interpretaties over kunnen ontstaan.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 05 jun 2020, 08:29

Je bent een lieverd Susan, maar zie:
Gast1 schreef:
26 mei 2020, 10:56
Ik ga de gehele tekst kopiëren en compleet in stukjes plakken, waarbij ik mijn reactie schrijf van wat ik weet en waar ik meteen de gestelde vragen beantwoord.
Als je op het kleine blauwe pijltje naast mijn naam klikt, zie je dat ik al gereageerd heb op de tekst die Chuen eerder plaatste.

Ik heb ik geaccentueerd, wetende dat deze ik ook jou ik is.
Denk hierbij aan:



En ik weet dat jij dit begrijpt, net als Chuen en een enkele andere.

:loveU:

chuen
Student
Berichten: 160
Lid geworden op: 29 apr 2016, 09:29

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door chuen » 05 jun 2020, 10:10

Nacht / AKBAL 5 juni 2020
Toon 10
‘’IMIX warned us to take our Time, to use our Common Sense, and to Choose Wisely.’’
https://jaguarspirit.com/2020/06/05/10- ... more-31464
In de pas lopen met het universum

Als mensen die elkaar niet begrijpen tenminste maar begrepen dat ze elkaar niet begrijpen, dan begrijpen ze elkaar beter dan wanneer ze elkaar niet begrijpen, ze niet eens begrijpen dat ze elkaar niet begrijpen..
Begrijp mezelf nog geen eens, hoe moet ik dan een ander begrijpen…
Waarom zien we zoveel problemen om ons heen ? . Simpel >
Zodat we de confrontatie kunnen aangaan met onze innerlijke wereld. 1+1=
Uit je hoofd naar je …..

Geloof me niet
Afbeelding
Je bent een vrij wezen. We zijn allemaal vrije wezens.
Je bent verbonden bent met alle dingen, dat je bent, dat je gewoon bent. Je bent een deel van de
"IK BEN" aanwezigheid. Je bent de spirituele en universele wetten, Je bent licht.
‘’Ik ben’’ overal en nergens. En ’’ik’’ bezit niets en alles.
We zijn instrumenten van harmonie. Hoe kunnen we ons evenwicht bewaren terwijl we over de gladde Aarde lopen?


‘’Leap Of Faith’’ …. Confrontatie met onze innerlijke wereld. Moed. Zeer veel moed. –(lion)Hart- geen angst. Vertrouwen. Geloven.
Slechts met het hart kan men goed zien, het essentiële is onzichtbaar voor de ogen. (Antoine de Saint-Exupéry)
We zijn allemaal vrije wezens. Op weg naar ‘’5D’’. Je bent dan de
waarnemer, getuige van datgene wat er gebeurt.
‘’Als je op dit moment aanwezig bent, in je hart en vertrouwt, zal alles voor zichzelf zorgen. Dit maakt deel uit van wat de natuur inheemse volkeren heeft geleerd.’’ Larry “Kuuyux” Merculieff

‘’Alles is bewustzijn
Zodra de identificatie verschuift van jou als afgescheiden individu, naar jou als bewustzijn, lost een wereld van pijn op. Wanneer er het werkelijke besef is dat alles bewustzijn is, laat je het lichaam/geest systeem rustig z'n weg bewandelen. Je bent dan de
waarnemer,
getuige van datgene wat er gebeurt.
Zonder verzet, zonder de obsessie van controle, zonder moeten, stress, verkramping, onnodige angsten, hardnekkige verlangens, frustraties of schuldgevoelens.
Er is het besef dat alles precies is zoals het moet zijn en dat het universum en ons leven, een spel is waarin wij als bewustzijn onszelf kunnen ervaren.’’
http://www.aan-de-basis.nl/detk_oks%20Ik%20Illusie.html

We zijn de natuur…De ‘’grote’’ storm om ons heen (en in jezelf) zal uiteindelijk komen, maar ook weer snel gaan. Zijn we sterk genoeg ?…..vertrouwen. Quantum-verstrengeling-
De mensen die hier het beste mee omgaan, zijn de mensen van het vuur…
Afbeelding
Afbeelding
‘’Our connections to one another, since the beginning of time, register within us all collectively. ‘’
Sherri Mitchell (Penobscot Indian)
Feit:
Quantumverstrengeling vertelt ons dat elke materie die eenmaal fysiek verbonden is, nooit energetisch (of spiritueel) kan worden losgekoppeld
Afbeelding
Een tijdelijke avatar voor je echte ‘’ik’’…

Dit :roll: volgens onze familie uit de kosmos en inheemse teachters. (tip)

U.F.O. Lou - *****THE AMAZING TURN***** 'COMPLETE FIGURE 8'

Elk van deze wetten trilt op een ritme
Veel mensen gaan het in zichzelf voelen en ze weten misschien niet waar het vandaan komt, maar het zal een weten zijn.
De energieën van rijken die verder gaan, voorbij, voorbij ons begrip.
Afbeelding
Als iemand overlijdt, zeggen veel inheemse mensen dat ze niet doodgaan, maar 'doorlopen'. Dit impliceert een voortzetting van een reis in plaats van een eindpunt op een lineair pad.
Je bent niet je lichaam en de dood is illusie. ‘’Ik ben’’ overal en nergens. En ’’ik’’ bezit niets en alles.
Afbeelding
‘’Dr. Julie Beischel is directeur van het Windbridge Research Centre. Ze heeft een academische titel in geneeskunde en toxicologie en bestudeert al vele jaren met uiterst wetenschappelijke methoden controversiële zaken als mediumschap. Ze heeft mediums, die dus contact zouden hebben met overledenen, aan rigoureuze tests onderworpen volgens richtlijnen waar elk wetenschappelijk onderzoek een puntje aan kan zuigen zoals dubbel blinde tests en het herhaalbaar gecontroleerd produceren van resultaten. Daarenboven bezit ze ook nog een prettige dosis droge humor zoals uit haar presentaties blijkt. In juni 2019 gaf Julie een presentatie voor de SSE met als onderwerp de identificatie die wij met ons lichaam hebben en die aanzienlijk minder sterk blijkt dan we denken.
Wij zijn er zo ‘uit’, blijkt. :shock:
In haar presentatie gaat ze in op de manieren waarop we die oriëntatie maar al te makkelijk kwijtraken zoals bij de rubberen hand illusie, de snelheid waarmee ons lichaam zich vernieuwt, hoeveel niet-eigen leven in ons leeft zoals onze darmbacteriën en het recente onderzoek van Etzel Cardeña van de Lund universiteit dat zeer overtuigend bewijs voor de realiteit van psi presenteert. Julie vertelt over treffende (anecdotische) bewijzen van mediums die aantonen dat overleden familieleden zich nog zeer bekommeren om hun nog levende nazaten, over een geverifieerde bijna komische nabij-de-dood ervaring, over een Thaise jongen die zich een vorig leven als slang herinnert en in geverifiëerd detail heeft verteld over hoe die slang gedood werd. Kortom,
je bent niet je lichaam, [think]
het is een tijdelijke avatar voor je echte ik, de echte speler, zoals bij een zelfgekozen gebruikersafbeelding op websites of in videospellen. ‘’
Julie Beischel | You’re Not Even in There Now

12:50 min…. ‘’Where are you ? You're both nowhere and everywhere’’ [jaja]
‘’Mind can transcend space and time’’ Julie Beischel

Eeuwen geleden al bekend. Sherri Mitchell:
‘’An example can be found in the web of life teachings that are often shared through a Native American perspective. When our ancestors spoke about a web of life, they were describing what Western science calls quantum entanglement. They understood that we all originated from the same seed of life, and when that seed exploded and carried life across our universe, we remained connected.

Quantum entanglement tells us that any matter once connected physically can never be disconnected energetically (or spiritually). :wink:

This is seen in the phenomena known as phantom limb theory. When someone has a leg amputated they often experience pain, itching, or other sensations in the area where the foot or lower leg once existed. This is because the matter that was once connected to the body physically is still connected energetically. It is the same for all life.
Our connections to one another, since the beginning of time, register within us all collectively.
In my opinion, this is one of the reasons that so many are suffering from unexplained anxiety disorders today. They are experiencing sensations in their body that result from the distress of Mother Earth and of the other living beings that are suffering as a result of our mistreatment of her.’’
Sherri Mitchell
Sherri Mitchell (Penobscot Indian) - Sacred Instructions: Indigenous Wisdom for Living Spirit-Based Change

Vanaf 20:30 t/m 26:00 min. Simpel

1-6-2020
https://zorgnu.avrotros.nl/uitzendingen ... amputatie/
Afbeelding
Feit:
‘’The way that we speak ….. creates vibrations that go out and connect with other organised matter and creates new forms whitin into the reality that we are living together’’.
Sherri Mitchell
In het leven bestaat het menselijk lichaam uit materie en energie.
Gedachten en gevoelens zijn ook energie, dus alles wat we denken en voelen heeft invloed op alles en iedereen op deze planeet. Op deze manier creëren we onze eigen realiteit, omdat de geest over de materie heerst. Uit je hoofd naar je …..

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 05 jun 2020, 10:22

Chuen ...

:loveU:

...
chuen schreef:
05 jun 2020, 10:10
Als mensen die elkaar niet begrijpen tenminste maar begrepen dat ze elkaar niet begrijpen, dan begrijpen ze elkaar beter dan wanneer ze elkaar niet begrijpen ...
Tot zover is dat helemaal zo, daarna is dit
chuen schreef:
05 jun 2020, 10:10
,ze niet eens begrijpen dat ze elkaar niet begrijpen.
... niet meer aan de orde.

En dat kun je niet, als ...
chuen schreef:
05 jun 2020, 10:10
Begrijp mezelf nog geen eens, hoe moet ik dan een ander begrijpen…
... juist. ;P!
chuen schreef:
05 jun 2020, 10:10
Uit je hoofd naar je …
... innerlijke.

En het innerlijke bevindt zich overal, niet enkel in het lijf, maar in alles.

Ik ga later alles met genoegen lezen, maar nu ...
Eerst naar buiten.

:knuffie:

chuen
Student
Berichten: 160
Lid geworden op: 29 apr 2016, 09:29

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door chuen » 05 jun 2020, 11:07

vergeten [doh]
Julie Beischel | You’re Not Even in There Now
https://kwantumfysica-bewustzijn.nl/2020/04/

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 05 jun 2020, 12:15

Gast1 schreef:
05 jun 2020, 08:29
Je bent een lieverd Susan, maar zie:
Gast1 schreef:
26 mei 2020, 10:56
Ik ga de gehele tekst kopiëren en compleet in stukjes plakken, waarbij ik mijn reactie schrijf van wat ik weet en waar ik meteen de gestelde vragen beantwoord.
Als je op het kleine blauwe pijltje naast mijn naam klikt, zie je dat ik al gereageerd heb op de tekst die Chuen eerder plaatste.

Ik heb ik geaccentueerd, wetende dat deze ik ook jou ik is.
Denk hierbij aan:



En ik weet dat jij dit begrijpt, net als Chuen en een enkele andere.

:loveU:
Pierre, dat had ik allemaal gelezen en begrepen :grin: en de mij wel bekende onvergetelijke mooie clip zegt het heel mooi.
Het was dan ook geen vingerwijzing van mij naar jou hoor, dat had ik er niet duidelijk bij vermeld.
(dit zijn mijn woorden he, niet dat ik beweer dat jij zo dacht of schreef) :mrgreen:

Het gaat mij om hoe belangrijk het is om nog eens heel goed te lezen wat er precies staat in
de link van Chuen.


Waarvan ik een gedeelte hier plaats :

Alles is bewustzijn
Zodra de identificatie verschuift van jou als afgescheiden individu, naar jou als bewustzijn, lost een wereld van pijn op. Wanneer er het werkelijke besef is dat alles bewustzijn is, laat je het lichaam/geest systeem rustig z'n weg bewandelen. Je bent dan de waarnemer, getuige van datgene wat er gebeurt. Zonder verzet, zonder de obsessie van controle, zonder moeten, stress, verkramping, onnodige angsten, hardnekkige verlangens, frustraties of schuldgevoelens.
Er is het besef dat alles precies is zoals het moet zijn en dat het universum en ons leven, een spel is waarin wij als bewustzijn onszelf kunnen ervaren.


Zodra we op eenheid gericht zijn is het vrije denken oftewel het intuïtieve verstand, aan het werk. We herkennen deze momenten, wanneer we voelen dat we 'in flow' zijn, dat het lijkt of je ergens naartoe geleid wordt of wanneer je ergens volledig in opgaat. Het kan zijn dat je opgaat in een film of in een boek, of in het uitoefenen van bepaalde activiteiten, of dat je opgaat in een goed gesprek. Je bent dan intuïtief aan het handelen, je bent bezig in het NU en tevens geeft het je een goed gevoel.
Dit hebben we ook wanneer we lachen, dansen of zingen. Tijdens al dit soort bezigheden zijn we vrij van piekergedachten, vrij van de ruis in ons hoofd.

Hoewel verlichting nogal eens als iets heel bijzonders wordt gezien, is het simpelweg de afwezigheid van het piekerverstand. Een kind dat volledig opgaat in het bouwen van een zandkasteel is verlicht. Als we lachen, zingen, opgaan in een film, voelen we ons verlicht. Verlichting is wat er eigenlijk altijd is, behalve wanneer we gericht zijn op het EGO en er vanuit belemmerende overtuigingen allerlei piekergedachten opkomen die ons een vervelend gevoel geven. Het leven gaat na verlichting gewoon net zo door als voorheen, alleen dan zonder verzet, zonder de obsessie van controle, stress, verkramping, onnodige angsten, hardnekkige verlangens, frustraties of schuldgevoelens.

Verlichting oftewel realisatie

Vraag: Ik ben op zoek naar verlichting!
Antwoord: Dan is er goed nieuws. Je bent al verlicht!

Vraag: Maar ik ervaar dat niet!
Antwoord: Toch ben je verlicht.

Maar waarom ervaar ik dat niet?
Antwoord: Het enige dat je belemmert, is een idee. Namelijk de gedachte dat je niet verlicht bent.

Vraag: Ik begrijp het niet.
Antwoord: Stel, ik ben een druppel water in de oceaan en ik ben op zoek naar de oceaan. Wat voor advies zou je mij geven? Ik zou je vertellen dat je al in de oceaan bent.

Vraag: Maar ik ervaar dat niet!
Antwoord: Toch ben je er! In werkelijkheid is de druppel al de oceaan, en ben jij al verlicht. Het is alleen maar een idee dat in de weg zit.

Vraag: En hoe kom ik van dat idee af?
Antwoord: Door te doorzien wie je werkelijk bent! De weg naar bevrijding begint met de vraag: "Wie ben ik?"


*
Jij hebt dit al veel langer goed begrepen Piere en ook wat het is je verlicht te voelen of te zijn!
Maar indien jij dit ook over jou zelf gaat vertellen of schrijven wordt door diegenen die het niet
snappen, gezien als bijvoorbeeld opschepperij, je 'god zelf wanen', je ver boven de anderen verheven
voelen, blij met jezelf zijn 'hoort niet' in hun wereldje, ook niet als je doodleuk schrijft(of zegt)
dat je tevreden bent met jouw uiterlijk...

Dit stuk kan verhelderend zijn door het nog eens te lezen.
Vooral voor mensen die het (nog steeds) niet door hebben hóé ons denken en onbegrip
over ons zelf met ons aan de haal kunnen gaan, waardoor er tevens negatief naar anderen wordt gereageerd
die er heel anders in staan en er in eigen leven en in hun houding naar medemensen er blijk van geven zich
nergens door belemmerd te voelen.

Misschien maakt dit wat duidelijker hoe en wat ik voor ogen had in mijn reactie.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 05 jun 2020, 16:14

Je bent een lieverd en ik heb het (?) ook niet opgevat als een vingerwijzing, verre van hoor. :wink:
Leuk die plagende :mrgreen:

Ik ga nog reageren op wat je aanhaalt.

En dat doe ik écht.
Kus van mij.

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 05 jun 2020, 19:12

Susan schreef:
05 jun 2020, 12:15

Het gaat mij om hoe belangrijk het is om nog eens heel goed te lezen wat er precies staat in de link van Chuen.
Wel, ik ga nog eens kijken wat ik schreef Susan en plak dat erbij in laten we zeggen blauw.
In een groene kleur zet ik daarna mijn bevinding van mijn eigen schrijven. Oké?
Waarvan ik een gedeelte hier plaats :

Alles is bewustzijn
Zodra de identificatie verschuift van jou als afgescheiden individu, naar jou als bewustzijn, lost een wereld van pijn op. Wanneer er het werkelijke besef is dat alles bewustzijn is, laat je het lichaam/geest systeem rustig z'n weg bewandelen. Je bent dan de waarnemer, getuige van datgene wat er gebeurt. Zonder verzet, zonder de obsessie van controle, zonder moeten, stress, verkramping, onnodige angsten, hardnekkige verlangens, frustraties of schuldgevoelens.
Er is het besef dat alles precies is zoals het moet zijn en dat het universum en ons leven, een spel is waarin wij als bewustzijn onszelf kunnen ervaren.
... Zo is het ook. ... en zo is het nog steeds. :grin:
De schrijver van deze tekst zit nu op het juiste pad 'van' waarheidsbevinding ... en zo is het nog steeds..
Zodra we op eenheid gericht zijn is het vrije denken oftewel het intuïtieve verstand, aan het werk. We herkennen deze momenten, wanneer we voelen dat we 'in flow' zijn, dat het lijkt of je ergens naartoe geleid wordt of wanneer je ergens volledig in opgaat. Het kan zijn dat je opgaat in een film of in een boek, of in het uitoefenen van bepaalde activiteiten, of dat je opgaat in een goed gesprek. Je bent dan intuïtief aan het handelen, je bent bezig in het NU en tevens geeft het je een goed gevoel.
Dit hebben we ook wanneer we lachen, dansen of zingen. Tijdens al dit soort bezigheden zijn we vrij van piekergedachten, vrij van de ruis in ons hoofd.
En hier mist de schrijver het complete Bewustzijn.
Ik lees heel duidelijk 'op eenheid gericht', maar de menselijke geschiedenis leert dat dat nog nimmer het geval is geweest.
Mondiale eenheid ... neen, landelijke eenheid ... neen (schijngedachte), eenheid in het gezin ... [think]
Eenheid in jezelf? dat is nog maar de vraag.

Wij mensen verheffen ons boven al dat wat er is en graven daarmee ons eigen graf.
Dat doen we al sinds Kaïn en Abel.

We zijn afsplitsingen die mogen ervaren en iedereen doet dat op haar of zijn wijze.
Eenheid onder de mensen is een utopie, laat staan eenheid met alles.
Neen, dat is écht een misvatting en dat kan een ernstige teleurstelling zijn.
Maar het is de waarheid, het werkelijke wat IS onder de mensen.
Hebzucht, verlangen, afgunst, jaloezie en ach ...
Het blijft wel een mooie gedachte dat er ooit harmonie zou kunnen bestaan onder de mensen.
En nog mooier is 'leven in harmonie met alles' ...

Mensen als individu zijn als briljanten, waarvan niet alle facetten even helder glanzen.
Bij alle mensen als éénheid ... sorry.


Ik denk te begrijpen wat je bedoelt maar die 'eenheid' lijkt mij een andere eenheid te zijn.
Als je 'eenheid' vervangt door 'verbondenheid', dan ga ik helemaal met je mee. :wink:
Ik vind dat ik hierin duidelijker had moeten zijn ;P!
Hoewel verlichting nogal eens als iets heel bijzonders wordt gezien, is het simpelweg de afwezigheid van het piekerverstand. Een kind dat volledig opgaat in het bouwen van een zandkasteel is verlicht. Als we lachen, zingen, opgaan in een film, voelen we ons verlicht. Verlichting is wat er eigenlijk altijd is, behalve wanneer we gericht zijn op het EGO en er vanuit belemmerende overtuigingen allerlei piekergedachten opkomen die ons een vervelend gevoel geven. Het leven gaat na verlichting gewoon net zo door als voorheen, alleen dan zonder verzet, zonder de obsessie van controle, stress, verkramping, onnodige angsten, hardnekkige verlangens, frustraties of schuldgevoelens.
Dat was een :post: ... en dat is nog steeds een :post:
Verlichting oftewel realisatie

Vraag: Ik ben op zoek naar verlichting!
Antwoord: Dan is er goed nieuws. Je bent al verlicht!

Vraag: Maar ik ervaar dat niet!
Antwoord: Toch ben je verlicht.

Maar waarom ervaar ik dat niet?
Antwoord: Het enige dat je belemmert, is een idee. Namelijk de gedachte dat je niet verlicht bent.

Vraag: Ik begrijp het niet.
Antwoord: Stel, ik ben een druppel water in de oceaan en ik ben op zoek naar de oceaan. Wat voor advies zou je mij geven? Ik zou je vertellen dat je al in de oceaan bent.

Vraag: Maar ik ervaar dat niet!
Antwoord: Toch ben je er! In werkelijkheid is de druppel al de oceaan, en ben jij al verlicht. Het is alleen maar een idee dat in de weg zit.

Vraag: En hoe kom ik van dat idee af?
Antwoord: Door te doorzien wie je werkelijk bent! De weg naar bevrijding begint met de vraag: "Wie ben ik?"
Het is maar de vraag of 'bevrijding' wel gewenst is Chuen en of er überhaupt zoiets is als bevrijding. :wink:
En dan nog, willen mensen wel bevrijd worden en waarvan?


Goeie van jou Susan, ik geef mijn algemene reactie, maar wat hier in het aangehaalde tekstblok geschreven is, is helemaal correct. :post:

Ik ging zelfs nog wat verder en schreef:
Gast1 schreef:
26 mei 2020, 11:18
Wellicht dient de vraag dan ook anders gesteld te worden: "Wat ben ik?"
Wij menselijke individuen denken iemand te zijn.
Maar is een paard of een mier dan niemand?
De mens heeft zijn persoonlijkheid verzonnen ... als je 'verbondenheid' bent (dus ALLES) dan kun je niet iemand zijn.
ALLES kent immers geen persoonlijkheid.
Susan schreef:
05 jun 2020, 12:15
Jij hebt dit al veel langer goed begrepen Piere en ook wat het is je verlicht te voelen of te zijn!
Maar indien jij dit ook over jou zelf gaat vertellen of schrijven wordt door diegenen die het niet
snappen, gezien als bijvoorbeeld opschepperij, je 'god zelf wanen', je ver boven de anderen verheven
voelen, blij met jezelf zijn 'hoort niet' in hun wereldje, ook niet als je doodleuk schrijft(of zegt)
dat je tevreden bent met jouw uiterlijk...

Dit stuk kan verhelderend zijn door het nog eens te lezen.
Vooral voor mensen die het (nog steeds) niet door hebben hóé ons denken en onbegrip
over ons zelf met ons aan de haal kunnen gaan, waardoor er tevens negatief naar anderen wordt gereageerd
die er heel anders in staan en er in eigen leven en in hun houding naar medemensen er blijk van geven zich
nergens door belemmerd te voelen.


Misschien maakt dit wat duidelijker hoe en wat ik voor ogen had in mijn reactie.
Fantastisch lieverd, ik heb een en ander nog een beetje geaccentueerd.
Wat anderen denken of doen, of wat ze van ons vinden maakt geheel niet uit.
Het zet enkel een deur open wat er schuil gaat achter de 'bevinder' of 'bevindster'.
Het ligt niet aan diegenen, het ligt aan ons hoe we daar mee om gaan.
En in dat 'er mee om gaan' herkennen we ons dan zelf:

Grenzeloos ...

En de grenzeloze inzichten ontspruiten zich.
Althans bij de ene wel en de andere niet ... en daar is (en ik weet dat jij dat ook weet) helemaal niets mis mee. :grin:

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 06 jun 2020, 08:31

chuen schreef:
05 jun 2020, 11:07
vergeten [doh]
Julie Beischel | You’re Not Even in There Now
https://kwantumfysica-bewustzijn.nl/2020/04/
Jeetje, wat kan ik genieten van al jouw schrijfsels Chuen.
Extreem uitgebreid, soms warrig maar niet minder interessant.
Bruisend (van energie).

:knuffie:
[context]

Maar ook met ruimschoots gelegenheid voor plezier en schoonheid als we elkaar dat gunnen.
De dood is alleen maar het einde van de avatar, niet van de bestuurder.
Als het doel nog niet bereikt is dan pakken we een volgende avatar, reïncarnatie.
En wat zegt vrijwel elke nabij-de-dood-ervaarder die het spel even had verlaten om er toch weer in terug te stappen omdat zijn doel nog niet bereikt was?
Het ging vooral om liefde, onbaatzuchtige liefde voor de ander. Zonder enige uitzondering.

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 06 jun 2020, 18:30

Dit blijft een mooi topic ...

Tussen de 'bedrijven door' ben ik weer helemaal opnieuw begonnen met lezen.
Leuk allemaal die reacties en opmerkingen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 07 jun 2020, 15:05

Gast1 schreef:
05 jun 2020, 19:12
Susan schreef:
05 jun 2020, 12:15

Het gaat mij om hoe belangrijk het is om nog eens heel goed te lezen wat er precies staat in de link van Chuen.
Wel, ik ga nog eens kijken wat ik schreef Susan en plak dat erbij in laten we zeggen blauw.
In een groene kleur zet ik daarna mijn bevinding van mijn eigen schrijven. Oké?
Waarvan ik een gedeelte hier plaats :
Zodra we op eenheid gericht zijn is het vrije denken oftewel het intuïtieve verstand, aan het werk. We herkennen deze momenten, wanneer we voelen dat we 'in flow' zijn, dat het lijkt of je ergens naartoe geleid wordt of wanneer je ergens volledig in opgaat. Het kan zijn dat je opgaat in een film of in een boek, of in het uitoefenen van bepaalde activiteiten, of dat je opgaat in een goed gesprek. Je bent dan intuïtief aan het handelen, je bent bezig in het NU en tevens geeft het je een goed gevoel.
Dit hebben we ook wanneer we lachen, dansen of zingen. Tijdens al dit soort bezigheden zijn we vrij van piekergedachten, vrij van de ruis in ons hoofd.
En hier mist de schrijver het complete Bewustzijn.
Ik lees heel duidelijk 'op eenheid gericht', maar de menselijke geschiedenis leert dat dat nog nimmer het geval is geweest.
Mondiale eenheid ... neen, landelijke eenheid ... neen (schijngedachte), eenheid in het gezin ... [think]
Eenheid in jezelf? dat is nog maar de vraag.


Mensen als individu zijn als briljanten, waarvan niet alle facetten even helder glanzen.
Bij alle mensen als éénheid ... sorry.


Ik denk te begrijpen wat je bedoelt maar die 'eenheid' lijkt mij een andere eenheid te zijn.
Als je 'eenheid' vervangt door 'verbondenheid', dan ga ik helemaal met je mee. :wink:

Verlichting oftewel realisatie

Antwoord: Door te doorzien wie je werkelijk bent! De weg naar bevrijding begint met de vraag: "Wie ben ik?"
Het is maar de vraag of 'bevrijding' wel gewenst is Chuen en of er überhaupt zoiets is als bevrijding. :wink:
En dan nog, willen mensen wel bevrijd worden en waarvan?


Goeie van jou Susan, ik geef mijn algemene reactie, maar wat hier in het aangehaalde tekstblok geschreven is, is helemaal correct. :post:

Ik ging zelfs nog wat verder en schreef:
Gast1 schreef:
26 mei 2020, 11:18
Wellicht dient de vraag dan ook anders gesteld te worden: "Wat ben ik?"


Wij menselijke individuen denken iemand te zijn.
Maar is een paard of een mier dan niemand?
De mens heeft zijn persoonlijkheid verzonnen ... als je 'verbondenheid' bent (dus ALLES) dan kun je niet iemand zijn.
ALLES kent immers geen persoonlijkheid.

En de grenzeloze inzichten ontspruiten zich.
Althans bij de ene wel en de andere niet ... en daar is (en ik weet dat jij dat ook weet) helemaal niets mis mee. :grin:


Dank Gast1, ik vond het heel duidelijk zo! ;P! :grin:

Ik reageer in een stuk tekst en niet er tussen dat werd rommelig,

zoals ik het dus zie:

De mens heeft volgens mij zijn persoonlijkheid niet verzonnen, maar is de persoonlijkheid geworden, opgelegd/geindoctrineerd
en geconditioneed door de opvoeding. Waarmee ik overigens niet bedoel dat iedere conditionering een negatieve invloed zou hebben.
Zowel thuis als daar buiten op school en in de maatschappij, worden we gestuurd door bepaalde opgelegde normen en waarden, regels,(geloof)systemen en wetten die ons leerden wat welvoeglijk was om een goed geaccepteerd lid van de samenleving te worden.

Dit is voor velen ook een valkuil geworden,omdat ze hierdoor zichzelf kwijtraken en zich later naar de volwassenheid toe af gaan vragen wie ze nu echt zijn of wat aangeleerd is qua denken, doen en gedrag, ook niet meer op hun intuïtie durven te vertrouwen .
Doordat ze zich niet als autonoom individu met hun eigen gevoelens en denkwijzen hebben mogen/kunnen ontplooien.
Velen moesten mee lopen met de 'kudde' in de maatschappij, waarin geen eigen inbreng geaccepteerd werd als opgroeiend kind.
Nu nog steeds niet, want het draait allemaal om macht vanuit religie, kerk en staat, waarin geen speelruimte meer voor het individu is.

Vandaar dat imo bevrijding juist wel gewenst is, wie zichzelf nml leert kennen door te gaan inzien en voelen! wie hij/zij écht is,
daar ook gehoor aan geeft en zich niet volgzaam voegt naar wat anderen willen of verwachten, voelt een enorme druk en onzekerheid van zich af vallen, dit is bevrijding.

Wat dieren betreft, dan denk ik niet aan hen als iemand, het is geen persoon zoals een mens.
Al kunnen we ons afvragen hoe die óók al in een hoek gedrukt zijn en zichzelf niet mogen zijn in hun natuurlijk leefgebied..dit door de mensheid die zelf vaak op dieren lijken zonder goed werkend verstand...onverstand dus...
Een dier is dit niet kwalijk te nemen natuurlijk, de mens die zich hieraan schuldig maakt des te meer, die alles naar zijn/haar hand denkt te mogen zetten, de afschuwelijke gevolgen ondervinden we allemaal wereldwijd.
(maar ook heel dichtbij in familieverbanden en eigen leefwereldje- omgeving, daar begint het onverstand al..)

Vebondenheid is er zeker, al voelen lang niet alle mensen dit ook echt doordat er geen eenheid is en ze zich afgescheiden voelen, wat ook door
hen zelf veroorzaakt kan zijn.
Anderen voelen het juist sterk, dat kan met een medemens zijn of meerdere personen, met dieren, maar ook je verbonden weten en voelen met de hele natuur, de sterren, het heelal-de kosmos.
Voor de gehele mensheid zal er nu nog lang geen eenheid bestaan, komt er misschien ook niet meer denk ik, hier op deze aarde.
Maar als individu kunnen we wel zeker eenheid in ons zelf voelen/zijn, als we in balans te zijn met ons zelf, in eenheid voelen en zijn met andere mensen en ook in eenheid voelen en zijn met alles om ons heen.

Wie zo helemaal in balans is daarmee, is innerlijk in balans met zichzelf anders kan het niet, is verlicht, die voelt zich
dan ook letterlijk en figuurlijk verlicht. De zwaarte van en door het leven wat er lange tijd was valt dan weg, omdat er geen belemmeringen meer zijn om ons zelf te laten zien zoals we werkelijk zijn.
Dit is niet aan te leren, ook nergens te vinden, dit komt enkel door ervaringen in het leven en de verkregen inzichten en dit werkelijk zo echt te be-leven..want het zit in ons zelf immers en is dan 'onder de blokkades' vandaan gekomen!
Eindelijk, want het kan vele jaren duren vóór dat alles in die zin een plaats heeft gekregen, wat bij velen zo is
gegaan, maar- wat jij ook al aangaf Pierre- bij anderen (nog) niet en daar is niks mis mee, de een is daarom niet beter
dan de ander, we zijn allemaal gelijkwaardig aan elkaar.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Tardis » 07 jun 2020, 16:41

Susan schreef:
07 jun 2020, 15:05
Wat dieren betreft, dan denk ik niet aan hen als iemand, het is geen persoon zoals een mens.
Het is ook niet gebruikelijk om een dier (oftewel een niet-mens) als een iemand te beschouwen. Als ze met ons zouden kunnen praten misschien wel. Ik zag een documentaire over een bonobo die gebarentaal had geleerd en heel aardig met de mensen om haar heen kon communiceren. Ze gingen op stap en een nachtje logeren. De bonobo droeg een rugzak en haar was gevraagd wat ze mee wilde nemen. Daar gaf ze antwoord op. De camera stond een poosje op haar gezicht gericht en je kon haar haast zien denken: "wat is er mis met mij dat ik niet zo ben zoals jullie?" De bonobo was zich duidelijk bewust van zichzelf en dat ze niet over dezelfde eigenschappen beschikte als de mensen in haar leven. Ik zag in die blik heel duidelijk de persoon die ze was. Met honden en katten heb ik dat minder, en toch hebben ze allemaal een duidelijk eigen karakter en ik zou dat toch ook een 'persoonlijkheid' willen noemen.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 07 jun 2020, 18:17

Tardis schreef:
07 jun 2020, 16:41
... toch hebben ze allemaal een duidelijk eigen karakter en ik zou dat toch ook een 'persoonlijkheid' willen noemen.
Inderdaad, want een karakter is dan ook inherent verbonden met een persoonlijkheid.

Ik zou het eerder een 'eigenschap' willen noemen. 🤭

Plaats reactie