Grenzeloos inzicht

Hier kan men onderwerpen plaatsen zoals : wijsheid , inzicht , tarot , orakels enz.
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 29 jun 2020, 10:35

Gast1 schreef:
28 jun 2020, 13:09
:knuffie:

Ik herinner me inderdaad en dat heb ik ook geschreven.
Dank je hiervoor.
Vooral in 2019 ontving ik liever geen complimenten.
Mogelijk deed ik zelfs aan een soort psychische zelfkastijding ...
Dat gevoel had ik wel eens, (soort van zelfkastijding bijna) maar bewust dit vermoeden nooit uitgesproken,
omdat de tijd zijn werk moest doen.
(trouwens wie ben ik om met zulk zwaar geschut aan te komen naar iemand die overbelast was door
pesterijen,belasteringen en onbegrip...)
Want zo lang je daar op die manier 'in zat', het leek soms zelfs richting obsessie te gaan, heeft het totaal geen
nut om jou te wijzen op de mogelijkheid dat jouw psyche je misschien ook nog eens klem zette en 'verkeerd stuurde'.

Dat ging je van zelf zien nam ik aan, maar die ruimte was er pas toen je het werkelijk los kon laten. :wink:

En zo loopt elk mens zijn eigen pad he, wel eens pijnlijk om te zien hoor! en het dan maar gewoon te laten
gebeuren hoe jij je soms bijna 'te pletter' dreigde te lopen...maar ook nog eens z'n invloed deed gelden naar
laat ik het maar even zo noemen, jouw leefwereld dichtbij en verder om je heen.
Welnu, ik heb geen behoefte aan complimentjes maar een ongevraagd gegeven bloemetje ... :grin:
Blijft toch wel leuk hoor, ik ben uit een bepaalde cocon gekropen en inmiddels lopen mijn vlindervleugels vol ...
Laat het rustig gebeuren Gast1, ga niet te vlug, 'oefen' die vleugels vooral, voor dat je te snel en te hoog gaat,
ik denk dat je wel begrijpt wat ik hier mee bedoel.

Jeetje..lijkt wel een preekje zo, toch? :mrgreen:
Je bent een van de zeer weinigen die mij mogelijk beter lezen dan dat ik mijzelf lees.
Soulmate forever ...
:grin:
Dankjewel, erg plezierig om dit (en alles) te lezen Pierre

:loveU:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 29 jun 2020, 11:12

:wink:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 08 jul 2020, 18:50

Liefde en Angst maken samen een wandeling.

Angst vraagt aan Liefde: 'Vertel eens, wat is het hoogste geluk voor een mens?'

Liefde antwoordt:
'Wanneer een mens zichzelf verliest, de grenzen van zijn ik verdwijnen en hij opgaat in het onnoembare'.
Angst knikt begrijpend.

Dan vraagt Liefde aan Angst: 'Wat is de grootste angst voor een mens?'

Angst antwoordt:
'Wanneer een mens zichzelf verliest, de grenzen van zijn ik verdwijnen en hij opgaat in het onnoembare'.

Glimlachend zetten ze hun wandeling voort.

Auteur onbekend
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 08 jul 2020, 19:35

Het hoogste geluk voor een mens is voor dezelfde mens zijn grootste angst hiervoor ...

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 09 jul 2020, 15:36

Ziek worden, dood gaan, dierbaren die ziek worden of overlijden, werkeloos raken, geen geld meer hebben; een greep uit de angsten die ons in deze corona-periode bezighouden.
Geen wonder, we zijn zo gewend aan alle zekerheden die we hebben. Wat als die allemaal wegvallen? Dat is een ramp! Of valt het wel mee? Is het juist goed?
We weten het niet, laten het langzaam op ons inwerken. De één is laconiek en nuchter, de ander is alert en waakzaam. Beide geluiden zijn belangrijk. En angst… hoort erbij. In het boek Emoties zet Osho op nuchtere en heldere wijze uiteen wat angst is, wat het je brengt en waar het stagneert.

Vier Osho-uitspraken op een rij, gerelateerd aan de angst voor (de gevolgen van) corona:

1. Iemand kan dood gaan, je kunt failliet gaan, je kunt werkeloos worden. Er zijn duizendeneen dingen die kunnen veranderen.
In een tijd dat er gesproken wordt van lock down en quarantaine is een maatschappij vervult van angst. Ongeluk en de dood liggen altijd op de loer, maar nu ze zich zo openlijk aandienen, schrikken we ons kapot. Het voelt alsof het leven op aarde met een staafmixer door elkaar wordt gehusseld. De angsten die je misschien altijd al had, worden uitvergroot. Zie je wel: de wereld stort in. Probeer het eens los van jezelf te bezien. Kan dit de wereld ook wat brengen?

2. (…) hoe zekerder je bent, hoe veiliger je bent, hoe minder levendig je zult zijn.
Huis, baan, auto, geld: check! Leven op orde. En dan staat het financiële systeem ineens op losse schroeven. Paniek! Natuurlijk, want we weten niet beter en zijn het gewend op een bepaalde manier de maatschappelijke ladder te beklimmen. Die kan toch niet wegvallen? Tuurlijk wel. En hoe interessant zou het zijn als dat gebeurt? Wat blijft er dan over? Met open vizier en alerte houding dragen we allemaal een steentje bij.

3. Er is niets om bang voor te zijn; al wat nodig is, is een beetje meer gewaarzijn.
Dat het met de aarde niet goed gaat, weten we. Mondjesmaat wordt er over oplossingen nagedacht, maar het echt aanpakken, doen we niet. Daarvoor is ons luxe leven ons veel te kostbaar en dat niet alleen: we zitten erin vast. Deze periode maakt bewust. We worden losgerukt van alles wat we gewend zijn en voor vragen gesteld. Waar zijn we mee bezig? Hoe kunnen we onszelf, elkaar en de aarde liefdevol ondersteunen?

4. Je kunt een lange lijst maken, en je zult verbaasd zijn hoeveel angsten er zijn – en je leeft nog steeds! Overal is gevaar voor infectie, ziektes, onheil, kidnapping, terroristen… en dan zo een klein leventje.
Ja, corona kan een ongelukkig eind zijn voor jou, een dierbare, een vreemde. Net zoals op een verkeerd moment de straat oversteken of een hartaanval dat kunnen zijn.

Dit is nu de situatie en daar moeten we het mee doen. Goed op elkaar letten, afstand houden en verder… naar binnen keren. Deze pandemie dwingt ons om stil te staan. Laten we dat ook doen en zien wat het ons brengt.

https://www.happinez.nl/groei/bang-osho-angst/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 09 jul 2020, 19:18

Angst is heel natuurlijk en zelfs belangrijk, het maakt je oplettend (en dus voorzichtig) en houd je scherp.
Maar zodra angst een stoornis gaat worden, is het al een stuk ernstiger.
En als je enkel en alleen in angst leeft, of mét angst leeft ... dan is dat niet gezond voor lijf en geest.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Susan » 10 jul 2020, 15:43

Gast1 schreef:
09 jul 2020, 19:18
Angst is heel natuurlijk en zelfs belangrijk, het maakt je oplettend (en dus voorzichtig) en houd je scherp.
Daar is ook niets mis mee en zal regelmatig opdoemen bij ernstige situaties, angst/ongerustheid helpt idd om
ons dan scherp te houden en staande te blijven. Daarna ebt het vaak weer weg en kunnen we de draad weer oppakken
mét wat dan nog wel kan indien dit veranderingen heeft veroorzaakt, óf we kunnen gewoon weer verder gaan
zoals als het daar voor was.
Maar zodra angst een stoornis gaat worden, is het al een stuk ernstiger.
En als je enkel en alleen in angst leeft, of mét angst leeft ... dan is dat niet gezond voor lijf en geest.
Precies, het ligt er natuurlijk aan waaróm bij sommige mensen de angst zo heftig heeft toegeslagen.
Het kan in de privé sfeer zijn door ziekte en dood bijv, omstandigheden waar geen hoop op verbetering meer is.

En waar we nu juist allemaal voor op moeten passen ivm met het hele corona gebeuren is, dat we ons niet door
pure angst en onzekerheid als makke schapen willoos een kant op laten duwen door angstberichten, waardoor
'voor onze veiligheid' .....de controle over ons steeds grotere vormen kunnen aannemen.
En op den duur zachtjes aan álle beslissingen over onszelf straks uit handen geslagen worden middels
regels en/of wetgeving.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Vitharr » 10 jul 2020, 16:22

Susan schreef:
10 jul 2020, 15:43
En waar we nu juist allemaal voor op moeten passen ivm met het hele corona gebeuren is, dat we ons niet door
pure angst en onzekerheid als makke schapen willoos een kant op laten duwen door angstberichten, waardoor
'voor onze veiligheid' .....de controle over ons steeds grotere vormen kunnen aannemen.
En op den duur zachtjes aan álle beslissingen over onszelf straks uit handen geslagen worden middels
regels en/of wetgeving.
Is je ook opgevallen dat angst het medicijn van de alternatieve bron was lang voor het virus opdook? Vergis je vooral ook niet in dat gevaar! Wie angst zaait heeft weinig vrijheid voor ogen.
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door gusteman » 10 jul 2020, 17:38

Vitharr schreef:
10 jul 2020, 16:22
Is je ook opgevallen dat angst het medicijn van de alternatieve bron was lang voor het virus opdook?
Cry "wolf" ....... de complottheorieën, het gevaar dat wordt belichaamd in 'de illuminati', 'het Zionisme', 'de Bilderberg Groep', 'de Vrijmetselarij' enzovoort enzovoort ..... allerlei geheimzinnige genootschappen die we zouden moeten vrezen omdat zij er op uit zouden zijn onze vrijheid te beteugelen en zelfs te ontnemen.
Vitharr schreef:
10 jul 2020, 16:22
Vergis je vooral ook niet in dat gevaar!
Inderdaad ... op termijn ben je gewoon bang van alles en iedereen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Vitharr » 10 jul 2020, 17:51

Inderdaad. Momenteel vreest men vooral 'de 'ander'. Het begon met wat schapen op een dam en nu lijkt het hek er af.
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door gusteman » 11 jul 2020, 07:52

Vitharr schreef:
10 jul 2020, 17:51
Momenteel vreest men vooral 'de 'ander'. Het begon met wat schapen op een dam en nu lijkt het hek er af.
Met een 'duur' woord: polarisatie.

En laten we ons niet vergissen: ontzettend veel van die polariserende 'boodschappen' zitten verborgen in publicitaire campagnes via de media ... en dan niet alleen de 'reguliere' of zoals dat ook heet 'mainstream' media.
Ook de alternatieve kanalen eten graag mee uit de ruif van de reclamejongens.

Ik vind het telkens zo grappig om te zien hoe de 'alternatieve' media de 'reguliere' media beschuldigen van misleiding doordat zij uit de hand eten van de grote banken en bedrijven. Ter zelfde tijd laten die 'alternatieve' media zich maar al te graag betalen door de reclamebedrijven ... die op hun beurt dan weer in handen zijn van ... de grote banken en bedrijven.

Eén groot toneelstukje maar de brave burger trapt er in en verkondigt met veel misbaar hoeveel meer vertrouwen die 'alternatieve media' dan wel verdienen.

Ja, de wereld is een schouwtoneel en iedereen speelt daar zijn deel ... en dat is het dan zowat.

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 11 jul 2020, 09:43

Prettig om die inzichten te lezen en fijn dat er mensen zijn die wakker blijven.

Susan, Vitharr en gusteman: :post:

Wat doen we er aan om die angst tegen te gaan, te vermijden?

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Kristof Piessens » 11 jul 2020, 10:14

Bewustzijn verhogen en zich boven de dualiteit plaatsen, en vooral een diep begrip hebben over hoe omgaan met vrijheid onder zelfbeschikking, beslissingen en besluiten zelf maken zonder dat de andere daar een probleem mee heeft, kan niet zo snel voorbeelden aanhalen.

Maar de vraag 'om angst tegen te gaan' is dus niet slecht gesteld.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Vitharr » 11 jul 2020, 10:37

Angst is een keuze. Kies gewoon anders.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 11 jul 2020, 10:39

Vitharr schreef:
11 jul 2020, 10:37
Angst is een keuze. Kies gewoon anders.
Dat zie ik anders Vitharr, angst kán een keuze zijn, maar angst kan je ook overkomen.
Zoals je ook een ongeluk of een val kan overkomen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Vitharr » 11 jul 2020, 10:42

Ieder zijn visie. Maar voor mij is de angst die jij beschrijft het gevolg van een onbewuste keuze.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 11 jul 2020, 10:48

Vitharr schreef:
11 jul 2020, 10:42
Ieder zijn visie. Maar voor mij is de angst die jij beschrijft het gevolg van een onbewuste keuze.
Dat zou kunnen, maar als er plots een wolf voor me staat met ontblote tanden heb je alweer een andere situatie.
Ik zal beslist angstig zijn op dat moment en niet iedereen is uiteraard het zelfde.
En die wolf heeft geen betrekking op jou, maar dient als metafoor.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Vitharr » 11 jul 2020, 11:58

Voor mij blijft het voorbeeld hetzelfde. Je wordt onverwacht geconfronteerd met een situatie en in jouw voorbeeld reageer je daar op. Jij wordt angstig zeg je, dat zal een reden hebben. En die reden beïnvloedt de keuze van je reactie. En jouw reactie beïnvloedt de reactie van de wolf weer.

Een leuk voorbeeld bij jouw voorbeeld is de keuzes die een angstig mens in zo'n situatie heeft. Vecht, vlucht of bevries. Het instinct zal veel mensen aansporen om de vlucht te kiezen. Dat is de slechtste keuze in het geval van een roofdier. Vluchten=prooi.

Je kunt zelf kiezen hoe je met de situatie om gaat maar voor iedere keuze geldt dat angst een slechte raadgever is.
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door gusteman » 11 jul 2020, 12:19

Iedereen die zegt niet bang te zijn wanneer hij oog in oog komt te staan met een wild dier met ontblote tanden liegt dat het gedrukt staat ..... of is een regelrechte idioot ... letterlijk zowel als figuurlijk.
Natuurlijk ben je bang in zo'n situatie, en die angst hoort er ook te zijn, dat is een gezonde reactie.
De vraag is echter: laat je de angst de controle over jezelf over nemen of gebruik je die angst om jezelf te motiveren in actie te komen?

Indien je het eerste kiest dan ben je gewoon een idioot in biefstuk vorm (voor dat wilde dier dan, welteverstaan), kies je voor het tweede dan heb je een kans om het te overleven.

En het is die keuze waar Vitharr het over heeft.

Jouw antwoord, beste Gast1, zorgt alleen maar voor verwarring, maakt de discussie nodeloos ingewikkeld en is doelloos.

De angst waarover het gaat is een gevoel van onrust dat uitgroeit tot regelrechte angst.
Dat gevoel wordt aangepraat door mensen bij andere mensen en wordt blijvend gevoed met de bedoeling de doelgroep onder controle te krijgen.
De meeste van de hiertoe (het aanpraten van een angstgevoel dus) aangevoerde argumenten kunnen doorgaans makkelijk weerlegd of onderuit gehaald worden.
Dat kan echter alleen wanneer de doelgroep hier voor kiest en bewust afstand neemt van de beïnvloedende bron.

Over die keuze had Vitharr het.

Jij geeft hier en daar te kennen dat je probleemloos de teksten van Kristoff Piessens begrijpt ... persoonlijk ondervind ik die teksten als raadsels, maar dat is mijn ervaring, daar gaat het hier niet om.
Waar Ik het wel even over wil hebben: hoe kan jij niet of verkeerd begrijpen wat Vitharr bedoelt wanneer je Kristoff wèl vlot begrijpt?
Want dat plaatst mij voor raadsels.

Gast1

Re: Grenzeloos inzicht

Bericht door Gast1 » 11 jul 2020, 13:52

Vitharr schreef:
11 jul 2020, 11:58
Voor mij blijft het voorbeeld hetzelfde. Je wordt onverwacht geconfronteerd met een situatie en in jouw voorbeeld reageer je daar op.
Jij wordt angstig zeg je, dat zal een reden hebben. En die reden beïnvloedt de keuze van je reactie.
En jouw reactie beïnvloedt de reactie van de wolf weer.
Dat begrijp ik, maar ik lees verder:
Vitharr schreef:
11 jul 2020, 11:58
Een leuk voorbeeld bij jouw voorbeeld is de keuzes die een angstig mens in zo'n situatie heeft.
Vecht, vlucht of bevries. Het instinct zal veel mensen aansporen om de vlucht te kiezen. Dat is de slechtste keuze in het geval van een roofdier. Vluchten=prooi.
Heel juist en dat zie ik dan weer wél als een keuze.
Vitharr schreef:
11 jul 2020, 11:58
Je kunt zelf kiezen hoe je met de situatie om gaat maar voor iedere keuze geldt dat angst een slechte raadgever is.
Nee, niet mee eens. Angst is in bepaalt opzicht een verstandige raadgever en het is geen enkel probleem om daar anders over te denken. :wink:

Plaats reactie