Klimaatspijbelen mag bij veel scholen, maar wel onder voorwaarden

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80656
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Klimaatspijbelen mag bij veel scholen, maar wel onder voorwaarden

Bericht door Tammy » 01 feb 2019, 16:12

Afbeelding

Op 7 februari gaan Nederlandse scholieren spijbelen zodat ze naar een klimaatmars in Den Haag kunnen. Minister Slob van Onderwijs ziet leerlingen die dag liever in de schoolbanken. Toch blijkt uit een rondgang van de NOS dat veel scholen er geen probleem mee hebben.
Middelbare scholieren in ons land willen naar Belgisch voorbeeld gezamenlijk demonstreren voor een ambitieuzer klimaatbeleid. Bij de zuiderburen trekken al vier donderdagen op rij tienduizenden leerlingen naar Brussel om aandacht voor hun boodschap te vragen. Ook in onder andere Australië, Zwitserland en Zweden gingen duizenden leerlingen de straat op.
De demonstratie in ons land is een initiatief van scholieren van de Daltonschool in Den Haag. De reacties op dat plan zijn "heel positief", zegt organisator Stijn Warmenhoven van die school in het NOS Radio 1 Journaal. "We zijn in gesprek met de gemeente en milieuorganisaties."

Toestemming van de ouders.

Hij zegt veel vragen van scholen te krijgen over wat er precies de bedoeling is van de demonstratie. Veel scholen zeggen tegen de NOS dat ze positief tegenover de protestmars staan. Toch stellen ze een aantal voorwaarden aan deelname. Zo moeten leerlingen een briefje met toestemming van de ouders aanleveren en een foto in Den Haag maken waar ze zelf op te zien zijn.

Veel mensen vragen zich op sociale media af of dit spijbelen voor het klimaat wel zomaar kan. Mag dat officieel wel? Ja, zegt de VO-raad, de vereniging van scholen in het voortgezet onderwijs. De keuze om de afwezigheid van de leerling te melden ligt namelijk bij de school.
Pas als een scholier in vier weken tijd meer dan 16 uur afwezig is moet de school de absentie verplicht melden bij de leerplichtambtenaar. Bij een eenmalige staking op 7 februari is hier nog geen sprake van.
Toch kan niet iedereen zich vinden in deze houding. Minister Arie Slob van Onderwijs vindt het prima dat leerlingen actief betrokken zijn, maar heeft liever dat ze in het weekend demonstreren. "Onderwijs is onderwijs en aan spijbelen gaan we geen ruimte bieden", zei hij tegen Nieuwsuur.

Of de woorden van de minister veel uithalen, is nog de vraag. Warmenhoven zegt dat zijn initiatief inmiddels 6000 volgers op Instagram heeft, en hoort uit het hele land positieve geluiden. Hij verwacht minstens 3000 demonstranten op het Malieveld in Den Haag, waar de klimaatmars begint. "Er is zelfs een bus vanuit het oosten van het land geregeld voor 120 leerlingen."
In België wisten veel scholen een paar weken geleden nog niet wat ze met de klimaatspijbelaars aanmoesten: hard straffen of hun initiatief toejuichen omdat ze betrokken zijn? "Leerlingen willen juist dat er straffen voor staan. Het gaat om de rebelse actie. Wanneer scholen het legaliseren is het geen protest meer", zei de Vlaamse lerares Johanna Vandenbussche eerder al.

Het begon in Zweden.

Bij de zuiderburen begon de klimaatdemonstratie te leven na voorbeelden uit andere landen. De eerste die in actie kwam was de Zweedse scholiere Greta Thunberg (16). Ze begon in augustus, drie weken voor de parlementsverkiezingen, te spijbelen voor het klimaat. Ze staat nog steeds iedere vrijdag bij het Zweedse parlement in Stockholm. Ze wil dat de overheid meer tegen klimaatverandering doet.

Haar actie kreeg navolging in Australië. Daar spijbelden in november duizenden leerlingen in verschillende steden om de straat op te kunnen om te protesteren. Ook in Duitsland, Finland, Zwitserland en Ierland gingen jongeren de straat op om te demonstreren.
Onduidelijk is of er na 7 februari nog meer demonstraties in ons land volgen, zoals in België nu ook het geval is. Ook is niet bekend of de scholen die nu soepel omgaan met de demonstratie er dan nog hetzelfde over denken. "Ik hoop het wel", zegt Warmenhoven. "Maar voor deze eerste demonstratie krijgen we van veel scholen toestemming. Dat is natuurlijk hartstikke top."

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80656
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Klimaatspijbelen mag bij veel scholen, maar wel onder voorwaarden

Bericht door Tammy » 01 feb 2019, 16:16

Een dag spijbelen om te demonstreren prima.
Maar als het word zoals dat Zweedse meisje doet elke vrijdag dan niet.
Men kan ook demonstreren dan op een zaterdag of zondag.
Gewoon in eigen tijd.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80656
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Klimaatspijbelen mag bij veel scholen, maar wel onder voorwaarden

Bericht door Tammy » 01 feb 2019, 16:20

Slob over klimaatspijbelen: 'Actievoeren is goed, maar niet op een schooldag'.

Het is heel goed als leerlingen zich actief betrokken voelen bij het klimaat en dat ze daarvoor de straat op gaan, vindt minister Arie Slob van Onderwijs. Maar hij wil wel dat ze dat in het weekend doen, niet op een schooldag. "Onderwijs is onderwijs en aan spijbelen gaan we geen ruimte bieden."
De minister reageert op het plan van een groep scholieren om aanstaande donderdag te gaan spijbelen met een missie: de organisatie hoopt op 7 februari rond de 3000 scholieren naar het Malieveld in Den Haag te krijgen om actie te voeren voor een strenger klimaatbeleid.
De scholieren moeten zich gewoon aan de regels houden, vindt Slob. "In dit land moeten leerlingen aan de leerplicht voldoen. Daar houden we de leerlingen en de scholen ook aan." Hij voorziet problemen voor kinderen die niet genoeg lessen volgen.

'Dit kunnen wij doen'

Schooldirecteuren moeten spijbelende leerlingen melden bij de leerplichtambtenaar, ook als het spijbelen voor een 'goed doel' is. "We willen graag dat onze kinderen naar school gaan. En als zij een stem willen geven aan ongenoegens of zich maatschappelijk willen laten horen, dan zijn daar voldoende mogelijkheden voor."
Slob benadrukt dat het betrekken van jongere generaties bij het klimaatprobleem heel zinvol is. "Daar hebben wij hen hard voor nodig." Wel hoopt hij op een verhaal met twee kanten. "Niet alleen: dit moeten jullie doen. Ook; dit kunnen wij doen. Wat is onze bijdrage en wat kunnen wij in ons gedrag veranderen om ook te zorgen voor een beter milieu?"

Spijbelen voor het klimaat.

De organisatie van het protest van aanstaande donderdag is in handen van een groep scholieren van de Daltonschool in Den Haag. De school heeft alle ouders van de leerlingen een brief gestuurd waarin ze toestemming konden geven aan hun kind om te demonstreren. Op Instagram hebben ze inmiddels 6000 volgers.
Met de demonstratie treden ze in de voetsporen van Belgische middelbare scholieren, die vandaag opnieuw met duizenden de straat op zijn gegaan om te protesteren tegen het klimaatbeleid van de regering. Het is de vierde donderdag op rij dat scholieren de straat op gaan om hiervoor aandacht te vragen. Belgische scholen weten zich geen raad met de beweging.

3400 Belgische wetenschappers scharen zich vandaag achter de Belgische scholieren en andere klimaatbetogers die de afgelopen weken de straat op gingen. De wetenschappers roepen de Belgische regering in een open brief op meer ambitie te tonen in de strijd tegen klimaatverandering. Onder de ondertekenaars zijn de rectoren van de vijf universiteiten in Vlaanderen.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Klimaatspijbelen mag bij veel scholen, maar wel onder voorwaarden

Bericht door Susan » 01 feb 2019, 18:12

Tammy schreef:
01 feb 2019, 16:16
Een dag spijbelen om te demonstreren prima.
Maar als het word zoals dat Zweedse meisje doet elke vrijdag dan niet.
Men kan ook demonstreren dan op een zaterdag of zondag.
Gewoon in eigen tijd.
Ja, daar ben ik het mee eens Tammy, dat kunnen ze in hun eigen tijd prima doen.

Mocht het demonstreren om de scholen zelf gaan, omdat daar bijvoorbeeld iets zou moeten
veranderen/verbeteren, mag het best door de week gebeuren ipv naar de lessen te gaan.

Dit gebeurd ook bij werknemers die indien ze willen demonstreren aangaande hun werksituatie zoals
werktijden en/of verhoging van lonen etc, dan leggen ze het werk ook door de week en/of weekend stil.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80656
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Klimaatspijbelen mag bij veel scholen, maar wel onder voorwaarden

Bericht door Tammy » 01 feb 2019, 18:18

:post: Susan, ook mee eens.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1556
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Klimaatspijbelen mag bij veel scholen, maar wel onder voorwaarden

Bericht door Kristof Piessens » 02 feb 2019, 09:15

Soms denk ik waarom in de vrij tijd in de week of in het weekend ?

De enigste reden waarom tijdens de schooluren is omdat zij in feite de toekomst zijn, als ze dat in het weekend doen is de kans klein dat de politiek er iets aan kan doen en zet je weinig druk op de reden waarom de politici verkozen zijn geraakt...

De politici op alle niveau's hebben doorgaans electrorale redenen waarop druk gezet kan worden door de jeugd daarom in de week omdat dan ook de politici aan het werk zijn, politici beseffen zeer goed dat ze iets te winnen of te verliezen hebben als je hen raakt op dat punt dat hen dwingt na te denken over hun eigen redenen dat ze in de politiek zijn gestapt.

De komende verkiezingen in mei gaat dit thema (milieu/klimaat) zeker gebruikt worden binnen de partijen, en staat en valt hun programma met betrekking tot de problematiek om hier winst of verlies bij te verkrijgen, onderschat zeker niet het belang van de jeugd op het beleid van de vorige generaties ( 50 a 60 plussers vandaag).
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gast1

Re: Klimaatspijbelen mag bij veel scholen, maar wel onder voorwaarden

Bericht door Gast1 » 02 feb 2019, 11:02

Klimaatspijbelen?

Ik vind het prima om op te komen voor het klimaat, op welk moment dan ook.
Wanneer er gespijbeld wordt, maak mij dat daarvoor niet uit.
Als het maar vreedzaam is en blijft.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1556
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Klimaatspijbelen mag bij veel scholen, maar wel onder voorwaarden

Bericht door Kristof Piessens » 02 feb 2019, 11:55

Gast1 schreef:
02 feb 2019, 11:02
Klimaatspijbelen?

Ik vind het prima om op te komen voor het klimaat, op welk moment dan ook.
Wanneer er gespijbeld wordt, maak mij dat daarvoor niet uit.
Als het maar vreedzaam is en blijft.
Ik hoor onder andere wel dat spijbelen kan voor zover de voorwaarden tot spijbelen niet geschonden worden, indachtig deze beperkingen worden de kinderen geacht zich bezig te houden met hun toekomst maar geen manier hebben om op te komen voor het klimaat.

Aan de andere kant een school heeft niet die vrijheid om toe te laten dat de schoolgaande jeugd protesteert tegen iets wat juist hun toekomst en zorg is, als je dit beperkt omdat het schoolsyteem dit expliciet verbiedt, heb je eigenlijk een beperking ingepast om het belang van de studies hoger te zetten dan het belang van een duurzame samenleving.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Klimaatspijbelen mag bij veel scholen, maar wel onder voorwaarden

Bericht door MetalPig » 05 feb 2019, 09:21

Gast1 schreef:
02 feb 2019, 11:02
Klimaatspijbelen?

Ik vind het prima om op te komen voor het klimaat, op welk moment dan ook.
Wanneer er gespijbeld wordt, maak mij dat daarvoor niet uit.
Als het maar vreedzaam is en blijft.
Mee eens.

Ik zag in een nieuwsbulletin achter elkaar de klimaatspijbelende kinderen, en volwassenen die de frikandel met boerenkool uitgevonden hadden. Dan denk ik: die kinderen hebben de prioriteiten beter voor ogen dan die volwassenen. Ga vooral door met klimaatspijbelen.

Gast1

Re: Klimaatspijbelen mag bij veel scholen, maar wel onder voorwaarden

Bericht door Gast1 » 05 feb 2019, 10:21

Hihihi ... grappige reactie ;P!

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Klimaatspijbelen mag bij veel scholen, maar wel onder voorwaarden

Bericht door Tardis » 05 feb 2019, 11:30

Het woord klimaatspijbelen is misschien wel handig gekozen vanwege het alarmsignaal dat van het woord klimaat uitgaat, maar het dekt jammer genoeg de lading van het protest niet zo goed. Het protest gaat vooral om de vervuiling van deze planeet en dat de generatie die nu de dienst uitmaakt onze planeet achterlaat als een vuilnisbelt die de komende generaties mogen proberen op te ruimen. Door de aandacht op klimaatverandering te vestigen biedt je critici de kans om (terecht) te verklaren dat klimaten al sinds het ontstaan van deze planeet veranderen en zullen blijven veranderen tot de zon in de zeer verre toekomst aan het eind van zijn leven komt.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality


Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80656
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Klimaatspijbelen mag bij veel scholen, maar wel onder voorwaarden

Bericht door Tammy » 08 feb 2019, 13:53

Gisteren waren de klimaatspijbelaars op het Malieveld.
Onze Nederlandse jeugd kon zichzelf presenteren aan heel de wereld hoe begaan ze zijn met het klimaat.
Ze konden ook aan heel de wereld laten zien hoe hun spandoeken eruit zagen.
Nee niet met sterke slogans maar met vulgaire teksten.

Ja noem mij maar ouderwets , ben blij toe.
Sommige zullen mij erg flauw vinden maar ik vind dit werkelijk getuige van een soort armoede wat communiceren betreft waar ik totaal het nut niet van in zie.
Want als deze kinderen de toekomst wat klimaat betreft moeten gaan redden dan kunnen ze beter nog wat extra jaartjes op school zitten.

Dan kunnen ze leren hoe je effectief kan demonstreren, niet deze manier.
We kunnen trots zijn hoe de Nederlandse jeugd zich heeft gepresenteerd. [doh] [doh]

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Mag dat wel van de MeToo beweging ?........

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Trump fannetje ?


Afbeelding
Deze maand zijn er nieuwe smileys in omloop gekomen.
De rode bloeddruppel staat voor menstruatie..........hoe gek word het nog ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5805
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Klimaatspijbelen mag bij veel scholen, maar wel onder voorwaarden

Bericht door herman50 » 09 feb 2019, 07:29

gesnopen Tammy, :hands: dit is eigenlijk wat enkele -goedwillende- hebben opgebouwd in een klap naar de donder geholpen....dit neem je toch niet -meer-. serieus,, nee verplicht weer naar school en Zaterdags doe je maar wat je wilt .....oja ben ook een ouwe garde figuur :peace:
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13672
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Klimaatspijbelen mag bij veel scholen, maar wel onder voorwaarden

Bericht door Fenna » 09 feb 2019, 09:43

:post: Tammy.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Klimaatspijbelen mag bij veel scholen, maar wel onder voorwaarden

Bericht door Determinist » 09 feb 2019, 10:33

Tammy schreef:
08 feb 2019, 13:53
We kunnen trots zijn hoe de Nederlandse jeugd zich heeft gepresenteerd. [doh] [doh]
Nou nou Tammy, wat een generalisatie weer.

Er worden een aantal vulgaire spandoeken belicht onder een groep van duizenden kinderen.
Dit zegt dus niets over hoe DE Nederlandse jeugd zich heeft gepresenteerd.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80656
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Klimaatspijbelen mag bij veel scholen, maar wel onder voorwaarden

Bericht door Tammy » 09 feb 2019, 10:47

Die spandoeken horen bij een deel van die Nederlandse jeugd , zo had ik het beter kunnen schrijven.
Daar heb je gelijk in, dat was generaliserend.
Maar ze verpesten het wel zoals Herman50 zegt voor de rest, want dit soort spandoeken trekken alle aandacht Determinist.

Vind jij dit normale spandoeken ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Klimaatspijbelen mag bij veel scholen, maar wel onder voorwaarden

Bericht door Gast1 » 10 feb 2019, 12:12

Tammy schreef:
09 feb 2019, 10:47
Vind jij dit normale spandoeken ?
Verbazen doen ze mij allerminst.
Wat voorheen abnormaal was, is steeds meer 'normaler' aan het worden Tammy.
Gezien dat wat allemaal aan het vervagen en/of verloederen is, vind ik dit onderhavige spandoek -als voorbeeld- normaal in die zin van die betekenis ende tegenwoordige definitie van het woord 'normaal'.
Iets wat normaal is voldoet immers aan de norm die door een groep mensen, bedrijven of organisaties is gesteld.

:wink:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80656
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Klimaatspijbelen mag bij veel scholen, maar wel onder voorwaarden

Bericht door Tammy » 10 feb 2019, 12:28

Dat heb je mooi verwoord Gast1. :grin:
Voor mij zal het nooit normaal worden, ik loop graag achter op dit gebied.
Er zijn grenzen bij mij met meegaan met de tijd.
Dit is er zo eentje.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Klimaatspijbelen mag bij veel scholen, maar wel onder voorwaarden

Bericht door Determinist » 10 feb 2019, 19:49

Tammy schreef:
09 feb 2019, 10:47
Maar ze verpesten het wel zoals Herman50 zegt voor de rest, want dit soort spandoeken trekken alle aandacht Determinist.

Vind jij dit normale spandoeken ?
Ach ja, sommige spandoeken zijn smakeloos waar een link met het onderwerp ver te zoeken is. Maar er zitten ook een paar leuke tussen.
Ik zie dit niet als verpesten omdat het vrij onschuldig is. Bij elke demonstratie heb je dubieuze teksten.
Om het geheel van de demonstratie te beoordelen op die paar uitingen gaat mij te ver. Zolang er geen geweld of discriminerende of echt kwetsende teksten geuit worden.

De jeugd is mondiger geworden, maar dat vindt elke vorige generatie.

Plaats reactie