Klimaatspijbelen mag bij veel scholen, maar wel onder voorwaarden

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4699
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Klimaatspijbelen mag bij veel scholen, maar wel onder voorwaarden

Bericht door Witte wel » 10 feb 2019, 20:59

Programmeer de jeugd en de verdiensten zijn gegarandeerd voor de toekomst.
Ik had niet gedacht dat de huidige jeugd zo lomp zou blijken te zijn.
En als de jeugd er achter komt dat ze verneukt zijn, is er geen weg meer terug.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Klimaatspijbelen mag bij veel scholen, maar wel onder voorwaarden

Bericht door Determinist » 10 feb 2019, 21:07

Witte wel schreef:
10 feb 2019, 20:59
Programmeer de jeugd en de verdiensten zijn gegarandeerd voor de toekomst.
Ik had niet gedacht dat de huidige jeugd zo lomp zou blijken te zijn.
En als de jeugd er achter komt dat ze verneukt zijn, is er geen weg meer terug.
Waarover heb je het hier precies?
Wat wordt er geprogrammeerd waar ze later achter komen?

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Klimaatspijbelen mag bij veel scholen, maar wel onder voorwaarden

Bericht door Vitharr » 13 feb 2019, 08:46

Wat willen deze scholieren nu eigenlijk? Ik hoor alleen wazige kreten als 'een beter klimaatbeleid'. Wat is dat? Een betaalbaarder beleid? Of nog ambitieuzere doelen die de scholieren een toekomst in armoede brengen? Het zijn immers investeringen zonder economisch rendement.

Ik vind dit de zoveelste hypocriete beweging. Ik zie deze jeugd niets doen wat getuigt van betrokkenheid bij het milieu en energieconsumptie en nu ineens zouden zij spontaan gaan demonstreren?

Ik geloof hier niet in programmering want als je ze persoonlijk vraagt naar hun mening hebben ze die nauwelijks. Velen zien het als een mooi excuus om een dag school over te slaan. Wie spint hier garen bij?
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Klimaatspijbelen mag bij veel scholen, maar wel onder voorwaarden

Bericht door gusteman » 13 feb 2019, 08:57

Vitharr schreef:
13 feb 2019, 08:46
Wie spint hier garen bij?
Ik herinner mij een interview met een professor van de Gentse Rijksuniversiteit, afdeling landbouw, medio jaren 80.
Hem werd gevraagd waarom er zo weinig aandacht ging naar de vernietigende wijze waarop toen aan grootschalige landbouw werd gedaan.
De kern van zijn antwoord was: "Het 'groene' perspectief zal in de koelkast blijven liggen tot de economie (lees: de bedrijfswereld) er een verdien-model weet aan te geven. Van dan af zal je een boost zien in de ecologische aanpak en zullen de 'groene' idealen zwaar gepromoot worden, zowel door de bedrijfswereld als door de politiek."
Ik heb daarvan de bevestiging gekregen toen ik een DVD in de bus kreeg, gratis aangeboden door energieleverancier Suez. Het betrof de docu 'An inconvenient truth'.

Wie spint er garen bij de acties van de jongeren?

Ligt voor de hand, dacht ik zo.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Klimaatspijbelen mag bij veel scholen, maar wel onder voorwaarden

Bericht door univers » 13 feb 2019, 09:10

Dat heeft die professor toen heel goed gezien.
Ik hoop dat de natuur zich ook aan het klimaatakkoord houd.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.


gusteman

Re: Klimaatspijbelen mag bij veel scholen, maar wel onder voorwaarden

Bericht door gusteman » 13 feb 2019, 10:40

Vitharr schreef:
13 feb 2019, 09:39
[think]
Heb er ook even over gedacht maar in eerste instantie afstand genomen van het artikel op de Cultuur onder Vuur website; dat kan je bezwaarlijk nog objectief gaan noemen.

De teksten op de EU websites daarentegen zijn standaard, vage, ruime omschrijvingen waar je zowat alle kanten mee op kan ... typerend voor richtlijnen die door elke lidstaat kunnen onderschreven worden.

Er blijkt wel uit dat de conclusie die wordt getrokken door Cultuur onder Vuur getuigt van een angstreflex, schrik voor mogelijke inmenging door de EU.

Er wordt door de EU een kader geboden, een achtergrond waartegen kan gewerkt worden, en er zijn, indien een project wordt aanvaard, zelfs mogelijkheden tot subsidiëring.
Om van daaruit direct te gaan vrezen voor aansturing vanuit Brussel is al behoorlijk paranoïde.
Er zal wel steun gegeven worden door de EU, klimaatacties zullen worden aangemoedigd, maar het initiatief zal altijd eerst op lokaal vlak moeten genomen worden.

Een beetje zoals overheidssubsidies voor het plaatsen van zonnepanelen: die worden enkel gegeven wanneer iemand erom vraagt en kan aantonen inderdaad dergelijke panelen te zullen plaatsen; de overheid dwingt niemand om zonnepanelen te plaatsen, en er wordt ook niemand verleid of aangestuurd om het te doen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Klimaatspijbelen mag bij veel scholen, maar wel onder voorwaarden

Bericht door Vitharr » 13 feb 2019, 13:11

Het las inderdaad vrij drastisch maar met dit soort zaken ontstaat wel de spreekwoordelijke olie op het vuur als idealisten massa's in beweging willen zetten. Ik denk dat dat in ons huidige tijdperk te makkelijk gaat gusteman. Jij kon vroeger als boom verkleed bij het gemeentehuis gaan staan en hooguit de lokale pers aantrekken. (om als dorpsgek weggezet te worden :mrgreen: ) Nu kun je vrij eenvoudig inspelen op de psyche van een groep en die digitaal ongekend snel mobiliseren. Een snelweg met tankstations rijd beter dan een boerenakker. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Klimaatspijbelen mag bij veel scholen, maar wel onder voorwaarden

Bericht door Vitharr » 13 feb 2019, 13:17

Ik ben niet tegen protesteren op zich maar vind wel dat die intrinsiek gemotiveerd moeten zijn. Anders is het net zo goed een voorbeeld van een corrupt chantabel democratisch beleid.
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Klimaatspijbelen mag bij veel scholen, maar wel onder voorwaarden

Bericht door gusteman » 13 feb 2019, 14:41

Vitharr schreef:
13 feb 2019, 13:11
... met dit soort zaken ontstaat wel de spreekwoordelijke olie op het vuur als idealisten massa's in beweging willen zetten.
Even terug in de tijd, naar de periode van de als boom verklede knul: in 1968 kwamen in Vlaanderen de universiteitsstudenten massaal de straat op als protest tegen het hautaine Franstalige bestuur van de KUL (Katholieke Universiteit Leuven) en andere scholen en openbare diensten. Ook toen, zonder de digitale snelweg, trokken over heel Vlaanderen middelbare school leerlingen (incluis ondergetekende) mee de straat op. Het snelste communicatiemiddel toen was de telefoon, en die deed het wonderwel goed, gevolgd door de 'tamtam' (mondelinge overdracht).
Veel verschil in modus operandi was er niet, met uitzondering van één aspect: beïnvloeding van buitenaf was er niet; de stichters van de beweging waren de enige aanspreekpunten en waren derhalve ook betrouwbaar.
Vandaag zie je via de sociale media massale infiltraties van buitenstaanders die gaan van gewoon verwarring zaaien tot regelrechte lastercampagnes.

Het resultaat van het straat tumult in 1968 was dat de KUL volledig ont-Franst werd, net zoals alle andere instellingen en openbare diensten in Vlaanderen.
Wat het resultaat van het 'klimaatspijbelen' zal zijn zal de toekomst moeten uitwijzen; zoals het er zich nu laat uitzien wordt het waarschijnlijk de zoveelste maat voor niets wegens versnippering en gebrek aan consensus na het zaaien van tweedracht van buitenaf.

De boerenakker uit het verleden deed het precies nog zo slecht niet, achteraf bekeken. ;P!

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80581
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Klimaatspijbelen mag bij veel scholen, maar wel onder voorwaarden

Bericht door Tammy » 16 feb 2019, 16:36

Merkel ziet een verband tussen de klimaatspijbelaars en Rusland. :roll:
Heeft ze gelijk of niet ?

Artikel is op onderstaande link te lezen.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3164746 ... ar-rusland

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Klimaatspijbelen mag bij veel scholen, maar wel onder voorwaarden

Bericht door Vitharr » 16 feb 2019, 21:53

gusteman schreef:
13 feb 2019, 08:57
Vitharr schreef:
13 feb 2019, 08:46
Wie spint hier garen bij?
Ik herinner mij een interview met een professor van de Gentse Rijksuniversiteit, afdeling landbouw, medio jaren 80.
Hem werd gevraagd waarom er zo weinig aandacht ging naar de vernietigende wijze waarop toen aan grootschalige landbouw werd gedaan.
De kern van zijn antwoord was: "Het 'groene' perspectief zal in de koelkast blijven liggen tot de economie (lees: de bedrijfswereld) er een verdien-model weet aan te geven. Van dan af zal je een boost zien in de ecologische aanpak en zullen de 'groene' idealen zwaar gepromoot worden, zowel door de bedrijfswereld als door de politiek."
Ik heb daarvan de bevestiging gekregen toen ik een DVD in de bus kreeg, gratis aangeboden door energieleverancier Suez. Het betrof de docu 'An inconvenient truth'.

Wie spint er garen bij de acties van de jongeren?

Ligt voor de hand, dacht ik zo.
Dat bedoel ik met intrinsieke motivatie. ;P! (en dit staat werkelijk los van mijn Franse allergie. :mrgreen: )
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Klimaatspijbelen mag bij veel scholen, maar wel onder voorwaarden

Bericht door Vitharr » 16 feb 2019, 22:00

Tammy schreef:
16 feb 2019, 16:36
Merkel ziet een verband tussen de klimaatspijbelaars en Rusland. :roll:
Heeft ze gelijk of niet ?

Artikel is op onderstaande link te lezen.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3164746 ... ar-rusland
Dat weet ik niet maar feit is wel dat Merkel mede bij heeft gedragen aan de voedingsbodem voor dit protest. Als ze oprecht is in haar motivaties zou ze geen probleem moeten maken van de acties. Het zou immers triest zijn als ze Russische hulp nodig heeft om mensen te motiveren. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11962
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Klimaatspijbelen mag bij veel scholen, maar wel onder voorwaarden

Bericht door MetalPig » 18 feb 2019, 08:47

Merkel:
Maar je kunt je niet voorstellen, dat alle Duitse kinderen na jaren, zonder druk van buitenaf, opeens het idee krijgen dat ze hierin actief moeten worden.
Ze onderschat kinderen. Ze zijn continu op zoek naar redenen om niet naar school te gaan. Eén Noors meisje als voorbeeld is voldoende om ze de straat op te krijgen.

Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Re: Klimaatspijbelen mag bij veel scholen, maar wel onder voorwaarden

Bericht door Berjan » 23 feb 2019, 13:30

MetalPig schreef:
18 feb 2019, 08:47

Ze onderschat kinderen. Ze zijn continu op zoek naar redenen om niet naar school te gaan. Eén Noors meisje als voorbeeld is voldoende om ze de straat op te krijgen.
:post:

Er is ook een afvaardiging bij Rutte op bezoek geweest. Maar Rutte kon ze "niet overtuigen" en ze gaan verder staken. Typisch iets dat kinderen gezien hebben van anderen, van volwassenen en nu naspelen. Om maar niet naar school te hoeven inderdaad en nog gesteund te worden door scholen en ouders. Terwijl dat de staking juist per definitie zinloos maakt. Men moet het er niet mee eens zijn.

Plaats reactie