Voor het eerst bewezen dat CO2 het broeikaseffect versterkt

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Voor het eerst bewezen dat CO2 het broeikaseffect versterkt

Bericht door univers » 27 feb 2015, 09:08

Wetenschappers zijn er voor het eerst in geslaagd om buiten het laboratorium te bewijzen dat CO2 ervoor zorgt dat er meer warmte van de zon wordt vastgehouden en het natuurlijke broeikaseffect versterkt wordt.

De temperatuur op aarde is vrij aangenaam en dat hebben we te danken aan allerlei gassen in de atmosfeer. Zij houden de warmte van de zon vast, waardoor de temperatuur op aarde hoger komt te liggen. We noemen dat het natuurlijke broeikaseffect. Maar met name de laatste decennia pompen we met z’n allen steeds meer van deze gassen (zoals CO2) in de atmosfeer. Aangenomen wordt dat het natuurlijke broeikaseffect hierdoor wordt versterkt en de temperatuur op aarde stijgt.

Verband
De afgelopen jaren stelden onderzoekers al vast dat de concentratie CO2 in de atmosfeer inderdaad is gestegen. En ook de temperatuur op de aarde stijgt. Laboratoriumexperimenten toonden aan dat die hogere temperaturen inderdaad verband hielden met de stijging in CO2-uitstoot. Meer CO2 zorgde ervoor dat meer zonnewarmte werd vastgehouden en de temperaturen stegen. Maar buiten het laboratorium is dat nog nooit middels experimenten vastgesteld. Tenminste: tot voor kort.

Bewijs
In het blad Nature melden onderzoekers dat ze er voor het eerst in geslaagd zijn om buiten het laboratorium aan te tonen dat een hogere CO2-uitstoot inderdaad leidt tot een versterkt broeikaseffect. “Talloze studies hebben aangetoond dat de concentratie CO2 in de atmosfeer stijgt, maar onze studie legt het verband tussen deze concentraties en een toevoeging van energie aan het systeem, oftewel het broeikaseffect,” legt onderzoeker Daniel Feldman uit.

De onderzoekers maten de mate waarin CO2 in de atmosfeer tussen 2000 en 2010 bijdroeg aan de stralingsforcering in Oklahoma en op Alaska. Stralingsforcering geeft aan in welke mate de energiebalans van onze planeet beïnvloed wordt door veranderingen in de atmosfeer. We spreken van positieve stralingsforcering als de aarde meer zonne-energie absorbeert dan afgeeft. Deze positieve stralingsforcering kun je hoog in de atmosfeer, maar ook op het oppervlak meten. De onderzoekers deden het laatste en ontdekten dat CO2 op beide locaties verantwoordelijk was voor een flinke toename in stralingsforcering: ongeveer tweetiende van een Watt per vierkante meter per decennium. Ze schrijven die trend toe aan het feit dat er tussen 2000 en 2010 meer CO2 werd uitgestoten. “We zien voor het eerst in het veld de versterking van het broeikaseffect, omdat er meer CO2 in de atmosfeer te vinden is.”

http://newscenter.lbl.gov/2015/02/25/co ... -increase/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Voor het eerst bewezen dat CO2 het broeikaseffect versterkt

Bericht door Vitharr » 27 feb 2015, 09:45

:post:

Als ik tijd over heb zal ik er weer eens induiken. ;P!
Morgen is vandaag ook gisteren....

realdreamers

Re: Voor het eerst bewezen dat CO2 het broeikaseffect versterkt

Bericht door realdreamers » 27 feb 2015, 13:32

Sorry hoor, maar dit kun je toch niet menen!????


Het broeikas effect (greenhouse) op zich is al extreem dubieus!

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11967
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Voor het eerst bewezen dat CO2 het broeikaseffect versterkt

Bericht door MetalPig » 27 feb 2015, 15:41

realdreamers schreef:Sorry hoor, maar dit kun je toch niet menen!????

Het broeikas effect (greenhouse) op zich is al extreem dubieus!
Ongeloof zonder feiten. We verwachten niet anders van je.

Gebruikersavatar
Einstein01
Onderzoeker
Berichten: 645
Lid geworden op: 26 aug 2011, 20:42

Re: Voor het eerst bewezen dat CO2 het broeikaseffect versterkt

Bericht door Einstein01 » 27 feb 2015, 15:46

CO2 is een van de grootste melkkoeien van onze maatschappij.
CO2 is geen probleem, 0,03% is er aanwezig.

CO2, daar vul je je zakken mee!
Het 'niets' is de drijvende kracht achter het 'iets'.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11967
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Voor het eerst bewezen dat CO2 het broeikaseffect versterkt

Bericht door MetalPig » 27 feb 2015, 15:55

Einstein01 schreef:CO2 is een van de grootste melkkoeien van onze maatschappij.
CO2 is geen probleem, 0,03% is er aanwezig.

CO2, daar vul je je zakken mee!
Die vlieger gaat niet op. Het grote geld heeft er veel meer belang bij om de wereld te overtuigen dat CO2 juist *geen* probleem is.
Als er een NWO/illuminatie/stiekeme-wereldheersers zou bestaan dan was deze wetenschappers al lang de mond gesnoerd.

Gast1

Re: Voor het eerst bewezen dat CO2 het broeikaseffect versterkt

Bericht door Gast1 » 27 feb 2015, 15:57

Hartstikke *off-topic* ...
Ik mis Beatrix kiddo en Tet ... :shock: :shock: :shock:

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11967
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Voor het eerst bewezen dat CO2 het broeikaseffect versterkt

Bericht door MetalPig » 27 feb 2015, 16:02

Gast1 schreef:Hartstikke *off-topic* ...
Ik mis Beatrix kiddo en Tet ... :shock: :shock: :shock:
BK is vertrokken omdat ze dit geen veilige plek voor haar minderjarige dochter meer vond. En Pindar.
We hebben sporadisch nog contact. Ik zal haar melden dat je haar mist ;)

Tet... Ja, waar is Tet? Hij was er zo een waar ik het de ene keer roerend mee eens was en de andere keer lijnrecht tegenover stond. Good times :mrgreen:

realdreamers

Re: Voor het eerst bewezen dat CO2 het broeikaseffect versterkt

Bericht door realdreamers » 27 feb 2015, 16:40

Ik geef Einstein01 helemaal gelijk!


het broeikaseffect bestaat niet eens, er is GeeN Gloabl warming )wel cooling!!!) en al helemaal geen Antropogene Global Warming



Het is allemaal bedoeld om onder het mom van de bescherming van het milieu, ons onze rechten, ook nog eens vrijwillig af te pakken!


De mensen die deze enorme onzin spuien hebben totaal geen interesse in het milieu, want de psychopaten die deze onzin spuien zijn dezelfde die de technologie nderdrukken om , als er een probleem was, dit echt op te lossen.
Die psychopaten hebben allemaal de kolder in de kop!

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Voor het eerst bewezen dat CO2 het broeikaseffect versterkt

Bericht door Vitharr » 27 feb 2015, 16:54

MetalPig schreef:We hebben sporadisch nog contact. Ik zal haar melden dat je haar mist ;)
Ik ook, ontzettend, en wederom ben ik doodserieus.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Voor het eerst bewezen dat CO2 het broeikaseffect versterkt

Bericht door Vitharr » 27 feb 2015, 16:57

De impact van het broeikaseffect betwisten, ok, maar het broeikaseffect als mechanisme ontkennen is enkel erkennen dat je kennis ontbeert.
Morgen is vandaag ook gisteren....

realdreamers

Re: Voor het eerst bewezen dat CO2 het broeikaseffect versterkt

Bericht door realdreamers » 27 feb 2015, 17:21

Vitharr schreef:De impact van het broeikaseffect betwisten, ok, maar het broeikaseffect als mechanisme ontkennen is enkel erkennen dat je kennis ontbeert.

Tsja, ik heb echt heel lang in het broeikas effecf geloofd ,maar na enorm veel onderzoek ben ik er achter dat wat men ons er over verteld niet klopt.

Dus de vraag is, ontbeer ik kennis,of de mensen die nog steeds geloven in het broeikaseffect?

de reacties van grappenmakers ken ik al, maar ik meen het echt serieus wat ik hier over schrijf.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Voor het eerst bewezen dat CO2 het broeikaseffect versterkt

Bericht door Vitharr » 27 feb 2015, 18:51

realdreamers schreef:
Vitharr schreef:De impact van het broeikaseffect betwisten, ok, maar het broeikaseffect als mechanisme ontkennen is enkel erkennen dat je kennis ontbeert.

Tsja, ik heb echt heel lang in het broeikas effecf geloofd ,maar na enorm veel onderzoek ben ik er achter dat wat men ons er over verteld niet klopt.

Dus de vraag is, ontbeer ik kennis,of de mensen die nog steeds geloven in het broeikaseffect?

de reacties van grappenmakers ken ik al, maar ik meen het echt serieus wat ik hier over schrijf.
Ik ook. Misschien is het een Babylonische spraakverwarring, wat versta jij onder het broeikaseffect?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Voor het eerst bewezen dat CO2 het broeikaseffect versterkt

Bericht door Beatrix Kiddo » 02 mar 2015, 08:38

Gast1 schreef:Hartstikke *off-topic* ...
Ik mis Beatrix kiddo en Tet ... :shock: :shock: :shock:
Vitharr schreef:Ik ook, ontzettend, en wederom ben ik doodserieus.
Hallo lieverds :loveU: Alles goed met jullie?

Ik mis jullie ook wel een beetje hoor, maar dit forum als geheel... nee, ik denk niet dat ik terugkom als ik zo eens om me heen kijk.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

realdreamers

Re: Voor het eerst bewezen dat CO2 het broeikaseffect versterkt

Bericht door realdreamers » 02 mar 2015, 08:41

Vitharr schreef:
realdreamers schreef:
Vitharr schreef:De impact van het broeikaseffect betwisten, ok, maar het broeikaseffect als mechanisme ontkennen is enkel erkennen dat je kennis ontbeert.

Tsja, ik heb echt heel lang in het broeikas effecf geloofd ,maar na enorm veel onderzoek ben ik er achter dat wat men ons er over verteld niet klopt.

Dus de vraag is, ontbeer ik kennis,of de mensen die nog steeds geloven in het broeikaseffect?

de reacties van grappenmakers ken ik al, maar ik meen het echt serieus wat ik hier over schrijf.
Ik ook. Misschien is het een Babylonische spraakverwarring, wat versta jij onder het broeikaseffect?

greenhouse effect.

Deze onzin dus:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door realdreamers op 02 mar 2015, 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast1

Re: Voor het eerst bewezen dat CO2 het broeikaseffect versterkt

Bericht door Gast1 » 02 mar 2015, 08:42

Beatrix Kiddo schreef:Hallo lieverds :loveU: Alles goed met jullie?

Ik mis jullie ook wel een beetje hoor, maar dit forum als geheel... nee, ik denk niet dat ik terugkom als ik zo eens om me heen kijk.
Hè?

Wauw!! :shock: :shock:

Fijn om een beetje te lezen van jou, jammer dat je niet terug wilt komen.
Ik mis jouw heerlijk scherpe en goed onderbouwde kritiek ...

Wil je verklappen waarom je denkt dat je niet terugkomt?
Denken is immers nog geen doen, hmmm...?

Gast1

Re: Voor het eerst bewezen dat CO2 het broeikaseffect versterkt

Bericht door Gast1 » 02 mar 2015, 09:06

MetalPig schreef:
Gast1 schreef:Hartstikke *off-topic* ...
Ik mis Beatrix kiddo en Tet ... :shock: :shock: :shock:
BK is vertrokken omdat ze dit geen veilige plek voor haar minderjarige dochter meer vond. En Pindar.
We hebben sporadisch nog contact. Ik zal haar melden dat je haar mist ;)

Tet... Ja, waar is Tet? Hij was er zo een waar ik het de ene keer roerend mee eens was en de andere keer lijnrecht tegenover stond. Good times :mrgreen:
Zéker.
Leuk en dank je wel MetalPig.

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Voor het eerst bewezen dat CO2 het broeikaseffect versterkt

Bericht door Beatrix Kiddo » 02 mar 2015, 09:09

Gast1 schreef:Hè?

Wauw!! :shock: :shock:
Ja, als MP zegt dat hij contact opneemt dan doet hij dat ook :-)
Of zij, als Frank51 gelijk heeft :mrgreen:
Gast1 schreef:Fijn om een beetje te lezen van jou, jammer dat je niet terug wilt komen.
Ik mis jouw heerlijk scherpe en goed onderbouwde kritiek ...
Wil je verklappen waarom je denkt dat je niet terugkomt?
Denken is immers nog geen doen, hmmm...?
Ik heb niets bij te dragen hier. Op het gebied van spiritualiteit weet ik niks, en degenen die ik iets zou kunnen bijbrengen op het gebied van wetenschap zijn niet geinteresseerd in feiten die tegen hun geloof in gaan (Frank51, realdreamer/Pindar). Scherpe en goed onderbouwde kritiek leveren is leuk, maar als de ontvanger van de boodschap er niets mee doet gaat de lol er snel af.

En op het persoonlijke vlak blijf ik graag anoniem. Op dat gebied kan ik melden dat het met mij en Pubertje (Puber, tegenwoordig) goed gaat. Nog geen geluk in de liefde, maar dat mis ik steeds minder.

Dus tja, wat heb ik hier nog te zoeken? Zoals ik al zei, behalve enkele forummers heb ik het forum niet gemist.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Voor het eerst bewezen dat CO2 het broeikaseffect versterkt

Bericht door Vitharr » 02 mar 2015, 10:14

Beatrix Kiddo schreef:
Gast1 schreef:Hè?

Wauw!! :shock: :shock:
Ja, als MP zegt dat hij contact opneemt dan doet hij dat ook :-)
Of zij, als Frank51 gelijk heeft :mrgreen:
Gast1 schreef:Fijn om een beetje te lezen van jou, jammer dat je niet terug wilt komen.
Ik mis jouw heerlijk scherpe en goed onderbouwde kritiek ...
Wil je verklappen waarom je denkt dat je niet terugkomt?
Denken is immers nog geen doen, hmmm...?
Ik heb niets bij te dragen hier. Op het gebied van spiritualiteit weet ik niks, en degenen die ik iets zou kunnen bijbrengen op het gebied van wetenschap zijn niet geinteresseerd in feiten die tegen hun geloof in gaan (Frank51, realdreamer/Pindar). Scherpe en goed onderbouwde kritiek leveren is leuk, maar als de ontvanger van de boodschap er niets mee doet gaat de lol er snel af.

En op het persoonlijke vlak blijf ik graag anoniem. Op dat gebied kan ik melden dat het met mij en Pubertje (Puber, tegenwoordig) goed gaat. Nog geen geluk in de liefde, maar dat mis ik steeds minder.

Dus tja, wat heb ik hier nog te zoeken? Zoals ik al zei, behalve enkele forummers heb ik het forum niet gemist.
:chicken: [clap] [wave]

Ik ben blij dat je toch een teken van leven gaf met een kleine update. Dank je wel Kiddo, en natuurlijk Metal, voor dit cadeautje op deze mooie dag. ;P!

:lente: :loveU:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80589
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Voor het eerst bewezen dat CO2 het broeikaseffect versterkt

Bericht door Tammy » 02 mar 2015, 10:24

Ook ik vind het leuk dat je even langs kwam Kiddo.
En fijn om te horen dat alles ok is met je en Puber. :grin:

Take care. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie