Wolvin heeft zich gevestigd op de Veluwe en heeft partner

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Wolvin heeft zich gevestigd op de Veluwe en heeft partner

Bericht door Susan » 19 feb 2019, 10:10

Door de toename van het aantal wolven in Duitsland komen er ook steeds meer wolven in Nederland. De eerste natuurberichten over de wolf verschenen in 2010 op Nature Today. In september 2011 werd voor het eerst in Nederland een wolf gesignaleerd in Duiven, Gelderland. Hieronder staan alle natuurberichten over de wolf op Nature Today bij elkaar.

* * *
Wolvin heeft zich gevestigd op de Veluwe en heeft partner

Afbeelding
(dit is een foto van een andere wolf)

18-FEB-2019 - De wolf heeft zich definitief gevestigd in Nederland, en dat niet alleen: op de noordelijke Veluwe leeft op dit moment een wolvenpaar. Dat blijkt uit het genetisch materiaal uit de wolvendrollen die het Wolvenmeldpunt daar heeft gevonden. Deze twee wolven treffen elkaar in de piek van het voortplantingsseizoen.
Deel deze pagina
Al anderhalve eeuw leefde de wolf niet meer in Nederland. Sinds 2015 zwerven er echter wel weer wolven door Nederland, waarvan twee wolvinnen al een tijdje op de Veluwe verblijven. Uit genetisch onderzoek blijkt nu dat de wolvenkeutels die gevonden zijn op de noordelijke Veluwe inderdaad van wolvin GW998F zijn en dat zij hier nu al ruim zes maanden verblijft. Daarmee is de eerste vestiging van een wolventerritorium in Nederland sinds 150 jaar een feit!

Nog spectaculairder is dat er naast keutels van de gevestigde wolvin ook keutels van een mannelijke wolf zijn gevonden. Ook deze wolf, geboren nabij Eschede in Nedersaksen, Duitsland, markeert het territorium volop, wat op paarvorming duidt. Eerder waren er al suggesties dat paarvorming was opgetreden, zoals gezamenlijk huilen en twee wolvensporen naast elkaar in de sneeuw. Deze sporen waren nog onvoldoende om te spreken van paarvorming. Nu dit met DNA-bewijs wel het geval is, houden onderzoekers en vrijwilligers van het Wolvenmeldpunt het kersverse paar in de gaten door meer keutels te bemonsteren en door het gebruik van cameravallen.

De vaststelling van de aanwezigheid van de mannelijke wolf valt samen met de periode van voortplanting. ”Daarom is ook de geboorte van jonge wolven mogelijk al in mei van dit jaar”, zegt Glenn Lelieveld namens het Wolvenmeldpunt. “Een zwangere buik valt nogal op, dus gaan we ze de komende maanden goed in de gaten houden”.

Ook van de wolvin ten zuiden van de A1 blijven de waarnemingen elkaar opvolgen. De komende maanden zal ook in dit territorium in spe gezocht worden naar DNA-bewijs van de aanwezigheid van dezelfde wolvin. Glenn Lelieveld: “Als we eind februari drollen van deze wolvin vinden, dan is ook zij een half jaar op dezelfde plek aanwezig en daarmee een gevestigd territorium”.

Wilt u meer weten over de wolf en over voorlichtingsactiviteiten, hou dan de website Wolveninnederland.nl in de gaten.

Tekst: Wolven in Nederland; Zoogdiervereniging

https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... gK8f_D_BwE


Nog meer:
https://www.wolveninnederland.nl/wolven/

en dit:

Dit document bevat de integrale tekst van een studie die in juni 2010 werd gepubliceerd in het
rechtswetenschappelijk tijdschrift Milieu & Recht, jaargang 37, nummer 5, p. 272-283.
Lynxen en Wolven
Het Natuurbeschermingsrecht en de Terugkeer van
Grote Roofdieren naar Nederland
Mr.dr. A. Trouwborst & prof.mr. C.J. Bastmeijer:

https://www.wolveninnederland.nl/sites/ ... %20van.pdf
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wolvin heeft zich gevestigd op de Veluwe en heeft partner

Bericht door Vitharr » 19 feb 2019, 10:16

Op zich een heuglijk feit, alleen triest dat er direct al over afschieten wordt gesproken.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wolvin heeft zich gevestigd op de Veluwe en heeft partner

Bericht door Fenna » 19 feb 2019, 10:21

Ook mijn gedachte Vithar.
Hebben we eindelijk wolven, willen ze ze al weer afknallen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wolvin heeft zich gevestigd op de Veluwe en heeft partner

Bericht door univers » 19 feb 2019, 10:23

Ze moeten die gasten afschieten.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wolvin heeft zich gevestigd op de Veluwe en heeft partner

Bericht door Tammy » 19 feb 2019, 10:30

Nederland is te klein en te druk bevolkt om een wolvenpopulatie te herbergen.
Men begint nu ook al te praten dat wandelen met kinderen in de Veluwe gevaarlijk kan zijn nu.
Overal zijn mensen in dit kleine overbevolkte kikkerlandje.
Ik wens deze dieren een andere prachtige locatie in de wereld toe.
Want hier zijn ze helaas hun leven niet zeker in dit aangeharkte land.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wolvin heeft zich gevestigd op de Veluwe en heeft partner

Bericht door Vitharr » 19 feb 2019, 11:32

Tammy schreef:
19 feb 2019, 10:30
Men begint nu ook al te praten dat wandelen met kinderen in de Veluwe gevaarlijk kan zijn nu.
Dat staat bekend als het Roodkapje syndroom. De kans dat je door een slecht gemanierde huishond te grazen wordt genomen is vele malen groter. Maar ik zie daar nog geen maatregelen tegen genomen worden. Achteraf ja. Wolven vinden mensen niet lekker, ze hebben een voorkeur voor hert. :wink:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wolf_attacks
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wolvin heeft zich gevestigd op de Veluwe en heeft partner

Bericht door Fenna » 19 feb 2019, 11:56

Vitharr schreef:
19 feb 2019, 11:32
Dat staat bekend als het Roodkapje syndroom.
Een wolf moet nu ook weer niet helemaal onderschat worden.
Als de wolf zich bedreigd voelt of ziek is gedraagt hij zich anders en kan wel een bedreiging vormen.

Wat belangrijk is, is dat mensen zich goed laten voorlichten van de do's and dont's als ze onverwacht oog in oog komen te staan met een wolf.
Ga in ieder geval nooit rennen, dat wakkert het jachtinstinct alleen maar aan en je red het gegarandeerd niet qua snelheid.
Houd honden aan de lijn en laat kinderen niet door de bossen rennen (van de paden af) en lopen krijsen in een territorium waar wolven leven, want dat is vragen om moeilijkheden omdat ze dat als bedreiging kunnen zien.
Een wolf gedraagt zich anders dan een gedomesticeerde hond.

Ik denk dat de wolf weer respect voor de natuur afdwingt bij mensen.
Ik zie het nog altijd als een positieve ontwikkeling dat de wolf weer terug is.
En als de komst van de wolf tot gevolg heeft dat mensen de bossen wat meer gaan mijden, so what, is alleen maar goed voor de natuur want wij als mens hebben nog maar weinig respect voor de natuur.
Als ik zie hoeveel troep er door mensen achter gelaten word, word vernield, of kinderen en honden die tussen bomen en struiken wild opjaagt, juich ik minder mensen alleen maar toe.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wolvin heeft zich gevestigd op de Veluwe en heeft partner

Bericht door Vitharr » 19 feb 2019, 12:12

Fenna schreef:
19 feb 2019, 11:56
Vitharr schreef:
19 feb 2019, 11:32
Dat staat bekend als het Roodkapje syndroom.
Een wolf moet nu ook weer niet helemaal onderschat worden.
Als de wolf zich bedreigd voelt of ziek is gedraagt hij zich anders en kan wel een bedreiging vormen.
Dat klopt, daarom had ik ook de lijst met aanvallen door wolven erbij geplaatst. :wink:

Ondertussen veroorzaakt de huishond zo'n 150.000 bijtincidenten per jaar en daar ligt verder niemand wakker van. Ik heb het 2 jaar geleden aan de stok gehad met een agressieve Stafford en eerlijk gezegd geef ik de voorkeur aan een wolf. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Wolvin heeft zich gevestigd op de Veluwe en heeft partner

Bericht door Susan » 19 feb 2019, 12:39

Veel mensen zijn ver van de natuur af komen te staan. en het zal wennen zijn met de gedachte dat
er wolven in het zelfde gebied rondlopen, wat tot voor kort niet het geval was. Ik denk dat we niet zo
benauwd hoeven te zijn en ze zich liever op afstand houden van de mens dan dat er zomaar eentje
vlakbij ons komt lopen.
(hebben ze nog gelijk ook, de mens is een van de grootste bedreigingen voor hen én andere dieren)

Over wolven doen de meest vreemde en door angst gevoede wilde/sensatie verhalen de ronde.
Er zijn natuurlijk in het verre verleden ook mensen-kinderen aangevallen door wolven, er heerste ooit
een wolvenplaag ook hier in ons land rond 1810 bijvoorbeeld, ook kwam er hondsdolheid voor bij deze
dieren die dan ook aanvielen.

* * * *

Afbeelding

Laten we er toch maar rekening mee gaan houden dat we binnenkort oog in oog staan met een wolf tijdens een van onze natuurtochten. Daarom alvast een stukje preventie van onze kant. Voorlopig geen roodkapje op tijdens het wandelen langs de oostgrens. Voor de zekerheid het sprookje van de Wolf en de 7 regels…

Wist je dat er al roedels met welpen rondlopen nabij Hamburg en Münster? Een teken van definitieve vestiging van de wolven niet ver van onze grens.
Wat moet je doen als je een wolf tegen komt?

1) Heel blij zijn, stilletjes juichen en je camera pakken want zo’n ontmoetingskans is zeer klein. Houd wel afstand en benader het dier niet.

2) Voer een wolf nooit, dan gaat ie onnatuurlijk gedrag vertonen en juist dat kan gevaarlijk zijn voor ons.

3) Loop rustig bij de wolf vandaan, de kans is overigens groot dat de wolf dat zelf al heeft gedaan. Voorkom schrikreacties.

4) Heb je een hond mee houdt die dan aangelijnd. De wolf mijdt mensen en dus ook honden in de buurt van mensen. Een loslopende hond kan de wolf opjagen of onrustig maken.

5) Blijf ver weg bij jonge wolven, moeder beschermt haar jongen lange tijd, ook als ze al wat ouder zijn. Zo ver zal het in Nederland voorlopig niet zijn maar er leeft al een roedel ten noordwesten van Hamburg en ten oosten van Münster.

6) Zorg dat de wolf zich niet ingesloten voelt b.v. door aan de bosrand de weg naar het bos af te schermen. De wolf moet kunnen vluchten.

7) Mocht de wolf toch agressie tonen maak je dan groot, maak geluid, schreeuw en zet je meest dreigende blik op. Oefen eventueel voor de spiegel…

De wolf volgen?
Kijk op de site van Wolven in Nederland voor alle informatie over de wolven in Nederland en observaties in met name Duitsland.

Er is ook een boeiende Duitse site van het Wildtier Management Niedersachsen waar de ontwikkeling en observaties van de wolven aan onze oostgrens zorgvuldig worden bijgehouden.

>> Bronnen voor dit artikel zijn genoemde sites en Ultimatewolfhunting.com

https://www.ecktiv.nl/de-wolf-en-de-7-regels/


Dit zal natuurlijk niet zo gauw gebeuren, maar het kan soms wel:
http://www.flabber.nl/sites/default/fil ... sfadsf.mp4
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wolvin heeft zich gevestigd op de Veluwe en heeft partner

Bericht door Fenna » 19 feb 2019, 17:47

Vitharr schreef:
19 feb 2019, 12:12
Ondertussen veroorzaakt de huishond zo'n 150.000 bijtincidenten per jaar en daar ligt verder niemand wakker van. Ik heb het 2 jaar geleden aan de stok gehad met een agressieve Stafford en eerlijk gezegd geef ik de voorkeur aan een wolf.
Helemaal mee eens. ;P!
ligt verder niemand wakker van.
Ik wel.
Je doet niet alleen mensen er schade mee maar ook de hond.

Ik pleit ook voor een bewijs van bekwaamheid o.i.d.
Laat mensen eerst maar bewijzen dat ze geschikt zijn om een hond mogen houden.
Iedere Jan boeren l.... kan een hond kopen of ze er nu mee om kunnen gaan of niet.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wolvin heeft zich gevestigd op de Veluwe en heeft partner

Bericht door Fenna » 19 feb 2019, 17:52

Susan schreef:
19 feb 2019, 12:39
Dit zal natuurlijk niet zo gauw gebeuren, maar het kan soms wel:
http://www.flabber.nl/sites/default/fil ... sfadsf.mp4
Geweldig.
Maar deze zijn waarschijnlijk mensen gewend.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Wolvin heeft zich gevestigd op de Veluwe en heeft partner

Bericht door MetalPig » 20 feb 2019, 12:15

Susan schreef:
19 feb 2019, 12:39
7) Mocht de wolf toch agressie tonen maak je dan groot, maak geluid, schreeuw en zet je meest dreigende blik op. Oefen eventueel voor de spiegel…
Moet je wel een spiegel bij je hebben...
En wacht de wolf dan tot je klaar bent met oefenen? "Okee wolf, en nu voor het echie." :mrgreen:

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wolvin heeft zich gevestigd op de Veluwe en heeft partner

Bericht door Fenna » 20 feb 2019, 13:27

:mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wolvin heeft zich gevestigd op de Veluwe en heeft partner

Bericht door Tammy » 20 feb 2019, 15:35

Dat is een mooie term Roodkapje syndroom.
Ook al is de kans klein dat ze aanvallen , de kans is er.
Ik heb wel eens verhalen gelezen van mensen die in de wildernis verdwalen en oog in oog komen te staan met wolven.
En die de grootste moeite hebben gehad om die van zich af te slaan.

Ik ben bang dat men hier in Nederland uiteindelijk de wolven gaat verdrijven of doden.
Alles is hier in hokjes geplaatst, dat is geen leven voor een wolf.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Wolvin heeft zich gevestigd op de Veluwe en heeft partner

Bericht door Gast1 » 21 feb 2019, 09:08

Ben benieuwd hoe het zich ontwikkelen zal.
Ik hoop dat het koppeltje een kans krijgt en zelf denk ik dat de geschiedenis zich niet zal gaan herhalen.

Een goede vriendin mailde me laatst dit :shock:
Links-onder in de hoek van die pagina staat vermeld: "Ook Nrd-Limburg werd door wolven geteisterd."
In de rechterkolom zijn afschuwelijke berichten te lezen ...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wolvin heeft zich gevestigd op de Veluwe en heeft partner

Bericht door taigitu » 21 feb 2019, 09:45

Dat het ecosysteem door de komst van wolven gaat veranderen is iets wat je eigenlijk niet realiseert.
Maar als kleine dieren gaat verdwijnen die bepaalde planten eten en die, via hun ontlasting, zaden van
die planten verspreiden, kan/zal dit inderdaad gebeuren. Ik ben wel benieuwd hoe drastisch dat kan zijn.





'Komst meerdere wolven gaat ecosysteem Veluwe veranderen'


Na 140 jaar heeft een wolf zich weer definitief gevestigd in Nederland.
Een bijzonder moment, omdat dit het ecosysteem van de Veluwe drastisch kan veranderen.
De komst van een wolf kan er mogelijk voor zorgen dat de dieren en planten in het gebied zich heel anders gaan gedragen.

NU.nl
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wolvin heeft zich gevestigd op de Veluwe en heeft partner

Bericht door Tammy » 21 feb 2019, 10:19

Het ecosysteem zal zeker op zijn tijd veranderen.
Dat zag men al in Yellowstone toen de wolven terug kwamen.
Tardis had daar iets volgens mij over geplaatst.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Wolvin heeft zich gevestigd op de Veluwe en heeft partner

Bericht door Susan » 21 feb 2019, 11:07

Meer wolvenroedels, maar schade blijft achter in Nedersaksen
27-09-2018

Recentelijk zijn er door de Duitse deelstaatoverheid nieuwe cijfers gepubliceerd over het aantal wolvenroedels en schade door wolven aan vee in Nedersaksen. Hieruit blijkt dat het aantal roedels met één derde is toegenomen, maar dat de schade begin september pas half zoveel is als het gehele jaar ervoor. Volgens het samenwerkingsverband Wolven in Nederland is dit een teken dat het nemen van preventieve maatregelen werkt. Immers, een schaap die onbereikbaar gemaakt is voor de wolf, kan niet opgegeten worden.

Meer roedels
Sinds 2013 zijn de eerste twee wolvenroedels gevestigd in het aan Nederland grenzende Nedersaksen en dit aantal is de afgelopen jaren flink toegenomen. In de periode van 1 april 2017 tot en met 31 maart 2018 zijn er vijf nieuwe roedels geconstateerd en komt het totaal nu uit op 19 roedels voor de deelstaat Nedersaksen. Dit blijkt uit cijfers van de Duitse deelstaatoverheid.

Veel minder schade per wolf
Ondanks de toename van wolven, lijkt de schade door wolven in Nedersaksen in 2018 juist erg af te nemen. In 2017 werden in 159 aanvallen in totaal 403 landbouwhuisdieren aangevallen, maar de teller staat voor de eerste acht maanden van 2018, op 75 gevallen waarbij 203 dieren zijn gedood. Deze sterke afname is volgens Wolven in Nederland een resultaat van goedwerkend beleid, namelijk het stimuleren én het voor 80% subsidiëren van preventieve maatregelen, zoals het plaatsen van voldoende hoge netten/rasters waar stroom op staat. Veehouders die geen maatregelen hebben getroffen komen doorgaans niet in aanmerking voor schadeloosstelling.

Door dit beleid houd je wolvenroedels wild. Immers, goed beschermd vee is voor wolven onbereikbaar en het levert zelfs een stevige elektrische schok op zodra een wolf een stroomdraad raakt. Hierdoor leren wolven om bij schapen en elektrische hekken uit de buurt te blijven, en blijven ze zich focussen op wilde prooisoorten, zoals ree, wild zwijn en edelherten, en blijft de schade door wolven beperkt tot gemiddeld één stuks vee per wolf per jaar. Deze kennis dragen ze ook over op hun kroost, wat de effectiviteit van preventieve maatregelen vergroot.

Gevolgen voor Nederland
De meest dicht bij de Nederlandse grens levende wolvenroedel bevindt zich nabij Meppen, op zo’n twintig kilometer van de grens met Drenthe, en heeft deze zomer zes welpen geworpen. Bij de twaalf roedels in Nedersaksen waarvan het aantal welpen bekend is, zijn dit jaar 58 jonge wolven geboren. De welpen zullen wanneer ze 1 of 2 jaar oud zijn de ouderlijke roedel verlaten en op zoek gaan naar eigen leefgebied. Hiervan zal een deel ook naar Nederland gaan. Vanuit Wolven in Nederland is de verwachting dat er in Nederland voldoende geschikt leefgebied aanwezig is en dat binnen enkele jaren ook in Nederland wolvenparen en wolvenroedels aanwezig zullen zijn. Wolven hebben vooral behoefte aan rust, ruimte en voldoende prooidieren.

Preventie noodzakelijk

Daarom is het nemen van preventieve maatregelen nu ook in Nederland noodzakelijk. Wolven kunnen zo’n vijftig kilometer per nacht lopen, dieren uit de roedel bij Meppen zullen zeer waarschijnlijk ook Nederland aandoen. In Duitsland is het gebruikelijk om binnen dertig kilometer van een roedel het nemen van preventieve maatregelen te verplichten, om in aanmerking te komen van schadeloosstelling. Om de veehouders tegemoet te komen, verstrekken de Duitse deelstaten subsidie voor het materiaal en zijn er veel vrijwilligersgroepen om te ondersteunen bij het plaatsen.

Afbeelding
Effectieve preventie bij schapenboer in Sachsen-Anhalt:
flexnetten op stroom en goed opgeleide kuddewaakhonden
die het opnemen voor de schapen

In Nederland is het verplichten en het subsidiëren van preventieve maatregelen ter bescherming van vee nog niet geregeld. Op dit moment is een nieuw interprovinciaal wolvenplan in de maak waarin dit geregeld zou moeten worden. Het is onduidelijk wat de bestuurders gaan besluiten, maar Wolven in Nederland hoopt dat ze luisteren naar het Platform voor de Kleinschalige Schapen- en Geitenhouders om niet alleen professionele dierhouders, maar ook hobbydierhouders tegemoet te komen middels subsidie. Immers, een wolf maakt geen onderscheid tussen hobby- of bedrijfsmatig gehouden dieren, en het doel is te voorkomen dat wolven leren vee te eten.

Gelukkig zijn er geweldige vrijwilligers die zich hebben verenigd onder de naam Wolf-Fencing en dierhouders helpen met het beschermen van hun vee, zoals afgelopen maand bij Gijsbert Six in Drenthe.

Tekst & foto: Glenn Lelieveld, Zoogdiervereniging en Wolven in Nederland

https://www.wolveninnederland.nl/nieuws ... edersaksen
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Wolvin heeft zich gevestigd op de Veluwe en heeft partner

Bericht door Susan » 21 feb 2019, 11:33

Kunnen wolven in Nederland leven?

Afbeelding

Ja, want de wolf is een cultuurvolger
Wolven komen voor in een groot aantal leefomgevingen: van toendra’s in het noorden tot steppen in het oosten, en van gebergtes tot aan het bos- en cultuurlandschap van West-Europa. Ook in door mensen ingerichte en gedomineerde landschappen blijken wolven goed in staat te overleven. Deze cultuurlandschappen bieden vaak een afwisselend landschap met bosranden die dekking bieden en een overdaad aan reeën, herten en zwijnen. Zo leven er tussen de productiebossen, dorpen, bruinkoolmijnen en maïsakkers van de Duitse regio Lausitz verschillende roedels wolven. Niet voor niets noemen de Duitsers de wolf een cultuurvolger en zouden ze dat in Nederland kunnen worden.


Afbeelding

Ja, want er is voldoende leefgebied
Het leefgebied van een roedel is in Europa ongeveer 200 vierkante kilometer groot en hangt af van het voedselaanbod. In Arctische gebieden zijn territoria tot 1000 vierkante kilometer groot door het lage voedselaanbod. In de zomer zijn territoria vaak kleiner en kunnen dan enkele tientallen vierkante kilometer omvatten. De grote van een territorium hangt ook af van de benodigde sociale ruimte. Binnen het cultuurlandschap in Europa worden territoria vooral bepaald door voedselaanbod met een ondergrens van circa 120 vierkante kilometer en een bovengrens van 350 vierkante kilometer. Een roedel verdedigt zijn territorium tegen andere wolven en kan verschuiven door dominantie van de roedel ten opzichte van andere roedels, de vestiging van nieuwe roedels of het verdwijnen van oude.


Afbeelding

Ja, blijkt uit modelonderzoek
Hoeveel wolven in Nederland kunnen leven is niet exact te zeggen. Uit modelonderzoek is gebleken dat in Nederland ruimte is voor enkele tientallen roedels wolven. Er lijkt vooral in het midden en oosten van Nederland ruimte te zijn voor wolven. Daarnaast is er ook ruimte in Brabant en Limburg en dan met name langs de grens met België en Duitsland. Of er uiteindelijk ook wolven in Nederland gaan leven is natuurlijk niet met zekerheid te zeggen. De wolven zullen zelf besluiten of ze er gaan leven.

https://www.wolveninnederland.nl/wolven/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wolvin heeft zich gevestigd op de Veluwe en heeft partner

Bericht door Fenna » 21 feb 2019, 14:54

Ik vraag mij wel af of ze de schaapskudde's op de Veluwe e.d. handhaven.
Die dieren worden op een presenteerblaadje aangeboden aan de wolf, ze kunnen geen kant op vanwege de hekken en veeroosters.
Ik hoop dat ze de schapen 's nachts dan wel in een schaapskooi doen ander is het vermoedelijk snel afgelopen met ze.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie