Grenzeloos inzicht

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 07 jun 2020, 18:22

@ Susan, mooi om te lezen hoor.

Ik ga daar morgenvroeg nog even apart voor zitten.
En reageren 🥰

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 08 jun 2020, 09:19

Susan schreef:
07 jun 2020, 15:05
Zoals ik het dus zie:

De mens heeft volgens mij zijn persoonlijkheid niet verzonnen, maar is de persoonlijkheid geworden, opgelegd/geïndoctrineerd en geconditioneerd door de opvoeding.
Waarmee ik overigens niet bedoel dat iedere conditionering een negatieve invloed zou hebben.
Zowel thuis als daar buiten op school en in de maatschappij, worden we gestuurd door bepaalde opgelegde normen en waarden,
regels, (geloof)systemen en wetten die ons leerden wat welvoeglijk was om een goed geaccepteerd lid van de samenleving te worden.
Helemaal mee eens hoor.
Voor mijn genoemd 'verzonnen', zou je ook 'bedachte', - 'gevonden' of 'afgesproken woordje' kunnen invullen. :wink:
Susan schreef:
07 jun 2020, 15:05
Dit is voor velen ook een valkuil geworden.
Dit omdat ze hierdoor zichzelf kwijtraken en zich later naar de volwassenheid toe af gaan vragen wie ze nu echt zijn of wat aangeleerd is qua denken, doen en gedrag,
ook niet meer op hun intuïtie durven te vertrouwen.
Doordat ze zich niet als autonoom individu met hun eigen gevoelens en denkwijzen hebben mogen/kunnen ontplooien.
Velen moesten mee lopen met de 'kudde' in de maatschappij, waarin geen eigen inbreng geaccepteerd werd als opgroeiend kind.
Nu nog steeds niet, want het draait allemaal om macht vanuit religie, kerk en staat, waarin geen speelruimte meer voor het individu is.
:post:
Susan schreef:
07 jun 2020, 15:05
Vandaar dat imo bevrijding juist wel gewenst is, wie zichzelf nml leert kennen door te gaan inzien en voelen! wie hij/zij écht is,
daar ook gehoor aan geeft en zich niet volgzaam voegt naar wat anderen willen of verwachten, voelt een enorme druk en onzekerheid van zich af vallen, dit is bevrijding.
... en dat is een mening lieverd.

Het tegenovergestelde kan immers ook het geval zijn: angst voor het onbekende en angst iets te ontdekken bij zichzelf:
Angst te ontdekken wat wij zien hoe deze mensen zich in hun doen en in hun modus operandi manifesteren.
Wat enkelen wél zien, incluis jij, is wat dan in dit geval juist niet gezien en nog minder begrepen wordt.
In de gevangen doctrine kan het individu zich heel veilig vinden en dan juist 'passen' om iets heel diepgaand te ontdekken.
En enkel daarvoor dien je je dan volledig voor open te stellen en ook daarvoor is vaak angst :wink:

Maar het kan heel simpelweg ook desinteresse zijn en vaak heeft die oppervlakkigheid ook wel wat.
Ik kan me voorstellen dat de meeste mensen dit niet begrijpen, enkel de ingewijden.
Susan schreef:
07 jun 2020, 15:05
Wat dieren betreft, dan denk ik niet aan hen als iemand, het is geen persoon zoals een mens.
Al kunnen we ons afvragen hoe die óók al in een hoek gedrukt zijn en zichzelf niet mogen zijn in hun natuurlijk leefgebied..
dit door de mensheid die zelf vaak op dieren lijken zonder goed werkend verstand... onverstand dus...
Een dier is dit niet kwalijk te nemen natuurlijk, de mens die zich hieraan schuldig maakt des te meer, die alles naar zijn/haar hand denkt te mogen zetten,
de afschuwelijke gevolgen ondervinden we allemaal wereldwijd.
:post:
Susan schreef:
07 jun 2020, 15:05
Verbondenheid is er zeker, al voelen lang niet alle mensen dit ook echt doordat er geen eenheid is en ze zich afgescheiden voelen, wat ook door hen zelf veroorzaakt kan zijn.
Anderen voelen het juist sterk, dat kan met een medemens zijn of meerdere personen, met dieren, maar ook je verbonden weten en voelen met de hele natuur, de sterren, het heelal-de kosmos.
Voor de gehele mensheid zal er nu nog lang geen eenheid bestaan, komt er misschien ook niet meer denk ik, hier op deze aarde.
Maar als individu kunnen we wel zeker eenheid in ons zelf voelen/zijn, als we in balans te zijn met ons zelf,
in eenheid voelen en zijn met andere mensen en ook in eenheid voelen en zijn met alles om ons heen.
:post:

Wie zo helemaal in balans is daarmee, is innerlijk in balans met zichzelf anders kan het niet, is verlicht, die voelt zich dan ook letterlijk en figuurlijk verlicht.
De zwaarte van en door het leven wat er lange tijd was valt dan weg, omdat er geen belemmeringen meer zijn om ons zelf te laten zien zoals we werkelijk zijn.
Dit is niet aan te leren, ook nergens te vinden, dit komt enkel door ervaringen in het leven en de verkregen inzichten en dit werkelijk zo echt te be-leven..
want het zit in ons zelf immers en is dan 'onder de blokkades' vandaan gekomen!
Eindelijk, want het kan vele jaren duren vóór dat alles in die zin een plaats heeft gekregen, wat bij velen zo is gegaan, maar -wat jij ook al aangaf Pierre- bij anderen (nog) niet en daar is niks mis mee,
de een is daarom niet beter dan de ander, we zijn allemaal gelijkwaardig aan elkaar.
[/quote] ... :grin:

:post:

Toegegeven, het is ook wel eens prettig dat er mensen zijn die het wel begrijpen.
Dank je Susan.

:knuffie:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 08 jun 2020, 22:26

Gast1 schreef:
08 jun 2020, 09:19
Het tegenovergestelde kan immers ook het geval zijn: angst voor het onbekende en angst iets te ontdekken bij zichzelf:
Angst te ontdekken wat wij zien hoe deze mensen zich in hun doen en in hun modus operandi manifesteren.
Wat enkelen wél zien, incluis jij, is wat dan in dit geval juist niet gezien en nog minder begrepen wordt.
In de gevangen doctrine kan het individu zich heel veilig vinden en dan juist 'passen' om iets heel diepgaand te ontdekken.
En enkel daarvoor dien je je dan volledig voor open te stellen en ook daarvoor is vaak angst :wink:

Maar het kan heel simpelweg ook desinteresse zijn en vaak heeft die oppervlakkigheid ook wel wat.
Ik kan me voorstellen dat de meeste mensen dit niet begrijpen, enkel de ingewijden.
;P!
Ja zeker en daar ben ik het helemaal mee eens hoor Gast1, ook die mensen zijn er natuurlijk,
daar had ik ook nog wel aan gedacht, maar er niet meer bij gezet.

Dat bevrijding juist wel gewenst is, bedoelde ik dus dan ook alleen de mensen mee die het echt willen.
Waaronder ook mensen zijn die hier hulp bij vragen als ze vast komen te zitten en graag
bevrijd zouden willen worden van die zware last.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 09 jun 2020, 05:15

Een ander grenzeloos inzicht ontsproot zich bij mij het voorbijgaande half uur.
Ik had die pot met haring in pikante saus gisterenavond, verdeeld over 4 boterhammen niet moeten eten.
Versta me wel, die pot heb ik uiteraard niet gegeten, maar de inhoud des te meer.

Veel te veel energie en mijn maag vindt dat ik dan ook overdreven heb.
Mijn maag blijkt overigens vaak niet de enige te zijn. :mrgreen:

Water doet wonderen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 09 jun 2020, 13:35

10 dingen waar je je niet voor hoeft te verontschuldigen

1 Verontschuldig je niet voor het feit dat je van sommige mensen in je leven bewust afscheid neemt, hoe lang je ze ook al kent en hoe close jullie ook waren.

2 Verontschuldig je niet als je niet meer zo naïef bent en je jezelf meer beschermt dan vroeger.

3 Verontschuldig je niet als je afstand neemt van iemand die je verkeerd heeft behandeld.

4 Verontschuldig je niet als je mensen verwaarloosd die jou alleen maar nodig hebben als het hen uitkomt.

5 Verontschuldig je niet dat je de verkeerde mensen hebt vertrouwd. Dit lag niet aan jou, dit lag aan hen. Deze mensen hebben misbruik gemaakt van jouw vertrouwen, dat zegt alles over hen en niets over jou.

6 Verontschuldig je niet al jij je hart lucht. Het is goed om dingen uit te spreken, dat geeft je lucht.

7 Verontschuldig je niet als jij iemand op zijn of haar gedrag wijst. Het is goed om grenzen te stellen in al je relaties.

8 Verontschuldig je niet als jij jezelf op de eerste plaats zet, iemand moet dit doen.

9 Verontschuldig je niet voor het feit dat je volwassen bent en nog steeds fouten maakt en zoekende bent. Dat hoort bij het leven en heeft niets met volwassen zijn te maken.

10 Verontschuldig je niet voor het simpele feit dat je de persoon wordt die je altijd al had moeten zijn.

https://herhealth.nl/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 10 jun 2020, 09:41

Soms lieverd, wordt een getrachte verklaring gezien als een verontschuldiging.
Maar het lijkt erop dat je in de toekomst kunt kijken. :wink:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 21 jun 2020, 14:32

Durf je ziel te volgen----Gedicht Indianenoudste
*
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 22 jun 2020, 08:38

Jazeker, graag zelfs ...

Hier de gehele tekst nog een keer:
Het interesseert me niet wat je doet voor de kost,
ik wil weten waar je naar hunkert, en of je ervan durft te dromen
het verlangen van je hart te vervullen.

Het interesseert me niet hoe oud je bent,
ik wil weten of je het risico neemt voor gek te staan voor liefde,
voor je dromen, voor het avontuur van levend zijn.

Het interesseert me niet wat je allemaal dwarszit,
ik wil weten of je contact hebt gemaakt met de kern van je eigen verdriet.

Of je bent geopend door de teleurstellingen van het leven,
of je bent verschrompeld, je hebt afgesloten, uit angst voor de pijn.

Ik wil weten of je pijn kunt verdragen, van mij en van jezelf,
zonder weg te stoppen, vast te bijten.

Ik wil weten of je plezier kunt verdragen van mij en van jezelf,
of je kunt dansen met overgave,
extase toe kunt laten tot in de toppen van je vingers en je tenen,
zonder te manen tot voorzichtigheid, tot realisme,
of ons te herinneren aan menselijke beperkingen.

Het interesseert me niet of het verhaal dat je vertelt waar is,
ik wil weten of je een ander kunt teleurstellen om eerlijk te zijn naar jezelf,
of je verdenking van verraad kunt verdragen, zonder verraad te plegen aan je ziel.

Ik wil weten of je trouw kunt zijn, en dus te vertrouwen.

Ik wil weten of je schoonheid kunt zien, ook als niet iedere dag even mooi is,
en of je jouw leven kunt herleiden tot haar bron.

Ik wil weten of je met falen kunt leven, het jouwe en het mijne,
en nog aan de rand van het meer kunt staan,
en JA kunt roepen tegen de zilveren gloed van de volle maan.

Het interesseert me niet waar je woont of hoeveel geld je bezit,

Ik wil weten of je na een nacht vol verdriet en vertwijfeling,
moe en gekneusd tot op het bot, kunt opstaan
en doet wat gedaan moet worden voor de kinderen.

Het interesseert me niet wie je bent of waar je vandaan komt,

Ik wil weten of je naast me zult staan als het er echt op aan komt
en niet terug zult deinzen.

Het interesseert me niet waar of wat of met wie je gestudeerd hebt,
ik wil weten wat er van je overblijft als al het andere wegvalt.

Ik wil weten of je alleen kunt zijn met jezelf,
en of je werkelijk waardeert wat je gezelschap houdt in lege momenten.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 25 jun 2020, 09:48

Standing Bear Luther was een Oglala Lakota Sioux Opperhoofd die, net als een paar andere indianen zoals Charles Eastman, Black Elk en Gertrude Bonnin, de Grote Vlaktes van Amerika bewoonde ten tijde van de komst van de Europese pioniers. Tot zijn elfde werd Luther opgevoed met de tradities van zijn volk; daarna ging hij naar de Carlisle Indian Industrial Boarding School of Pennsylvania, waar hij Engels en de Engelse manier van leven leerde kennen.

De Indiaanse levenswijze en levenswijsheid zat echter diep in hem gebakken waardoor hij de twee culturen op een bijzondere manier kon verenigen. Zijn gang door de wereld van de ‘bleekneus’ was niet zonder ‘succes’.
Hij speelde in meerdere Hollywood films en schreef vier boeken waarin het behoud van de Indiaanse manier van leven en de Indiaanse nalatenschap centraal stond.

Hier zijn vijf ‘leefregels’ van dit grote Sioux opperhoofd Standing Bear die onze eigen ‘moderne’ cultuur in een ander daglicht stelt:

1. Lofbetuigingen, vleierij en overdreven beleefde manieren maakten geen deel uit van de Lakota manier van met elkaar omgaan. Dit soort manieren ging door als onoprecht en mensen die constant praatten werden grof en onnadenkend gevonden. Gesprekken werden nooit zonder reden of even vlug tussendoor begonnen.

2. Kinderen werd geleerd dat ware beleefdheid tot uitdrukking werd gebracht in daden en niet zozeer in woorden. Ze mochten niet tussen het vuur en een oudere persoon of gast doorlopen, praten terwijl anderen praatten of grapjes maken over gehandicapte of misvormde mensen. Als een kind dat wel deed, werd hij of zij direct – op zachte toon – terecht gewezen door een ouder

3. De stilte was betekenisvol bij de Lakota en mensen die stiltes lieten vallen voordat ze antwoord op iets gaven wijs. Contemplatie komt voor spraak. Vooral in tijden van verdriet, ziekte, dood of ander ongeluk was de stilte bij de Lakota een grote geste van respect. Dit gegeven werd door de ‘bleekneuzen’ aangezien als stoïcijns en Standing Bear werd vaak versleten voor dom, stom, ongevoelig of onverschillig.

4. De natuur was voor de Lakota niet ‘wild’. De open vlaktes, rollende heuvels, kronkelende stroompjes en uitgestrekte bossen werden niet bewoond door ‘wilde’ dieren of ‘wilde’ inboorlingen. Voor de Lakota was het land tam. De aarde gaf hen alles wat men nodig had en men voelde zich ermee verbonden en bevoorrecht om te mogen plukken van het Grote Mysterie.

5. Men voelde verwantschap met alle schepsels van de aarde, de lucht en het water. In het dier en de vogels vonden de Lakota hun broeders en zusters en ze voelden zich veilig in hun nabijheid. Sommige Lakota’s voelden zich zelfs zo verwant aan hun gevederde en behaarde vrienden dat ze hun ‘taal’ spraken. Men liep graag op blote voeten om de aarde te voelen, men lag graag op de grond en de kinderen werden zo dicht mogelijk bij de zachte invloed van de natuur opgevoed. De Lakota had nooit kritiek op het weer, de storm, de bijtende vorst , de regen en de sneeuw. Zeuren over het weer werd futiel gevonden. Je paste je aan, zonder te klagen.

https://www.soulwoman.org/2015/02/03/5- ... ment-43350
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 25 jun 2020, 11:04

Grenzeloos inzicht inderdaad wederom.

De bleekscheten kunnen daar een voorbeeld aan nemen, hoewel ik toch ook wel graag complimentjes geef.
Maar die komen dan wel altijd direct vanuit mijn hart. ;P!

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 25 jun 2020, 15:05

Gast1 schreef:
25 jun 2020, 11:04
Grenzeloos inzicht inderdaad wederom.

De bleekscheten kunnen daar een voorbeeld aan nemen, hoewel ik toch ook wel graag complimentjes geef.
Maar die komen dan wel altijd direct vanuit mijn hart. ;P!
Terwijl je zelf liever geen compliment ontvangt.

En ik denk dat zij op andere manieren wel hun waardering zullen laten merken aan elkaar.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Tammy » 27 jun 2020, 19:17




Zo mooi wat hij zegt.
Elk kind hoort de kans te krijgen om vooruit te vallen.
En elk kind hoort de kans te krijgen om weer op te staan.

Dream Big child. :maan: :maan:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 27 jun 2020, 20:13

Susan schreef:
25 jun 2020, 15:05
Terwijl je zelf liever geen compliment ontvangt.
Heb ik dat werkelijk ooit geschreven Susan?

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 27 jun 2020, 20:18

Tammy schreef:
27 jun 2020, 19:17
Zo mooi wat hij zegt.
Dat vind je deze ook vast mooi:


Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Tammy » 27 jun 2020, 20:38

Met alle respect Gast1 , nee vreselijke muziek en beeldmontages enz.
Ik hou het bij meneer Denzel Washington.

En ik stap ook weer uit de topic, wilde alleen zijn prachtige speech die gericht is op jonge mensen als ze afstuderen posten. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 27 jun 2020, 20:47

Welnu, dan ter afsluiting voor vandaag een mooie (muzikale) speech (met enkel een plaatje) voor de wat oudere mensen ...
Met een niet onbelangrijke tekst:


Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door taigitu » 28 jun 2020, 10:03

Echo

Vader en zoon lopen in het bos. Plotseling struikelt de jongen en omdat hij pijn voelt roept hij: ‘Ahhhh’.
Verrast hoort hij een stem vanuit de bergen die ‘Ahhhh’ roept. Vol nieuwsgierigheid roept hij: ‘Wie ben jij?’ en hij krijgt als antwoord: ‘Wie ben jij?’.
Hij wordt kwaad en roept: ‘Je bent een lafaard’ waarop de stem antwoordt: ‘Je bent een lafaard’

verhalenVragend kijkt de jongen zijn vader aan. De man zegt: ‘Zoon, let op’ en roept: ‘Ik bewonder jou’.
De stem antwoordt: ‘Ik bewonder jou’ Vader: ‘Jij bent prachtig’ en de stem: ‘Jij bent prachtig’ De jongen is verbaasd, maar begrijpt het nog steeds niet.

Daarop legt de vader uit: ‘De mensen noemen dit echo, maar in feite is dit het leven…
Het leven geeft je altijd terug wat jij er zelf in brengt. Het leven is een spiegel van jouw handelingen.
Als je meer liefde wilt, geef dan meer liefde! Wil je meer vriendelijkheid, geef dan meer vriendelijkheid!’

https://dekrachtvanliefde.nl/?p=544
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 28 jun 2020, 11:14

En zo is het ... :grin:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 28 jun 2020, 12:33

Gast1 schreef:
27 jun 2020, 20:13
Susan schreef:
25 jun 2020, 15:05
Terwijl je zelf liever geen compliment ontvangt.
Heb ik dat werkelijk ooit geschreven Susan?
Dat heb je werkelijk gezegd/geschreven Gast1, anders zou ik het niet kunnen weten.
Je schreef nml heel duidelijk dat je liever complimentjes gaf dan zelf te krijgen
en hier schreef je ook nog bij, dat je het zelfs liever niet had.

Daar is niets mis mee hoor, maar uiteraard respecteer ik dat en ga dan ook geen complimenten meer geven.

Het was hier ook bij grenzelloos inzicht, maar in welk jaar of maand precies
weet ik niet meer het zou 2019-2018 geweest kunnen zijn.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 28 jun 2020, 13:09

:knuffie:

Ik herinner me inderdaad en dat heb ik ook geschreven.
Dank je hiervoor.
Vooral in 2019 ontving ik liever geen complimenten.
Mogelijk deed ik zelfs aan een soort psychische zelfkastijding ...
Van alle jaren dat ik in de problemen zat met mijn werkgever, was mogelijk 2019 het zwaarste jaar.
Maar dat jaar is voorbij en er is geheel iets anders voor in de plaats gekomen.

:chicken:

Welnu, ik heb geen behoefte aan complimentjes maar een ongevraagd gegeven bloemetje ... :grin:
Blijft toch wel leuk hoor, ik ben uit een bepaalde cocon gekropen en inmiddels lopen mijn vlindervleugels vol ...

Je bent een van de zeer weinigen die mij mogelijk beter lezen dan dat ik mijzelf lees.
Soulmate forever ...

:loveU:

Plaats reactie