Wolvin heeft zich gevestigd op de Veluwe en heeft partner

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Gast1

Re: Wolvin heeft zich gevestigd op de Veluwe en heeft partner

Bericht door Gast1 » 22 feb 2019, 07:44

Het is de vraag hoe 'jagers' (onze dappere helden die met 5 personen gelijktijdig op een angstig hard weg rennend konijntje schieten) met deze natuurlijke concurrent om gaan.
Ik ken 'jagers' die als ze niets voor hun loop krijgen, dan puur uit moordlust op roofvogels of zelfs kleine vogeltjes schieten.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wolvin heeft zich gevestigd op de Veluwe en heeft partner

Bericht door Fenna » 22 feb 2019, 10:14

Hobbyjagers heb ik in ieder geval totaal geen vertrouwen in.

Dit zijn mijn ervaringen met jagers.
Toen ik naast zo'n sneuneus woonde, vlakbij het Mensinghebos in Roden, heb ik hem achter een ree aan zien gaan buiten het jachtseizoen.
Hij rende zijn huis in om zijn jachtgeweer te halen en schreeuwde mij onderwijl toe dat hij een ree had gezien.
Die man was helemaal opgewonden.
Man, man wat zal hij een natte droom hebben gehad.
Het is die clown gelukt om dat dier te schieten en vol trots vertelde hij hier over.
Toen hij het dier in zijn schuur had hangen om het te villen, vroeg hij mij of ik mijn jonge jachthond hier wel aan wilde laten snuffelen, dat zou goed zijn voor de hond zijn jachtinstinct aan te wakkeren.
De hond en ik vonden het maar niks, al dat bloed en darmen, bah.
Toen een tijdje later zijn jonge zoon (7 jaar) met het jachtgeweer op straat liep heb ik de politie gebeld en zijn zijn jachtvergunning en geweren in beslag genomen.
In datzelfde bos liep ik in de herfst eens tegen een stel jagers aan die mij op niet mis te verstane manier met wapen semi dreigend op mij gericht mij de huid vol kafferden dat ik wijselijk beter maar even anders kon gaan wandelen want anders zou mijn hond wel eens wat kunnen overkomen.
In Groningen waren een aantal jaren geleden wilde zwijnen in het van Starkeborgkanaal gevallen.
De dieren waren eruit gehaald door brandweer en politie, hier was ook een jager bij aanwezig om de dieren indien nodig af te knallen.
De dieren waren aan wal, als ik het goed herinner waren het er 6, geen van de dieren was gewond of vormde een bedreiging, dus wat zou het als je ze dan weer vrij liet?
Maar nee.
De jager had politie kunnen overtuigen dat de dieren nu zoveel stress hadden dat het beter was om ze toch af te knallen, want ze zouden in hun vlucht mogelijk in paniek raken [doh]
Onbegrijpelijk!

Ook zijn er verhalen ten over van jagers die roofvogels of vossen vergiftigen omdat deze teveel van hun geliefde wild vangen wat anders in hun vriezer zou belanden.

Nu zijn er jagers die zich wel aan regels houden om een gezonde wildstand te behouden, dit verwacht ik van mensen van Staatsbosbeheer, maar veel vertrouwen heb ik niet.
In ieder geval heeft geen enkele jager heeft er problemen mee om te doden en houden allen van een goed gevulde diepvriezer met reebout, konijn e.d.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Wolvin heeft zich gevestigd op de Veluwe en heeft partner

Bericht door Gast1 » 22 feb 2019, 17:41

Jeetje wat een verhaal Fenna :shock:

Maar feitelijk komt het precies neer op dat wat ik zelf heb mogen ervaren en wat mij ter oren is gekomen van mensen die het kunnen weten.
Precies zoals jij het schrijft.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wolvin heeft zich gevestigd op de Veluwe en heeft partner

Bericht door Fenna » 27 mar 2019, 11:00

https://nos.nl/l/2277735
De wolven die zich op de Veluwe hebben gevestigd, zullen Nationaal Park De Hoge Veluwe links laten liggen. Dat hebben wolfdeskundigen gezegd tegen de provincie Gelderland. Rondom het park staan hoge hekken met enkele doorgangen voor wild. Wolven zullen die niet opzoeken, omdat er rond het park voldoende bossen zijn waar ze kunnen jagen, verwachten de deskundigen.

De parkdirecteur van De Hoge Veluwe is daar niet gerust op. Er is volgens hem al een wolf gefotografeerd in het park. "Dat dier was ook meteen weer weg, maar ze kunnen dus wel naar binnen." Hij vreest dat wolven de in het park levende moeflons, kleine wilde schapen, zullen opeten.

Leefgebied vastgesteld
Vorige maand concludeerden onderzoekers dat de wolf definitief terug is in Nederland. Op basis van waarnemingen en dna-onderzoek wordt uitgegaan van twee wolvinnen die zich hebben gevestigd op de Noord-Veluwe en Midden-Veluwe.

Vandaag publiceerde de provincie Gelderland een kaart van het leefgebied van de wolven. Het gebied strekt zich uit van de A28 in het noorden van Gelderland via Putten en Apeldoorn naar het zuiden, vlak boven Arnhem. Nationaal Park De Hoge Veluwe valt daar niet onder.

Deskundigen hebben voor het opstellen van de kaart gekeken naar het gedrag van de dieren, de gemiddelde afstand die een wolf aflegt op zoek naar voedsel en de situatie op de Veluwe, zoals rasters en snelwegen.


Deskundigen denken dat de wolf niet naar Nationaal Park De Hoge Veluwe zullen trekken - PROVINCIE GELDERLAND
Maatregelen
Nu deze kaart is gemaakt, moet bekeken worden hoe het gebied omgaat met de wolf. Het gaat dan onder meer om het nemen van wolfwerende maatregelen en schadevergoedingen voor bijvoorbeeld schapenhouders. Samen met dierenhouders en natuurbeheerders zal de provincie een wolvencommissie instellen die over dit soort zaken gaat praten.

Volgens Omroep Gelderland zijn LTO en het Platform voor de kleinschalige schapen- en geitenhouders al bezig gesprekken op gang te brengen. De provincie ondersteunt dit en vergoedt maatregelen gedeeltelijk. Hoe dat er precies uit komt te zien, is nog onduidelijk.

Directeur Van Voorst tot Voorst van park De Hoge Veluwe wil wolven zo nodig kunnen vangen of afschieten. Dat is nu streng verboden, want de wolf is een beschermd dier. Van Voorst tot Voorst is in Europa aan het lobbyen voor ander wolvenbeleid, zegt hij.

" Hij vreest dat wolven de in het park levende moeflons, kleine wilde schapen, zullen opeten".

Wat willen ze nou?
Aan ene kant moeten wij een gat in de lucht springen dat de wolf weer terug is na 150 jaar, maar aan de andere kant, mag hij op de hoge Veluwe niet zijn voedselbron opeten en willen ze gelijk afschieten.
Ook boeren willen de wolven afschieten.

Ik vind het prima dat de wolf terug komt alleen moet het niet door een al te roze bril gezien worden, omdat er best wel gevaar loert als je in de wolf zijn territorium komt.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wolvin heeft zich gevestigd op de Veluwe en heeft partner

Bericht door Fenna » 27 mar 2019, 12:25

De wasbeer.
Nog zo'n voorbeeld.
Eerst welkom en nu afschieten.
Om dan over 100 jaar het weer terug te willen?

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3355117 ... aign=email
Limburg opent jacht op wasbeer: ’Uitroeiingsmaatregelen’

Afbeelding
MAASTRICHT - De provincie Limburg heeft toestemming gegeven voor het afschieten van wasberen. De roofdieren groeien fors in aantal en brengen gezondheidsrisico’s met zich mee. Ook veroorzaken ze volgens de provincie overlast.

De populatie van de wasbeer groeit fors. Eind 2017 was er een eerste melding van een wasbeer met jongen. Toen nog een unicum. Vorig jaar groeide de populatie al tot zo’n honderd dieren. De wasbeer opvangen, zoals de Partij voor de Dieren wil, kan niet, laat de provincie weten. Dat is te duur en onvoldoende effectief, aldus de provincie. Afschieten is de enige zinvolle optie.


Daardoor hoopt de provincie te voorkomen dat de dieren zich definitief in Limburg vestigen. De provincie pleit voor Europese maatregelen, omdat de wasbeer vooral vanuit Duitsland de landsgrenzen naar Limburg overschrijdt.

De wasbeer komt van nature niet voor in Nederland en dat verplicht de provincie tot het aanpakken van deze soort. Om die reden moeten volgens de provincie „uitroeiingsmaatregelen” worden genomen.
Willen ze nou natuur of willen ze het niet?
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Wolvin heeft zich gevestigd op de Veluwe en heeft partner

Bericht door Fenna » 03 jun 2019, 15:35

Er schijnt zich een tweede wolvin te hebben gevestigd op de Veluwe.
Afbeelding
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... -op-Veluwe
Een tweede wolvenvrouwtje heeft zich officieel op de Veluwe gevestigd. Dat laat de onderzoeksafdeling van de universiteit van Wageningen weten.

Om officieel gevestigd te zijn moet een wolf een half jaar aaneengesloten in een gebied aanwezig zijn. Een mannetje dat eerder gesignaleerd is bevindt zich nog steeds op de Veluwe. Eind juli is hij er een half jaar. Pas dan is er sprake van officiële vestiging.

Jonge pups?
In februari was de vestiging van de eerste wolvin op de Noord-Veluwe een feit. Eind januari verscheen ook een mannetje in hetzelfde gebied. Sinds die tijd is hij minstens acht keer in het territorium van het vrouwtje geweest.

Volgens de Wageningse Universiteit is het niet uitgesloten dat er inmiddels gepaard is. Of dit tot jonge pups heeft geleid zal de komende maanden blijken. Eind juli zal het paar officieel gevestigd zijn, dan is ook het mannetje er een half jaar.

Dna-analyse met wolvenkeutels
De universiteit kwam aan de verblijfsduur, dankzij een dna-analyse van wolvenkeutels.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wolvin heeft zich gevestigd op de Veluwe en heeft partner

Bericht door univers » 03 jun 2019, 15:43

Is ze niet illegaal ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Wolvin heeft zich gevestigd op de Veluwe en heeft partner

Bericht door Gast1 » 13 jun 2020, 09:57

En zo heeft zich ook hier in deze contreien definitief een wolf gevestigd.
Ik heb geen foto's geplaatst van de gedode Moeder van deze onderstaande jonkies.
Die zagen er afschuwelijk uit ...

Ze is enkel gedood en er is amper iets van gegeten, enkel bij de buik.
Ze is onbetwist (en dus ook feitelijk vastgesteld) gedood door een wolf.

Mijn vriend André op de foto met de jonkies die hij bij de gedode Moeder vond:

Afbeelding

Afbeelding

Gast1

Re: Wolvin heeft zich gevestigd op de Veluwe en heeft partner

Bericht door Gast1 » 14 jun 2020, 11:29

Het gaat goed met de bambi's ... en dat wilde ik nog even laten weten. :wink:

Fijne zondag allemaal.

:loveU:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Wolvin heeft zich gevestigd op de Veluwe en heeft partner

Bericht door Susan » 25 jun 2020, 16:42

Gast1 schreef:
14 jun 2020, 11:29
Het gaat goed met de bambi's ... en dat wilde ik nog even laten weten. :wink:
Hoe wrang en erg het ook is, dit zal wel vaker gebeuren en wordt het niet opgemerkt
als het in veel grotere natuurgebieden gebeurd.
We zijn nu meer dan een week verder, hoe gaat het op dit moment met
deze twee ree-kalfjes? En waar gaan ze hierna naar toe, is dat al bekent?
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Wolvin heeft zich gevestigd op de Veluwe en heeft partner

Bericht door Gast1 » 26 jun 2020, 03:52

Dank voor de belangstelling Susan, hoe het momenteel gaat met de twee ree-kalfjes weet ik niet.
Ik zie André dadelijk en ik zal hem eens vragen.
Ze zijn na het vinden van de twee ree-kalfjes meteen naar het dierenasiel gebracht.
Dat was ik vergeten te vermeldden. :wink:

Gast1

Re: Wolvin heeft zich gevestigd op de Veluwe en heeft partner

Bericht door Gast1 » 26 jun 2020, 19:14

Het blijkt goed te gaan met de jonkies.
Ze eten goed en blijven nog een poos in het dieren asiel om later weer terug naar de vrijheid te gaan. :wink:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Wolvin heeft zich gevestigd op de Veluwe en heeft partner

Bericht door Susan » 27 jun 2020, 21:33

Gast1 schreef:
26 jun 2020, 19:14
Het blijkt goed te gaan met de jonkies.
Ze eten goed en blijven nog een poos in het dieren asiel om later weer terug naar de vrijheid te gaan. :wink:
Mooi dat het met allebei goed gaat Gast1! :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie