Fiat Chrysler ‘koopt’ CO2-uitstoot van Tesla om honderden miljoenen aan boetes te ontlopen

De plek voor nieuws en feiten over de Natuur en het Milieu op aarde.
Ook topics over de prachtige Dierenwereld op onze planeet kunnen hier worden geplaatst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Fiat Chrysler ‘koopt’ CO2-uitstoot van Tesla om honderden miljoenen aan boetes te ontlopen

Bericht door Vitharr » 08 apr 2019, 14:27

Autoconcern Fiat Chrysler heeft een nieuwe methode ontwikkeld om te voldoen aan de aangescherpte uitstootnormen van de Europese Unie: het concern telt de uitstoot van alle Tesla’s op bij zijn eigen vloot.

Omdat de uitstoot van al die Tesla’s nul is, daalt door die truc de gemiddelde uitstoot van alle auto’s van Fiat Chrysler. Daarvoor hoeft het autoconcern niets aan de techniek van zijn eigen auto’s te veranderen. Volgens de Financial Times betaalt Fiat Chrysler voor deze truc ‘enkele honderden miljoenen dollars’ aan Tesla.

Bron: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b7dbd0e7/
Hiervan zeik je toch in je broek? Tesla verkoopt elektrische auto's aan wereldverbeteraars maar kan daarnaast ook gewoon keihard de bespaarde CO2 emissie verhandelen. Daaag milieuwinst elektrische auto!
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Fiat Chrysler ‘koopt’ CO2-uitstoot van Tesla om honderden miljoenen aan boetes te ontlopen

Bericht door MetalPig » 08 apr 2019, 14:56

Vitharr schreef:
08 apr 2019, 14:27
Hiervan zeik je toch in je broek? Tesla verkoopt elektrische auto's aan wereldverbeteraars maar kan daarnaast ook gewoon keihard de bespaarde CO2 emissie verhandelen. Daaag milieuwinst elektrische auto!
Zie ook: mestquotum, melkquotum.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Fiat Chrysler ‘koopt’ CO2-uitstoot van Tesla om honderden miljoenen aan boetes te ontlopen

Bericht door Vitharr » 08 apr 2019, 15:25

MetalPig schreef:
08 apr 2019, 14:56
Zie ook: mestquotum, melkquotum.
Ik was hier vooral verbaasd over de middeling van de uitstoot. Het genoemde voorbeeld illustreert dit het beste maar het geld dus ook voor interne verhoudingen. Fiat-Chrysler heeft te weinig eigen elektrische auto's om gemiddeld aan de Europese norm te voldoen. Andere concerns die meer elektrische auto's produceren hoeven niet in te kopen en kunnen dus als het ware 'intern in emissie handelen'. Dat was nieuw voor me.

Ik vind het vreemd dat een Tesla een 'CO2 quotum' toegekend krijgt namelijk.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Fiat Chrysler ‘koopt’ CO2-uitstoot van Tesla om honderden miljoenen aan boetes te ontlopen

Bericht door MetalPig » 08 apr 2019, 15:43

Een jaren geleden was het ook al een ding dat energiemaatschappijen hun vieze energie in het buitenland produceerden omdat hun 'groenheid' alleen bepaald werd door de in Nederland geproduceerde energie.

Oftewel: maak regels en mensen vinden wel een mogelijkheid om er omheen te werken.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Fiat Chrysler ‘koopt’ CO2-uitstoot van Tesla om honderden miljoenen aan boetes te ontlopen

Bericht door MetalPig » 08 apr 2019, 15:44

Zo maakte Aston Martin een tijd geleden bijvoorbeeld een zuinig klein autootje zodat de gemiddelde uitstoot over de modellen heen onder een bepaalde norm bleef.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Fiat Chrysler ‘koopt’ CO2-uitstoot van Tesla om honderden miljoenen aan boetes te ontlopen

Bericht door Vitharr » 08 apr 2019, 15:54

MetalPig schreef:
08 apr 2019, 15:43
Een jaren geleden was het ook al een ding dat energiemaatschappijen hun vieze energie in het buitenland produceerden omdat hun 'groenheid' alleen bepaald werd door de in Nederland geproduceerde energie.
Dat wist ik ook niet. Waarschijnlijk gemist in de periode dat ik er even mijn zakken van vol had. Ik heb gewerkt bij 1 van de weinige multinationals die de boel eens niet wilden flessen. Daardoor zijn we de boeken in gegaan als 'de grootste vervuiler van NL'. Ik weet nog goed dat ik van de directie daar geen weerwoord op mocht geven. 'Wij gaan geen andere bedrijven onderuit halen' was de motivatie. Daarom kan ik zo slecht tegen dit soort stunten.

Wanneer was dat ongeveer Metalpig? Ik ken alleen de emissiehandel en het tegenovergestelde van wat jij schrijft. Het inkopen van in het buitenland geproduceerde groene energie. Ik wil het gat in mijn kennis graag invullen.
Oftewel: maak regels en mensen vinden wel een mogelijkheid om er omheen te werken.
Dat is een feit. Helaas...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Fiat Chrysler ‘koopt’ CO2-uitstoot van Tesla om honderden miljoenen aan boetes te ontlopen

Bericht door Vitharr » 08 apr 2019, 15:58

MetalPig schreef:
08 apr 2019, 15:44
Zo maakte Aston Martin een tijd geleden bijvoorbeeld een zuinig klein autootje zodat de gemiddelde uitstoot over de modellen heen onder een bepaalde norm bleef.
Ik zie een gat in de markt. Via leasemaatschappijen die eigenlijk dochterondernemingen van autofabrikanten zijn elektrische auto's 'groen wassen'. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Fiat Chrysler ‘koopt’ CO2-uitstoot van Tesla om honderden miljoenen aan boetes te ontlopen

Bericht door MetalPig » 08 apr 2019, 15:59

Vitharr schreef:
08 apr 2019, 15:54
MetalPig schreef:
08 apr 2019, 15:43
Een jaren geleden was het ook al een ding dat energiemaatschappijen hun vieze energie in het buitenland produceerden omdat hun 'groenheid' alleen bepaald werd door de in Nederland geproduceerde energie.
Wanneer was dat ongeveer Metalpig? Ik ken alleen de emissiehandel en het tegenovergestelde van wat jij schrijft. Het inkopen van in het buitenland geproduceerde groene energie.
Oh, dan herinner ik het me wellicht precies verkeerdom [think]

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Fiat Chrysler ‘koopt’ CO2-uitstoot van Tesla om honderden miljoenen aan boetes te ontlopen

Bericht door Vitharr » 08 apr 2019, 16:08

MetalPig schreef:
08 apr 2019, 15:59
Oh, dan herinner ik het me wellicht precies verkeerdom [think]
Ouderdom komt met gebreken merk ik zelf regelmatig. :mrgreen:

Ik bedoelde dit:

https://wisenederland.nl/groene-stroom/ ... ene-stroom

Het stuk wat ik een tijdje terug plaatste over de energiewende in Deutschland is er ook wel een mooi voorbeeld van. Al heeft de groene rekenkamer natuurlijk wel zijn eigen agenda. :grin:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie