Gas besparen met een zelfgemaakte hooimadam

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Gas besparen met een zelfgemaakte hooimadam

Bericht door taigitu » 14 mei 2022, 16:12

Gas besparen met een zelfgemaakte hooimadam

Afbeelding

mascha@duurzamekeuzes.com
Geplaatst op 12 april 2022

Minder gas gebruiken is goed voor je portemonnee en voor de wereld. Voor degenen die nog op gas koken, kan je gas besparen met een zelfgemaakte hooimadam.

Maar ook bij elektrisch koken kun je besparen. Ik leg je uit hoe het werkt en hoe je zelf vlot een hooimadam maakt.
Wat is een hooimadam of hooikist?

Een hooikist of hooimadam was traditioneel een houten kist met daarin een hoeveelheid hooi, waarin een of meerdere pannen pasten. De hooimadam laat het eten garen, zonder dat voortdurende verhitting nodig is. Als je eten goed opgewarmd is op je gasfornuis, haal je het van het vuur en zet het in de hooimadam. De isolerende werking van het hooi zorgt ervoor dat het eten in de pan heet blijft en door gaart. Vooral bij gerechten die lang op het vuur moeten staan, bespaart het gebruik van een hooimadam je energie, dat hadden onze grootouders goed bedacht.
Voordelen van een hooimadam

Het gebruik van een hooimadam bespaart je gas. Een gemiddeld huishouden in Nederland gebruikt 5% van het gas per jaar om op te koken. Het grootste deel van ons gasverbruik zit hem in het verwarmen van ons huis en het warm water gebruik. Lees hier mijn tips om daarop te besparen!

Maar een hooimadam heeft nog meer voordelen. Zodra je pan in de hooimadam gaat, staat er geen fornuis aan, waar je kinderen zich aan kunnen branden. De pan is netjes ingepakt. Als je de hooimadam op een goede plek zet, waar kindervingertjes niet bij kunnen, is het dus ook een hele veilige manier van koken. En het eten in de pan kan niet aanbranden bij het gebruik van een hooimadam of hooikist. Dat maakt koken in een hooimadam ook bij uitstek geschikt voor drukke moeders zoals ik; je hebt er geen omkijken naar, en je eten wordt toch gekookt!

Lees verder via de link: https://duurzamekeuzes.com/gas-besparen ... hooimadam/
Nu de prijzen zo omhoogschieten zowel van de voeding als van het gas zijn er veel mensen voor wie die kosten
zo hoog oplopen dat ze in de problemen komen. Zo bedacht ik dat soep koken voor deze mensen flink in de papieren kan lopen.
Zelf gebruik ik al tientallen jaren daar een petroleumstelletje voor. Omdat een pan soep koken zo'n anderhalf tot 2 uur kan
duren, heb ik die ooit aangeschaft. Ook rundvlees moet lang sudderen, en die aten we vaak.
Ook kon ik gewoon weg gaan van huis omdat er met een petroleumstelletje weinig kan gebeuren. Met gas durf ik dat niet aan.
Een petroleumstelletje is zeker een goed alternatief voor mensen die op het gas willen besparen en toch bv. soep willen koken,
of andere gerechten die lang moeten koken of sudderen.

Afbeelding

Meer weten? Lees via de link: https://www.vinden.nl/mb/nieuw+petroleumstel+kopen
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Gas besparen met een zelfgemaakte hooimadam

Bericht door Vitharr » 14 mei 2022, 23:24

:post:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie