'Maximumsnelheid moet omlaag vanwege stikstofprobleem'

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80575
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

'Maximumsnelheid moet omlaag vanwege stikstofprobleem'

Bericht door Tammy » 21 sep 2019, 10:16

Afbeelding

'Maximumsnelheid moet omlaag vanwege stikstofprobleem'

Het kabinet moet noodmaatregelen nemen om zo snel mogelijk het stikstofprobleem aan te pakken. Het makkelijkst gaat dat in het verkeer en de landbouw. Daarom moet de veestapel flink worden ingekrompen en moet de maximumsnelheid per direct omlaag. Dat staat in een advies dat woensdag wordt aangeboden aan het kabinet, meldt het AD.

Het advies komt van een commissie onder leiding van oud-minister Remkes. Door een recente uitspraak van de Raad van State over de aantasting van natuurgebieden door de stikstofemissies liggen duizenden bouwprojecten stil. Rigoureus ingrijpen in de landbouw en het verkeer maakt mogelijk dat er weer verder kan worden gewerkt aan huizen en wegen, redeneren Remkes en de zijnen.

Het opheffen van natuurgebieden is wat de commissie betreft niet aan de orde. Dat was een wens van Remkes' eigen partij de VVD, de werkgevers en LTO, de belangenclub van boeren. Ook de maximumsnelheid van 130 kilometer per uur, die op een aantal snelwegen geldt, is ingevoerd op wens van de VVD.

De Raad van State oordeelde dat de manier waarop de overheid vergunningen afgeeft in strijd is met Europese afspraken. In Den Haag wordt nu reikhalzend uitgezien naar het advies van Remkes, al komt zijn commissie volgend jaar nog met een veel verderstrekkend plan voor het stikstofbeleid.

Een woordvoerder van het ministerie van Landbouw en Natuur zegt het advies van de commissie-Remkes nog niet te kennen. Volgens hem wordt er nog aan gewerkt en krijgt minister Schouten het pas pal voor de presentatie te zien. De commissie-Remkes zelf laat weten niet op het stuk in het AD te reageren.

https://nos.nl/artikel/2302661-maximums ... bleem.html

En hier het AD artikel :

https://www.ad.nl/politiek/maximumsnelh ... ~a2ba53b9/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13649
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 'Maximumsnelheid moet omlaag vanwege stikstofprobleem'

Bericht door Fenna » 21 sep 2019, 12:34

Als snelheid verlagen de heilige graal is voor de CO2 uitstoot van auto's, waarom is de CO2 uitstoot in westen dan zo hoog.
Daar staat het verkeer bijna stil vanwege de files.
Dan zou het daar toch reuze mee vallen?

Ik trek graag een vergelijking met rokers en twee gangen.
Je hebt twee gangen die ieders aan weerszijden zijn afgesloten met een deur.
In beide gangen loopt iemand met een brandende sigaret.
In de ene gang word gerend en de andere rustig gelopen.
In welke gang verwacht je dan de meeste rook?
Die waar langzaam in gelopen word.
En zo lijkt het mij ook toe met auto's.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: 'Maximumsnelheid moet omlaag vanwege stikstofprobleem'

Bericht door Vitharr » 21 sep 2019, 16:42

Er zit een denkfoutje in je analogie Fen. De roker wordt niet aangedreven door de sigaret. Je vergelijking gaat alleen op als je in de file net zoveel gas geeft als op de snelweg. En dat hoop ik niet. :mrgreen:

Het ligt wat ingewikkelder. De simpele uitleg is dat hoe harder je rijdt, hoe meer energie dat kost en dat levert een hoger brandstofverbruik op. De praktijk ligt nog iets ingewikkelder. Een verbrandingsmotor presteert niet over het hele toerengebied even goed. Daarom heb je ook versnellingen. Als je harder rijdt in dezelfde versnelling, en daar gaat het bij dit onderwerp over, draait je auto meer toeren en 'hijgt' dus harder, net zoals je rennende roker. In theorie betekent dat een hogere emissie. Mocht het echter zo zijn dat je bij dat hogere toerental toevallig ook je optimale verbranding hebt dan ligt je verbruik grappig genoeg lager dan bij een lagere snelheid met een ongunstigere verbranding.

En daar ergens wringt de schoen met uitstoot. Niet alle auto's presteren bij dezelfde snelheid even goed. Duitse auto's werden ivm de autobaansnelheid van 130 km/h daarop geëngineerd en presteren dus slechter bij een iets lagere (en hogere) snelheid. Maar dat is nog niet alles.

Ik heb met een oude dino Mercedes op 100% plantaardige olie gereden. Dat had een bijzonder effect op de emissie. De brandstof heeft een reinigend karakter op de motor ten opzichte van diesel. De opgebouwde vervuiling blijft dus niet zitten maar gaat de verbranding in. Ergo; meer ongewenste stoffen in je uitlaat. Verder brandt PPO beter in een diesel dan dieselolie zelf. Dit heeft een voor- en een nadeel. Het voordeel is dat de fijnstofemissie spectaculair daalt. De rekening die je daarvoor betaald is dat je een hogere NOx uitstoot hebt. En daar heeft men nu problemen mee.

En nu de ironie van de huidige NOx problematiek. Om aan de CO2 doelstellingen te voldoen mengen ze tegenwoordig plantaardige olie bij de brandstof omdat dit op papier CO2 neutraal is. Om de CO2 doelstellingen uit het klimaatakkoord te halen gaat de euro 95 nu bijvoorbeeld van 5% naar 10% bijmenging van PPO. Dat levert een papieren voordeel op CO2 op en een praktijknadeel op NOx.

Net als met zoveel wordt de NOx norm steeds verder aangescherpt. Van tijd tot tijd ontstaat door die aanscherpingen steeds een probleem met huidige emissies. Kijk je naar het verkeer dan wordt het steeds drukker en wat funest is voor de uitstoot is slechte doorstroming. Iedere keer dat je remt zet je energie die je voor beweging had kunnen gebruiken om in (rem)warmte. Dat is verlies en levert een hoger verbruik op. Mensen die denken dat langzaam rijden de oplossing is zorgen ervoor dat je nu al 4 categorieën snelheden hebt. De vrachtwagens, die aan een begrenzer gebonden zijn, de langzaamrijders, die wel net iets harder dan de vrachtwagen willen rijden, de strikt maximusnelheidsrijders en de piloten.

Qua ontwerpgedachte rijden vrachtwagens rechts met dezelfde snelheid. Daar zijn een hoop technische snufjes mee bezig omdat 'treintje rijden' gunstig is voor het verbruik. De rest van het verkeer rijdt rechts de maximumsnelheid en gaan enkel naar links om de vrachtwagens in te halen. In de praktijk halen vrachtwagens vrachtwagens in om daarna ingehaald te worden door de lanzaamrijders. In de praktijk is het dus nagenoeg onmogelijk de maximumsnelheid te halen en blijven de strikt maximumsnelheidsrijders links hangen wat weer tot bumperklevers van de snelheidsduivels maakt.

Psychologisch bekeken is er slechts 1 van de 4 groepen vatbaar voor sturing en dat zijn de strikt maximumsnelheidsrijders. Verlaag de snelheid met 10 km/h en ze rijden braaf langzamer. De vrachtwagens rijden nog even snel, de langzaamrijders even langzaam (leuk he, relativiteit? :mrgreen: ) maar de kans om de maximumsnelheid te bereiken neemt toe waardoor de strikt maximumsnelheidsrijders weer naar rechts gaan en de piloten zichzelf opruimen.

Goed, dat was veel tekst. De kern van mijn betoog is dat omdat men niet in staat is een weg efficiënt te delen de kudde gedresseerd moet worden om de verhoogde uitstoot terug te brengen. Als reden wordt snelheid aan uitstoot gekoppeld. Bij kleinere marges zoals 130 of 120 is dat te zwart/wit maar je krijgt mensen er anders niet van overtuigd dat ze egoistische eikels zijn in hun koekblikjes. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13649
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 'Maximumsnelheid moet omlaag vanwege stikstofprobleem'

Bericht door Fenna » 21 sep 2019, 17:52

Prachtige uitleg.
Daar kan ik wat mee voor zo'n niet technisch onderlegd typje als ik.
Ik zie wel de logica van het geheel in .
:loveU:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Maximumsnelheid moet omlaag vanwege stikstofprobleem'

Bericht door univers » 21 sep 2019, 18:22

Je vergelijking gaat alleen op als je in de file net zoveel gas geeft als op de snelweg. En dat hoop ik niet. :mrgreen:
Kan, voet op de rem.

https://www.dumpert.nl/item/7404249_fe5d487b
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13649
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 'Maximumsnelheid moet omlaag vanwege stikstofprobleem'

Bericht door Fenna » 30 sep 2019, 10:59

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1127304 ... n=whatsapp
’130 km/u kan geen kwaad’

DEN HAAG - Automobilisten kunnen 130 km/u blijven rijden op de Afsluitdijk zonder de natuur te verpesten. Ook op andere trajecten lijkt een verlaging van de maximumsnelheid weinig effect te hebben. Dat melden ambtelijke bronnen in Den Haag op basis van eerste berekeningen. Oud-minister Remkes adviseerde vorige week om de maximumsnelheid in de buurt van ’kwetsbare’ natuurgebieden te verlagen.

Autorijdend Nederland krijgt vanaf dinsdag voor het eerst te maken met snelheidsbeperkingen als gevolg van de stikstofcrisis. Rond de Veluwe worden weggebruikers gedwongen langzamer te rijden. In het rapport van de commissie-Remkes staat de wens dat dit straks op meer trajecten gebeurt.

Op de vier trajecten op de Veluwe heeft Rijkswaterstaat de 130-borden al verwijderd. Als het aan VVD’er en oud-minister Remkes ligt, gaat dit zo snel mogelijk op meer locaties in de buurt van zogeheten Natura 2000-gebieden gebeuren.

Lappendeken

Als het kabinet besluit om gehoor te geven aan het advies, dan is het nog maar zeer de vraag waar de automobilist daar iets van gaat merken. Nederland telt een lappendeken van 160 Natura 2000-gebieden. Elk gebied is met een eigen reden aangewezen: meestal vanwege de aanwezigheid van een bijzonder plantje, soms vanwege reptielen zoals de zandhagedis.

Bij de introductie van de nieuwe maximumsnelheid van 130 km/u is al rekening gehouden met stikstofeffecten. Om die reden moeten automobilisten soms overdag als het drukker is langzamer rijden en gelden op meerdere trajecten snelheidsbeperkingen.

Ondanks deze strenge voorwaarden zijn er over het hele land nog 130-wegen in de buurt van gebieden waar Europese natuurregels regeren. Tot grote opluchting van de mobiliteitssector heeft Remkes het kabinet niet geadviseerd om overal 130 terug te draaien.

„Snelheidsbeperkende maatregelen worden gericht op aantoonbare effecten in kwetsbare Natura 2000-gebieden”, adviseert Remkes. Tegelijkertijd schetst de voormalige VVD-minister dat een verlaging van 130 naar 100 km/u zo’n 14 procent minder stikstofuitstoot oplevert.

Irritaties

Dat ’grote effect’ zorgt voor irritaties op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. „Wat hij niet zegt is dat de stikstofdepositie 6,1 procent is, dat is het deel dat neerslaat en echt effect heeft op de natuur”, zegt een ambtelijke bron tegen De Telegraaf.

De Bovag heeft becijferd dat het resultaat minimaal is. „Verlagen van de snelheid op de A-wegen van 130 km/u naar 100 km/u vermindert de stikstofdepositie met slechts 0,13% , aldus onze berekeningen. Op tweebaanswegen is dat 0,24%”, zegt een woordvoerder van Bovag. „Dat zijn aantallen die er niet toe doen.”

Uit een internationale literatuurstudie van de Wageningen Universiteit uit 2010 blijkt bovendien dat natuurschade door verkeer zich beperkt tot circa 500 meter. Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) wil niet vooruitlopen op de officiële kabinetsreactie, die rond half oktober wordt verwacht.

Het onderwerp zal maandag passeren tijdens een extra coalitieoverleg in Den Haag. Vooral bij regeringspartijen VVD en CDA ligt het verlagen van de maximumsnelheid gevoelig.

Achterban

Opmerkelijk is dat de achterban van D66 in een peiling van Maurice de Hond in meerderheid aangeeft geen trek te hebben om maximaal 100 te rijden op alle snelwegen. De partij bevindt zich in de Kamer samen met de linkse oppositie in het kamp met voorstanders van langzaam rijden.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie