Fenna schreef :
Goede voorlichting wat de do's en dont's zijn als je oog in oog komt te staan met een wolf is een pre en mocht je bedreigt worden door een wolf, dat je het recht hebt hem te verjagen met stokken stenen en geschreeuw wat nu bij wet bepaald is dat dit niet mag.
"Je mag de wolf niet doden, verstoren OF verjagen".
Dat wist ik niet dat we hier een wet voor hadden.
Het verbod wat er in staat verbaasd me weer niet.
Dit land stikt van de regeltjes.
Een wolf kan wel degelijk mensen aanvallen ook al word vaak gezegd dat dat amper gebeurt.
Er is in dit overbevolkte land geen ruimte voor grote roofdieren.
Overal in de bossen enz kom je mensen tegen, vreselijk benauwend vind ik dat altijd hier.
Ik moet ineens aan een gesprek denken die ik hoorde tussen een vrouw en een eigenaar van een winkeltje in Teton Village in Grand Teton National Park in Wyoming.
Deze vrouw kocht een potje BlueBerry jam in de winkel en vertelde dat ze al heel haar leven hier woonde.
Ze plukte altijd de blauwe besjes in het bos en maakte daar altijd heerlijke jam van.
Maar de week daarvoor stond er in het bos waar ze altijd kwam een grote beer een eindje verderop.
Ze schrok daar zo van dat ze de jam voortaan koopt.
Dit was een vrouw die in een omgeving woont en haar hele leven weet dat er grote roofdieren lopen.
Deze ontmoeting laat zien dat mensen naast roofdieren kunnen leven als er maar genoeg ruimte is.
Want dit was de eerste keer dat ze een beer zag.
En het was een oudere dame.
Wyoming heeft heel weinig mensen .
En als je gaat wandelen dan neemt iedereen bear spray mee.
Je kan ze overal kopen.
Ik weet niet of de jogger dat ook bij zich had in Trentino, maar het is zeer aan te bevelen in een gebied waar beren wonen, het kan je leven misschien redden.
Maar ik ken de regelgeving daar niet.
Beren in Nederland kan echt niet vanwege het aantal mensen en bebouwing.
Echte natuur hier in al zijn glorie compleet met grote roofdieren bestaat niet.
Met de wolf lukt het al niet.
Daarvoor moet je naar het buitenland.