Bescherm je huisdier tegen de hitte

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Bescherm je huisdier tegen de hitte

Bericht door taigitu » 08 aug 2022, 10:58

Bescherm je huisdier tegen de hitte

22-06-2020

Bescherm je huisdier tegen de hitte

Dieren zijn gevoelig voor hitte. Wanneer de zon zich inspant, hebben ze extra zorg nodig.
Met deze tips help je je huisdier de warme zomerdagen comfortabel door te komen.

Voor alle dieren geldt:
geef hen continu toegang tot schaduw en voldoende vers (fris) drinkwater.
Maar ook oververhitting herkennen bij je viervoeter is van belang.
Grijp in als je huisdier lusteloos is en snel ademt, niet wilt eten en rode slijmvliezen heeft.

Krijg je je dier niet afgekoeld, merk je een snelle hartslag en ademhaling en geen reactie op prikkels, dan loopt je dier een hitteshock op.
Bel meteen de dierenarts en blijf koelen. Voor honden en andere dieren is een lauw tot koud badje het effectiefst.
Gebruik geen ijskoud water om de vacht nat te maken, dat zorgt voor een omgekeerd effect: hun bloedvaten zouden samentrekken
om de lichaamswarmte vast te houden.

Laat je hond zwemmen
Om warmte kwijt te raken, kunnen honden alleen hijgen. Je viervoeter (even) laten zwemmen helpt, maar let op voor blauwalg en te veel activiteit.
Evident, maar het blijft gebeuren: laat je hond nooit achter in je wagen! Laat je hond 's morgens of 's avonds uit, en vermijd activiteit in de volle middagzon.
Loop het liefst in het gras en vermijd zand en asfalt, want dat kan heet aanvoelen.

Enkele minder evidente zaken om aan te denken. Is je hond net geopereerd? Smeer de huid waar de vacht is weggeschoren in met zonnecrème.
Sla je aan het barbecuen? Let op dat je viervoeter niet met een satéstokje gaat lopen, want daar kan hij in stikken.


Help katten zorgen voor zichzelf
Katten zijn zelfstandiger dan honden en zoeken zelf koele plekjes op. Zorg ervoor dat je kat je koele huis binnen kan.
Denk aan voldoende fris drinkwater en schaduwplekjes in huis.

Koel de kooi van je konijn
Konijnen, die normaal in een hol onder de grond leven, verdragen warmte niet goed. Geef hen verspreid over de dag een aantal keer groente voor extra vocht
en haal de restjes op tijd weg. En natuurlijk, zoals bij alle dieren: ververs het water meermaals gedurende de dag.

Zet hun buitenkooi zeker niet in de volle zon, maar denk eraan die te verkoelen. Leg er een nat wit laken over of maak zelf koelelementen voor in hun kooi
door plastic flessen voor driekwart te vullen met water en in de diepvries te leggen. Draai de flessen in een doek voor je ze in de kooi legt,
zodat konijnen hun poten niet kwetsen. Je kunt een plastic kooibak ook op een paar diepvrieselementen zetten.

Zet je vogel laag

Hangt je vogelkooi hoog in de kamer? Zet die liefst op de grond, want daar is het frisser. Zet een vogelkooi nooit in de volle zon buiten.
Zorg voor vers water waarin je vogel zich ook kan verfrissen. Denk eraan dat warmte opstijgt en zet de kooi daarom liever op de grond.

Laat je paard rusten
Een paard kan beter zweten en warmte kwijtspelen dan bijvoorbeeld honden, maar daardoor kunnen ze ook sneller uitdrogen. Zorg dat je paard
op een schaduwrijke plek staat en niet actief hoef te zijn: ga dus overdag niet paardrijden. Je kunt het paard af laten koelen door lauw water
(geen ijskoud water!) over de huid te sprenkelen.

Geef schapen en geiten schaduw
Zijn je schapen nog te kaal na het scheren, voorkom dan dat ze hun huid verbranden door hen in de schaduw te zetten.
Behandel schapen preventief tegen vliegen die eitjes kunnen leggen rond de staart.

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... 8+augustus

We krijgen een hittegolf deze week en er is sprake van dat er meer gaan volgen.
Radar geeft enkele tips over hoe om te gaan met huisdieren (behalve natuurlijk het paard als huisdier, lijkt mij).
Zelf heb ik nog een soort van plastic gel-deken, die ik in de koelkast kan koelen en die speciaal voor huisdieren is.
Helaas is mijn kat de dag voor kerst overleden dus ....... misschien lekker om er zelf op te gaan liggen als het bloedheet is?
Lekker met een ijsje .... of twee, drie..... Je moet ook jezelf koelen, dus....


Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Bescherm je huisdier tegen de hitte

Bericht door Tet » 08 aug 2022, 12:28

taigitu schreef:
08 aug 2022, 10:58
Helaas is mijn kat de dag voor kerst overleden dus .......
Ah got, was het beestje al zo oud?
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Bescherm je huisdier tegen de hitte

Bericht door taigitu » 08 aug 2022, 13:00

Tet schreef:
08 aug 2022, 12:28
taigitu schreef:
08 aug 2022, 10:58
Helaas is mijn kat de dag voor kerst overleden dus .......
Ah got, was het beestje al zo oud?
Ik heb haar ruim 10 jaar geleden uit het asiel gehaald.
Ze was een beschadigde kat, kon niet normaal zitten en bewoog
zich ook niet als een gezonde kat. Ze wilde niet geknuffeld worden en
moest aan mensen wennen voordat ze haar mochten aanraken.
Op het laatst kon ze niet meer op de bank springen ed. dus moest
ik haar iedere keer erop tillen als ze aangaf op de bank te willen.
Ze lag nooit op mijn schoot, maar legde haar kopje over mijn enkels.
Ze heeft bij mij, omdat ik alleen was, een fijne en rustige tijd gehad.
Het was een lieverd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Bescherm je huisdier tegen de hitte

Bericht door Tet » 08 aug 2022, 14:04

Ja, ik kan me herinneren dat je een stumpertje uit het asiel had gehaald. Die kat heeft toch een mooi leven gehad. Ga je nog een nieuwe nemen?
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Bescherm je huisdier tegen de hitte

Bericht door taigitu » 08 aug 2022, 15:17

Tet schreef:
08 aug 2022, 14:04
Ja, ik kan me herinneren dat je een stumpertje uit het asiel had gehaald. Die kat heeft toch een mooi leven gehad. Ga je nog een nieuwe nemen?
Dat is even moeilijk. Momenteel wordt het blok flats geïsoleerd met schuimblokken en daarna steenstrips..
Het balkon ligt vol troep, heeft geen balkonhek meer en de deur naar het balkon zou eigenlijk
dicht-geschroefd moeten zijn. Ik heb die open kunnen houden omdat ik af en toe even
buitenlucht moet snuiven als ik het benauwd krijg. Het balkon op zich is ook niet veilig
er kan zomaar iets op mijn hoofd vallen. Er wordt gewerkt vanaf de steigers die ook
op het balkon staan. Dus een vervelend gebeuren.
Is dat allemaal klaar, dan is het totale balkon weer in tweeën verdeeld, dus een scheiding
ertussen. Mijn kat Lotte kon niet springen dus ook niet over klauteren/springen
naar het deel van balkon van de buren. Als ik een kat zou nemen is dat een punt.
Ik wil de kat niet bij de buren en die waarschijnlijk ook niet.
Dus ik moet de hele verbouwing afwachten, en dat duur nog wel even voordat ik
ga overwegen of ik een kat kan nemen. Voorlopig kan ik niets.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Bescherm je huisdier tegen de hitte

Bericht door Tet » 08 aug 2022, 18:48

Het zal wel stil zijn in huis. Mijn katje overleed anderhalf jaar geleden en ik mis haar nog iedere dag.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Bescherm je huisdier tegen de hitte

Bericht door taigitu » 08 aug 2022, 19:30

Tet schreef:
08 aug 2022, 18:48
Het zal wel stil zijn in huis. Mijn katje overleed anderhalf jaar geleden en ik mis haar nog iedere dag.
Ik ook, af en toe 'hoor' ik haar ergens rommelen.... en dan komt de werkelijkheid om de hoek.
Ook maak ik, als ik in de supermarkt in de buurt van het kattenvoer kom,
even de beweging van 'ik moet nog kattenvoer kopen' en dat voelt niet leuk.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie